قهوه سبز چیست؟/ مصرف “قهوه سبز” در بارداری/ قهوه سبز و لاغری

قهوه سبز چیست؟

دانستن این نکته ضروری میباشد که قهوه سبز شکل اولیه قهوه ای میباشد که امروزه اغلب ما از آن استفاده میکنیم و تنها به جهت بهبود در طعم آن را در گرمای بالا تفت میدهند تا به صورت قابل مصرف دربیاید. در واقع طعم اولیه قهوه سبز بسیار تلخ میباشد و مصرف آن را دشوار مینماید.

اثرات متابولیسمی قهوه سبز:

قهوه سبز در مقابل قهوه معمولی که تفت داده شده است حاوی میزان بیشتری از کلروژنیک اسید میباشد. اثرات متابولیسمی زیادی در مورد این اسید در تحقیقات نشان داده شده است. این اسید با مهار آنزیم گلوگز ۶- فسفاتاز مانع از آزاد شدن گلوگز از کبد به داخل خون میگردد. همچنین این اسید باعث افزایش متابولیسم چربی ها در بدن میگردد.

بررسی های علمی:

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۲ توسط دکتر اوز و همکارانشان صورت پذیرفت ۱۲ هفته مصرف قهوه سبز باعث کاهش معنی دار وزن تا ۸ کیلو در افرادی گردیده که تنها از این ماده برای کاهش وزن استفاده نموده اند. تحقیات متعدد حاکی از این مورد است که این ماده باعث کاهش فشار خون و نیز بهبود وضعیت چربی های خونی برای افرادی با بیماری های قلبی و عروقی گردیده است. قهوه سبز همچنین یک ماده آنتی اکسیدانی میباشد که میتواند با اثر بر روی ظرفیت آنتی اکسیدانی بدن مانع از پیری زودرس گردد.

منع استفاده:

هرچند که در مورد قهوه سبز هنوز اثرات جانبی بدی گزارش نشده است ولی باید بدانید که به دلیل وجود کافئین در این ماده گیاهی گاهاٌ اثراتی مشابه در بدن دیده میشود. در صورتی که بعد از چند روز مصرف آن دچار مشکلات گوارشی یا تشنج عصبی شده اید از ادامه مصرف آن بپرهیزید. همچنین از آنجایی که اثرات جانبی این ماده گیاهی در دوران شیر دهی و بارداری به اثبات نرسیده است از مصرف آن در دوران شیر دهی و بارداری بپرهیزید. مصرف قهوه سبز باعث افزایش میزان کلسیم در ادرار میگردد بنابراین مصرف این ماده برای افرادی با پوکی استخوان توصیه نمیشود و یا در صورت استفاده باید از مکملهای کلسیمی نیز استفاده نمائید.

روش استفاده از این مکمل:

برای افرادی با فشار خون بالا مصرف ۹۳ الی ۱۸۵ میلیگرم کپسول خالص این ماده توصیه میشود . این میزان باعث برای بهبود فشار خون میگردد.

برای افرادی برای کاهش وزن ۷۰۰ الی ۱۰۵۰ میلیگرم در روز توصیه میشود (یا روزی دو کپسول ۴۰۰ میلی گرمی نیم ساعت قبل از صرف غذا به همراه یک لیوان آب)

در صورتی که کپسول قهوه سبز در دسترس ندارید ۶۰ گرم قهوه سبز معمولی را در ۳۰۰ سی سی آب کتری بجوشانید. بعد از به جوش آمدن آب بگذارید تا ۱۵ دقیقه آن را آرام بجوشانید. بعد از این مدت کتری را از حرارت برداشته و برای یک ساعت بگذارید تا مواد ناخالصی جدا شوند و سپس از صافی رد نمائید. روزی ۲ استکان از آن را بنوشید.

قابل توج میباشد که قهوه سبز در عطاری ها و دارو خانه های کشور نیز قابل خرید میباشد.

از دست دادن وزن مطلوب با یک رژیم غذایی، حاوی دانه های قهوه ی سبز

رژیم غذایی لاغری که بر اساس قهوه سبز گرفته می شود، به بدن افراد، به مراتب آسیب کمتری نسبت به بسیاری از رژیم های غذایی دیگر به ارمغان می آورد. نکته ی مهم در این مورد این است که در رژیم غذایی لاغری بر اساس قهوه سبز، کاهش وزن با سوزاندن چربی بدن انجام می گیرد، در حالی که اکثر رژیم های غذایی دیگر با مهار توده های عضلانی و از بین بردن آن ها، باعث لاغری بدن می شوند.
شما نیاز دارید که برای کاهش وزن خود به طور مداوم، بر وزن خود نظارت داشته باشید و به صورت منظم، وزن خود را اندازه گیری کنید. در صورتی که حتی امکان از دست دادن بیش از ۹ کیلوگرم وزن در یک ماه وجود دارد، اگر با در نظر گرفتن تمام شرایط و رعایت رژیم غذایی، کاهش وزن انجام نگرفت، باید بدانید که حتما نقضی در روند طبیعی کاهش وزن و رژیم غذایی شما وجود دارد. متخصصان تغذیه بر این باورند که رژیم غذایی با قهوه سبز، موفق ترین رژیم برای کاهش وزن تا ۵/۴ کیلوگرم در یک ماه است. اولین نتیجه کاهش وزن خود را بعد از دو هفته مصرف منظم قهوه ی سبز خواهید دید. 

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. ارزش تغذیه‌ای قهوه
    کافئین ترکیب اصلی قهوه است. مقدار محتویات کافئین بسته به نوع قهوه متفاوت است. ترکیبات دیگر موجود در قهوه عبارتند از کربوهیدرات ، چربی ، ویتامین‌ها و مواد معدنی. در کنار این‌ها، بیش از هزار ترکیب دیگر در قهوه وجود دارد. کیفیت و مقدار این ترکیبات ممکن است بسته به فرآوری قهوه متفاوت باشد.
    دانه‌های قهوه شامل مقادیر زیادی از سه نوع پلی ساکارید هستند. از میان آن‌ها، گالاکتومانان و آرابینوگالاکتان نوع ۲ بیشترین مقدار را دارا هستند. دو نوع پلی ساکارید قابل هضم و غیر قابل هضم وجود دارد. نوع قابل هضم فیبر تغذیه‌ای نامیده می‌شود. دانه‌های قهوه حاوی مقدار زیادی فیبر تغذیه‌ای هستند. ولی، آن‌ها به خاطر فرآیندهای فرآوری که صورت می‌گیرد وارد بدن مصرف کننده نمی‌شوند. دانه‌های قهوه حاوی مقدار زیادی ترکیبات فنولیک هستند که قادرند به پروتئین‌ها و فیبرها متصل شوند. بنابراین، فواید آنتی اکسیدانی قابل توجهی با خود به همراه دارند.//
    چربی کل
    ۰۱ر. گرم
    کلسترول
    ۰ میلی‌گرم
    سدیم
    ۱ میلی‌گرم
    پتاسیم
    ۱۴ میلی‌گرم
    کربوهیدرات کل
    ۹-۱۰ میلی‌گرم
    پروتئین
    ۳۰-۴۰ میلی‌گرم
    //اگر قهوه با شکر یا شیر مصرف شود، دارای حدوداً ۱ گرم چربی ، ۵ میلی‌گرم کلسترول ، تقریباً ۷۰ میلی‌گرم سدیم و ۱۶ گرم کربوهیدرات است. قهوه شامل ۴ درصد کلسیم است. قهوه حاوی مواد معدنی کم مقدار مختلفی مانند نیاسین ، منیزیم ، فسفر ، فولات و منگنز است.
    فواید احتمالی
    قهوه به خاطر فواید مختلف خود برای سلامتی شناخته شده است. کافئین موجود در قهوه‌ ماده‌ای محرک است و دستگاه عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کافئین خلق و خو را تغییر می‌دهد و همچنین باعث افزایش هشیاری می‌شود. کافئین برای کاهش درد عضلانی و افزایش تأثیرگذاری داروهای مسکن دیگر مؤثر است. کافئین همچنین عملکرد و استقامت ورزشی را افزایش می‌دهد. مصرف قهوه می‌تواند به کاهش وزن ، بهبود متابولیسم گلوکز و سوزاندن چربی‌های اضافی کمک کند. فواید دیگر قهوه عبارتند از:
    • کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا
    • کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و پارکینسون
    • کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲
    • افزایش عملکرد شناختی
    • آنتی اکسیدان‌های موجود در قهوه برای بدن مفید است
    • کاهش خطر حمله‌ی آسم
    • کاهش خطر ابتلا به سرطان مانند سرطان مری ، دهان و حلق

  2. به گزارش گروه علمي ايرنا از انجمن ام اس ايران، مطالعه اول كه در دانشگاه هاروارد آمريكا انجام گرفته نشان مي دهد كه كمبود ويتامين D در سه ماهه اول بارداري، ريسك ابتلا فرزند به ام اس را تقريبا دوبرابر مي كند.
    در اين مطالعه ميزان متوسط ويتامينD در خون مادران كمتر از ۱۲٫۰۲ng/ml بوده است و ديده شد كه ريسك ابتلا فرزندان اين مادران ۹۰ درصد بالاتر از مادراني بوده است كه سطح ويتامينDخونشان نرمال بود.
    مطالعه دوم كه به طور مشترك در كشور سوئد و دانشگاه جان هاپكينز آمريكا انجام گرفت، نشان مي دهد، افرادي كه روزانه ۴ فنجان قهوه مي نوشيدند در مقايسه با آنها كه اصلا قهوه نمي نوشيدند احتمال ابتلا به بيماري ام اس در آنها كمتر بود.
    مطالعه بر روي عوامل محيطي كار بسيار دشواري است چرا كه عوامل محيطي پيرامون ما كه بتوانند بر ابتلا به يك بيماري مؤثر باشند بسيار متعدد و متنوع هستند و در بسياري موارد حذف فاكتورهاي همراه و مطالعه بر يك فاكتور مورد نظر كاري بسيار سخت و در برخي موارد غير ممكن است.
    در حال حاضر درستي نتايج فوق نامشخص است و لازم است مطالعات بيشتر و بزرگتري انجام گيرد تا بتوان در خصوص صحت و سقم مطالب فوق قضاوت كرد.
    توصيه مي شود زنان بادار در زمان بارداري ميزان ويتامينD خونشان را اندازه گيري كنند و در صورت صلاحديد متخصص زنان – زايمان كمبود آنرا جبران كنند.
    نوشيدن قهوه هم ممكن است اثرات منفي به همراه داشته باشد كه در نوع خود مي تواند آزار دهنده باشد مثلا اينكه كافئين موجود در آن محرك سيستم عصبي و قلب است و ممكن است ايجاد بيخوابي، تپش قلب و اضطراب كند علاوه بر آن اين ماده ضمن آنكه يكي از اعتياد آورهاي قوي است، محرك مثانه هم هست و مي تواند دفعات ادرار كردن را افزايش دهد. لذا مصرف آن براي هر فرد ممكن است مفيد يا در شرايطي مضر باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *