عوارض قرص جوشان ویتامین ث در بارداری، می تونم ۲ تا بخورم؟!

از مهمترین عوارض مصرف قرص جوشان ویتامین ث در بارداری بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم، عوارضی نظیر سردرد، بی‌خوابی، ایجاد سنگ کلیه، آفتاب سوختگی، حالت تهوع، اسهال و گرفتگی عضلات است…

هفته یازدهم بارداری هستم و به دلیل سرماخوردگی برای تقویت بدن به تجویز پزشک روزی یک قرص جوشان می خورم. اگر ۲ تا بخورم ضرر داره؟!

هر قرص جوشان ویتامین ث معمولاً ۱۰۰۰ میلی گرم است. اگر در بارداری دریافت ویتامین ث به مقدار بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز باشد در بعضی افراد، اثرات جانبی و عوارضی مثل ایجاد سنگ کلیه، تهوع و اسهال و در اوایل بارداری احتمال سقط جنین را افزایش می دهد.

قرص جوشان ویتامین ث در دوران بارداری و شیردهی مطابق دستور پزشک و یا دکتر داروساز مصرف شود.

ویتامین C نمی تواند توسط بدن ما ساخته شود و باید از طریق رژیم غذایی ما و در صورت لزوم از مکمل ها تامین شود. این ویتامین محلول در آب، در بدن ذخیره نمی شود و مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود. بنابراین خبر خوب این است سمیت آن بسیار کم است و حتی مصرف بیش از حد ویتامین c باعث پیامدهای جدی یا مرگبار نمی شود . با این حال مصرف زیاد این ویتامین با عوارض جانبی همراه است که باید به آن توجه داشته باشید.

مهم‌ترین منابع تامین ویتامین ث مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی هستند.

در اغلب افراد نوشیدن یک لیوان آب پرتقال به همراه خوردن توت فرنگی و فلفل قرمز یا کلم بروکلی می‌تواند ویتامین ث کافی برای بدن را تامین کند.

به جای قرص جوشان ویتامین ث می توانید از منابع آن استفاده کنید:

پرتقال ویتامین ث دارد:

اگر به دنبال منبع مفیدی برای ویتامین C هستید، پرتقال گزینه مناسبی برای شماست. ویتامین C موجود در پرتقال برای راه اندازی و تکامل جفت ضروری هست. این ویتامین مادر باردار را در برابر عفونت ها مقاوم میکند و فعالیت ضد سرطانی مفیدی دارد. دقت کنید چون ویتامین C بشدت ناپایدار هست، بعد از قاچ زدن پرتقال بلافاصله آن را مصرف کنید. این میوه آب دار برای جبران کمبود آب در بارداری می تواند تا حدی موثر باشد. این میوه منبع غنی از فولات هست که به رشد سیستم عصبی جنین کمک میکند.

انبه ویتامین ث دارد:

مصرف این میوه میتواند ویتامین های A و C را برای مادر و جنین تامین کند. کمبود ویتامین A هنگام تولد باعث ایمنی پایین نوزاد میشود و می تواند عوارضی همچون اسهال و عفونت های تنفسی را به دنبال داشته باشد.

در بارداری آووکادو بخورید:

به دلیل داشتن منیزیم و پتاسیم بالا، آووکادو می تواند تا حد زیادی از رنج تهوع و گرگرفتگی پاها در دوران بارداری کم کند. این میوه نسبت به بقیه میوه ها فولات بیشتری دارد. آووکادو مقادیر فراوانی کولین داره که برای رشد مغز و اعصاب جنین مورد نیاز است.

لیمو ویتامین ث دارد:

مکیدن لیمو برای جلوگیری از تهوع دوران بارداری خیلی موثر است. لیمو با داشتن ویتامین C فراوان، حرکات دستگاه گوارش را بیشتر میکند و برای غلبه بر یبوست می تواند مفید باشد. به یاد داشته باشید که لیمو می تواند مینای دندان رو از بین ببرد، پس بعد از مصرف لیمو حتما دهانتان را بشویید.

موز ویتامین ث دارد:

ویتامین B6 موجود در موز تهوع صبح گاهی را کم می کند. موز پتاسیم، ویتامین C و فیبر زیادی دارد، که در برطرف کردن یبوست موثر است.

سیب ویتامین ث دارد:

کودکانی که مادران آنها طی بارداری سیب مصرف میکنند، کمتر به آسم و آلرژی مبتلا میشوند. این میوه سرشار از ویتامین A، ویتامین C و پتاسیم است.

مصرف آب را در دوران بارداری جدی بگیرید.

خانم های باردار خصوصا در ماه های اول بارداری به خاطر تهوع و استفراغ مستعد کمبود آب بدن هستند. توصیه می شود، خانم های باردار روزانه ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشند. این آب برای تشکیل جفت و مایع اطراف جنین مورد نیاز است. همچنین کمک می کند که غذا به راحتی از راه جفت به جنین برسد. مصرف کافی آب از یبوست جلوگیری و جریان ادراری را افزایش می دهد که خطر عفونت های ادراری را تا حد زیادی کاهش می دهد. آب موجود در میوه های آب دار یا آب میوه های طبیعی به آهستگی جذب می شود که برای آب رسانی به بدن مفید است. 

اسید های چرب امگا ۳ (w3) و امگا ۶ (w6) برای مغز جنین مفیدند.

اسید های چرب امگا ۳ و امگا ۶، درصد زیادی از مغز جنین را تشکیل می دهند. اسید های چرب امگا ۳ برای رشد و تکامل سیستم اعصاب مرکزی و شبکیه چشم جنین ضروری هستند. ماهی ساردین مقادیر فراوانی اسید چرب امگا ۳ دارد، که به نسبت جیوه کمتری داشته و می تواند منبع خوبی از اسید چرب امگا ۳ برای خانم باردار باشد. گردو، روغن گردو و تخم مرغ هم منابع خوبی برای اسید چرب امگا ۳ هستند. 

حقایقی در مورد پیکا …

گاهاً خانم های باردار به خوردن مواد غیر مغذی تمایل پیدا میکنند، مثل خاک خوری یا نشاسه خوری و یا تمایل به خوردن گچ، خمیردندان، یخ و …. در واقع پيكا مشکلی هست که در اثر آن، ممکن هست خانم باردار، ميل شديد به خوردن غذاها و يا خوردن مواد عجيبي كه اصلا ارزش غذايي ندارند پیدا کند. دلیل پیکا در بارداری اندکی شناخته شده و ممکن هست این مواد غیر خوراکی حالت تهوع و استفراغ را برای خانم باردار تسکین بدهند و یا کمبود یک ماده مغذی ضروری مثل کلسیم یا آهن موجب تمایل خانم های باردار به سمت املاح این مواد غیر مغذی شده باشد.

به هر حال پیکا به هر دلیلی ایجاد شده باشد، عوارضی دارد که اولین عارضه آن می تواند سوءتغذیه باشد. ممکن است بعضی از این ترکیبات حاوی فلزات سنگین باشند که با جذب املاح معدنی بدن، مثل آهن رقابت کنند. مصرف نشاسته نیز می تواند باعث چاقی شود و این مسئله بخصوص در مورد خانم های باردار دچار دیابت بارداری اهمیت بیشتری پیدا می کند. همچنین مصرف این مواد غیر خوراکی می تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهم بزند.

در مصرف داروها در دوران بارداری، احتیاط کنید.

معمولاً اولین سوال مادران پس از زایمان آن است که آیا فرزند من سالم هست؟ توجه داشته باشید که دارو ها، سموم و اشعه ها عوامل بیماری زایی هستند که میتوانند بر روی جنین تاثیر بگذارند و باعث ایجاد ناهنجاری بشوند. در شش هفته اول دوران بارداری اعضای جنین در حال تشکیل هست و مصرف دارو در این زمان اثرات سوء بیشتری دارد، بنابراین در این دوران تنها داروهای تجویز شده توسط پزشکتان را مصرف کنید و از مصرف خودسرانه داروها و یا داروهایی که توسط اطافیانتان به شما توصیه می شود، جداً بپرهیزید. به یاد داشته باشید که تنها حدود ۲۰ درصد از ناهنجاری های جنین مربوط به عوامل ژنتیکی هست و حدود ۸۰ درصد از این ناهنجاری ها به عوامل محیطی برمیگردد. 

در مصرف ماهی و جگر احتیاط کنید.

از نظر علم تغذیه روغن ماهی حاوی اسید چرب امگا ۳ هست که برای مادر و جنین بسیار مفید است، اما از آن جایی که امکان دارد ماهی آلوده به جیوه یا دیگر فلزات سنگین باشد و مصرف جیوه توسط مادر باردار موجب تخریب سلول های مغز جنین میشود، بنابراین در دوران بارداری در هفته، بیشتر از ۲۵۰ گرم ماهی مصرف نکنید. 

جگر نیز مقادیر فراوانی ویتامین A دارد، حتی خیلی بیشتر از احتیاج روزانه شما در دوران بارداری که این مسئله برای جنین خطرناک است. در دوران بارداری مخصوصا در دو ماه اول بارداری در مصرف جگر احتیاط کنید، چراکه شواهد بیانگر آن است که در این بازه زمانی، مصرف جگر خطر ناهنجاری در جنین را دو برابر میکند. 

منبع خبر : مطلب تکمیلی از salamooz

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *