قرص مدروکسی پروژسترون برای تنبلی تخمدان و تخمک گذاری بهتر!

قرص مدروکسی پروژسترون در کسانی که تنبلی تخمدان دارند، برای منظم شدن پریود و تخمک گذاری بهتر تجویز می شود…

من دچار تنبلی تخمدان هستم دکتر زنان بهم قرص مدروکسی پروژسترون دادن بعد به من گفتن که تا ۱۰ روز شبی یک عدد بخورم. من باره اول از ۷ام تا ۱۶ام خوردم الان پریود هستم میخاستم ببینم باره بعد از کی باید قرص را بخورم از همون ۷ ام بخورم؟ بعد میخاستم ببینم نتیجه ای هم داره؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

قرص مدروکسی پروژسترون برای منظم شدن پریود و تخمک گذاری بهتر تجویز می شود از شب ۱۵ سیکل قاعدگی به مدت ۱۰ شب شبی دو عدد تجویز می شود.

*** قرص مدروکسی پروژسترون، نوعی استروژن سنتتیک است. پروژسترون یکی از هورمون هایی است که سیکل قاعدگی و تخمک گذاری را کنترل می کند و ماهانه یک تخمک را از تخمدانها آزاد میکند.

پروژسترون همچنین به آماده سازی دیواره رحم برای بارداری کمک کرده و در هر ماه بعد از اینکه بارداری اتفاق نمی افتد دیواره رحم فرو میریزد و شما پریود می شوید.

موارد مصرف قرص مدروکسی پروژسترون
قرص مدروکسی پروژسترون در درمان‌ سرطان‌ پستان‌ در دوران‌یائسگی‌، هیپرپلازی‌ آندومتر و نیز سندرم‌ پلی‌کیستیک‌ تخمدان‌ همین طور در درمان خونریزی های‌ نامنظم‌ رحم‌، به‌ عنوان‌ جانشین‌ هورمونی درمانی‌ در زنان‌ یائسه‌ و نیز ارزیابی‌ میزان‌ تولید آندروژن‌ و استروژن‌ بکار می‌رود.

اصلی ترین علت مصرف مدروکسی پروژسترون تنظیم سیکل قاعدگی و بهبود اختلالات جنسی است. دلایل به هم ریختن دوره های قاعدگی و تخمک گذاری متفاوتند اما اصلی ترین علت بروز این اختلالات بروز عدم تعادل هورمونی است

این اختلالات شامل خونریزی غیر طبیعی و نامنظم رحم، آمنوره (قطع شدن پریود)، اندومتریوز و خونریزی شدید و یا زمانی که تخمک خارج از رحم در حال رشد است، می باشد.

از دیگر موارد استفاده از قرص مدروکسی پروژسترون می توان به تحریک خونریزی و تخریب دیواره رحم اشاره کرد. استفاده از این قرص برای درمان ناباروری در زنان صورت می گیرد که همراه با آن دارو های دیگری نیز برای تحریک تخمک گذاری مورد استفاده قرار می گیرد.

تاثیرات مصرف قرص مدروکسی پروژسترون بر بارداری
زمانی این قرص در زنانی که قصد باردارشدن د ارند تجویز میشود، معمولا به مدت ۱۰ روز این قرص را مصرف می کنند. بعد از آن، باید از ۲ تا ۱۰ روز بعد انتظار خونریزی داشته باشید. این روال معمولا برای خانم هایی که قصد باردار شدن دارند در ابتدا یک پریود مصنوعی توسط قرص مدروکسی پروژسترون ایجاد میشود و بعد از آن می تواند داروهای محرک باروری مانند کلومیفن را شروع کرد.کلومیفن در روز سوم، چهارم و یا پنجم سیکل قاعدگی تجویز میشود و به تخمک گذاری کمک میکند.

 این قرص به منظم شدن پریود ها کمک کرده اما با تخمک گذاری ارتباط بهتری دارد. بطور معمول، قرص مدروکسی پروژسترون برای مدت زمان کوتاه و در شرایط خاص تجویز میشود و بطور دائم برای زنان با قصد باردار شدن استفاده نخواهد شد. زیرا مصرف طولانی آن، خود با توقف تخمک گذاری و ضخیم شدن دیواره رحم شده و لانه گزینی رویان با مشکل انجام خواهد شد.

اگرچه این قرص در باردار شدن کمک می کند اما در دوران بارداری توصیه به مصرف آن نمی شود. مدروکسی پروژسترون نوعی پروژسترون است که برای توقف خونریزی پریودی تجویز میشود و وقتی دارو قطع شود، خونریزی برمی گردد. پس این دارو در بارداری استفاده نمیشود در حالیکه شکل های دیگر پروژسترون ممکن است در طول بارداری استفاده شود.

مدروکسی پروژسترون منظم کردن پریود را بر عهده دارد و زن باردار مصرف آن را باید قطع کند.

مصرف قرص مدروکسی پروژسترون در قاعدگی
مدروکسی پروژسترون اغلب برای القا خونریزی و یا پریود شدن در زنانی که بطور منظم پریود نمی شوند استفاده می شود و یا گاهی به مدت کوتاه برای باردار شدن به همراه سایر داروهای تحریک کننده تخمدان مانند کلومیفن تجویز می شود.

تداخلات دارویی با مدروکسی پروژسترون
داروهای القا کننده آنزیم های کبدی مانند کاربامازپین ، فنوباربیتال، فنی توئین و ریفامپین ممکن است باعث کاهش اثر مدروکسی پروژسترون (از جمله کاهش اثر ضد بارداری) شوند. افزایش و کاهش اثر وارفارین در مصرف همزمان با مدروکسی پروژسترون گزارش شده است.

نکات مهم درباره قرص مدروکسی پروژسترون
بیمارانی که داروی مدروکسی پروژسترون را برای درمان اختلالات قاعدگی مصرف می کنند توجه نمایند که ۳ تا ۷ روز بعد از قطع دارو، خونریزی خواهند داشت.

توصیه می شود در صوت بروز اختلال بینایی، میگرن، ضعف ناگهانی، عدم هماهنگی، اشکال در تکلم، سردرد، درد ساق پا، کوتاهی تنفس، درد قفسه سینه، تغییر در الگوی خونریزی واژینال، زردی پوست، تورم در اندام ها، راش و افسردگی به پزشک مراجعه نمائید.

احتمالا بعد از مصرف دارو دچار خونریزی از لثه خواهید شد و توصیه می شود بهداشت دهان و دندان رعایت گردد.

در صورت قطع قاعدگی یا شک به بارداری به پزشک اطلاع دهید. برای کاهش احتمال بروز آسیب های جنینی تا ۳ ماه بعد از قطع درمان برای باردار شدن اقدام نکنید.

بیماران تحت درمان با این دارو در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است لکه های قهوه ای رنگی به نام ملاسما روی پوست صورتشان ایجاد گردد به این دلیل توصیه می شود هنگام خروج از منزل از قرار گرفتن در معرض نور خودداری نمائید و از عینک های آفتابی یا لباس های محافط استفاده نمائید.

آزمایشات پیگیر فیزیکی مانند کنترل فشار خون، بررسی پستان، شکم، لگن و انجام پاپ اسمیر بسیار اهمیت دارد و توصیه می گردد.

اندازه گیری فشار خون در فواصل منظم حین درمان ضروری است.

اشتراک‌گذاری
4 نظر
  1. دکتر من هم برای تنبلی تخمدان که داشتم پروژسترون و کلومیفن تجویز کرده که زودتر باردار بشم. گفت ورزش هم بکن و میوه و سبزی هم بیشتر استفاده کن

    1. الان مشکلت حل شده چون دکتر به من هم همینو گفته ترو خدا جواب بده

  2. آیا سطح پروژسترون می تواند نشانه تخمک گذاری باشد؟
    سطح پروژسترون معمولا یک هفته بعد از تخمک گذاری فرضی کاهش می یابد، زیرا در زمان تخمک گذاری به اوج خود می رسد. خون گیری خیلی زود ممکن است نتایج آزمایش به غلط منفی دهد. نتیجه منفی غلط سطح پروژسترون، به این معنا است که شما تخمک گذاری کرده اید، اما خیلی زود آزمایش خون داده اید و سطح پروژسترون به غلط پایین بود. پس از تخمک گذاری، پروژسترون به طور فزاینده ای از جسم زرد تولید می شود و سطح پروژسترون به تدریج از میزان حداقلی ۱٫۵ تا ۳ نانوگرم بر میلی لیتر تا روز اول تخمک گذاری افزایش می یابد. سطح پروژسترون پس از آن افزایش می یابد تا اینکه ۷ روز پس از تخمک گذاری به اوج خود برسد و به حدود تقریبی ۱۰-۲۰ نانوگرم بر میلی لیتر برسد. سطح پروژسترون بسته به زمان خونگیری می تواند متفاوت باشد، و حتی در همان روز می تواند بسیار متفاوت باشد.

  3. سلام.منم تنبلی تخمدان دارم پریود نمیشدم.رفتم دکتر بهم کلومیفن با مدروکسی داد ۴ ماهه بود قرص می خوردم باردار شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *