قرص اورژانسی خوردم ولی باردار شدم!

سلام من با همسرم رابطه داشتم و با توجه به این که در سفر بودیم روز بعد ۲ تا قرص ۷۵ میلی گرمی با هم خوردم اما این ماه پریودم ۳ روز تاخیر داشت بیبی چک که زدم مثبت شد. در حال حاضر یه بچه ۲ ساله دارم و بارداری برام سخته. می خواستم بپرسم چرا قرص اورژانسی اثر نکرده؟ و من باردار شدم؟؟؟

پاسخ مشاور:

روش مصرف قرص درست بوده. بعد از رابطه تا ۷۲ ساعت فرصت برای مصرف قرص اورژانسی هست اما توصیه می شود در اولین فرصت مصرف شود.

قرصهای اورژانسی تا ۹۷ درصد امکان پیشگیری از بارداری می دهد و تاثیر آن در زمان تخمک گذاری کمی کمتر می شود و همچنین در خانمهای چاق اثربخشی قرصهای اورژانسی یک مقدار کمتر می شود.

برخی داروها اثر این قرصها را کاهش می دهد، مثلا اگر از فنی توئین یا ریفامپین استفاده می کنید، اثر این روش کم می شود.

 با خوردن قرص اورژانسی باردار شدم، قرص اورژانسی خوردم ولی باردار شدم،  احتمال بارداری با قرص لونژیل،  احتمال بارداری با مصرف قرص اورژانسی،  آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری هست،  پرسش و پاسخ قرص اورژانسی،  بعد از خوردن قرص اورژانسی حتما باید پریود شد،  زمان خونریزی بعد از مصرف قرص اورژانسی 

قرص لونژین نوعی قرص پیشگیری از بارداری اورژانسی است که در زمره داروهای پروژسترونی ضد بارداری محسوب می شود و معمولا در نوراد اورژانس باید از این دارو استفاده کرد و به شکل روتین بهتر است سراغ این دارو رفته نشود. چون قرص یک جور پروژسترون است با مصرف گهگاه و فقط در مواردی که از روش پیشگیری مطمئن نیستید یا موقعی که در رابطه زناشویی پیشگیری خاصی نداشته اید، مشکلی به وجود نمی آید و می توانید از لونژین استفاده کنید. ولی اگر نزدیک به زمان پریود یا خونریزی قاعدگی از این قرص ها استفاده کنید منجر به این می شود که زمان پریود جا به جا بشود و شاید با کمی تاخیر همراه باشد.

این مساله برای خیلی از خانم ها مایه نگرانی است و تصور می کنند که چون پریود شان دیر شده ممکن است باردار شده باشند. در ضمن این نکته را هم به خاطر داشته باشید که این روش به هیچ عنوان به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری دائمی توصیه نمی شود و نمی تواند مثلا به جای استفاده از قرص ال دی، لونژین استفاده شود. روش های اورژانس برای استفاده گهگاه است نه اینکه ماهی یکبار از این قرص استفاده شود. در ضمن این روش ممکن است ۱۰ درصد خطا داشته باشد که به همین خاطر اصولا این روش را به عنوان شیوه پیشگیری از بارداری پیشنهاد نمی شود.

شما تا ۷۲ ساعت بعد از مقاربت مشکوک می توانید از این قرص ها استفاده کنید. لونژین به همراه لاینسترول حاوی هورمون پروژسترون هستند. از این هورمون هم در روش جلوگیری با قرص عادی ( به همراه استروژن ) و هم به تنهائی ( همان قرص شیردهی ) استفاده می شود. همان طور که گفته شد از این هورمون می توان در روش جلوگیری اورژانسی نیز استفاده کرد.

روش جلوگیری اورژانسی
· مصرف قرص اول در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی و ترجیحا بلافاصله پس از نزدیکی مشکوک و قرص بعدی ۱۲ ساعت بعد

· مصرف ۲ عدد یک جا در اولین فرصت در۴۸ ساعت اول پس از نزدیکی مشکوک

هرچه زودتر این داروها مصرف شوند ، موثرتر خواهند بود و گرچه در بعضی از منابع بر اثر بخشی آنها تا ۱۲۰ ساعت ـ ۵ روز ـ پس از یک نزدیکی مشکوک تاکید شده ، بهترین زمان مصرف آنها تا۴۸ ساعت اول ـ۲ روز ـ پس از نزدیکی مشکوک است.

سعی کنید اولین قرص را در اولین فرصت پس از برقراری رابطه جنسی مشکوک بخورید. قرص بعدی را نیز۱۲ ساعت بعد مصرف کنید. پس از آن دیگر قرصی مصرف نکنید و منتظر خونریزی باشید معمولا خونریزی ظرف ۷ روز پس از مصرف آخرین قرص اتفاق می افتد. در طی این مدت دیگر رابطه جنسی نداشته باشید یا حتما از یک روش مطمئن استفاده کنید. ظرف ۳ تا ۱۰ روز پس از روش اورژانس، دچار خونریزی می شوید ،این خونریزی به معنی ریزشاستر رحم-اندومتر- است بنابراین دیگر محصول حاملگی در رحم جایگزین نشده و بارداری رخ نخواهد داد. بنابراین این خونریزی به معنی این است که شما در این سیکل باردار نشده اید.در صورت تعویق خونریزی پس از ۱ هفته تا ۱۰ روز برای آزمایش بارداری مراجعه کنید.

 بهتر است قرصها را با شکم خالی نخورید ، اگر تا ۲ ساعت پس از مصرف قرصها استفراغ کردید ، مجددا قرص را بخورید.

* به خاطر داشته باشید بیش از یک نوبت در یک سیکل قاعدگی از این روش استفاده نکنید.برخی داروها اثر این قرصها را کاهش می دهد ، مثلا اگر از فنی توئین یا ریفامپین استفاده می کنید ، اثر این روش کم می شود بنابراین در صورت مصرف همزمان این داروها باقرصهای پیشگیری ، تعداد قرصهای پیشگیری را دو برابر کنید.

* به خاطر داشته باشید استفاده از این روش می تواند باعث تغییر در زمان قاعدگی بعدی شود. البته معمولا این تغییرات کم بوده و قاعدگی چند روز زودتر یا دیرتر اتفاق می افتد. اگر تاخیر بیش از ۷ روز شود ، باید احتمال بارداری را در نظر داشت. در این صورت بررسی فرد و معرفی برای انجام تست بارداری ( B-hcG ) ضرورت دارد.

گرچه این روش د رصورت استفاده صحیح ، تا ۹۷-۹۹ درصد موثر است. ولی در تمام روشها شانس شکست وجود دارد بنابراین تاکید می کنم تا زمان قاعدگی بعدی حتما از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید. در صورت وقوع حاملگی همزمان با این روش ، با توجه به اینکه این روش برای جنین خطری ندارد ، نیازی به سقط و ختم حاملگی نخواهد بود.

موارد منع مصرف:
در صورت بارداری،بیماری شدید شریانی،آدنومای کبدی، پروفیری،سرطان پستان و دستگاه تناسلی

هشدار:
در صورت ابتلا به بیماری قلبی، سابقه بارداری نابجا،سندرم های سو جذب، کیست های فعال تخمدانی، بیماری فعال کبدییرقان انسدادی عود کننده و یا سابقه یرقان در دوران بارداری، دارو با احتیاط مصرف شود.

عوارض جانبی:
نامنظم شدن قاعدگی، تهوع، استفراغ،سردرد، احساس ناراحتی در سینه ها،افسردگی ،اختلالات پوستی، تغییرات وزن بدن

نکات قابل توصیه:
* در صورت مصرف همزمان این دارو با ریفامپین، حتما باید از یک روش دیگر جلوگیری نیز استفاده کرد.

* طی دوران مصرف باید فشار خون فرد دائما کنترل شود 

اشتراک‌گذاری
2 نظر
  1. سلام من ۲۵ پریودم تموم شد ۲۷ رابطه ازروی لباس داشتم اما بعد دوساعت ۲ عددقرصhd خوردم و ۱۲ساعت بعدش ۲تادیگه خوردم بعد۶ روز اول لک بودبعدخونریزی ۲ روز بعدقطع شد الان یک هفته ب زمان اصلی پریودم مونده باوجود خونریزی بارداری منتفیه یان؟

  2. اگر قرص اورژانسی را بلافاصله بعد از نزدیکی و به درستی استفاده کرده باشید احتمال شکست قرص یک تا دو درصد است. مصرف قرص های اورژانسی سیستم هورمونی شما را بهم میریزد و باعث ایجاد بی نظمی در قاعدگی گاهی تا سه سیکل می شود، در ضمن واکنش هر بدنی به قرص های اورژانسی متفاوت است، ممکن است شما چند روز زودتر یا دیرتر و یا در تاریخ مقرر همیشگی پریود شوید. به پزشک برای ایجاد نظم قاعدگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *