قرص مارولین برای کیست تخمدان/ آیا باعث نازایی می شود؟!

سلام من قرص مارولین برای کیستم استفاده میکنم… این قرص مشکلی در بارداری که به وجود نمیاره!!؟ منظورم سالهای آیندست. یعنی باعث نازایی و ناباروری که نمیشه؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام خیر مصرف یک تا سه دوره قرص مارولین منعی ندارد. مارولین یک قرص پیشگیری از بارداری است که برای درمان کیست تخمدان هم تجویز می شود.

قرص مارولین برای کیست تخمدان

موارد مصرف قرص مارولین: جلوگیری از بارداری

موارد منع مصرف قرص مارولین: ترومبوفلبیت، ترمبوز یا اختلالات ترمبوآمبولیک، بیمار بهای عروقی – مغزی، سکته قلبی، نارسایی قلبی، سرطان پستان با احتمال ایجاد آن، سرطان آندومتر با نئوپلازی وابسته به استروژن، تومور کبدی (خوش خیم یا بد خیم). بیماریهای کولستاتیک کبدی، بارداری با موارد مشکوک به بارداری، حساسیت به هر یک از اجزاء دارو، خونریزی غیر طبیعی یا بدون تشخيص

موارد هشدار قرص مارولین: احتیاط در کشیدن سیگار، خطر بروز عوارض قلبی – عروقی این دارو را افزایش می دهد. این خطر با افزایش سن (خصوصا بالاتر از ۳۵ سال بیشتر می گردد) قبل از شروع مصرف، انجام بعضی تستها مانند سنجش فشار خون، معاینه پستانها و نیز تست پاپ اسمیر توصیه می گردد. همچنین لازم است در طی مدت مصرف این دارو تستهای مذکور ساليانه انجام گردند.

عوارضی جانبی قرص مارولین:

افزایش خطر ابتلا به تومبوفلبیت، ترمبوز عروق کرونر و ترمبوز مغزی، افزایش فشار خون، بیماری کیسه صفرا، میگرن، افسردگی، سردرد، راش، حساسی و دردناک شدن پستانها، بزرگ شدن پستانها، عدم تحمل به لنزهای تماسی مقدار مصرف دارو مصرف این دارو باید مطابق دستور صورت گرفته و فواصل مصرف قرصها می بایست هر ۲۴ ساعت ۱ بار باشد.

نوع بسته بندی ۲۱ قرص در هر بلیستر و هر بلیستر درون یک ساشه و نهایتا داخل جعبه همراه بروشور قرار می گیرد.

شرایط نگهداری قرص مارولین:

دارو را در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد، دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید. دور از دسترس کودکان نگهداری نمایید.

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به باور غلط عامه مردم مبنی بر اینکه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری موجب نازایی می شود، گفت: این قرص‌ها موجب کاهش خطر ابتلا به ناباروری اولیه می‌شود، ولی در مصرف کنندگان با کاهش ویتامین B ،C و اسیدفولیک همراه است که با رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی کامل و سالم، بدون نیاز به دریافت مکمل، این کمبود جبران می‌شود.

دکتر کتایون برجیس، با بیان اینکه بیشترین میزان بارداری ناخواسته در زوج‌های جوانی است که از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده نمی‌کنند، گفت: بیش از نیمی از بارداری‌های بدون برنامه ریزی، منجر به سقط می شود.

وی با تاکید بر اینکه شایع‌ترین علت عدم مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری، عدم آگاهی از عملکرد این قرص‌ها است، گفت: زنان، خصوصا در اوایل ازدواج به علت ترس از نازایی، تمایلی به مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری ندارند.

دکتر برجیس با بیان اینکه استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری، روش انتخابی پیشگیری از بارداری در اوایل ازدواج است، گفت: تمام قرص‌های موجود در بازار دارویی کشور، حاوی ۵۰ میکروگرم اتینیل استرادیول است که مقادیر کمی استروژن دارد و برای پیشگیری از بارداری کفایت می‌کند ولی عوارض استروژن را ندارد.

وی با اشاره به باور غلط عامه مردم مبنی بر اینکه مصرف قرص های پیشگیری از بارداری موجب نازایی می‌شود، گفت: این قرص‌ها موجب کاهش خطر ابتلا به ناباروری اولیه می‌شود ولی در مصرف کنندگان با کاهش ویتامین B ، C و اسیدفولیک همراه است که با رعایت تعادل در مصرف مواد غذایی کامل و سالم، بدون نیاز به دریافت مکمل، این کمبود جبران می شود.

این جراح و متخصص زنان یادآور شد: در زنانی که زمینه ابتلا به افسردگی دارند، مصرف این قرص‌ها موجب تشدید علایم می‌شود، در صورت بروز علایم افسردگی باید مصرف قرص قطع شود.

دکتر برجیس همچنین افزود: در زنان سالم غیر سیگاری مصرف قرص خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را افزایش نمی دهد، ولی در افرادی که سابقه ایجاد ترومبوآمبولی (ایجاد لخته خون) را در وابستگان درجه اول دارند، قبل از تجویز قرص، باید احتمال ایجاد اختلالات زمینه‌ای سیستم انعقادی بررسی شود. در صورت وجود خطر، استفاده از قرص‌های ترکیبی هورمونی منع مصرف دارد.

وی با بیان اینکه مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری موجب کاهش ۵۰ درصدی خطر ابتلا به سرطان آندومتر می شود، گفت: مصرف قرص‌های LD، موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان آندومتر (لایه داخلی رحم) می‌شود، بیشترین اثر حفاظتی در استفاده‌کنندگانی است که بیش از ۳ سال قرص مصرف کرده‌اند و کمترین اثر با حداقل ۱۲ ماه مصرف اعمال می‌شود. همچنین بر سرطان تخمدان که کشنده ترین سرطان زنان است اثر حفاظتی دارد، ولی باعث افزایش نسبی خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که در سنین کمتر از ۲۰ سالگی، مصرف قرص را شروع کرده‌اند می شود.

برجیس در ادامه افزود: مصرف این قرص ها به مدت ۲ سال موجب کاهش ۴۰ درصدی فیبروکیستیک که از شایع ترین بیماری‌های خوش خیم پستان است شده، همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال ( روده بزرگ) می شود.

این جراح و متخصص زنان با تاکید بر اینکه در سنین بالا حتما باید قبل از شروع قرص با پزشک متخصص مشورت شود، خاطرنشان کرد: باید قبل از شروع مصرف قرص از سلامت کامل و فقدان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی، خصوصا وضعیت فشارخون فرد اطمینان حاصل شود، در زنان سیگاری بالاتر از ۳۵ سال، نباید از قرص هایی که حاوی استروژن به میزان بالاتر از ۲۰ میکروگرم هستند استفاده کرد.

وی تصریح کرد: در مبتلایان به میگرن همراه با علایم پیش زمینه‌ای قرص‌های پیشگیری از بارداری باید با احتیاط مصرف شود.

این جراح و متخصص زنان با اشاره به مصرف این قرص‌ها در زنان بالاتر از ۴۰ سال در سفرهای زیارتی یادآور شد: زنان به ویژه مصرف کنندگان قلیان یا سیگار باید در خصوص عوامل خطر مصرف قرص با پزشک مشورت کنند.

دکتر برجیس گفت: خطر ابتلا به عفونت‌های لگنی با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری کاهش می یابد، این پدیده ناشی از غلیظ شدن موکوس دهانه رحم بوده که مانع از ورود میکروب‌ها می شود، البته جزء پروژسترونی قرص موجب اعمال این اثر می‌شود، همچنین قرص‌ها با کاهش میزان خون ریزی قاعدگی از بروز کم خونی فقر آهن نیز پیشگیری می‌کند.

منبع خبر : خبر تکمیلی از ایسنا

اشتراک‌گذاری
12 نظر
  1. من یک بسته از قرص مارلین رو برای جلوگیری از بارداری استفاده کردم یه هفته استراحت کردم ازامشب باید دوباره شروع کنم بسته بعدی رو.ولی امشب سومین روزه پریودمه.حاا نمیدونم ب دوران پریودم ربط داره یعنی قرص و باید بدارم بعد پریودم بخورم یا ازامشب بخورم ..لطفا راهنماییم کنید

    1. می توانید شروع به مصرف قرص کنید .

  2. من این قرص مارولین رو برای پلی کیستیک استفاه میکنم آیا این قرص باعث چاقی هم میشه؟

    1. می تواند در بعضی از افراد اگر طولانی مدت مصرف شود باعث افزایش اشتها شود .

  3. قرص مارلین برای کیست تخمدان من تجویز شده من ازاولین لک ‌وخونریزی که یکم زود بود شروع به خوردنش کردم ولی یک هفته بعد خورذن این قرص من قشنگ پریود هستم وخونریزی دارم مگه این قرص خونریزی رو قطع نمی کنه

    1. باید از شب پنجم قاعدگی شروع به مصرف قرص جلوگیری می کردید .

  4. سلام وقتتون بخیر من تنبلی تخمدان دارم الان ۳ ماهه که خونریزی دارم چندین دفعه به دکتر مراجعه کردم بهم دارو دادن ولی هنوز خونریزی دارم دکتر اخری بهم روکین داد گفت ۳ روز اول ۲ تا بخور مابقی روزا رو یکی , گفت بعد از ۳ روز قطع میشه , خیلی میترسم اگر قطع نشد چکار کنم ? و اینکه ۲ روز از موعد خورد قرص روکین میگذره و همچنان خونریزی دارم این موضوع خیلی داره عذابم میده تو رو خدا کمکم کنید مرسی

    1. سلام باید با سونوگرافی و انجام آزمایش های هورمونی علت مشکل شما بررسی شود فعلا قرص روکین را ادامه دهید از قرص آهن و قرص مفنامیک اسید نیز استفاده کنید .

  5. سلام من ۲۰ سالمه از این قرص برا کیست تخمدان استفاده میکنم و تو سینمم توده فیبروادنوم دارم این قرص توده های سینه رو زیاد نمیکنه؟؟؟

  6. خسته نباشید من برا عروسیم مجبورم۳۰عدد قرص مارو لین بخورم۱۹سالم هست آیامشکلی برام پیش میاد؟
    قبلا هم ازاین قرص حدودا۳ماه پیش به مدت۳ماه استفاده کردم به دلیل خوردن قرص دوتایی قاعدگیم به هم ریخته بود که بعد ازمصرف ۳ماه درست شد
    لطف راهنماییم کنین همسرم خیلی میترسه ازخوردن داروم

  7. سلام
    من کیست دارم، قرص مارولین به مدت ۳ ماه برای من تجویز شده، آیا بعد از ۳ماه میتونم حامله شم؟ خیلی میترسم که این قرص مانع حاملگیم بشه

  8. سلام من کیست تخمدان دارم که باعث بی نظمی پریودیم شده. از روز پنجم پریودیم یک بسته مارولین استفاده کردم که امشب بسته ۲۱ عددی تموم شد. آیا نیاز هست یک هفته بعد یه بسته دیگه رو شروع کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *