سیکل های بدون تخمک گذاری!/ نداشتن ترشحات تخمک گذاری با وجود پریود منظم!

من مشکل تخمک گذاری دارم با اینکه پریودم سر وقته!

تخمك گذاري چيست؟
تخمك گذاري به زماني گفته مي شود كه يك تخمك (يا در برخي موارد نادر بطور طبيعي بيشتر از يك تخمك) از تخمدان آزاد مي شود و اين زمان را "دوره باروري" در سيكل قاعدگي مي نامند. هر ماه، يك تخمك در درون تخمدان شما به بلوغ مي رسد. هنگامي كه اندازه آن به حد معيني رسيد، تخمك از تخمدان آزاد شده و درونِ لوله هاي فالوپ، به طرف رحم حركت مي كند. اينكه در هر بار، كدام تخمدان يك تخمك آزاد مي كند، نسبتا نامشخص است. آنچه مشخص است اين است كه وظيفه تخمك گذاري در سيكلهاي قاعدگي به صورت منظم و يكي در ميان، بين تخمدانها تقسيم نمي شود.

زمان تخمک گذاری درخانم ها فرق می کند .در برخی از خانم ها ساعت دقیق و مشخصی برای تخمک گذاری دیده می شود و هر ماه در یک روز مشخص تخمک گذاری انجام می شود.

چگونه مي توانم زمان تخمك گذاري و حداكثر آمادگي براي بارداري را تشخيص دهم؟
زماني را كه دوره پريود بعدي شما آغاز مي شود در نظر بگيريد، سپس ۱۲ تا ۱۶ روز از آن كم كنيد. اين چند روز، همان محدوده زماني است كه احتمال تخمك گذاري شما در آن بسيار زياد است. براي خانمهايي كه يك دوره كامل آنها ۲۸ روز طول مي كشد، چهاردهمين روز معمول روز تخمك گذاري است. براي استفاده از اين روش، شما بايد بدانيد كه دوره كامل شما معمول چند روز طول مي كشد.

با اين حال، بهترين روش براي تعيين زماني كه احتمال باروري شما در آن حداكثر است اين است كه به وضعيت بدني خود توجه كنيد و روش تشخيص نشانه هاي تخمك گذاري را فرا بگيريد.

تخمک گذاری
 خانم های دیگر در وقت های مختلفی تخمک گذاری می کنند. نخستین گام شما توجه به نشانه های تخمک گذاری است .

نشانه های کلی تخمک گذاری
نشانه هایی که در بیشتر خانم ها رخ می دهد . باردارشدن به تخمک گذاری بستگی دارد . بنایر این آشنایی شما با تخمک گذاری و زمان و چگونگی آن اهمیت زیادی دارد. برای آگاهی یافتن از این موارد ، بخش های پایینی را بخوانید تا درباره نشانه ها و این که چگونه زمان تخمک گذاری را پیدا و ثبت نمایید، بیاموزید.

نشانه عبارتند از:

· تغییر مایع سروکس

· تغییرات نمایه دمای پایه بدن

· میتیل اشمرز

· تقویت حس های چشایی، بویایی یا بینایی

· سایر علائم نشانه‌های زیر را ثانوی محسوب می‌کنند، ‌زیرا در همه زنان یا تعداد زیادی از آنها دیده نمی‌شوند: لکه‌بینی، حساسیت پستان‌ها، دل‌درد،‌ آروغ‌زدن،‌ افزایش حساسیت در حس‌های مختلف و تقویت میل جنسی.

واقعیت های کلیدی در باره تخمک گذاری

– یک تخمک پس از تخمدان تنها ۲۴ – ۱۲ ساعت عمر می کند (معمولا درهر تخمک گذاری، یک تخمک رها می گردد.)
– عواملی چون استرس، بیماری یا بهم ریختن برنامه ی روزمره می توانند روی تخمک گذاری اثر داشته باشند
– بندرت در خانم هایی، هنگام تخمک گذاری، لکه بینی پیش می آید.
– کاشته شدن تخمک بارورشده، بین ۱۲ – ۶ روز پس از تخمک گذاری رخ می دهد.
– هر زن با میلیون ها تخمک نابالغ که درانتظار تخمک گذاری اند، به دنیا می آید.
– یک عادت ماهانه می تواند، بدون وقوع تخمک گذاری رخ دهد.
– تخمک گذاری می تواند بدون وقوع عادت ماهانه ای رخ دهد.  

به طور خلاصه دلایل عدم تخمک گذاری را در چند مسیر می توان بررسی کرده:

در گروه اول عدم تخمک گذاری به دلایل مشکلات در هورموهان های تحریک کننده و بالادستی تخمدان و گروه دوم مشکل در تخمدان ها.
در گروه اول که حجم عظیمی از مراجعات به مراکز ناباروری را نیز به خوداختصاص می دهد غیرطبیعی بودن دو هورمون معمولا بیشتر از بقیه دیده میشود:

۱-هورمون تیروئید : که کم کاری غده تیروئید علت آن میتواند باشد
۲- هورمون پرولاکتین : افزایش میزان پرولاکتین در خون که مثلا می تواند در اثر وجود یک تومور خوش خیم در غده هیپوفیز مغز باشد.

البته نکته امیدوار کننده در هر دوی این بیماران این است که اگر بیماری مذکور درمان شود در نتیجه ما شروع تخمک گذاری طبیعی را در بیمار خواهیم دید که علامت مشخصه ان شروع سیکل های ماهیانه است.
اما در گروه دوم که مشکل مربوط به عملکرد غیر طبیعی تخمدان است کار مقداری سخت تر می شود.

در این گروه ۳ دسته بیماران را می توانیم مشاهده کنیم:

دسته اول:

بیمارانی که اختلال در تخمدان انها در هر سنی ممکن است رخ دهد.تست تشخیص این ها بالا بودن مقدار هورمون های تحریک کننده تخمدان ها یعنی LH و FSH است.درمان ناباروری در این گروه باید به مدد تکنیک های IVIوIUI انجام شود.

دسته دوم:

در این دسته افراد سطح پرولاکتین طبیعی است و در ضمن وLH و FSH بالا نرفته است اما در این افراد استروژن کم تر از حد طبیعی در خون است ومعمولا با hypothalamic Amnorrhea شناخته می شوند پروژستین وتشخیص این ها عدم خونریزی به دنبال تجویز است.البته درمان این افراد به این صورت است که GnRH را به صورت پالسی به بیمار تجویز می کنند.
بسیاری از این بیماران به clomiphene پاسخ نمی دهند اما پاسخ ان ها به hMG و HCG قابل توجه است و خطرحاملگی چند قلو را هم زیاد می کند.

دسته سوم: 

بیمارانی هستند که علی رغم گروه بالا که در مقابل پروزسترون عکس العمل نداشتند در این دسته بعد از تجویز پروژستین شاهد پدیده خونریزی ماهیانه هستیم. به طور عمومی این بیماران را در گروه سندرم تخمدان پلی کیستیک جای می دهیم درحالی که در واقعیت بیماری این افراد می تواند طیف وسیعی از علائم بالینی از یک نقص کوچک در فاز لوتئال تا یک نقص کامل تخمک گذاری و بالا بودن میزان اندروژن را شامل شود.

این افراد از نظر استروژن معمولا وضعیت خوبی دارند.
بسیاری از این افراد که دارای نقص خفیفی هستند به clomiphene پاسخ مثبت می دهند به این صورت که مقدار معینی معمولا mg100 از clomiphene طی پنج روز اول سیکل قاعدگی تجویز می شود. معمولا حاملگی در این افراد به صورت حاملگی تک قلو صورت می گیرد واولین نشانه ان نیز بالا رفتن hCG است.اما برای بیماران که به این درمان پاسخ نداده اند معمولا درمان با ترکیب hCG وhmg موثر واقع می شود. درمان این بیماران بین روزهای ۲ تا ۵سیکل اغاز می شود.
در طول ۶ روز بعد هر روز تخمدان ها از طریق سونوگرافی کنترل می شود و نیز سطح استرادیول سنجیده می شود.می توان هنگامی که یک یا چند فولیکول قطرشان بهmm18 رسید در ان زمان جهت تخمک گذاری داروی hMG را به مریض تجویز کنیم.

اشتراک‌گذاری
10 نظر
  1. سلام
    سه ماه اقدام به بارداری کردم
    اما نشده
    ماه پیش تخمک‌گذاری داشتم
    اما نشد
    این ماه کیت ها همش منفی هستن
    پریودی منظم دارم۲۸یا۲۹روز هستن
    قرص کلومیفن از۵ام پریودی۷۵میلی گرم استفاده کردم به مدت۷شب
    امروز۱۴ام پریودی بازگشت منفی است
    برای بارداری اقدام کنم آیا امکان دارد باردار شوم

    1. سلام بهتر است تا شب ۲۰ سیکل قاعدگی یک شب در میان برای بارداری اقدام کنید.

  2. سلام.دوماه اقدام به بارداری کردم ولی احساس میکنم تخمک گذاری ندارم چون هیچ ترشحاتی ندارم.امکانش هست اصلا تخمک گذاری نکرده باشم.دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام اگر تا ۶ ماه دیگر باردار نشدید آن وقت باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شود.

  3. با سلام ممنون از سایت خودتون میخواستم بپرسم آیا مصرف ماهانه یک عدد دیکلوفناک ۱۰۰مانع تخمک گذاری میشود

    1. سلام خیر از نظر علمی اثبات نشده است.

  4. سلام.میخواستم بپرسم دلیل ذخیره پایین تخمک چه چیزی میتونه باشه?آیا مصرف داروها میتونه براین ذخیره تاثیر بذاره?واینکه آیا ذخیره تخمکی پایین مساوی با تنبلی تخمدان هست?ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. سلام بستگی به سن خانم دارد با افزایش سن ذخیره تخمدانی شخص کاهش می یابد.

  5. سلام من ۳ ماه اقدام به بارداری کردم اما منفی بود و با مراجعه به دختر به من گفتن اصلا تخمکذاری نداری یعنی شما یاسگی زود رس داری در صورتی که من پریودی بسیار منظمی دارم ۲۸ روزه hfc ۳۰ هست و هرمونم ۴۵۶ صدم هست فکر کنم چیکار کنم میشه باردار شم؟؟

    1. سلام باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *