فواید سزارین برای مادر و نوزاد!

صرف نظر از این موضوع که قصد دارید زایمان طبیعی انجام دهید یا سزارین کنید، بهتر است اطلاعات خود را در مورد مزیت‌های سزارین برای مادر و نوزاد، افزایش دهید. برخی از خانم‌ها به‌صورت اضطراری نیاز به سزارین پیدا می‌کنند؛ بنابراین آگاهی از مزیت‌های سزارین به تمام خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

هرچند سزارین مانند هر نوع جراحی دیگری خطرات و عوارضی دارد، اما این جراحی سهم بزرگی در کاهش مرگ و میر در حین زایمان داشته و توانسته است زندگی هزاران مادر و نوزاد را نجات دهد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، تعداد جراحی‌های سزارین در بیمارستان‌ها، باید کمتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد از تمام موارد زایمان باشد و انجام آن، باید به مواردی محدود شود که سلامتی مادر یا نوزاد در خطر قرار دارد.

مزیت‌های سزارین
مهم‌ترین مزیتی که برای سزارین در نظر گرفته می‌شود، حفظ سلامتی نوزاد است. مزیت دیگر سزارین، آگاهی از زمان دقیق تولد نوزاد است. در صورت انجام سزارین، مادر دیگر انقباضات دردناک زایمان و درد ناحیه بین واژن و مقعد (پرینئوم) را تحمل نمی‌کند. سزارین از پرولاپس رحم (افتادگی رحم) به داخل واژن در آینده جلوگیری می‌کند.

سزارین همچنین امکان بروز خطرات زیر را در خانم‌ها کاهش می‌دهد:

درد ناحیه پرینه و شکم در طول زایمان به مدت سه روز پس از زایمان
درد ناشی از بخیه‌های ناحیه پرینه 
آسیب‌دیدگی واژن
خونریزی شدید بلافاصله پس از زایمان
شوک ناشی از از دست دادن خون
نشت ادرار در اثر عطسه یا خنده شدید

بارداری عضلات کف لگن را ضعیف می‌کند؛ به همین خاطر صرف نظر از نوع زایمان، انجام تمرین‌های ورزشی در طول بارداری و پس از زایمان برای خانم‌های باردار مهم است. اگر در مورد انتخاب روش زایمان نگران هستید، با متخصص زنان مشورت کنید؛ متخصص زنان با در نظر گرفتن نگرانی‌ها و شرایط جسمانی و سلامتی شما، بهترین روش زایمان را توصیه خواهد کرد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *