طرز تهیه ته چین مرغ

طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر در قابلمه | ته چین گوشت ۴نفره

یکی از غذاهای اصیل ایرانی که می توان یا قاطعیت گفت هر فرد ایرانی آن را دوست دارد، ته چین مرغ است. این غذا به سادگی قابل تهیه است  و ظرف مدت زمانی ۱ ساعت آماده میشود و برای پذیرایی از مهمانان بسیار مناسب است. در این مقاله ما طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴نفر در قابلمه و بدون نیاز به فر را به شما آموزش میدهیم.

طرز تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر

 

طرز تهیه ته چین مرغ برای 4 نفر در قابلمه

مواد لازم براي تهیه ته چین مرغ برای ۴ نفر:

  • برنج ۱ كيلو
    روغن آب كرده ۱۵۰ گرم
    ماست چكيده ۱ كيلو
    زعفران ساييده دو قاشق مرباخوري
    مرغ پاك كرده يك عدد
    زرده تخم مرغ ۲ تا ۵ عدد
    زرشك ۱۰۰ گرم
    شكر ۲ قاشق سوپخوري
    نمك و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین مرغ بدون فر برای ۴ نفر

برنج را شسته و با نمك خيس مي كنيم. مرغ را با يك عدد پياز ، نمك و ۳ فنجان آب مي پزيم ، طوريكه بعد از پختن يك فنجان آب مرغ داشته باشد. سپس استخوان هاي مرغ را جدا مي كنيم. زعفران را در كمي آب جوش حل مي كنيم. ماست را بهم مي زنيم. نصف زعفران حل شده در آب جوش را با كمي نمك ، فلفل و سه عدد زرده تخم مرغ داخل ماست مي ريزيم و بهم مي زنيم . سپس گوشت مرغ را در ماست مي خوابانيم.

برنج را پخته و قبل از نرم شدن مغز برنج ، آن را آبكش مي كنيم. در ته يك قابلمه تفلون دو تا سه عدد زرده تخم مرغ ، نصفي از روغن لازم و يكي دو ملاقه از ماستي را كه گوشت را در آن خوابانده بوديم ، مي ريزيم و دو تا سه كفگير برنج در اين مايه مي ريزيم و به آرامي آن را هم مي زنيم.

مايه را در ته ظرف با پشت قاشق صاف مي كنيم . مقداري گوشت مرغ روي برنج مي چينيم و مقداري برنج روي آن ميريزيم و بقيه گوشت را روي برنج چيده و با بقيه برنج روي گوشت را مي پوشانيم . با قاشق، برنج را كمي فشار ميدهيم كه بهم بچسبد.

آب مرغ را با بقيه زعفران و روغن آب كرده و ماست مخلوط مي كنيم . اين مايه را روي سطح برنج مي دهيم. در ظرف را مي بنديم و ظرف را روي شعله اجاق قرار مي دهيم. مدت يك ساعت و نيم تا دو ساعت صبر مي كنيم تا ته چين دم بكشد . در ضمن هر چه قدر حرارت ملايم و مدت طبخ طولاني تر باشد، ته ديگ پلو كلفت تر مي شود.

زرشك را شسته و با يك قاشق روغن، كمي آن را تفت مي دهيم . سپس شكر و يك چهارم فنجان آب به آن اضافه مي كنيم تا زرشك حالت مربايي به خود بگيرد.

پس از دم كشيدن ته چين ، قابلمه را در يك ديس گرد بر مي گردانيم و روي آن را با زرشك تزيين مي كنيم . در صورت تمايل مي توانيم نصف زرشك را لابلاي گوشت و برنج قرار دهيم.

براي مهماني هاي بزرگ مي توانيد ته چين را در چند قابلمه نسوز، با اندازه هاي مختلف تهيه كرده و مانند تصوير بالا آن را تزيين كنيد.

ته چین گوشت برای ۴ نفر

ته چین گوشت برای 4 نفر

 

یکی از غذاهای محبوب ایرانی که خیلی هم خوشمزه ست ته چین گوشت هست.احتمالا قبلا در مهمانی یک خانم با سلیقه ایرانی مزه ته چین گوشت را تجربه کرده اید و الان به شدت مشتاق هستید تا این بار شما خودتان دست بکار شوید و ته چین گوشت خودتان را بخورید. در ادامه طرز تهیه ته چین گوشت برای ۴نفر را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت برای ۴نفر

پیاز                                                        ۱ عدد متوسط
گوشت                                                   ۶۰۰ گرم
زردچوبه، نمک و فلفل سیاه                         به میزان لازم
برنج                                                       ۴ پیمانه
تخم مرغ                                                 ۲ عدد
ماست چکیده                                          ۸ قاشق غذاخوری
کره                                                        ۲۰۰ گرم
زعفران دم کرده                                        ۴ قاشق غذاخوری
خلال پسته، خلال بادام، خلال پوست پرتقال     برای تزیین
روغن                                                      به میزان لازم

طرز تهیه ته چین گوشت برای ۴ نفر

قابلمه را بر روی حرارت متوسط شعله گاز بگذارید. پیاز را در آن تفت دهید تا نرم شود و سپس گوشت را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. به آن ها فلفل سیاه، زردچوبه و آب اضافه کنید و به میزان ۲ساعت به آن زمان دهید. حال وقت اضافه کردن زعفران دم کرده است. در پایان پخت به آن نمک بزنید.به این مواد کمی زمان دهید تا کمی سرد شود.

دمای فر را بر روی دمای ۱۸۰ درجه تنظیک کنید تا گرم شود.

با ریختن آب به درون قابمله و جوشاندن آن برنج را اضافه کنید. (برنج آبپز درست کنید.)

در یک کاسه بزرگ، تخم مرغ ها را بشکند و با همزن کمی آن را بزنید. ماست، کره و ادویه ها (زعفران دم کرده، فلفل سیاه و نمک) را با تخم مرغ مخلوط کنید. برنج را با آن اضافه کنی و کمی با هم مخلوط کنید.

ظرف فر را با روغن چرب کنید. نصف مایه ته چین را در آن بریزید. گوشت را بصورت لایه لایه بریزید و بعد بقیه ته چین آماده شده را بر روی آن بریزید. به ماده ته چین خود به مدت یک ساعت در فر قرار دهید.

ته چین شما حاضر شده است و حالا می توانید به سلیقه خود آنرا تزیین کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.