علت تنگ شدن واژن بعد از سزارین چیست؟!

علت اینکه احساس می کنید واژنتان بعد از سزارین تنگ شده است خشکی واژن و کمبود استروژن و پروژسترون است که احتمال دارد تا زمانی که شیر می دهید این مشکل را داشته باشید. می توانید از روان کننده هایی مثل روغن زیتون یا لوبریکانتها استفاده کنید…

 حدود دو ماهه سزارین شدم و هنگام نزدیکی با همسرم احساس می کنم واژنم تنگ شده و به خاطر همین دچار سوزش و درد می شوم؟ علت تنگ شدن واژن بعد از سزارین چیه؟

علت اینکه احساس می کنید واژنتان بعد از سزارین تنگ شده است خشکی واژن و کمبود استروژن و پروژسترون است که احتمال دارد تا زمانی که شیر می دهید این مشکل را داشته باشید. می توانید از روان کننده هایی مثل روغن زیتون یا لوبریکانتها استفاده کنید.

از جمله هورمون های مهم در بدن استروژن و پروژسترون می باشد . این هورمون ها در تخمدان تولید می شود. نقش هورمون ها در بدن مهم می باشد و عملکرد بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. نقش هورمون ها در دوران قاعدگی که در زمان بلوغ اتفاق می افتد، جداره رحم را می سازد . در زمانی که تخمک بارور در زمان مناسب خود در رحم قرار نگیرد باعث ریزش پوشش دیواره رحم می شود.

این ریزش به صورت خونریزی از رحم خارج می شود که به آن دوران قاعدگی می گویند. میزان این هورمون ها در زمان بارداری بالا رفته و باعث رشد جفت در داخل رحم می شود. علاوه بر اینکه در بدن مادر میزان هورمون های استروژن و پروژسترون تولید می شود توسط جنین نیز رشد می کند. بعد از زایمان میزان این هورمون ها کاهش یافته و باعث خشکی واژن می شود.

علت خشکی واژن چیست؟

• کمبود هورمون استروژن:
علت اصلی خشکی واژن کاهش هورمون استروژن است. این هورمون باعث حفظ ترشحات واژن و در نتیجه باعث حفظ سلامتی آن می شود. این ترشحات باعث جلوگیری از عفونت های ادراری و واژنی هم می شوند. بر اثر کمبود استروژن، دیواره واژن نازک، حالت کشسانی آن کاهش و در نتیجه شکننده می شود و همچنین زمینه ایجاد عفونت های ادراری و واژنی به وجود می آید. عواملی باعث کاهش استروژن می شوند که عبارتند از:

 زایمان
 شیردهی
 یائسگی و زمان پیش از شروع یائسگی
 اختلال در سیستم ایمنی بدن
 برداشتن تخمدان ها 
 روش هایی که برای درمان سرطان تخمدان استفاده می شوند؛ مانند: پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی
 مصرف دخانیات

• بیماری خود ایمنی:
بیماری به نام سندرم شوگرن که یک نوع بیماری خود ایمنی است که باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله و در آنها ایجاد اختلال کند. این بیماری منجر به خشکی بعضی نواحی بدن مانند: دهان، چشمها و واژن می شود.

• شستشوی واژن:
شستشو و دوش واژن با بعضی از مواد باعث برهم خوردن تعادل در واژن و در نتیجه باعث ایجاد التهاب، عفونت و هممچنین خشکی آن می شوند.

• مصرف برخی داروها:
مصرف برخی داروها مانند داروهای سرما خوردگی، ضد افسردگی و ضد آلرژی باعث کاهش رطوبت و خشکی غشای مخاطی در برخی نواحی بدن از جمله واژن می شوند.

• استفاده از روش های پیشگیری از بارداری:
کاندوم یکی از موارد پیشگیری از بارداری است که عده کثیری از آن استفاده می کنند. در برخی افراد استفاده از آن عوارضی به همراه دارد و برخی زنان به لاتکس و مواد اسپرم کش موجود در کاندوم حساسیت نشان می دهند و این حساسیت منجر به خشکی واژن می شود.

• عوامل روحی و روانی:
عواملی مانند استرس، اضطراب، افسردگی، عدم آرامش کافی و داشتن خاطرات بد از یک رابطه جنسی باعث ایجاد خشکی در واژن می شوند. همچنین عدم وجود یک پیش نوازی و تحریک کافی برای شروع رابطه جنسی نیز در خشکی واژن تاثیرگذار خواهد بود.

شناخت علل ایجاد خشکی واژن، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. این کار نیازمند یک جلسه معاینه دقیق و تخصصی دارد. شما می توانید ضمن مراجعه به خانم دکتر متین ذاکرین در طی یک جلسه، به طور کامل معاینه شوید و از بابت رفع مشکل خشکی واژن خود مطمئن شوید. در این جلسه خانم دکتر تمامی سوالات شما را پاسخ می دهند و بهترین روش درمانی را برای شما انتخاب می کنند.

علائم خشکی واژن
• داشتن سوزش و خارش در واژن.
• بیماری در دستگاه ادراری مانند علائمی چون سوزش در ادرار، عفونت های ادراری مکرر، تکرر ادرار و یا تردید دراحساس نیاز به دفع ادرار.
• داشتن درد در ناحیه واژن.
• روابطه جنسی دردناک و یا داشتن خونریزی در هنگام رابطه جنسی.
• ایجاد مشکل و ناتوانی در رسیدن فرد به ارگاسم.
• رنگ پریدگی و روشن شدن بافت نازک واژن، این مورد در معاینات پزشکی مشخص می شود. 

روش های تشخیص خشکی واژن
پس از این که فرد علائم بیماری را در خود مشاهده کرد باید به متخصص مراجعه کند، متخصص از طریق روش های زیر به شناسایی بیماری می پردازد:
• معاینه بالینی: متخصص با معاینه و بررسی نواحی دستگاه تناسلی مانند واژن و دهانه رحم به بررسی های خود می پردازد.
• آزمایش پاپ اسمیر: در این آزمایش نمونه های سلولی از دهانه رحم و دیواره رحم برداشته و در زیر میکروسکوپ بررسی می شوند و همچنین می توان نمونه هایی از ترشحات واژن برای بررسی عفونت و خشکی واژن برداشته و بررسی شود.
• آزمایش هورمونی: در این آزمایش میزان هورمون استروژن در بدن مورد بررسی قرار داده می شود.
• آزمایشات ادراری: اگر فرد دچار عفونت های ادراری باشد باید یکسری آزمایشات مربوط به ادرار را انجام دهد. 

درمان خشکی واژن
درمان خشکی واژن براساس شناسایی ریشه و علت ایجاد کننده بیماری می تواند به صورت موارد زیر باشد:

استروژن درمانی:
استفاده موضعی از استروژن در ناحیه واژن که به آن استروژن واژینال می گویند پرکاربردترین روش در درمان خشکی واژن در مواردی است که کمبود استروژن وجود دارد. اشکال مختلفی از استروژن واژینال وجود دارد که عبارتند از:
 کرم استروژن واژینال: کرم معمولا هر شب از طریق وسیله ای به نام اپلیکاتور وارد واژن می شود و میزان و مدت زمان مصرف آن را متخصص تجویز می کند.
 حلقه استروژن واژینال: حلقه ای نرم و منعطف است که توسط متخصص یا خود فرد وارد قسمت بالایی واژن می شود که به صورت ثابت شروع به آزادسازی استروژن می کند و توسط بافت های واژن جذب می شود. حلقه هر سه ماه یک بار باید تعویض شود.
 قرص استروژن واژینال: این قرص نیز توسط دستگاه اپلیکاتور وارد واژن می شود. میزان و مدت زمان مصرف آن توسط متخصص مشخص می شود.

مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن:
موادی جهت لغزنده و مرطوب کردن واژن وجود دارند که باعث رفع خشکی واژن در یک مدت زمان خاص می شوند. این مواد در داروخانه ها موجود می باشند ولی بهتر است که قبل از مصرف با متخصص مشورت شود.

مصرف اسپمیفین:
دارویی مشابه استروژن است که عملکرد آن بر بافت واژن مانند استروژن است و مصرف آن به صورت قرص است و در افرادی که تمایل به مصرف استروژن ندارند تجویز می شود.

مصرف پر استرون:
این دارو به صورت شیاف می باشد که باید داخل واژن قرار داده شود و مصرف آن متداول نیست و در افرادی که علاقه ای به استروژن درمانی ندارند تجویز می شود.

توجه و ایجاد تغییر در رابطه جنسی:
وجود یک رابطه جنسی سالم و منظم و صحبت با شریک جنسی در مورد مسائل جنسی به بهبود روابط جنسی و همچنین درمان خشکی واژن کمک می کند.

مصرف برخی ویتامین ها:
مصرف برخی ویتامین ها از جمله ویتامین A و B و E در کاهش استرس موثر هستند در نتیجه باعث بهبود خشکی واژنی که بر اثر استرس به وجود آمده است می شوند.

داشتن یک سبک زندگی سالم:
توجه به برخی کارهای روزمره مانند نوشیدن آب به اندازه کافی، استراحت کافی در طول شبانه روز و ورزش منظم به بهبود وضعیت جسمانی و همچنین خشکی واژن کمک می کند.

استفاده از لیزر مونالیزا برای درمان خشکی واژن
بدون شک یکی از بهترین روشها برای درمان خشکی واژن استفاده از تکنولوژی لیزر است. لیزر مونالیزا با تحریک بافت داخلی واژن، خون رسانی را افزایش داده و موجب می شود کلاژن سازی اتفاق بیفتد. همچنین با تحریک بافتهای درونی تر، بدن مستعد تولید هورمون استروژن می شود که به مجموعه این فرایندها جوانسازی واژن با لیزر می گوییم.

تجربه ثابت کرده است استفاده از لیزر، یکی از بهترین و موثرترین روشهای موجود برای درمان خشکی واژن است که بدین وسیله، موجب می شود رابطه جنسی ایده آلی را تجربه کنید. این روش کاملا بدون عارضه بوده و برخلاف دیگر روشهای درمانی، بسیار سریع جواب میدهد. بطور متوسط برای رفع خشکی واژن، سه جلسه استفاده از لیزر مونالیزاتاچ نیاز است. بعد از این سه جلسه تا حدود دو سال الی چهار سال، شما نیازی به تجدید درمان نخواهید داشت. 

منبع خبر : مطلب تکمیلی از drzakerin

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.