علت سکته مغزی در دوران بارداری/ مراقب فشار خون بارداری باشید!

بارداری در سنین بالا خطر فشارخون و احتمال سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد!

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب (نورولوژی) درباره خطر سکته مغزی در دوران بارداری توضیح داد: البته توضیح این مسائل نباید باعث ترس مادران باردار شود بلکه توصیه‌های ارائه می‌شود تا مادران باردار دچار مشکل نشوند.

بلادی مقدم تصریح کرد: مثلا فشار خون مادر کنترل باید شود، و بیماریهای رماتیسمی مادر نیز بررسی شود.

پیش از این پژوهش‌های بسیاری نشان داده بود که بارداری‌های دیرهنگام سبب بروز مشکلاتی برای مادران در دوران بارداری خواهد شد و می‌تواند سلامت فرزندشان را نیز به خطر اندازد. اما ظاهرا مشکلات چنین بارداری‌هایی برای مادران صرفا به دوران بارداری محدود نمی‌شود.

یافته‌های پژوهشی که در کنفرانس بین‌المللی انجمن سکته مغزی آمریکا در سال جاری میلادی ارائه شده نشان می‌دهد که بارداری در سن ۴۰ سالگی و پس از آن می‌تواند تبعات طولانی‌مدتی داشته و سال‌ها پس از دوره بارداری هم گریبانگیر مادر شود.

درواقع پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که چنین مادرانی در آینده بیشتر در معرض انواع سکته‌های مغزی و حمله قلبی قرار خواهند داشت. از نظر این پژوهشگران مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که تمایل به بچه‌دار شدن در سنین پس از ۴۰ سالگی رو به افزایش است.

پژوهشگران در این مطالعه به بررسی دقیق اطلاعاتی پرداختند که پیش از آن و در پژوهش‌های گوناگون از ۷۲ هزار و ۲۲۱ زن در سنین ۵۰ تا ۷۹ سال گردآوری شده بود. طبق این اطلاعات، ۳ هزار و ۳۰۶ نفر از میان کل افراد مورد مطالعه در سنین بالا باردار شده بودند. منظور از سنین بالا در این ارزیابی ۴۰ سالگی و پس از آن بوده است.

سپس پژوهشگران به بررسی این نکته پرداختند که میزان سکته مغزی، حمله قلبی، و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی-عروقی در میان این ۳ هزار و ۳۰۶ نفر، ظرف مدت ۱۲ سال پس از بارداری، در مقایسه با زنانی که در سنین پایین‌تر از ۴۰ سالگی باردار شده بودند، چگونه بوده است. سرانجام، معلوم شد بارداری در سن ۴۰ سالگی و پس از آن خطر بروز چنین مشکلاتی را افزایش می‌دهد. به عبارت دقیق‌تر، بارداری در این دوره، خطر سکته مغزی ایسکمیک را ۲/۴ تا ۳/۸ درصد بالا خواهد برد.

سکته مغزی ایسکمیک که رایج‌ترین نوع سکته مغزی است، درواقع به سکته‌ای گفته‌ای می‌شود که به علت انسداد رگ‌های خونی در مغز بروز می‌کند. به‌علاوه، بارداری‌ دیرهنگام خطر سکته مغزی هموراژیک را نیز ۰/۵ تا ۱ درصد افزایش خواهد داد. سکته مغزی هموراژیک نام سکته‌ای است که در اثر خونریزی مغزی رخ می‌دهد. خطر دیگری که چنین بارداری‌هایی می‌تواند به بار آورد حمله قلبی است.

احتمال بروز این حمله در ۱۲ سال پس از بارداری ۲/۵ تا ۳ درصد افزایش خواهد یافت. و درنهایت آمار مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از همه انواع بیماری‌های قلبی-عروقی است که نشان می‌دهد میزان مرگ‌ومیر در میان چنین زنانی ۲/۳ تا ۳/۹ درصد افزایش می‌یابد.

پژوهشگران با بررسی دقیق شرایط سلامت زنانی که در ۴۰ سالگی یا پس از آن باردار شده بودند به این نتیجه رسیدند که در اصل این بارداری‌ها زمینه را برای ابتلا به عوامل خطرناک معروف در بروز بیماری‌های قلبی-عروقی، یعنی فشارخون بالا، دیابت، و کلسترول بالا، مهیا کرده و احتمال ابتلا به آنها را در سال‌های بعد از بارداری افزایش می‌دهد؛ با این حال، یک نکته برای این پژوهشگران مبهم است.

آنها هنوز نمی‌توانند ارتباط میان این دسته از بارداری‌ها و بروز سکته مغزی ناشی از خونریزی را توضیح دهند و بر این باورند که پاسخ به این پرسش از طریق یافته‌های پژوهش اخیرشان امکان‌پذیر نیست و نیازمند پژوهش‌های بیشتری در آینده است.

نکته بسیار جالب دیگر این است که مطالعه اخیر نشان می‌دهد استعمال دخانیات عامل افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی در میان زنان باردارشده پس از ۴۰ سالگی به‌شمار نمی‌آید، درحالی‌که این عادت ناسالم عموما یکی از مهم‌ترین عوامل بروز چنین بیماری‌هایی است. پژوهشگران در توضیح این یافته می‌گویند زنانی که در سنین بالاتر باردار می‌شوند کمتر از زنان جوان سیگار می‌کشند و به همین دلیل کمتر در معرض خطرات ناشی از آن قرار خواهند داشت.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *