عوارض مصرف زیاد ویتامین دی در بارداری/ نگران سلامت جنین هستم!

سلام. خسته نباشید . من در هفته شش بارداری هستم و از ۳ ماه قبل تا الان روزانه یک قرص ویتامین د ۳ با دوز ۱۰۰۰ استفاده میکردم. کلی تازه فهمیدم ضرر داره. تورو خداا زود جواب بدید آیا برای جنینم مشکلی پیش نیومده؟

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نگران نباشید مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید مصرف قرص را قطع نمایید.

***

ویتامین D به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی بارداری سالم گنجانده شده است. استخوان ها و بدن به آن نیاز دارد. همچنین،جنین شما برای رشد استخوانهایش به ان نیاز دارد . زنان اغلب در دوران بارداری با کمبود ویتامینD مواجه هستند و به همین دلیل هنگام زایمان درد بیشتری را تجربه می کنند. کمبود ویتامین D در طول حاملگی به خصوص در زنانی که از رژیم های غذایی نامناسب استفاده می کنند و کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند، شایع است. نوزادان مادرانی که میزان ویتامین D آنها در ۲۸هفته اول بارداری، کمتر از nmol/L /37 باشد، نسبت به سایر نوزادان۸۶  گرم وزن کمتری هنگام تولد دارند.

همچنین احتمال تولد نوزادانی با وزن کمتر از صدک ۸ در مادرانی که در سه ماه اول بارداری کمبود ویتامین D داشتند، دو برابر بیشتر از سایر نوزادان بود. این نوزادان ۱۲-۵% بیشتر در معرض خطر مرگ و میر در ماه اول زندگی خود بوده و خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن مثل بیماری های قلبی، فشارخون بالا و دیابت نوع ۲ دارند.

ویتامین D از دسته ی ویتامین های محلول در چربی است و مصرف بیش از حد آن، به خصوص اگر همراه با مصرف زیاد کلسیم باشد، می تواند به مسمومیت منجر شود.

استفاده از قرص و آمپول ویتامین D با میزان بالا و به طور مکرر، می تواند عوارضی از قبیل:

رسوب کلسیم در بافت های نرم مانند کلیه ها، ریه ها، قلب و گوش ایجاد نماید که در کلیه ها موجب بروز سنگ کلیه، در ریه ها و قلب باعث عوارض ریوی و قلبی، و در گوش به اختلالات شنوایی و کری منجر می شود. همچنین عوارض دیگری مانند سردرد، تهوع، استفراغ، ضعف، تشنگی زیاد، افزایش حجم ادرار، یبوست، تاخیر در رشد در شیرخواران ، اختلالات گوارشی و شکنندگی استخوان ایجاد می شود.

با توجه مختصری درمی یابیم که با وجود آن که ویتامین D برای سلامت انسان بسیار ضروری است و تاثیر مهمی در رشد و استحکام استخوان ها و دندان ها دارد و نیز کمبود آن موجب بروز راشیتیسم، نرمی استخوان در بزرگسالان و پوکی استخوان به خصوص در سالمندان می شود، ولی استفاده ی نا به جا و بیش از حد لازم این ویتامین می تواند اختلالات مهم و ناگواری بر سلامت انسان به جای گذارد و انسان را در معرض عوارض فراوانی قرار دهد.

منابع غذایی ویتامینD بیشتر منابع حیوانی است

روغن کبد ماهی غنی ترین منبع آن است .

ویتامینD به میزانهای متفاوت درکره ، زرده تخم مرغ ، خامه و جگرموجود است .

برای تامین ویتامین D توصیه می شود از منابع غذایی دریایی مثل ماهی های سالمون حداقل دوبار در هفته مصرف شود .

اشتراک‌گذاری
88 نظر
  1. سلام دکتر من برام روزی یه قرص د۳ با دوز ۱۰۰۰ تجویز کرده. نباید بخورم؟ خطرناکه؟ هفته ۳۲ بارداری هستم

    1. سلام باید طبق دستور پزشک معالج خود از قرص ها استفاده کنید.

  2. سلام من هفته سیزده بارداری هستم ب اشتباه تو دوماه اخیر سه تا قرص د۳ با دوز ۵۰۰۰۰ خوردم میخواستم بدونم تاثیر بدی رو جنین میذاره؟چ آزمایشی بدم ک نشون بده رو جنین تاثیر گذاشته یا ن؟

    1. سلام خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید.

  3. سلام خسته نباشید.حدود ۶ ماه پیش دکتر اعصاب و روان بهم قرص ویتامین Dداد.حدود ۴ ماه هرشب خوردم.
    به تازگی متوجه شدم هفته هفتم بارداری هستم.آزمایش دادم سطح ویتامین دی ۱۵۱ ng/ml.دوماه قبل از بارداری اصلا ویتامین دی نخوردم.
    بنظر شما برای جنین مشکلی پیش نمیاد؟چه کارایی انجام بدم تا سطح ویتامین D بیاد پایین؟

    1. سلام خیر نیاز به اقدام خاصی ویا مصرف داروی خاصی نیست فقط باید این نکته را توجه کنید تا آخر بارداری از قرص های کلسیم حاوی ویتامین دی استفاده نکنید.

  4. مریم محمدی 1397/2/27 پاسخ

    سلام من هفته ۲۵ بارداری هستم و به اشتباه روزی دوتا قرص ۱۰۰۰ ویتامین دی خوردم آیا اثر ی روی سلامت جنین دارد

    1. سلام خیر نگران نباشید .

  5. سلام.ببخشید من اوایل بارداری که آزمایش دادم کمبود ویتامین د داشتم دکترم برام قرص ویتامین د ۱۰۰۰ واحد تجویز کرد که تا ده روز پیش مرتب هر روز میخوردم.بعد الان تووهفته ۲۰ بارداری هستم و دکتر برام مولتی ویتامین پریناتال تجویز کرده که خودش توش ۴۰۰ واحد ویتامین د داره.به همین خاطر دکترم گفت مصرف ویتانین د و پریناتال رو هر روز با هم نداشته باش.و زک روز در میان هر کدوم رو به نوبت استفاده کن.و وقتی هم که ویتامین د تموم شد دیگه نخور و فقط پریناتال و ادامه بده.حالا من نگران هستم که نخوردن ویتامین د و فقط مصرف پریناتال ضرری برای جنین نداره؟؟؟؟خواهش میکنم راهنماییم کنید چه کار کنم؟

    1. سلام شما به مدت طولانی است که دارید قرص ویتامین دی مصرف می کنید مصرف زیاد ویتامین دی در بدن توکسیک می شود به همین علت نباید طولانی مدت از قرص ویتامین دی استفاده کرد.

  6. سلام وقتتون بخیر
    ببخشید سوالی داشتم از خدمتتون
    من در ماه اول بارداری هستم و به اشتباه در ۲ هفته سه تا قرص ویتامین d پنجاه هزار خوردم
    خیلی نگرانم چون شنیدم ممکنه باعث نقص جنین بشه؟ ایا واقعا ایرادی داره؟ میشه بگید چیکار کنم ممنونم

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید.

  7. سلام خیلی ممنونم که انقدر با صبر و شکیبایی جواب میدید انشاالله خدا خیرتون بده
    من هفته چهار و پنج بارداری به اشتباه ۳ قرص ویتامین دی با دوز پنجاه هزار خوردم والان خیلی ناراحتم ممکنه جنین اسیب دیده باشه؟ نواقص جسمی یا ذهنی خدایی ناکرده؟؟ خواهش میکنم جوابمو بدین

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید فقط بهتر است تا
      ۳ هفته آینده از قرص ویتامین دی استفاده نکنید .

    2. سلام منم هفته سی هستم و امروز صبح متوجه شدم اشتباها سه شب رو دوز ۵۰ هزار خوردم خیلی نگرانم … مشکلی پیش میاد؟

      1. سلام خیر نگران نباشید نیازی به ادامه مصرف قرص ندارید.

  8. سلام من هفته ١٩ هستم
    دكترم قرص calcicare برام تجويز كرد ماهي يكي بخورم اما من اشتباها ١٩ شب ،شبي يكي خوردم برام جنينم مشكلي پيش مياد؟براي خودم چي؟چيكار كنم دفع شه.بيرون روي هم پيدا كردم

    1. سلام نگران نباشید مصرف قرص کلسی کر که حاوی کلسیم ویتامین دی منیزیم و زینک می باشد مشکلی برای شما و جنین به وجود نمی آورد معمولا روزی یک عدد و حداقل هفته ای ۲ بار برای خانم باردار این قرص تجویز می شود مصرف قرص کلسی کر برای ماهی یک بار نیست.

  9. سلام خسته نباشید ، من ۷ هفته و ۵ روز باردارم به اشتباه یک هفته قرص ویتامین D 50000 خوردم خیلی نگرانم روی جنینم تأثیر بد نذاره ؟ لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی به وجود نمی آید اما دیگر تا هفته ۱۶ بارداری از این قرص استفاده نکنید.

  10. سلام ؛ممنون میشم پاسخ سوالمو بدید ،هفته نه بارداری هستم ،هشت روزه که باید قرص ویتامین د ۱۰۰۰ مصرف میکردم ولی اشتباها ۵۰۰۰۰ مصرف کردم ؛ شدیدا نگرانم ؛الان باید چیکار کنم؟

    1. سلام نگران نباشید مصرف قرص ویتامین دی را قطع کنید واز هفته ۱۶ بارداری به بعد مجدد از قرص ویتامین دی استفاده کنید.

  11. سلام، من هفته بيستم بارداري هستم و بخاطر انعقاد خون روزي دوبار هپارين تزريق ميكنم، قرص كلسيم هم چند ماهه ميخورم ولي چهار روزه اشتباها هم قرص كلسيم ميخوردم و هم osteo، نميدونستم هر دو كلسيم هستن، حالا براي جنينم مشكلي پيش نمياد؟؟

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکلی برای جنین شما به وجود نمی آید بهتر است ۱۰ روز قرص کلسیم را قطع کرده و هفته بعد آن شروع به مصرف کنید آن هم فقط هفته ای ۲ تا ۳ عدد کافی است باید مصرف لبنیات را افزایش دهید .

  12. سلام خسته نباشید من الان ۲۵ هفته هستم من قرص مولتی ویتامین مصدف میکردم و نزدیک یکماه هست که از مولتی ویتامین قرصی که دکترم نوشته بود رو مصرف میکردم و فهمیدم جفتشون هم مولتی ویتامینه الان برای جنین مشکلی پیش میاد منون میشم جواب بدید

    1. سلام خیر نگران نباشید مشکل جدی وجود ندارد مصرف قرص مولتی ویتامین را هفته ای دو بار ادامه دهید.

  13. سلام خوب هستین …. من از هفته دوازده سیزده بارداری هفته ای یک قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ استفاده میکردم الان هفته ۲۹ هستم… تازه فهمیدم ک دارو خونه بجای ۵۰۰۰ ب اشتباه ۵۰۰۰۰ بهم داده…. ویتامین دی من ۶ بود ک الان شده ۴۰ خودمم نمیدونستم چطور اینقدر بالا اومده… دارم سکته میکنم… تو رو خدا راهنماییم کنین

    1. سلام دوز داروی تجویز شده درست بوده و طریقه مصرف شما نیز صحیح بوده است ویتامین دی شما بالا نیست عدد ویتامین دی باید بین ۳۰ تا ۶۰ باشد که برای شما در رنج طبیعی قرار دارد.

  14. سلام
    من حدود هفته ۶ بارداری ازمایش ویتامین D3دادم که روی ۲۵ بود و دکترم گفت روزی یه قرص D31000 مصرف کنم تا ۳۰ روز
    اما چند روز قبل که بخاطر تیروئیدم باز دکترم ازمایشمو نوشت که تکرار کنم ویتامین د۳بود ۱۰ که دکتر گفت احتمالا ازمایشگاه در تشخصیص یکی اشتباه کرده
    حالا دکترم نیست که ازشون بپرسم
    میشه کمکم کنید که همچنان قرص ویتامین D3رو استفاده کنم یا قطعش کنم
    امروز روز ۳۰ هستش که قرص ۱۰۰۰ مصرف کردم
    هفته ۱۱ بارداریم و دوقلو باردارم
    یک سقط قبلی هم داشتم
    لطفا کمکم کنید

    1. سلام اگر یک ماه کامل از قرص ویتامین دی استفاده کرده اید بهتر است مصرف آن را قطع و مجدد از هفته ۱۶ بارداری به بعد شروع به مصرف قرص ویتامین دی به همراه قرص کلسیم هفته ای ۳ بار کنید.

  15. سلام من اقدام به بارداری کردم وتوی این یه ما یه قرص ویتامین دی خوردم آیا اگه حامله باشم ضرری برای جنین داره؟ خیلی نگرانم

    1. سلام خیر ضرری ندارد.

  16. سلام خسته نباشين ، من ازمايش ويتامين d در هفته ١٥ بارداري عدد ٢٤ رو نشون ميداد و دكتر براي ده هفته هفته اي يك قرص ٥٠٠٠٠ ويتامين d رو تجويز كرد ، بعد بهداشت رفتم گفتن خيلي خطرناكه اين دوز ويتامين d و اصلا به باردار ها اين دوز رو نبايد بدن و باعث ناهنجاري در جنين ميشه ، من تا حالا سه قرص رو مصرف كردم و تيلي نگرانم، براي جنينم مشكلي پيش مياد؟

    1. سلام نگران نباشید خیر مصرف ویتامین دی در دوران بارداری منعی ندارد اما با توجه به آزمایش انجام شده بهتر است هر ۱۵ روز یک بار از قرص ویتامین دی ۵۰ هزار استفاده نمایید .

  17. با سلام .خانومم در هفته ۱۷ بارداری اشتباها به مدت نه روز پشت سر هم قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف کردن که همین امر خیلی باعث خستگی شدید در ایشون شده .ایا اقدامی هست انجام بدم .برای جنین نگران هستیم .

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی به وجود نمی آید.

  18. سلام من از۱۶ هفتگی بارداریم ب مدت ۴۰روز قرص ویتامین د۵۰۰۰۰ مصرف کردم الان خیلی نگران جنینم هستم ک مشکلی براش پیش بیاد

    1. سلام مصرف ویتامین دی به مدت محدود در دوران بارداری تحت نظر پزشک منعی ندارد.

  19. سلام .خسته نباشید.لطفا فوووورا جواب منو بدید خیلی نگرانم!!!!
    من باردارم و سه ماهمه.ماه پیش دکترم برام قرص ویتامین D3 1000 دادن که یک روز در میون بخورم ولی الان بعد از یک ماه متوجه شدم اشتباها به جای دوز ۱۰۰۰ قرص D3 50000 میخوردم!!!
    چکار کنم الان؟
    بنظرتون روی جنین تاثیر منفی داشته؟؟
    توروخدا اگر میشه کامل جوابمو بدید.
    ممنون

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی برای جنین به وجود نمی آید اما به پزشک خود در ویزیت بعدی اطلاع دهید تا از ماه چهارم بارداری به بعد برای شما قرص کلسیم بدون ویتامین دی تجویز شود زیرا در بیشتر قرص های کلسیم مقداری ویتامین دی وجود دارد.

  20. سلام، من ۶ ماه پیش کورتاژ داشتم و دکتر گفت یک ماه بعد اقدام به بارداری کنم،و در این مدت قرص ویتامین دی با دوز ۱۰۰۰ هر روز بخورم،تا باردار شم. من ۶ ماه اقدام نکردم و ماه بعد قصد اقدام دارم، تو این ۶ ماه هر روز یک قرص مصرف کردم. آیا برای بارداری و جنین ضرری داره؟ مصرف و قطع کنم یا آزمایشی انجام بدم؟

    1. سلام مصرف طولانی مدت قرص ویتامین دی توصیه نمی شود بهتر است قرص را قطع کنید و برای بارداری اقدام کنید.

  21. باسلام و خسته نباشید.من هفته ۳۰بارداری ام و هر۱۴ روز یه قرص ویتامین د۵۰۰۰۰مصرف میکنم.میخواستم ببینم ایا برای بچم ضرری داره؟
    قبل بارداری خوردم بعد که فهمیدم باردارم تا هفته ۹ام دیگه نخوردم بعدش خوردم.میشه جواب منو بدید ممنون‌میشم.

    1. سلام مصرف طولانی مدت قرص ویتامین دی توصیه نمی شود ضرر دارد.

  22. باسلام من هفته هفت بارداری هستم ۴ روزه پشت سر هم به جای دی ۳ ۱۰۰۰ قرص۵۰۰۰۰ استفاده کردم لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام مشکل جدی به وجود نمی آید بنابراین جای نگرانی وجود ندارد

  23. با سلام من هفته هفتم بارداری به اشتباه روزی دو عدد هر روز د۳ ۵۰۰۰۰ خوردم به مدت ۱۹ روز تا هفته ۹ مصرف کردم بعدش قطع کردم الان تو هفته ۱۵ هستم لطفا تو را خدا زود جواب بدید نگران هستم

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی به وجود نمی آید.

      1. سلام منظورتون از مشکل جدی چیه؟

  24. با سلام .من هفته ۲۲باردارم بخاطر غضروفی شدن استخوان دندم و درد که قبلا هم این مشکل رو داشتم هفته ۱۹ و هفته ی ۲۱ متخصص ارتوپد آمپول ویتامین د بهم داد که منم استفاده کردم حالا متوجه شدم که برای جنین ضرر داره ویتامین د هم ازمایش داده بودم که ۲۰ بود خیلی نگرانم برای جنین چه مشکلی پیش میاد خواهش میکنم راهنماییم کتید

    1. سلام خیر مصرف ویتامین دی تحت نظر پزشک مشکلی برای جنین ندارد.

  25. سلام، وقت بخیر، من تو هفته ۲۲ بارداری هستم از ابتدای بارداری ویتامین دی ۱۰۰۰ به تحویز پزشکم مصرف کردم بعد ۳ ماه پراناتال و کلسیم دی هم تجویز شد و مجدد ویتامین دی ۱۰۰۰ هر روز مصرف میکنم، حدودا روزی ۱۹۰۰ تا ویتامین دی میشه؟ میخواستم بدونم مصرف این مقدار ویتامین دی هر روز برای جنین ضرر نداره؟؟؟

    1. سلام بستگی به مقدار ویتامین دی در جواب آزمایش خون شما دارد .

  26. سلام.من هفته ششم بارداری هستم دکتر برای من قرص ویتامین دی۳ تجویز کردن که هر جمعه تا هشت هفته بخورم بعد هشت هفته ماهی یک قرص.الان داروخانه دوز ۵۰۰۰۰ دادن به من. دکتر برای من قرص کلسیم هم نوشتن که هر روز باید بخورم الان داروخانه قرص کلسیم +ویتامین دی دادن به من.این ضرری برای جنین نداره چون به نظرم خیلی زیاد شد مصرف وتامین دی ۳.ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. سلام در دوران بارداری باید رژیم غذایی مقوی ومغذی داشته باشید مصرف لبنیات را در رژیم غذایی خود بگنجانید و بهتر است از هفته ۱۶ بارداری از قرص کلسیم -ویتامین د هفته ای ۲ تا ۳ بار بسته به جواب آزمایش استفاده کنید در سه ماهه اول بارداری روزی یک عدد قرص اسید فولیک یک میلی گرمی استفاده کنید اگر آزمایش خون انجام داده اید و کاهش ویتامین دی داشته اید می توانید هفته ای یک بار از این قرص استفاده کنید در غیر این صورت نیازی ندارید .

  27. من ده هفته قرص ویتامین دی دارم میخورم تا هفته ۶بارداری. ویتامین دی ۵۰۰۰۰ خوردم هفته ای یکی. ایا خطرناکه؟؟ تو رو خدا بگید چی میشه

    1. خیر خطری ندارد نگران نباشید.

  28. سلام خسته نباشید خدمت کارشناس گرامی ودوستان عزیز من الان ۱۳هفته بارداریم تموم شده امروز متوجه شدم دکترم اشتباهی بجای قرص ویتامین دی بادوز۱۰۰۰بهم قرص ویتامین بادوز ۵۰۰۰۰ داده شبی یکی مصرف کردم ۱۶عدد ازشون خوردم خواستم بدونم مشکلی واسه جنین پیش نمیاد با تشکر

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکل جدی به وجود نمی آید بهتر است تا ماه آینده قرص ویتامین دی مصرف نکنید .

  29. سلام من تو هفته ۱۶ بارداری ویتامین دی ۵ بود دکتر برام قرص ویتامین دی با دوز ۱۰۰۰ رو تجویز کردن ک هروز مصرف میکردم ولی تو ماه ۷بارداری یک هفته اشتباهی دوز ۵۰۰۰۰ رو مصرف کردم بعد از این ک متوجه شدم دوباره دوز ۱۰۰۰ رو ادامه دادم , بهتر ی مدت مصرف قرص و قطع کنم یا ن؟ ممنون میشم زودتر جواب مو بدید

    1. سلام با توجه به مصرف چند ماهه شما از قرص ویتامین دی بهتر است مصرف آن را قطع کنید و مجدد در دوران شیردهی به همراه قرص کلسیم هفته ای ۲ بار مصرف کنید.

  30. باسلام و خسته نباشید خدمت شما
    من الان هفته ۲۶ هستم .هفته ۲۲ از شما مشورت گرفته بودم بابت کمبود ویتامین دی و اینکه متخصص ارتوپد بهم تو هفته ۱۹و ۲۱امپول ویتانین دی داده بود .و نگران بودم بابت تزریق که خوب شما فرمودین با نظر پزشک متخصص ایراد نداره .الان دوباره ازمایش ویتامین دی رو تکرار کردم ۱۹هستش دکتر زنان میگن خوبه ولی باز درد های استخوانیم شروع شده دقیق نمیدونم چکار کنم ایا ۱۹ برای من الان خوبه کم نیست؟؟ در ضمن روزی یه قرص پریگویت که ویتامین دی ۴۰۰luداره و استفاده میکنم .و با تشکر از شما بابت پاسخگویی به سوال ها

    1. سلام ویتامین دی بین ۳۰ تا ۶۰ نرمال می باشد می توانید هفته ای دو بار از قرص ویتامین دی ۱۰۰۰ استفاده کنید .

  31. سلام.من هفته ۹بارداری هستم.تازه متوجه بارداریم شدم.۲ماه و نیم پیش چکاپ کلی داده بودم و ویتامین دی ۸ بود. دکتر داخبی گفت هفته ای یکببار قرص۵۰۰۰۰بخور تا ۲ماع و بعد ماهی یکبار.الان ۴هفتس ک قرص رو شروع کردم و چند روزه ک متوجه بلرداری ناخولسته م شدم.حالا باید چکار کنم؟ادامه بدم یا نه؟مصرف این سه هقته ب جنین اسیب نزده؟با این سطح کم ویتامین در اینده براش خطری نداره؟خیییلی نگرانم توردخدا زاهنماییم کنید

    1. سلام خیر مشکلی ندارد می توانید ده روز یک بار از قرص ویتامین دی استفاده کنید.

  32. سلام. من هفته بیست وهفت بارداری هستم. از ۱۶هفته دکتر برام ویتامین دی ۱۰۰۰ تجویز کرد و روزانه مصرف کردم. اما امروز و دیروز به اشتباه ویتامین دی ۵۰۰۰۰ واحدی مصرف کردم. اگه قرار به بروز مسمومیت باشه چقدر طول میکشه تا علائم بروز پیدا کنه؟ دیگه ۱۰۰۰ واحدی رو مصرف نکنم؟

    1. سلام نگران نباشید مشکلی به وجود نمی آید با توجه به شرح حال شما نیازی به مصرف قرص ویتامین دی ندارید و باید مصرف آن را قطع کنید.

  33. سلام من ۳۷ بارداری هستم سه هفته یه قرص ۵۰۰۰۰ ویتامینها دی مصرف کردم آیا مشکلی برای جنین داره ؟؟؟

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی به وجود نمی آید اما باید مواظب باشید که دیگر قرص ویتامین دی را به اشتباه مصرف نکنید .

  34. سلام
    در آزمایش ویتامین D3 من ۲۲.۷ بود که دکتر برام ۴ تا آمپول با دوز ۳۰۰۰۰ برای مصرف هفتگی تجویز کردن که فقط یکیش رو این هفته تزریق کردم.
    می خواستم بپرسم چقدر بعد از مصرف آخرین آمپول باید برای باردار شدن فاصله بذارم؟ ایرادی داره که این ماه که هنوز در حال مصرف آمپولهای هفتگی هستم، اقدام کنم؟

    1. سلام خیر منعی ندارد.

  35. سلام خسته مباشيد، من توي هفته ي ٢٢ بارداري هستم، دكنر از هفته ي ١٢ بارداري بهم قرص ويتامين دي ١٠٠٠ داد ولي وقتي تموم شد خودم دوباره از داروخونه خريدم ولي توجه نكردم كه داروخونه دوز ٥٠٠٠٠ به من داده، منم به مدت ٢٠ شب خوردم.دارم سكته ميكنم، توروخدا بگين مشكلي پيش مياد يا نه

    1. سلام نگران نباشید مشکل جدی برای جنین به وجود نمی آید از این به بعد توجه کنید به میزانی که برای شما دارو تجویز شده باید دارو را مصرف کنید و نباید سر خود مجدد دارو را تهیه کنید حتما باید قبل ان با پزشک مشورت داشته باشید و ضمنا قرص های کلسیم نیز معمولا ویتامین دی دارند از قرص کلسیم بدون ویتامین دی هفته ای ۲ تا ۳ بار استفاده کنید.

  36. سلام من هفته ۲۳ بارداری هستم که دکتر واسم ویتامین دی با دوز ۱۰۰۰ نوشته بود و امگا۳ و مکمکل،که داروخانه به اشتباه به جای امگا۳ ویتامین دی ۵۰۰۰۰داده و من ۶ عدد خوردم هرسه روز یه عدد،رفتم دکتر گفت نباید میخوردی خیلی خطرناکه دچار مسمومیت میشی واسه بچه هم خطرناکه باعث بیش فعالیش میشه الان خیلی نگرانم چیکار کنم!؟

    1. سلام خیر نگران نباشید مشکل جدی وجود ندارد.

  37. سلام خانومم تو هفته ۲۳ بارداری روزی یکی ب مدت شیش روز قرص ویتامین د ۵۰۰۰۰ استفاده کرده اشتباهی خواستم ببینم مشکلی برا جنین پیش نمیاد تورو خدا جواب بدید

    1. سلام نگران نباشید خیر مشکل جدی به وجود نمی آید .

  38. سلام.من اول ماه اینده میخوام اقدام به بارداری کنم.و دکتر از این ماه به مدت ۸هفته ویتامین د۵۰۰۰۰ برام تجویز کرده.میخواستم بدونم اگر به یکباره دراین زمان بارداربشم درحالی که دارم قرص ۵۰۰۰۰ میخورم به صورت هفته ای.مشکلی برای جنین بوجود نمیاد

    1. سلام خیر هفتگی یک عدد از این قرص استفاده کنید وقتی تست بارداری شما مثبت می شد می توانید مصرف آن را قطع کنید .

  39. سلام من هفته ۲۸ بارداریمه دکترواسم ویتامین دی با دوز ۵۰۰۰۰تجویزکرده هفته ای یک عدد
    جواب ازمایش ویتامینمم ۶ بوده
    جای نگرانی نداره بخورم واسم ده عدد نوشته واسه ده هفته
    همراهش هم هفته ای سه عدد کلسیم میخورم
    و قرص آهن روزی دوعدد

    1. سلام با توجه به آزمایش انجام شده خیر مصرف ویتامین دی منعی ندارد بهتر است روزهایی که قرص کلسیم مصرف می کنید قرص آهن نخورید هفته ای دو بار کلسیم و هفته ای ۵ روز قرص آهن مصرف کنید.

  40. سلام من هفته پنجم بارداری هستم ویه قرص ویتامینd با دوز ۵۰۰۰۰ خوردم. خیلی میترسم از این که واسه جنین مشکلی پیش بیاد اخه شنیدم در دوران بارداری خیلی ضرر داره و باعث سقط میشه؟؟ من الان باید چیکار کنم؟

    1. سلام خیر مشکلی ندارد نگران نباشید.

  41. سلام خانومم هفته ششم بارداری هستن به اشتباه ویتامین دی با دوز ۵۰۰۰۰ مصرف کرده آیا برای جنین خطری نداره لطفا جواب بدین

  42. باسلام. هفته ششم بارداری هستم دیشب یه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف کردم آیا مشکلی برای جنین پیش میاد؟

  43. سلام خانم دکتر خسته نباشید.
    همسرم نمیدونست بارداره وتو ماه اول بارداریش به مدت دوهفته هر روز یه دونه قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ مصرف کرد …
    الان که رفته تو ماه سوم زنگ زده ماما وگفته که برا جنین ضرر زیادی داره ..
    ممنون میشم راهنمایمون کنید …

  44. سلام
    خسته نباشید
    من هفته ۷ بارداری هستم
    آزمایش دادم ویتامین د۳ من روی ۱۴٫۸ بود
    دکتر واسم ویتامین د۳ با دوز ۵۰۰۰۰ داده.
    هفته ای یه دونه واسه ۱۵ هفته و روزی یک عدد فولیک اسید ۱
    میخواستم بدونم این دوز ویتامین د۳ خطرناک نیست؟
    شنیدم واسه جنین خطر داره.

  45. سلام
    من هفته ۲۳ بارداری هستم. ماه اول بارداری ام دو روز اشتباها قرص ویتامین دی ۵۰۰۰۰ به جای ۱۰۰۰ مصرف کردم. بعد که متوجه شدم قطع کردم و دو سه روز یکبار همان قرص ۱۰۰۰ را میخورم. از هفته ۱۷ به بعد هم هر روز ویتامین دی ۱۰۰۰ و قرص کلسیم حاوی ویتامین دی میخورم. مشکلی برای جنین ایجاد نمیکند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *