قرص «یدوفولیک» ترکیبی از ید و اسیدفولیک/ مکمل ضروری دوران بارداری و شیردهی

فواید قرص یدوفولیک

برای اولین بار به همت و همکاری مشترک متخصصان و محققان صنایع دارویی، فرآورده دانش بنیان «یدوفولیک» از گروه فرآورده های دارویی ضروری دوران بارداری و شیردهی رونمایی شد…

ید یک عنصر طبیعی است که برای سلامت جسمی انسان بسیار حائز اهمیت می باشد.

علاوه بر این، مصرف این عنصر بدلیل جلوگیری از بروز مشکلات سیستم عصبی و افزایش ضریب هوشی کودکان به زنان باردار و شیرده تاکید فراوان می شود.

با توجه به نیاز ضروری زنان باردار به ید و افزایش میزان این نیاز در زمان شیردهی و به دلیل اینکه نمک یددار به تنهایی قادر به تامین این میزان ید نیست، لزوم استفاده از مکمل های حاوی ید در دوران بارداری و شیردهی توسط محققان سرشناس داخلی و خارجی تجویز می شود.
با توجه به پژوهش ها و تحقیقات بین المللی مشخص شده است که تجویز قرص حاوی ید در کنار اسید فولیک در دوران بارداری و شیردهی می تواند از ایجاد صدمات احتمالی ناشی از کمبود این دو عنصر در بدن جلوگیری کند.
در ایران نیز برای نخستین بار دارویی تحت عنوان “یدوفولیک” توسط محققان و متخصصان صنایع دارویی به تولید انبوه رسید و در حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاون غذا و دارو وزارت بهداشت، رئیس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم از این دارو بومی رونمایی شد.

قرص «یدوفولیک» ترکیبی منحصر به فرد از ید و اسیدفولیک است که این ترکیبات در دوران پیش از بارداری، حین بارداری و شیردهی از مهمترین مواد مغذی و لازم برای رشد سیستم عصبی، بینایی و شنوایی جنین و نوزاد است. مصرف روزانه اسیدفولیک در این دوران جهت پیشگیری است. همچنین مصرف ید در رشد مغز و تکامل بینایی و شنوایی جنین ضروری است.

گفتنی است تولید قرص «یدوفولیک» به سفارش شرکت دانش بنیان «پژوهش کاو آفاق» در دستور کار قرار گرفت و مراحل فرمولاسیون این قرص در موسسه دانش بنیان تحقیقاتی و آموزشی نور (توان) انجام پذیرفت. همچنین فرآوری این دارو در مقیاس صنعتی و با کیفیت بالا در شرکت «درسا دارو» به تولید انبوه رسید.

منبع خبر : علمنا

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. با سلام
    برا بارداری اقدام کردم دکتر قرص یدوفولیک برام تجویز کردن بدون دیدن آزمایشات من. ولی من تیروئیدم کم کار نیست رو مرز پرکاری تیروئید هستم ایرادی نداره مصرف کنم. با تشکر

    1. سلام به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

  2. من اسید فولیک میخوردم در دوران بارداری تا اینکه دکترم در هفته هفتم بارداری بهم یدوفولیک داد، حالت تهوع و سوزش معده پیدا کردم و اصلا فکر نمیکردم مال قرص باشه و متاسفانه دو هفته خوردم و اصلا شرایط جسمی خوبی نداشتم چون بخاطر بهم ریخته شدن معدم هیچی نمیتونستم بخورم ، قرص رو قطع کردم اما با گذشت چند روز معدم یخورده آروم تر شده و کامل خوب نشدم و حالت تهوع مونده روم ، فقط شبا حالت تهوع دارم و معدم میسوزه، در صورتی که تا قبل مصرف این قرص هیچ مشکلی نداشتم، اگر این عوارض رو داشتید سریع مصرف قرص رو قطع کنید.

  3. با سلام من جهت اقدام به بارداري به پزشك مراجعه كردم و برام قرص يدوفوليك رو تجويز كردن كه يكي دو ماه قبل بارداري مصرف كنم اما يك ساعت بعد از مصرف اولين قرص سردرد شديد گرفتم و بعد از چند ساعت دچار تهوع و اسفراغ و معده درد شدم، الان سه روزه كه به شدت تهوع و معده درد دارم و بيحالم، قرص رو ديگه نخوردم ولي موندم مگه يك قرص ميتونه انقدر اثر بد داشته باشه؟؟؟ من قبلا قرص اسيد فوليك خورده بودم و مشكلي هم نداشتم ، نميدونم اين دوستان در دانشگاه شهيد بهشتي چه كردند با اين توليد ساخت ايران!!!!

  4. چیچیزا…‌
    منم فولیکوید مصرف میکنم . میخام برای اولین بار بارداربشم ۲۹سالمه. خدارو شکر هیچگونه ناراحتی و کسالتی نداشتم همیشه سالم و سلامت بودم . والا این قرص همچین عوارض بزرگی هم نداره که شما میگید من ۲هفته هست فولیکوید مصرف میکنم خیلی هم طبیعی و سرحالم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.