فواید و مضرات ترخون/ با ترخون اعصاب خود را تقویت کنید!/ ترخون و سقط جنین

خواص ترخون
از مهمترین خواص ترخون برای سلامتی میتوان به تقویت اعصاب، تقویت دستگاه هاضمه و پیشگیری از تصلب شرائین و بیماریهای عروقی اشاره کرد. همچنین شما میتوانید برای کاهش درد مفاصل و دندان و لثه از خواص ترخون استفاده کنید.

طبع ترخون گرم و خشک است و در کنار غذاهای سرد میتوانید ترخون بخورید. از دیگر خواص ترخون میتوان به وجود آهن، کلسیم و منگنز و همچنین پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌‏های A و C اشاره کرد.

از مهمترین خواص ترخون کاهش درد دندان و لثه است. طبق اطلاعات بدست آمده جویدن ترخون باعث جلوگیری از خونریزی لثه و التیام زخم‎های دهان خواهد شد. سبزی ترخون دارای اوژنول است که به درمان درد دندان کمک می کند.

برای درد مفاصل میتوانید از فواید ترخون استفاده کنید. برای اینکار هم میتوانید آن را همراه غذا بخورید و هم از کوبیده آن به‎ صورت ضماد استفاده نمایید. سبزی ترخون قاعده‎ آور بوده و قاعدگی ‎های دردناک را درمان می کند.

سبزی ترخون مسئول تسکین دل درد و دردهای معده بعد از غذا و پرخوری است. همچنین اگر معده شما تنبل و ترشح آن ضعیف است، سبزی ترخون را فراموش نکنید. چون یکی دیگر از خواص ترخون تقویت دستگاه‌ هاضمه و همچنین نفخ و باد شکم است.

دیگر فواید سبزی ترخون
اگر اشتهای شما کم شده قبل و بین غذا ترخون بخورید. چون سبزی ترخون اشتها آور است. سبزی ترخون قادر به افزایش تولید صفرا به وسیله کبد بوده و در نتیجه به هضم و گوارش غذا کمک می‏کند. همچنین سبزی ترخون میتواند سرعت فرایند سم ‏زدایی در بدن را افزایش دهد.

تقویت اعصاب یکی دیگر از خواص ترخون است. برای اینکار می توانید آن را در آب جوش یا همراه چای دم کنید. این دمنوش همچنین خستگی را از بین برده، اعصاب را آرام می‌کند و راه حل خوبی برای بی‌خوابی است.

روغن‏های ضروری ترخون به وسیله‏ تقطیر با بخار آب از برگ ‏ها و گل ‏های این گیاه بدست آمده و شامل سینئول، استراگول، اوسیمن و فلاندرن می ‏شود. این روغن ها خاصیت ضدرماتیسم، اشتها آور، کمک به بهبود گردش خون، کمک به گوارش بهتر غذاها، برطرف‏ کننده بوی بد، قاعده ‏آور، محرک و کرم‏ زدا بودن را دارند.

ترخون قدرت دفاعی بدن را در برابر برخی ویروس‌ها و باکتری‌ ها افزایش می‌دهد. کسانی که سرعت انزال دارند و ضعف قوه باه و سستی کمر، ترخون خشک را با زرده تخم‎مرغ مخلوط کرده به کمر بمالند و اگر ریشه ترخون باشد، بهتر است.

از دیگر فواید ترخون میتوان به پیشگیری از تصلب شرائین و بیماریهای عروقی اشاره ،درمان نقرس و دردهای روماتیسمی اشاره کرد. برای اینکار می توانید ۱۰ گرم از این سبزی را در ۳۰۰ سی‎سی آب جوشانده و روزی ۳ فنجان بنوشید. گیاه ترخون در درمان مارگزیدگی بسیار مفید است.

مضرات ترخون
یکی از مضرات ترخون آنست که بدلیل طبع گرمی که دارد، برای گرم مزاجان مضر است و زیاده‌روی در خوردن آن مشکل ساز می شود.

همچنین سبزی ترخون برای سینه خوب نیست و سبب خشونت سینه می‌شود، میتوانید آن را با عسل بخورید.

زیاده ‎روی در خوردن ترخون باعث کم شدن شهوت شده و خون را تیره می‎کند.

زیاده روی در مصرف ترخون موجب بروز سرطان می شود. دلیل آن هم استراگول موجود در آن است.

به دلیل وجود استراگول در ترخون، مصرف ترخون باعث آغاز قاعدگی شده و در زنان باردار می‌تواند منجر به سقط جنین شود.

منبع خبر : asanteb

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *