فواید “کشمش” در بارداری/ بهترین جایگزین ویتامینهای مصنوعی!

فیبر موجود در کشمش از سرطان کولون و از رشد غیر معمول سلول‌ها جلوگیری می‌کند و موجب کنترل قند خون در بدن می‌شود و برای درمان بی نظمی معده و یبوست مفید است.
مصرف کشمش سستی و رخوت را از بدن دور می‌کند و موجب از بین رفتن آب اضافی بدن می‌شود، بدن را تقویت می‌کند، دهان را خوشبو می‌کند و منبع مناسبی از فیبر، آنتی اکسیدان و انرژی در بدن است.
همچنین پتاسیم کشمش موجب کاهش فشارخون می شود.

ضد یبوست
غوطه‌ور کردن کشمش در آب به مدت ۲۴-۴۸ ساعت باعث می‌شود به اندازه‌ی اصلی خود بازگردد. اگر این آب صبح ناشتا مصرف شود، به حرکت منظم روده کمک می‌کند. این معجون برای کمک به یبوست مزمن و مشکلات مشابه دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.
افزایش وزن
چاقی و اضافه وزن در میان افراد جوان بسیار رایج است. ولی افرادی نیز در این میان وجود دارند که از لاغری رنج می‌برند. کشمش سرشار از فروکتوز و گلوکز است که به عنوان افزایش دهنده‌ی انرژی عمل می‌کند. بنابراین، کشمش انتخاب خوبی برای کسانی است که به انرژی زیادی بدون تجمع کلسترول نیاز دارند. مصرف کشمش در جذب مواد معدنی ، ویتامین‌ها ، مواد مغذی و پروتئین که به افزایش وزن کمک می‌کند مؤثر است.
اسیدوز
اسیدوز بیماری است که در آن میزان اسیدی بودن در خون و دستگاه تنفسی به طور غیر عادی بالاست. اسیدوز باعث افزایش اسید معده می‌شود. کشمش حاوی مقدار زیادی ترکیبات قلیایی است که به خنثی کردن اسید در بدن کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی کشمش به حفظ اسید معده در حالتی پایدار کمک می‌کند.
کم‌خونی
کشمش منبع غنی از آهن است و به همین دلیل است که بهترین درمان برای کم‌خونی می‌باشد. ویتامین‌های ب موجود در کشمش به تشکیل خون کمک می‌کند. این خون را تقویت و به طور مستقیم به درمان بیمارانی که از کم‌خونی رنج می‌برند کمک می‌کند. کشمش حاوی مقدار زیادی مس است که به تشکیل سلول‌های خونی کمک می‌کند.
تقویت کننده‌ی میل جنسی
کشمش محتوی آرژنین است که اسید آمینه‌ای نیمه ضروری می‌باشد. این اسید آمینه به افزایش میل جنسی و رفع مشکلات نعوظ در مردان کمک می‌کند. از آنجایی که کشمش سبب افزایش انرژی می‌شود به طور مستقیم به مشکلات جنسی دیگر نیز می‌تواند کمک کند.
محافظت از چشم
کشمش حاوی مواد پلی‌فنولیک است که مشابه آنتی اکسیدان‌هاست. این ترکیبات از چشم‌ها در برابر آسیب دیدن توسط رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد می‌تواند باعث دژنراسیون ماکولا ، ضعیف شدن چشم‌ها یا آب مروارید شود. کشمش همچنین حاوی ویتامین آ ، بتاکاروتن و آلفا کاروتن است که برای داشتن چشم‌هایی سالم ضروری است.
محافظت از دندان‌ها
مشکلات دندانی در میان کودکان کم سن و سال بسیار رایج است. بهترین راه برای جلوگیری از این کار استفاده از کشمش است. کشمش محتوی اسید اولئانولیک است که یک نوع ماده‌ی فتوشیمیایی است. این ترکیب با پوسیدگی ، خراب شدن ، شکنندگی دندان‌ها و التهاب لثه مبارزه می‌کند. کشمش همچنین سرشار از کلسیم است که باعث تقویت دندان‌ها می‌شود.
جلوگیری از سرطان
پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کشمش باعث جلوگیری از ایجاد سرطان می‌شود. کشمش حاوی مقداری بالایی آنتی اکسیدان خصوصاً آنتی اکسیدان‌های پلی‌فنولیک است. این عنصر که کاتچین نیز نامیده می‌شود از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که باعث ایجاد سرطان می‌شود محافظت می‌کند.
درمان عفونت
مواد پلی‌فنولیک موجود در کشمش مواد شیمیایی طبیعی است که از ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. این مواد هنگام تب باعث کاهش دمای بدن می‌شود و با باکتری که باعث عفونت می‌شود مبارزه می‌کند.
تقویت استخوان‌ها
کشمش به دلیل وجود کلسیم فراوان در آن برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است. کشمش حاوی ریزمغذی به نام بور است که به جذب کلسیم و شکل‌گیری بافت استخوانی کمک می‌کند. مصرف کشمش در دوران پس از یائسگی می‌تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.
با توجه به این فواید شگفت‌آور کشمش می‌تواند جایگزین خوبی برای شیرینی‌‌جات دیگر باشد. کشمش برای سلامت قلب نیز مفید است و از ایجاد سرطان روده جلوگیری می‌کند و به دفع صفرا از بدن و پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند. مصرف روزانه‌ی مقداری کشمش نه تنها برای سلامتی مفید است بلکه از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

توصیه‌های مهم
با توجه به نحوه توزیع انواع کشمش‌های موجود در بازار و امکان وجود آلودگی‌های میکروبی، آفت‌زدگی، میزان روغن، بقایای سموم و گوگرد محصول بیشتر از حد مجاز به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که هنگام خرید از محصولات بسته‌بندی‌شده با مجوزهای لازم بهداشتی استفاده کنند و پیش از مصرف، کشمش را با آب شست‌وشو دهند تا روغن‌های معدنی، گرد و غبار و سایر آلودگی‌های احتمالی که در سطح محصول وجود دارند، به حداقل ممکن برسند.

 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. امیر المومنین علی (ع) مولای حق فرمودند کسی که بیست و یک عدد کشمش را ناشتا بخورد به هیچ بیماری مبتلا نمی شود و فقط مرگ او را از پای در می آورد. چرا که خوردن کشمش باعث می شود حرارت زیاد از بین برود خون پاک و تصفیه گردد و قلب قوی و مرض از بین برود (بحار جلد ۶۶) کشمش در اثر خشک شدن انگور به دست می آید هنگامی که انگور خشک شد مقداری از آب و سلولز آن تحت تاثیر دیاستازها که در روی پوست انگور موجود می باشد به قند تبدیل می گردد و ۷۵ درصد قند گلوکز قابل جذب بدن ساخته می شود و دارای پروتئین، چربی، قند (سوربیتول) کلسیم و ویتامین های (A – B۱ – B۲ – C – P P) می باشد وجود پتاسیم و اسیدهای مالیک و سیتریک و تار تاریک می تواند اوره خون را تنظیم نماید و کلسترول زیادی خون را دفع و به تنظیم فشار خون کمک نماید هنگامی که انگور بادانه خشک می شود مویز نامیده می شود اگر مویز را خالی از هسته کنیم همراه با گل گاوزبان و خرمای سبز به بیماران آسمی کمک شایانی می نماید. اگر دچار قارچ های پوستی هستید کشمش را کوبیده و با صبر زرد مخلوط کرده و روی محل مورد نظر ضماد نمایید تا قارچ را از بین ببرد. ضماد کشمش و پیه زعفران و زرده تخم مرغ و موزه باعث گشوده شدن کورک و آبسه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *