قرص آسنترا برای افسردگی بعد از زایمان/ برای شیردهی اشکال نداره؟

بعد از سزارین با بیهوشی کامل به شدت دچار افسردگی شدم؛ خیلی گریه میکردم و افکار خودکشی هم داشتم و بسیار زودرنج بودم. با مراجعه به روانپزشک قرص آسنترا برای افسردگی ام روزی یک قرص تجویز کرد آیا این قرص برای شیردهی اشکالی ندارد؟

قرص آسنترا برای افسردگی بعد از زایمان با تجویز پزشک اشکالی ندارد و با توجه به وضعیت روحی و روانی شما مصرف این قرص ضرورت دارد.

قرص آسنترا برای افسردگی بعد از زایمان

قرص آسنترا چیست؟
آسنترا نام تجاری داروی سرترالین می باشد. آسنترا یک داروی ضد افسردگی می باشد و معمولا در درمان افسردگی بکار می رود. این دارو برای کاهش علایم افسردگی نظیر تغییرات اشتها، تغییر در الگوی خواب، تشویش و اضطراب، از دست دادن کشش و تمایل به فعالیت های رومره، کاهش میل جنسی، تفکر کُند یا اختلال یا تمرکز، یا افکار خودکشی یا اقدام به آن، تجویز می شود. سرترالین یک مهارکننده بازجذب سروتونین است.

علاوه بر این از سرترالین برای درمان برخی اختلالات اضطرابی همچون اختلال وسواسی_جبری، حملات ترس، فوبیا و استرس به دنبال سانحه استفاده می شود. اخیرا سرترالین بصورت موفقیت آمیزی در درمان نشانگان (syndrome) قبل از قاعدگی زنان، که علایمی از قبیل نوسانات خلقی، تحریک پذیری و حساسیت پستان ها ایجاد می کند، بکار رفته است.

اصولا سرترالین باعث افزایش سطوح ماده ای طبیعی در مغز به نام سروتونین (serotonin) می گردد؛ این ماده در حفظ تعادل روحی نقش دارد. سرترالین در قالب قرص های پوشش دار تولید می شود.

بسته به مشکل شما پزشک معالج دوز بخصوصی از آسنترا ( داروی ضد افسردگی ) را تجویز می کند. آسنترا روزی یک نوبت مصرف می شود. این دارو را می توان صبح قبل از هر کاری (تا فراموش نشود) یا شب پیش از خوابیدن مصرف نمود. هیچ گاه کمتر یا بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.

از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. برای جلوگیری از ناراحت شدن معده می توانید دارو را با غذا بخورید. اگر یک نوبت را فراموش کردید، اگر حداکثر تا یک ساعت بعد به یاد آوردید مصرفش کنید؛ در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کرده، به برنامه دارویی معمولتان باز گردید. قرص ها را بطور کامل ببلعید و از جویدن یا خرد کردن آنها خودداری کنید.

در ضمن ممکن است روز ها و حتی هفته ها طول بکشد تا شما اثرات سرترالین را بطور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید. اهمیت این مساله به خصوص در مواقعی است که دوزهای زیادی از سرترالین برای مدت طولانی استفاده کرده اید. اگر مصرف دارو را ناگهان قطع کنید، ممکن است دچار مشکلات جدی شوید.

قرص آسنترا نام تجاری سرتالین است که از دسته داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین می باشد.

موارد مصرف و منع قرص آسنترا:
داروی آسنترا در درمان اختلالات افسردگی توام یا بدون اضطراب، اختلالات پانیک یا وحشت زدگی، اختلالات وسواسی فکری-عملی به کار می رود.

این داروی ضد افسردگی در موارد وجود حساسیت به سرتالین یا سایر ترکیبات موجود در این دارو نباید مصرف شود.

مقدار مصرف آسنترا در افسردگی:

 میزان معمول شروع درمان ۵۰ میلی گرم یک بار در روز می باشد. اگر درمان موثر نبود پزشک به تدریج و در فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به میزان حداکثر ۲۰۰ میلی گرم افزایش می دهد.

مقدار مصرف آسنترا در اختلالات پانیک:
دوز ابتدایی داروی آسنترا روزانه ۲۵ میلی گرم سرتالین می باشد. بعد از یک هفته پزشک دوز روزانه را به ۵۰ میلی گرم افزایش می دهد و به تدریج با فواصل زمانی بیش از یک هفته دوز روزانه را به میزان حداکثر ۲۰۰ میلی گرم افزایش می دهد.

دارو را باید هر روز در زمان معینی همراه یا بدون غذا مصرف نمود.

دارو را با مقداری آب مصرف نمایید.

قرصها را هر روز به طور مرتب مصرف نمایید. بعد از یک هفته ممکن است احساس بهبودی نسبی پیدا کنید. در مواردی هم احساس بهبودی ۲ تا ۴ هفته پس از آغاز درمان بوجود می آید. در صورت احساس بهبودی مصرف دارو را تا زمانی که پزشک معین کرده است ادامه دهید.

اگر مصرف یک وعده آسنترا را فراموش کردید، مقدار مصرف بعدی را به هیچ وجه دو برابر نکنید.

عوارض قطع درمان با آسنترا:
احتمال بروز گیجی، لرزش دستها، اضطراب، تهوع و طپش شدید قلب به صورت بسیار نادر وجود دارد.

عوارض جانبی آسنترا:
تهوع، اسهال، یبوست، لرزش دستها، تعریق، اختلالات جنسی، گیجی، بی خوابی، خواب آلودگی، کاهش اشتها و کاهش وزن از جمله عوارض سرتالین هستند. این عوارض معمولا خفیف بوده و با ادامه مصرف دارو از بین می روند.

قرص آسنترا یکی از قرصها برای درمان افسردگی است که عوارض خاص خودش را دارد.

منبع خبر : مطلب تکمیلی از asanteb

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *