قیمت سونوگرافی از جنین چقدر است؟/ هزینه سونوگرافی غیر قانونی را نپردازید!

دخالت از نوع دخالت پزشکان در کار یکدیگر موضوعی است که خیلی وقت‌ها هم داد پزشکان را در می‌آورد و هم بیماران را دچار مشکل می‌کند، در عوض اما پول‌های کلانی را به جیب برخی از گروه‌های پزشکی سرازیر می‌کند. یکی از این موارد دخالت پزشکان متخصص زنان و زایمان در کار رادیولوژیست‌هاست؛‌ موضوعی که موجب شده این متخصصان درآمدهای کلانی را بابت سونوگرافی زنان باردار به جیب بزنند، در حالی که بنا به تأکید وزیر بهداشت انجام سونوگرافی توسط متخصص زنان باید رایگان باشد و آنها حق دریافت وجه را ندارند. شاید همین تخلف در کنار برخی تخلفات دیگر موجب شده شکایت از متخصصان زنان و زایمان در صدر شکایت‌ها قرار بگیرد.

وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و اغلب زوج‌ها ترجیح می‌دهند فقط یک فرزند داشته باشند، طبیعی است که برای سلامت این یک فرزند هر کاری می‌کنند.

در این میان برخی پزشکان زنان و زایمان هم از این آب گل‌آلود ماهی خود را می‌گیرند و در طول دوران بارداری بارها و بارها برای مادران باردار سونوگرافی تجویز می‌کنند و حتی برخی زوج‌های جوان را به تهیه آلبوم از جنین‌شان ترغیب می‌کنند. این در حالی است که بنا به تأکید متخصصان زنان و زایمان در حالت عادی سه تا چهار سونوگرافی برای بررسی وضعیت مادر و جنین در دوران بارداری کافی است.

با وجود این برخی از متخصصان زنان و زایمان با تهیه یک دستگاه سونوگرافی در مطب‌شان با هر بار مراجعه مادران باردار که معمولاً هر دو هفته یک بار است از بیمار سونوگرافی می‌گیرند و به ازای هر سونوگرافی هم از ۷۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پول می‌گیرند. این در حالی است که انجام سونوگرافی توسط متخصص رادیولوژی با بیمه تعرفه‌ای حدود ۵۰ هزار تومان دارد.

پولی که غیرقانونی است

مطابق قوانین فقط متخصصان رادیولوژی می‌توانند در ازای انجام سونوگرافی پول بگیرند (که قیمت آن با دفترچه بیمه حدود ۵۰ هزار تومان است) و متخصصان زنان و زایمان نباید در صورت انجام سونوگرافی پول بگیرند و دریافت هر‌گونه وجه نیز توسط آنها غیرقانونی است و نباید در سربرگ یا تابلوی خود کلمه سونوگرافی را درج کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت پیش‌تر با اشاره به اینکه برای سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان هیچ‌گونه تعرفه‌ای وجود ندارد، در این باره گفته بود: بنابراین متخصصان زنان برای انجام سونوگرافی هیچ مبلغ اضافی به جز حق ویزیت نباید دریافت کنند.

به گفته محمد آقاجانی اینگونه مسائل، مباحث فنی پزشکی است که باید از حوزه مربوطه باید پیگیری شود، بنابراین متخصصان زنان و زایمان می‌توانند سونوگرافی انجام دهند ولی در قالب مقررات مربوطه، یعنی نمی‌توانند نتایج سونوگرافی را به پزشکان دیگر گزارش دهند، زیرا سونوگرافی برای این متخصصان به عنوان یک ابزار کمک تشخیصی قابل استفاده است.

وی تأکید کرده بود: به هر حال یک پزشک ابزارهای بالینی متعددی را برای تشخیص استفاده می‌کند، مانند گوشی معاینات، بنابراین سونوگرافی نیز به عنوان ابزار کمک تشخیصی در برخی رشته‌ها مانند متخصصان زنان و زایمان به کار گرفته می‌شود، ولی متفاوت از کاری است که رادیولوژیست‌ها انجام می‌دهند، زیرا آنها می‌توانند به صورت رسمی برای دیگر پزشکان نیز گزارش کنند، ولی در حوزه افراد غیر رادیولوژیست، خدمات سونوگرافی فقط برای تکمیل ابزار تشخیصی برای آن پزشکان و بیمار خودش باید استفاده شود.

بنا به تأکید معاون وزیر بهداشت هزینه سونوگرافی که توسط متخصصان زنان و زایمان گرفته می‌شود، قانونی نیست زیرا هیچ‌گونه تعرفه‌ای برای این امر تعیین نشده است، و هزینه این خدمت (سونوگرافی) متخصصان زنان و زایمان همان ویزیت‌شان است و در قالب همان ویزیت تعریف شده است، یعنی هیچ‌گونه تعرفه اضافی برای سونوگرافی برای متخصصان غیر رادیولوژیست وجود ندارد.

 درآمد کلان پزشکان زنان از فقدان نظارت!

با تمام اینها اگر سری به مطب متخصصان زنان و زایمان بزنید می‌بینید این پزشکان همچنان با مراجعه زنان باردار از آنها سونوگرافی می‌گیرند و بسته به انصاف‌شان برای این سونوگرافی هزینه‌ای جدا از ویزیت معمول‌شان دریافت می‌کنند که متوسط آن حدود ۲۰۰ هزار تومان است. جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران سونوگرافی را به عنوان ابزار کار رادیولوژیست‌ها می‌داند و می‌افزاید: سونوگرافی جزو وظایف رادیولوژیست‌هاست، در حالی که استفاده از این ابزار توسط متخصصان زنان و زایمان، موجب خودارجاعی پزشک مربوطه می‌شود.

بنا به تأکید وی متخصص زنان و زایمان حق گزارش‌دهی در سونوگرافی را ندارد و همین مسئله سبب می‌شود وقتی سونوگرافی انجام می‌دهد، بدون استفاده از نظرات کارشناسی رادیولوژیست، برای بیمار تصمیم بگیرد که عواقب خوبی ندارد.

شکوهی، انجام سونوگرافی توسط متخصصان زنان و زایمان در مطب‌ها را موجب تحمیل هزینه‌های اضافی به بیمار می‌داند و می‌افزاید: انجام سونوگرافی در مطب متخصص زنان و زایمان تعرفه‌ای ندارد و هر مقدار که بخواهند از بیمار پول می‌گیرند. در حالی که رادیولوژیست‌ها برای انجام سونوگرافی، تعرفه دارند.

۱۳۹۵/۰۸/۱۲

منبع خبر : سایت تحلیلی هنگام

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.