علت درد زیر شکم در پریودی چیست؟/ چگونه آن را کاهش دهیم؟

چرا هنگام پریودی دل درد می گیریم؟

خانم های زیادی در چند روز اول پریودی دچار دل‌ درد می‌شوند. این درد زیر شکم بخاطر پروستاگلاندین می باشد که باعث شل شدن عضلات در انقباض رحم می‌شود. این انقباضات ناخواسته ممکن است خفیف یا شدید باشند.

خوشبختانه این دل‌دردها معمولا فقط چند روز باقی می‌ماند، اما اگر دچار دل‌دردهای بسیار شدید و طولانی گشتید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

چگونه دردهاي قاعدگي را کاهش دهيم؟

۱٫ آرام بنشینید یا بخوابید تا عضلات شما از حالت انقباض در آیند.

۲٫ دوش آب گرم بگیرید یا کیسه آب گرم را روی شکم و کمر خود قرار دهید، یا اینکه می‏توانید از حوله‏ای گرم برای این کار استفاده کنید.

۳٫ به طور عمیق نفس بکشید و به یک موسیقی آرام گوش دهید.

۴٫ کمی ورزش کنید. شنا و پیاده روی برای این کار مناسب هستند، زیرا ورزش‏هایی آرام و بدون استرس می‏باشند.

۵٫ اگر کمر شما درد می‏کند، از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

۶٫ کمر خود را ماساژ دهید تا گرفتگی و درد آن کم شود.

۷٫ مواد غذایی غنی از کلسیم بخورید، مثل شیر و ماست، سبزیجات سبز برگی شکل (اسفناج، کاهو، جعفری، کرفس، کلم و…)

۸٫ مصرف نمک، قند (یا شکر) و قهوه را کاهش دهید.

۹٫ تحت نظر پزشک از مکمل کلسیم و منیزیم استفاده کنید تا گرفتگی عضلات و درد شما را کاهش دهد.

۱۰٫ مصرف ویتامین‏های گروه B را افزایش دهید که می‏توانید هم از مواد غذایی غنی از آنها استفاده کنید و هم مکمل‏های آنها را بخورید، مثل شربت ب- کمپلکس. خصوصا ویتامین B6 در کاهش این دردها موثر است، ولی نباید بیشتر از ۱۰۰میلی‏گرم در روز از آن را مصرف کنید.

۱۱٫می‏توانید از گیاهان دارویی استفاده کنید، مثل دم کرده گل گاو زبان و چای های گیاهی دیگر.

تغذیه سالم و مصرف برخی مواد غذایی مقوی تاثیر فراوانی بر هورمون ها و تسکین و کاهش درد قاعدگی می گردد. مقدار هورمون استروژن موجود در خون خانم ها به طور مداوم درحال دگرگونی است.

یک رژیم غذایی کم چرب و حاوی فیبر بالا مهمترین ویژگی یک تغذیه مناسب در بانوانی است که از دردهای قاعدگی رنج می برند. رژیم غذایی کم چرب و حاوی فیبر بالا سبب کاهش میزان فراوان استروژن می‌شود. به اعتقاد برخی کارشناسان یکی از دلایل ابتلای خانم ها به سرطان‌ پستان و رحم، بالا بودن بیش از اندازه هورمون استروژن می باشد .میزان کم استروژن سبب کاهش رشد تومور سرطانی در بدن بانوان می‌شود.

استروژن موجود در بدن بانوان اغلب توسط جریان خون وارد کبد و سپس از مجرای صفراوی وارد روده می‌شود. حال شخصی که دارای رژیم غذایی حاوی فیبر بالا است ، استروژن را جذب و آن را از بدن دفع می‌کند. محققان معتقدند که مصرف مواد غذایی دربردارندۀ پروتئین حیوانی مانند مرغ، ماهی و یا لبنیات سبب دفع استروژن از بدن نمی گردند و تنها راه دفع این هورمون مصرف فیبر بالاست که در انواع میوه و سبزیجات یافت می گردد.

توصیه می گردد که خانم ها انواع میوه و سبزیجات، دانه غلات و حبوبات را همواره در دسترس داشته و طی ماه مواد خوراکی مفید برای سلامت بدن مصرف کنند تا دچار تشدید درد و خونریزی در دوران قاعدگی نشوند.از جمله دیگر خوراکی‌های مفید برای سلامت بانوان و کاهش نشانه های قاعدگی می‌توان مصرف برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید و نان غلات سبوس‌دار به جای نان سفید را نام برد.

منبع خبر : گردآوری از نی نی نما

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.