طرز تهیه تافی کاراملی!/ شکلات خانگی

مواد لازم:
شكر دو سوم ليوان
عسل ربع ليوان
كره ۵۰ گرم
خامه ۱۰۰ گرم

طرز تهيه:
اول از همه قالبی که قراره کارامل رو توش بریزیم رو آماده میکنیم. من از قالب ۱۰ در ۱۵ سانت استفاده کردم. سایز قالب زیاد مهم نیست.
یک تکه بزرگ کاغذ روغنی رو به خوبی چرب کرده و در قالب قرار میدیم.
خامه رو روی حرارت متوسط اجاق یا توی مایکروفر گرم میکنیم. کره رو توش میندازیم و هم میزنیم تا کره هم ذوب بشه.ظرف رو کنار میذاریم و میریم سر وقت شکر و عسل.
شکر و عسل رو در دیگی میریزیم. به نسبت از دیگ بزرگی استفاده کنید.
از عسل طبیعی استفاده نکنید. همین عسلهای معمولی که در بازار موجوده برای اینکار مناسبه.
روی حرارت متوسط اجاق قرار میدیم تا ذوب شه.
حتما پست کارامل خشک و کارامل خیس رو مطالعه کنید.
بعد از مدتی شکر ذوب میشه و کم کم رنگ طلایی به خودش میگیره.
به حرارت دادن به دیگ ادامه بدید. نیازی نیست که حتما از دماسنج برای این کارامل استفاده کنید. من توضیح میدم که چطوری چشمی کار کنید.
شما قراره یه
کارامل تیره داشته باشید به این مفهموم که بر اثر مرور زمان و حرارتی که شکر و عسل میبینند کارامل شما رنگش تیره تر و تیره تر میشه. حرارت نباید زیاد باشه که شکر فرصت کافی برای کاراملایز شدن رو داشته باشه. شما نباید از کنار دیگ تکون بخورید.
نیازی به هم زدن نیست اینکه میبینید من از قاشق چوبی استفاده کردم برای اینه که رنگ کارامل و غلظتش رو به شما نشون بدم. پس فقط دیگ رو تکون بدید و بچرخونید تا کارامل در تمامی سطح دیگ یک رنگ باشه.
دقت داشته باشید در این مرحله هر چی شما کارامل رو بیشتر بپزید نهایتا تافی کاراملی سفت تری خواهید داشت و هرچه کارامل رو کمتر بپزید تافی کاراملی شما نرم تر خواهد بود.
شخصا توصیه میکنم تا مرز سوختگی جلو برید. (البته مواظب باشید نسوزونیدش. باید تجربه زیادی در این زمینه داشته باشید.) چون هم طعم بهتری خواهد داشت هم ظاهری زیباتر.
زمان نگیرید. فقط به رنگ کارامل دقت کنید. با توجه به جنس ظرف و میزان حرارت اجاق زمان تولید کارامل متفاوت خواهد بود. پس ازش چشم بر ندارید و خوب نگاهش کنید و هر موقع به این رنگ رسیدید دیگه از روی حرارت برش دارید.
چون خیلی مهمه مجددا جمله ام رو تکرار میکنم: "دیگ رو از روی حرارت بردارید."
حالا خامه و کره رو اضافه کنید.
و همزمان هم بزنید.
دقت داشته باشید که وقتی خامه رو اضافه میکنید کارامل کف میکنه و حجمش تقریبا سه برابر میشه و سطحش توی دیگ بالا میاد. به همین دلیله که باید از دیگ نسبتا بزرگی استفاده کنید.
هم بزنید تا یکنواخت شه.
حجمش کم میشه و به اندازه اولیه بر میگرده.
حالا برش گردونید روی اجاق. با حرارت متوسط.
در این مرحله اگر تمایل دارید میتونید بهش وانیل و نمک اضافه کنید. یا سایر ادویه ها.
اما توصیه میکنم بار اول به همین شکل ساده جلو برید.
خب شما مجددا نیاز هست که کارامل رو بپزید. رنگ کارامل باز هم مقداری تیره تر خواهد شد. به هم زدن کارامل روی حرارت ادامه بدید تا زمانی که احساس کنید کارامل از ظرف جدا میشه.
از روی حرارت بردارید.
مستقیما توی قالبی که از قبل آماده کرده بودید بریزید.
اکنون نیاز هست که استراحت کنه.
معمولا دو سه ساعته آماده است. اما میتونید هم اجازه بدید شب تا صبح واسه خودش بمونه تا سفت شه.
بعد از اینکه تافی کاراملی به خوبی سرد شد و شکل گرفت؛ کاغذ روغنی رو از توی قالب بالا بکشید و روی تخته کار قرار بدید.
اگر به کارامل خوب حرارت داده باشید و به خوبی پخته باشه اکنون مطابق تصویر تافی کاراملی زیبایی خواهید داشت. واگر به خوبی حرارت ندیده باشه شما عملا یک سس کاراملی خواهید داشت!
کارد بزرگی رو با روغن چرب کنید.
چرب کردن کارد باعث میشه راحت تر بتونیدکارامل رو برش بزنید.
برشهایی از کاغذ روغنی رو روی تخته کار قرار بدید و روی هر تیکه کاغذ یک تیکه تافی کاراملی قرار بدید و سر و ته کاغذ رو بپیچونید.
میتونید هم در صورت تمایل کاغذ روغنی رو هم ‏طول با کارامل در نظر بگیرید و کاغذ رو دورش بپیچید و بعد اون رو در زر‏ورق یا فویلهای ظریف بپیچیدشون.
تافی های کاراملی رو در یخچال تا چند هفته میتونید نگهداری کنید.
و اگر به خوبی درست شده باشند هرگز شکرک نخواهند زد و بافتشون به همین شکل باقی خواهد ماند.

نكته::
تافی کاراملی میتونه سفت و یا نرم باشه که همینطور که عرض کردم میشه در مرحله پخت شکر تنظیمش کرد. این تافی کاملا کشداره و همینطور که میبینید بعد از اینکه گازش میزنی کش میاد و جای دندون روش میمونه.
این شیرینی نیاز به فر و یا امکانات مدرن نداره و طعمش هم بسیار عالیه. امیدوارم ازش لذت ببرید. 

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. با احترام دستور شما ابنبات کاراملیه نه تافی کاراملی شکر باید به مرحله soft crack برسه تا تافی بشه نه hard crack کمی مطالعه کنید بعد دستور رو در سایت بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *