عوارض مصرف مکرر قرص اورژانسی/ بدترین عوارض قرص اورژانسی؟!

مصرف مکرر قرص اورژانسی با فاصله زمانی کم عوارض بسیار زیادی دارد که از بدترین عوارض قرص اورژانسی می توان به بهم ریختگی هورمونها و لکه بینی و تهوع و سردرد و درد شکم اشاره کرد…

مصرف مکرر قرص اورژانسی و با فاصله کم چه عوارضی دارد؟

سلام، وقت بخیر سوالی راجع به قرص لونژیل داشتم. من این قرص را نزدیک ۱ ماه و نیم پیش استفاده کردم و بعدش عادت ماهیانه من ۴ روز جلوتر افتاد، الان اگر بخواهم این قرص را مصرف کنم صرفا به دلیل ترس از پیشاب، آیا خطرناک است؟ بنظر شما مصرف کنم؟ ایا مصرف این قرص به مدت زمان این فاصله اشکال ندارد؟ قرص لونژیل چه عوارضی دارد؟ باتشکر

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام با توجه به عوارض مصرف قرص اورژانسی مثل شوک هورمونی و بهم ریختن هورمونها، حالت تهوع و استفراغ
سردرد و سرگیجه و بی حوصلگی، احساس خستگی، درد پایین شکم، لکه بینی و حساس شدن سینه ها و ضریب شکست قرص اورژانسی اگر قصد بارداری ندارید باید یک روش جلوگیری مطمئن انتخاب کنید. و سعی کنید بیشتر از یک یا دو بار در سال از این قرصهای اورژانسی استفاده نکنید.

عوارض مصرف مکرر قرص اورژانسی

*** دکتر ملیحه حسن زاده مفرد متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این مطلب می گوید: بعضی خانم ها به جای استفاده از روش های جلوگیری مطمئن به دفعات از این قرص ها استفاده می کنند غافل از این که مصرف این قرص ها به خونریزی نامنظم (که اصلی ترین عارضه مصرف این قرص هاست)، تهوع، استفراغ و سردرد منجر می شود.

وی درباره انواع قرص های اورژانسی موجود در بازار و نحوه مصرف آن ها می گوید: قرص های OCP از نوع LDشامل ۴ قرص است که ۲ قرص یک بار و ۲ قرص ۱۲ ساعت بعد مصرف می شود و قرص های HD که میزان هورمون بالاتری دارد، هر ۱۲ ساعت یکی مصرف می شود. دوز استروژن HD بالاتر است بنابراین مصرف ۲ عدد آن کافی است.نکته مهم درباره مصرف این قرص ها این است که باید حتما همان ۷۲ ساعت اول مصرف شود و ثابت شده است که ۹۰درصد احتمال بارداری را کاهش می دهد.

وی می افزاید: توصیه می شود که خانم ها از قرص ضداستفراغ قبل از مصرف این قرص ها استفاده کنند زیرا اگر کمتر از یک ساعت پس از مصرف قرص فرد دچار استفراغ شود اثر دارو از بین می رود و مصرف آن باید تکرار شود.شکل دیگری از داروهای ضدبارداری اورژانسی، فرآورده های پروژسترونی است که شامل ۲ قرص می شود و هر یک حاوی ۷۵ میلی گرم پروژسترون است. گاهی ممکن است ۲ قرص یک جا مصرف شود که به تحمل فرد بستگی دارد. 

دکتر حسن زاده به استفاده از IUDهای مسی که ۵ روز پس از نزدیکی می تواند باعث جلوگیری از بارداری شود، اشاره می کند و می گوید:

این وسیله هم یکی از روش های موثر در جلوگیری از بارداری است. البته این روش از آن جا که تهاجمی است، به تمام خانم ها توصیه نمی شود مگر در شرایطی که پزشک معالج تشخیص دهد اما رایج ترین روش جلوگیری از بارداری مصرف قرص های اورژانسی است. طبق آمارهای موجود ۱۱روش پیشگیری از بارداری در کشور وجود دارد با این حال ۱۷ درصد از بارداری ها ناخواسته است. در این میان طبق آمارها سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تولد در کشور روی می دهد و تلاش متولیان بهداشت و سلامت کشور این است که زوج ایرانی بتوانند آگاهانه، آزادانه و مسئولانه صاحب فرزند شوند و خانم از بارداری سالمی برخوردار باشد. 

منبع خبر : salamatnews

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. سلام، سوالی داشتم. من ماه قبل از قرص اورژانسی استفاده کردم، با چند روز تاخیر پریود شدم و همه چی خوب پیش رفت. اما ماه دوم پریودم خیلی طولانی شد و الان بعد دوهفته هنوز لکه بینی دارم. تا به حال اینقد لکه بینی نداشتم، آیا این مسئله از عوارض دارو هست یا ممکنه چیز دیگه ای باشه؟ تو این مدت هیچ داروی جلوگیری دیگه ای استفاده نکردم. با تشکر.

    1. سلام این مشکل شما از عوارض مصرف قرص اورژانسی است.

  2. سلام من روزاخرپریودی نزدیکی محافظت نشده داشتم وهفته قبلش قرص اورژانسی مصرف کردم میتونم بازم مصرف کنم یانه

  3. این قرص های اورژانسی به شدت روی عملکرد تخمدان ها تاثیر منفی دارد.
    حدااکثر سالی یک بار استفاده کنید.

  4. مصرف قرص های اورژانسی سیستم هورمونی شما را بهم میریزد و باعث ایجاد بی نظمی در قاعدگی گاهی تا سه سیکل می شود، در ضمن واکنش هر بدنی به قرص های اورژانسی متفاوت است، ممکن است شما چند روز زودتر یا دیرتر و یا در تاریخ مقرر همیشگی پریود شوید. به پزشک برای ایجاد نظم قاعدگی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *