طرز تهیه دونات در فر بدون روغن و کاملا سالم

طرز تهیه دونات در فر بدون روغن و کاملا سالم

دونات بسیار خوشمزه بوده و سالم نیز هست. به دلیل اینکه دونات خمیر بسیار لطیفی دارد می توان آن را در فر پخت تا سالم تر باشند. اما اگر دوناتی را که در روغن سرخ شده باشد ترجیح می دهید می توانید طرز تهیه آن را در دستور پخت دونات های خانگی و خوشمزه در وبسایت پارسی دی بخوانید.

مواد لازم برای تهیه دونات در فر

  • شیر ۱ لیوان
  • شکر ۱/۲ لیوان
  • پنیر خامه ای ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع ۱/۳ لیوان
  • بکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
  •  خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
  • آب ولرم نصف لیوان
  • وانیل ۱/۲ قاشق چایخوری
  •  آرد سفید ۳ لیوان
  • شکلات تخته ای سیاه و شیری و پودر پسته برای تزیین
  • نمک کمی

طرز تهیه دونات بدون روغن در فر

در ابتدا خمیر مایه را با یک قاشق غذاخوری شکر را در آب ولرم حل می کنیم.

طرز تهیه دونات بدون روغن در فر

رویش را می پوشانیم تا به عمل آید.

دونات خوشمزه

سپس شیر و پنیر خامه ای و شکر و روغن مایع و خمیر مایه و وانیل را در داخل مخلوط کن می ریزیم و  هم می زنیم و و زمان می دهیم استراحت کند تا حجمش دو برابر شود.

آرد و بکینگ پودر و نمک را با هم سه بار الک میکنیم.

دونات خانگی

مواد داخل مخلوط کن را در ظرف ریخته آرد را اضافه کرده و با قاشق چوبی هم میزنیم تا خمیر بدست آید.

آماده کردن خمیر دونات

سپس مجددا یک لیوان دیگر آرد الک شده رابه مواد اضافه میکنیم و حسابی ورز میدهیم. دقت کنید که آرد را کم کم اضافه میکنیم تا خمیر به دست نچسبد و خوب ورز داده و رویش را می پوشانیم و دو ساعت در جای گرم زمان می دهیم تا استراحت کند محیط نه زیاد گرم باشد و نه سرد در دمای معمولی آشپزخانه خوب است.

دونات در فر خانگی

هنگامی که حجم خمیر دو برابر شد مجددا خمیر را ورز میدهیم تا هوای خمیر گرفته شود.

در این زمان روی میز کار آرد پاشی کرده خمیر را قرار داده روی خمیر هم آرد می پاشیم و به وردنه هم آرد می رنیم تا به خمیر نچسبد در ادامه خمیر را باز کرده به طوریکه هر طرفش یک اندازه باشد یک طرف کلفت یک طرف نازک نشود.

دستور پخت دونات در فر

در ارن زمان روی سینی فر کاغذ روغنی می اندازیم و با قالب گرد خمیر را قالب می رنیم و با یک قالب گرد کوچکتر داخلش حفره ایجاد کرده تا شکل دونات ایجاد شود و در داخل سینی با فاصله میچینیم و سپس روی دونات ها را با مخلوط زرده تخم مرغ و شیر رومال میکنیم.

روش درست کردن دونات در فر

فر را از قبل روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد گرم کرده و سینی فر را در طبقه وسط به مدت ۱۵ دقیقه قرار میدهیم بعد گریل را روشن کرده تا طلایی شود

برای روی دوتنات ها شکلات تخته ای سیاه را با یک قاشق غذاخوری روغن مایع روی حرارت بن ماری ذوب می کنیم. در آخر دوناتها را به شکلات زده و در ظرفی که می خواهیم  میچینیم و صبر می کنیم تا خودشان را بگیرند.

دونات شکلاتی

در این زمان شکلات شیری را هم به شیوه بن ماری ذوب می کنیم و روی دوناتها به شکل خط خط میریزیم و به دلخواه روی دونات ها پودر پسته میپاشیم و صبر می کنیم تا خودش را بگیرد و سپس در ظرف در بسته چیدهو در یخچال نگه داری میکنیم.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *