فواید خوردن نمک قبل و بعد از غذا/ حدیث در مورد نمک

مصرف نمک طبیعی یا دریا اول و آخر غذا به مقدار کم و به صورت مزه مزه کردن، سبب بهبود مشکلات گوارش می‌شود…

دکتر نعمت‌الله مسعودی متخصص طب سنتی گفت: سوء مزاج‌های معده در طب سنتی به ۱۲ نوع دسته‌بندی می‌شوند. هم اکنون نفخ گوارش و سردی معده در درصد افراد زیادی از جامعه به دلیل اصول غلط غذایی مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: عادات غلط غذایی همچون خوردن ماست با ترشی همراه غذا، مصرف غذاهای خام و پخته با هم و درهم خوری از دلایل این سوء مزاج‌ها است و باید بدانیم معده خانه تمام بیماری‌ها است و باید به درمان بیماری‌های گوارش اهمیت زیادی داد.

این متخصص طب سنتی گفت: کسانی که مشکلات گوارشی دارند اگر وضعیت آنها به حدی برسد که نتوانند درد را تحمل کنند یا یکسری علائم غیرطبیعی در فرد به وجود آید باید حتماً به متخصص مراجعه کند مثلاً فردی که احساس می‌کند لقمه غذا دیر پایین می‌رود این خود می‌تواند یک نشانه خطر باشد که نیاز دارد برای درمان آن به پزشک مراجعه کند.

مسعودی اضافه کرد: کسی که به مشکلات گوارشی دچار است باید قبل از مصرف هر دارویی ابتدا نحوه خورد و خوراک و سبک زندگی خود را تغییر دهند کسی که با مشکل معده مواجه است قبل از اصلاح مواد غذایی خود نمی‌تواند با مصرف رانیتیدین و سایر داروها بهبود پیدا کند.

این متخصص طب سنتی گفت: دو دستور وجود دارد که در کاهش مشکلات معده و گوارش بسیار مؤثر است، اینکه باید هر لقمه غذا ۳۲ بار جویده شود این باعث نرم شدن غذا و هضم راحت‌تر می‌شود. همچنین سبب می‌شود فشار کمتری به معده وارد شود.

وی ادامه داد:‌ همچنین مصرف نمک طبیعی یا دریا اول و آخر غذا به مقدار کم و به صورت مزه مزه کردن، سبب بهبود مشکلات گوارش می‌شود. افراد باید دقت کنند که با انجام همین کارهای ساده می‌توانند بیماری‌های خود را بهبود یابند.

حدیث درباره خوردن نمک

رسول گرامی اسلام(ص) درباره این‌که آغاز کردن و پایان دادن غذا با نمک چه فوایدی دارد؟ فرمودند: "هر کس غذای خود را با نمک آغاز کند و با نمک به پایان ببرد، از ۷۲ درد – که جذام و بَرَص(پیسی) از آن جمله است – در امان می‏‌ماند۱".

امام علی(ع) می‌فرمایند: "غذای خود را با نمک آغاز کنید. اگر مردم آنچه را در نمک هست می‏‌دانستند، آن را بر تریاقِ تجربه‏ شده برمی‏‌گزیدند، هر کس غذای خود را با نمک آغاز کند، ۷۰ درد و نیز دیگر دردهایی که فقط خداوند از آنها آگاه است، از او می‏‌رود۲".

امام باقر(ع) نیز فرمودند: "خداوند به موسی بن عمران علیه‏‌السلام وحی کرد که: «به طایفه‏‌ات بفرمای که (غذای خود را) با نمک آغاز کنند و با نمک به پایان ببرند، وگرنه جز خویش را نکوهش نکنند»3".

امام کاظم(ع): "سفره‏‌ای که در آن نمک نباشد، بی‏‌برکت است. آغاز کردن غذا با نمک، برای تن‏درستی، بهتر است۴".

پیامبر خدا(ص): "در سفارش‏‌های ایشان به امام علی(ع): ای علی! غذا را با نمک، آغاز کن و با نمک، پایان ده؛ چه، هر کس غذای خویش را با نمک آغاز کند و با نمک پایان دهد، از ۷۲ نوع از انواع بلا که جذام، دیوانگی و پیسی از آن جمله است، به دور باشد۵".

همچنین پیامبرگرامی اسلام در باره این‌که کدام خوردنی است که از ۷۰ بیماری جلوگیری می‌کند؟ می‌فرمایند: "خداوند عز و جل به موسی بن عمران، وحی فرستاد که: «غذا را با نمک، آغاز کن و با نمک، پایان ده؛ چرا که در نمک، درمان ۷۰ درد است که کمترین آن‌ها، دیوانگی، جذام، پیسی، گلودرد، دندان‏‌درد و شکم درد باشد۶".

منبع:

۱- دعائم الإسلام، جلد ۲ ، صفحه ۱۱۴ ، حدیث ۳۷۷ ، المحاسن ، جلد ۲ ، صفحه ۴۲۴ ، حدیث ۲۴۸۲ عن السکونی عن الإمام الصادق علیه‏‌السلام، الدعوات، صفحه ۱۴۵، حدیث ۳۷۸ عن وکلّها نحوه، بحار الأنوار، جلد ۶۶ ، صفحه ۳۹۷ ، حدیث ۱۲ دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۸۰

۲- الخصال، صفحه ۶۲۳، حدیث ۱۰، الکافی ، جلد ۶، صفحه ۳۲۶، حدیث ۴، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۴۲۲ ، حدیث ۲۴۷۸ کلاهما عن محمّد بن مسلم عن الإمام الصادق عنه علیهماالسلام، کتاب من لا یحضره الفقیه، جلد ۳ ، صفحه ۳۵۷، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۹۷ ، حدیث ۱۳ ، دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۸۲

۳- الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۲۶، حدیث ۶، المحاسن، جلد ۲، صفحه ۴۲۳ ، حدیث ۲۴۸۱ کلاهما عن فروة، بحار الأنوار، جلد ۶۶، صفحه ۳۹۶ ، حدیث ۸ دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۸۲

۴- الکافی، جلد ۶، صفحه ۳۲۶، حدیث ۵ ، المحاسن، جلد ۲ ، صفحه ۴۲۳، حدیث ۲۴۷۹ کلاهما عن الجعفری، بحارالأنوار، جلد ۶ ، صفحه ۳۹۶ ، حدیث ۷ دانش نامه احادیث پزشکی: ۲ / ۸۲

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *