عوارض استفاده از وکیوم در زایمان طبیعی!

استفاده از وکیوم و فورسپس در زایمان طبیعی عوارض خاصی ندارد و در موارد نادر ممکن است باعث شکستگی جمجمه و ورم کردن سر نوزاد شود…

استفاده از وکیوم و فورسپس در زایمان طبیعی چه عوارضی برای جنین دارد؟

آیا باعث آسیب به مغز و سر جنین می شود؟

عوارض استفاده از وکیوم و فورسپس در زایمان طبیعی، در موارد اندک متوجه جمجمه و اسکالب نوزاد است. گاهی فورسپس می تواند موجب شکستگی جمجمه (البته بندرت) و وکیوم باعث تورم در زیر پوست جمجمه گردند که البته به زودی بعد از تولد برطرف می شود و جای نگرانی نیست.

فورسپس و وکیوم که بر خلاف ظاهر ترسناکشان، برای حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از زایمان‌های طبیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، نه تنها برای سلامت مادر و نوزاد، معمولاً عوارضی ندارد، بلکه در بسیاری مواقع باعث راحتی و هموارتر شدن  فرآیند زایمان خواهند شد.

وکیوم‌ نیز ابزاری فنجان مانند است که با مکش ایجاد کننده باعث کمک به فرایند زایمان طبیعی می‌شود. فورسپس یک وسیله فلزی خمیده است که دو طرف سر کودک را می گیرد. این وسیله به پزشک اجازه می دهد تا با دقت کودک را بیرون بکشد و در صورتی آن را بکار می برند.

اگر پزشک ماما دستگاه وکیوم را انتخاب کند، به احتمال زیاد بی‌حسی پرینیال خواهید داشت و مثل مورد قبل باید مثانه‌تان با کمک سوند تخلیه شود. سپس کاپ دستگاه وکیوم روی تاج سر نوزاد قرار گرفته و ماما با فشار یک پمپ دستی و یا پرستار با پمپاژ یک منبع خارجی، کودک را خارج می‌کند. کشش تنها در طول انقباضات اعمال می‌شود و شما به زور زدن هرچه بیشتر به سمت پایین تشویق خواهید شد.

استخراج با وکیوم در صورتی که کاپ ساکشن ۳ بار از روی سر نوزاد لیز بخورد و یا اینکه این عملیات بیشتر از ۲۰ دقیقه به طول بینجامد، متوقف خواهد شد. در چنین شرایطی، پزشک ماما عمل سزارین را آغاز خواهد کرد. در استخراج با دستگاه وکیوم به ندرت به برش ورودی کانال تولد (یا اپیزیوتومی) نیاز پیدا می‌شود زیرا کاپ ساکشن داخل واژن جا نمی‌شود.

توصیه می‌شود قبل از روز زایمان با پزشک مامای خود درباره این ابزار صحبت کنید و از او بخواهید نحوه استفاده از این وسایل را برای شما توضیح دهد تا اگر در روز موعود، وسط زایمان اسم این ابزارالات را شنیدید عصبی و مضطرب نشوید.

عوارض استفاده از وکیوم در زایمان طبیعی

در صورت استفاده از فورسپس، اغلب بچه با علایمی بر روی سر، جایی که فورسپس به کار گرفته شده به دنیا می آید. در صورت بروز چنین چیزی برای فرزندتان، به خاطر داشته باشید این مسئله کاملا عادی است و ظرف چند روز از بین می رود.

دستگاه وکیوم ممکن است موجب به دنیا آمدن نوزادی با سر گرد شود، و بالای سر او جایی که دستگاه وکیوم به کار گرفته شده، برآمده باشد. این علامت نیز ظرف چند روز از بین می رود.

این بررسی اطمینان زیادی به مادران جهت استفاده از فورسپس و خروج از طریق ایجاد خلاء داد گرچه هنوز مدرکی درست نیست که نشان دهد میزان آسیب مغزی یا جسمانی در کودکانی که به این طریق تولد یافته و به سن هفده سالگی رسیده اند، افزایش یافته است یا خیر. در حالت عادی نه فورسپس و نه وکیوم هیچکدام مور نیاز نیستند. استفاده از این وسایل تنها هنگامی مفید است که پیشرفت زایمان متوقف شود و یا در مواقع اضطراری که خطر صدمه به جنین افزایش می یابد.

اگر سر بچه به قدر کافی در مجرای زایمان پایین باشد و پزشک احساس کند نیاز به خروج فوری بچه ضرورت دارد یا قادر نیستید بدون کمکهای بیشتری بچه را به طور طبیعی خارج کنید، شاید به استفاده از فورسپس با دستگاه وکیوم برای کمک به زایمان توصیه کند. به کارگیری هر یک از این وسایل را زایمان طبیعی با ابزار کمکی می گویند.

به کارگیری چنین زایمانی زمانی می تواند مناسب باشد که:

– برای مدت زیادی زور و فشار وارد کرده و آنقدر خسته شده اید که به ادامه ی فشار آوردن کافی برای زایمان قادر نباشید.

– برای مدتی فشار وارد کرده اید، و پزشک شما فکر می کند تا زمانی که از این نوع کمک استفاده نشود، قادر به زایمان طبیعی نخواهید شد.

– الگوی ضربان قلب بچه نشان دهنده ی ضرورت بر خروج فوری اوست. 

– وضعیت بچه امکان خروج او را با فشار آوردن بسیار مشکل کرده باشد.

انتخاب بین فورسپس و وکیوم به نظر و تجربه پزشک مامای شما بستگی دارد. هر دوی این ابزارها از دیرباز در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند به طوری که از قرن ۱۶ استفاده از فورسپس برای کمک به زایمان‌های اورژانسی رایج بوده است و ماما با استفاده از ابزاری شبیه به انبرک سالاد، به زایمان راحت‌تر فرد کمک می‌کرده است.

دستگاه وکیوم امروزی نیز که ظاهری شبیه به پیستون دارد، در گذشته برای نخستین بار در سال ۱۷۰۵ مورد استفاده قرار گرفته است. امروزه که این ابزارها برخلاف گذشته به جای فلز، از نوعی ترکیب پلاستیکی نرم ساخته شده‌اند، در جوامع مختلف و به خصوص در ایالات متحده آمریکا از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌اند.

اگر پزشک ماما تشخیص به استفاده از فورسپس بدهد، اطراف ناحیه تناسلی شما را به صورت موضعی بی‌حس کرده و با کمک سوند، مثانه‌تان را خالی خواهد کرد.

دو لبه ابزار فورسپس باید وارد کانال تولد شده و دو طرف سر نوزاد قرار گیرند. این ابزار که در نهایت به خارج شدن نوزاد کمک می‌کند، گاهی نیز برای چرخاندن سر نوزاد و قرار گرفتن در موقعیت بهتر استفاده می‌شود. شاید گاهی نیز به یک برش کوچک در ورودی کانال تولد نیاز داشته باشید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *