علایم اولین پریود بعد از زایمان چگونه است؟!

از علایم اولین پریود بعد از زایمان می توان به دفع لخته های کوچک خون، کرامپ های شدیدتر یا خفیف تر از حالت معمول، خونریزی نامنظم و خونریزی شدید اشاره کرد…

بسیاری از بانوان به علل گوناگون در چندین ماه حتی تا یک سال بعد از زایمان، پریود نمی شوند. درحقیقت شروع قاعدگی بعد از زایمان به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که مجموعه آنها تعیین می کند تا چه زمانی مجددا پریود شما آغاز شود. اگر بعد از گذشت مدتی از تاریخ زایمان هنوز پریود نشده اید و می خواهید بدانید که علت پریود نشدن بعد از زایمان چیست و علایم اولین پریود بعد از زایمان چگونه است، خواندن این مطلب را به شما توصیه می کنیم:

علایم اولین پریود بعد از زایمان، اولین پریود بعد از زایمان

علت پریود نشدن بعد از زایمان چیست؟
سطح هومون های بدن پس از زایمان تاثیر قابل توجهی بر اولین سیکل های قاعدگی شما در این دوران دارند. این تاثیرات هورمونی به عوامل مختلف زیر بستگی دارند:

سطح سلامت بدن پیش از دوران بارداری
میزان تغییر هورمون ها
بی نظمی عادات ماهیانه در دوران پیش از بارداری، در واقع نظم قاعدگی بعد از زایمان، به منظم بودن و یا نبودن پریود شما قبل از بارداری نیز وابسته است.
همچنین عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر زمان بازگشت تخمک گذاری و به تبع آن قاعدگی تاثیر گذاشته و هر یک علت پریود نشدن بعد از زایمان محسوب شوند، که از میان مهمترین آنها می توان اشاره کرد به:

استرس
کاهش یا افزایش وزن بدن
خستگی
اختلالات تیروئیدی
فعالیت های بدنی ناگهانی
به یاد داشته باشید که عمل سزارین بر زمان بازگشت اولین سیکل قاعدگی شما تاثیری نداشته و فقط باعث ایجاد تغییراتی در شدت و وضعیت خونریزی شما خواهد شد.

 سیکل قاعدگی پس از زایمان با چه تغییراتی همراه است؟

سیکل قاعدگی پس از عمل سزارین و یا زایمان طبیعی با قاعدگی دوران پیش از بارداری شما متفاوت است. پس از زایمان بدن شما بار دیگر با چرخه قاعدگی سازگار شده و به دنبال آن ممکن است متوجه تغییرات زیر در سیکل قاعدگی خود شوید:

دفع لخته های کوچک خون
کرامپ های شدیدتر یا خفیف تر از حالت معمول
خونریزی نامنظم
خونریزی شدید
این تغییرات در سیکل های قاعدگی بعدی به مرور کاهش می یابند ولی با این وجود تا زمانی که تعادل هورمونی بدن دوباره برقرار نشده و بخیه های بدن کاملا بهبود نیافته اند قاعدگی شما همچنان وضعیت عادی خود را باز نخواهد یافت. گاهی ممکن است طبیعی شدن وضعیت قاعدگی ماه ها به طول بینجامد.

دلیل پریود نشدن بعد از زایمان، در چه صورت باید به پزشک مراجعه کرد؟

چنانچه سیکل قاعدگی شما علی رغم گذشت چند ماه از زایمان به حالت طبیعی خود بازنگشت و یا متوجه تغییراتی غیرمعمول در روند پریود خود شدید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. عوامل مختلفی ممکن است موجب نگرانی شما در این دوران شوند که هر کدام به نوبه خود می توانند دلایلی داشته باشند:

چنانچه در بیش از دو یا سه سیکل قاعدگی خود دارای خونریزی بسیار شدید بودید به طوری که در طول یکی دو ساعت نیاز به تعویض مجدد پد بهداشتی خود داشته باشید در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید. او به منظور یافتن علت، سطح هورمون ها و وضعیت رحم شما را مورد بررسی قرار خواهد داد.
چنانچه سیکل قاعدگی شما علی رغم گذشت شش ماه از زایمان آغاز نشد پزشک معالج شما را از نظر ابتلا به آمنوره ثانویه، رخ دادن بارداری مجدد و سایر عوامل محتمل مورد معاینه و بررسی قرار می دهد.

 زایمان سزارین باعث به تاخیر افتادن اولین سیکل قاعدگی نخواهد شد

انجام سزارین به خودی خود علت پریود نشدن بعد از زایمان نیست. عمل سزارین بر زمان بازگشت اولین سیکل قاعدگی پس از زایمان تاثیری نخواهد داشت. در واقع زمان شروع سیکل قاعدگی فقط به تغییرات هورمونی بدن بستگی دارد. هنگامی که سطح هورمون های بدن به حالت طبیعی خود در دوران پیش از بارداری بازگشت سیکل قاعدگی شما مجددا آغاز خواهد شد.

اولین سیکل قاعدگی پس از زایمان سبک تر و کم دردتر خواهد بود

برای تعداد اندکی از بانوان اولین سیکل قاعدگی پس از زایمان سبک تر و کوتاهتر بوده و با درد کمتری همراه است. کرامپ ها و انقباضات رحمی به دلیل کشیدگی رحم در دوران بارداری خفیف تر از معمول احساس می شوند. علاوه بر آن سطح بالای هورمون پروژسترون در دوران بارداری منجر به تسکین علائم ناخوشایند سیکل ماهانه در این دوران خواهد شد.

سیکل قاعدگی شما نامنظم خواهد بود

عوامل بسیاری از جمله کاهش یا افزایش وزن، استرس و اختلالات تیروئید بر ایجاد بی نظمی در چرخه قاعدگی تاثیر گذاشته و علت پریود نشدن بعد از زایمان محسوب شوند. برخی از خانم ها به علت نزدیک شدن به سنین پیش از یائسگی دچار بی نظمی در سیکل قاعدگی می شوند. سن شروع علائم پیش از یائسگی در بانوان متغیر بوده و در برخی از ۳۵ سالگی و در عده ای دیگر پس از ۴۰ سالگی آغاز می شود.  

منبع خبر : برگرفته از niniplus

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.