فیبروم ۸ سانتی دارم و مجردم!/ درمان دارویی یا جراحی؟!

سلام ٣٢ سالمه مجردم تعدادي فيبرم دارم ولي يكيش خيلي بزرگه ٨ سانته همه ميگن بايد عمل كني و امكان داره مجبور شيم رحمتو برداريم فقط يكي گفت كه بهت آمپول ميدم كه كوچيكش کنه راهنمايي كنيد لطفا؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نگران نباشید می توانید با تزریق آمپول تحت نظر پزشک مشکل خود را تحت نظر پزشک کنترل کنید این آمپول ها باعث قطع قاعدگی و ایجاد تغییرات هورمونی شده و به این شکل باعث کاهش سایز فیبروم رحمی می شود با توجه به اینکه مجرد هستید عمل جراحی توصیه نمی شود.

اما به هر حال، اگر فیبرومی به درمان قطعی نیاز داشت، این درمان جراحی است که براساس آن فیبروم یا فیبروم های متعدد برداشته می شوند یا تمام رحم خارج می شود. طبیعی است اگر خانمی تمایل به باروری داشته باشد باید تمام تلاش انجام شود که رحم حفظ شود.

***

فیبروم رحمی شایع ترین تومور خوش خیم در خانم هاست. حدود ۲۵ سال پیش، دارویی ساخته شد که می توانست هورمون هایی که از غده هیپوفیز برای تحریک تخمدان ها ترشح می شود، مهار کند. در نتیجه تخمدان ۲ هورمون مهمش یعنی استروژن و پروژسترون را نمی ساخت. یعنی، ایجاد یک حالت یائسگی دارویی. تصور بر این بود که استروژن است که باعث رشد فیبروم می شود و اگر ساخت استروژن مهار شود، فیبروم کوچک خواهد شد و همین طور هم بود. از ۲۰ سال پیش، این دارو به صورت آمپول های تزریقی در ایران وجود داشت و به وفور در فیبروم ها به صورت تزریق ماهانه استفاده می شد و می شود.

اوایل تصور بر این بود که این دارو چیزی شبیه معجزه است، اما به تدریج مشخص شد این طور هم نیست. اولا نمی توان برای مدت طولانی یک خانم را به حالت یائسگی برد زیرا علائم یائسگی مثل گرگرفتی، پوکی استخوان و عوارض دیگر ظاهر خواهد شد که ممکن است آزاردهنده باشد. پس باید برای کوتاه مدت از این دارو استفاده کرد.

دیگر اینکه بعد از پایان دوره درمان، مثلا ۴ تا ۶ ماه، فیبروم سریع به اندازه قبلی خود بر می گردد حتی گاهی اوقات بزرگ تر از اولش می شود و بالاخره اینکه وقتی عمل جراحی همان فیبروم ضروری می شود، نه تنها عمل ساده تر نمی شود، بلکه سخت تر هم می شود. در کشور ما این دارو همچنان بسیار زیاد برای فیبروم ها استفاده می شود. تا اینکه در سال ۲۰۰۹ یعنی حدود ۷ سال پیش، داروی Esmya در اروپا به عنوان درمان فیبروم مورد تایید قرار گرفت و در سال ۲۰۱۰ هم سازمان غذا و داروی آمریکا این دارو را مورد تایید قرار داد؛ دارویی که اگرچه فعلا در ایران نیست اما احتمالا به زودی وارد بازار دارویی ما نیز می شود. این دارو یک قرص است که بیمار باید روزانه مصرف کند.

مطالعاتی که در مورد این دارو انجام شده به این صورت بوده که به مدت ۳ ماه دارو تجویز شده، بعد برای مدتی قطع شده و مجددا ۳ ماه دیگر و تا ۴ دوره متناوب استفاده شده است. نتایج به طور واضح از داروی تزریقی ای که ما در اینجا داریم، بهتر بوده است. البته هنوز صحبت اینکه این دارو به کلی فیبروم را از بین ببرد، نیست و هم چنین برای فیبروم های خیلی بزرگ مثلا اندازه بالای یک رحم ۴ ماهه، مصرف نشده است. اما در مجموع امکان بسیار باارزشی برای درمان علائم فیبروم و بالا بودن کیفیت زندگی گروه زیادی از خانم هاست. 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *