فرق ترشح با کیسه اب

تفاوت آبریزش با ترشح در بارداری | فرق ادرار و مایع آمنیوتیک

در سه ماهه آخر بارداری، فشاری که جنین به بدن شما وارد می کند افزایش می یابد. این فشار به طور طبیعی موجب افزایش ترشحات دهانه رحم می شود. فرق ترشحات واژن با “مایع آمنیوتیک یا مايع دور جنين” چیست؟ فرق ترشح با پارگی کیسه اب را از کجا تشخیص بدهیم؟، تفاوت آبریزش با ترشح در بارداری چیست؟، برای گرفتن پاسخ چنین پرسش هایی با ما همراه باشید.

فرق بین ترشح و پارگی کیسه آب

هنگامی که به سه ماهه سوم می رسید، در بخش دهانه رحم مخاط بیشتری ایجاد می شود و منجر به افزایش ترشحات واژن می شود. با پیشرفت بارداری، این ترشحات طبیعی می شوند.  برای تفکیک ترشحات واژنی از نشت آب ناشی از پارگی کیسه آب توصیه می شود یک پد بهداشتی در لباس زیر خود قرار بدهید. اگر این ترشحات بر روی پد باقی ماند، بدانید که این مربوط به ترشحات واژن است، زیراکه در صورتی آبریزش ناشی از پارگی کیسه آب باشد، پد آن را به خود جذب می کند. در صورت زیاد شدن آبریزش توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید تا برای شما آزمایش آمینوشور تجویز کند این آزمایش در ۹۹% موراد پارگی کیسه آب را تشخیص می دهد. آزمایش نترازین همچنین می تواند نشت مایعات آمنیوتیک را تایید کند، این آزمون با ویژگی قلیایی مایع همراه است. همانطور که مایع آمنیوتیک قلیایی است، نتیجه مثبت نشان دهنده نشت مایع آمنیوتیک و پارگی غشاء است. همچنین باید بدانید که به طور کلی ترشحات عفونی واژن با سوزش، خارش و تکرر ادرار همراه است.

فرق ادرار با کیسه آب

نشت ادرار به دلیل فشار زیادی که در اثر بزرگ شدن رحم بر مثانه وارد می شود اتفاق می افتد. ترشحات مثانه بعد از خالی کردن مثانه نشانه نشت مایع آمنیوتیک است. پس از تخلیه مثانه، یک پد قرار دهید. پس از نیم ساعت پد را بررسی کنید. اگر مایع روی پد رنگ زرد داشته باشد، احتمالا ادرار است. اگر مایع بی رنگ و بی بو است، نشت مایعات آمنیوتیک رخ داده است. یک پد جدید قرار دهید و عضله کف لگن را سفت کنید تا مانع از نشت ادرار شوید. اگر مایعی روی پد وجود نداشته باشد، احتمالا نشت ادرار را تجربه کرده اید. در غیر این صورت، اگر هنوز مایعی روی پد وجود دارد، نشت مایعات آمنیوتیک رخ داده است.

چگونه نشت مایع آمنیوتیک بر جنین تاثیر می گذارد؟

نشت مایع آمنیوتیک در هر زمان در دوران بارداری می تواند مشکلاتی برای شما و جنین ایجاد کند. عوارضی مانند نقص مادرزادی، سقط جنین، زایمان زودرس یا تولد نوزاد مرده در صورت نشت بیش از حد مایعات آمنیوتیک در سه ماهه اول یا دوم رخ می دهد. در سه ماهه سوم، نشت مایع آمنیوتیک می تواند باعث زایمان سخت، رشد آهسته یا تامین اکسیژن کمتر برای جنین شود که باعث زایمان سزارین می شود. اگر نشت مایعات غیرطبیعی است با پزشک خود تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی: آیا پارگی کیسه آب در ماههای اولیه بارداری هم ممکن است؟!

تفاوت ترشح با مایع آمنیوتیک

چه گزینه های درمانی برای سوراخی کیسه آب وجود دارد؟

بهتر است در خصوص نشت مایع آمنیوتیک با پزشک خود صحبت کنید. اگر تاریخ زایمان شما نزدیک باشد، پزشک از شما می خواهد برای انجام زایمان به بیمارستان مراجعه کنید. اگر نزدیک زمان زایمان نیستید و نشت آهسته است، بنابراین پارگی در کیسه آمنیوتیک جزئی است و خود به خود ترمیم می شود. در این مورد، مادر به شدت تحت نظارت قرار خواهد گرفت. در مورد پارگی زودرس غشا، درمان بسته به علت در دسترس است. چیزهایی که باید در هنگام نشت مایع آمنیوتیک توجه کنید. در صورتی که نشت مایع آمنیوتیک را تجربه می کنید، باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. باید در اسرع وقت به پزشک اطلاع دهید.
  2. زمان شروع نشت مایع آمنیوتیک را یادداشت کنید.
  3. مقدار تقریبی نشت را تا زمانی که به دکتر برسید، بررسی کنید. او ممکن است برای تصمیم گیری بیشتر به این اطلاعات نیاز داشته باشد.
  4. هرگز چیزی، از جمله انگشت را وارد واژن نکنید زیرا احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد

علت سوراخ شدن کیسه آب چیست؟

مایع آمنیوتیک یک مایع زرد رنگ گرم و روشن است که کیسه آمنیوتیک را پر می کند که در آن جنین در طول حاملگی شناور می شود. کیسه آمنیوتیک دو پوشش دارد – کوریون و آمونیوم. کیسه آمنیوتیک دو هفته پس از حاملگی مایع آمنیوتیک را تولید می کند. مایع آمنیوتیک دمای مناسب را برای جنین فراهم می کند. کیسه آمنیوتیک به عنوان یک جذب کننده شوک عمل می کند و با اطمینان از جنین محافظت می کند. پارگی که در کیسه آمنیوتیک اتفاق می افتد، علت اصلی نشت مایعات آمنیوتیک است. این پارگی می تواند جزئی باشد، در نتیجه نشت آهسته رخ می دهد. در صورتی که پارگی بزرگ باشد نشت باعث خروج مایع زیادی می شود. دلایل اصلی ناشی از نشت مایع آمنیوتیک عبارتند از:

  •  سطح پایین مایع آمنیوتیک
  •  آسیب به کیسه آمنیوتیک
  • عادات شیوه زندگی ضعیف
  • عفونت رحم یا کانال تولد
  • سابقه قبلی پارگی کیسه آمنیوتیک

سطح نرمال مایع آمنیوتیک چه مقدار است؟

با پیشرفت بارداری، سطح مایع آمنیوتیک تا هفته ۳۶ بارداری افزایش می یابد. در هفته ۳۶ بارداری، مایع آمنیوتیک در بالاترین سطح خود می باشد. سطوح نرمال مایعات آمنیوتیک در دوران بارداری به صورت زیر می باشد:

  • ۶۰ میلی لیتر در هفته ۱۲ بارداری
  • ۱۷۵ میلی لیتر در هفته ۱۶ بارداری
  • ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی لیتر بین هفته ۳۴ تا ۳۸ بارداری

منبع خبر : ooma

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. ممنون از مطالب خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *