عقب افتادن پریود در دوران نامزدی

عقب افتادن پریود در دوران نامزدی چه دلایلی می تواند داشته باشد؟ یعنی باردارم؟!

من و نامزدم رابطه سطحی داشتیم و ترس من فقط از پیشاب هست این ماه پریودم ۳ روز عقب افتاده ممکنه باردار شده باشم؟ این سوالی است که یکی از کاربران سایت نی نی نما برای ما ارسال کرده است. قبل از اینکه به بررسی کامل علت عقب افتادن پریود بپردازیم لازم است این نکته را یادآور شویم که عقب افتادن پریود اتفاقی است که ممکن است در طول عمر هر خانم بفتد و خیلی هم غیر عادی نیست.

تاخیر در پریود تا چند روز طبیعی است؟

عقب افتادن پریود چه در دوران نامزدی و چه در شرایط دیگر تا ۱۰ روز طبیعی است و علت آن می تواند استرس، تغییرات آب و هوا و اختلالات هورمونی و افزایش و کاهش وزن و تغذیه پرچرب باشد. احتمال بارداری شما ضعیف است می توانید تست بیبی چک انجام دهید.

علت عقب افتادن پریود در دوران نامزدی

عللی که در این قسمت ذکر می‌شود، تنها مربوط به دوران عقد نیست و در هر زمان دیگر نیز می‌تواند علتی برای تاخیر در پریود باشد، اما اغلب در دوران عقد و نامزدی اتفاق می‌افتند.

۱. عقب افتاد پریود به دلیل عفونت

در دوران عقد و نامزدی به دلیل داشته رابطه جنسی، احتمال بروز عفونت و قارچ بیشتر از دوران مجردی است. خارش و ترشحات بدبو از علائم عفونت در دستگاه تولیدمثل است. برای درمان عفونت باید به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص نوع عفونت یا قارچ قرص مترونیدازول، کرم‌های واژینال و… را تجویز کند.

۲.عقب افتاد پریود به دلیل استرس

یکی از مهم‌ترین علت‌های تاخیر پریود در دوران عقد و نامزدی، استرس است. هر نوع استرس و اضطراب می‌تواند باعث به تاخیر افتادن پریود شود. یکی از متداول‌ترین استرس‌های دوران عقد که باعث تاخیر در پریود می‌شود، استرس بارداری ناخواسته است.

۳. مصرف قرص های ضد بارداری

یکی از مطمئن‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری در صورت رابطه جنسی کامل در دوران نامزدی استفاده از کاندوم و استفاده از انواع قرص ال دی، اچ دی و … می‌باشد. اگرچه این قرص‌ها ضریب خطای پایینی دارند و احتمال بارداری را تا حد زیادی کاهش می‌دهند، اما مانند هر روش دیگر، عوارض خود را نیز دارند. این قرص‌ها به دلیل هورمونی بودن، می‌توانند باعث تاخیر در پریود شوند. استفاده از قرص‌های جلوگیری با کیفیت، می‌تواند عوارض آن را به کمترین حالت ممکن برساند.

۴. بارداری

یکی از علل عقب افتادن پریود در دوران نامزدی و عقد، بارداری است. در دوران بارداری، تخمدان‌های مادر تخمک تولید نمی‌کنند. همین امر باعث می‌شود که خانم باردار در دوران بارداری پریود نشود.

علت پریود نشدن در دوران نامزدی

۵. افزایش وزن ناگهانی

به طور معمول دوران نامزدی، دورانی پر از مهمانی رفتن‌ها و رستوران گردی‌هاست این موضوع باعث افزایش میزان چربی در بدن می‌شود و پریود شدن را به تاخیر می‌اندازد. داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم می‌تواند از افزایش وزن و تولید چربی‌های شکم و پهلو جلوگیری کند.
توجه: انجام دادن ورزش های سنگین برای کاهش وزن در مدت کوتاه توصیه نمی‌شود. به علاوه این موضوع نیز می‌توند در به موقع بودن پریود تاثیر منفی داشته باشد.

رعایت نظافت شخصی و استفاده از قرص های مولتی ویتامین و آهن می‌تواند در تنظیم دوره پریود شما کمک کند. اگر پریود شما در دوران عقد بیش از یک هفته به تاخیر افتاد، بهتر است از طریق یکی از انواع تست‌های بارداری از وضعیت خود باخبر شوید.

علت تاخیر پریود در دختر مجرد

یک دوره منظم بین ۲۸ تا ۳۰ روزه است و اگر در این بین به مدت یک تا پنچ روز تاخیر در پریود اتفاق بیفتد قاعدتا نباید به چشم مشکل به آن نگاه کرد. عوامل مختلفی در عقب افتادن پریود دختر مجرد وجود دارد که در بند بالا به آنها اشاره شد، لذا در ادامه به صورت لیست وار به برخی دیگر از این عوامل اشاره می شود.

  1. استرس و اضطراب
  2. کم کاری و یا پرکاری غده تیروئید
  3. بر هم خوردن تعادل اختلالات هورمونی
  4. استفاده از برخی دارو های گیاهی و یا شیمیایی
  5. تغییرات در میزان وزن  چه افزایش و چه کاهش
  6. ابتلا به سرماخوردگی و یا آنفولانزا
  7. انجام دادن حرکات سنگین ورزشی
  8. سندروم تخمدان پلی کیستیک

منبع خبر : برگرفته از setare

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *