سمنو چند روز ماندگاری دارد؟!

مدت ماندگاری سمنو در یخچال چند روز است؟

نگهداری سمنو به مدت طولانی در فریزر ممکن است اما در یخچال با دمای بین ۲ تا ۵ درجه سانتی گراد به مدت ۵۰ روز یا حداکثر ۲ ماه ماندگاری دارد. در صورتی که مزه سمنو تغییر کرد و طعم ترشیدگی داد و یا کپکی بر روی آن پدیدار شد حتماً آن را دور بریزید.  بهترین زمان خوردن سمنو مانند مواد غذایی دیگر نزدیکترین زمان به تاریخ تولید است.

سمنو چند روز ماندگاری دارد

طریقه مصرف سمنو برای کودکان
برای نوزادانی که غذا میخورند از مقادیر کم (یک قاشق چایخوری) میتوان شروع و به تدریج بیشتر نمود (میتوان در شیر روزانه شان حل نمود). در کودکان میتوان از یک قاشق غذاخوری در روز به عنوان میان وعده شروع نمود. طبق منابع طب ایرانی از آنجا که سمنو کثیرالغذا است و خود غذایی کامل محسوب میشود نباید به همراه و یا بعد از غذای دیگری مصرف شود بلکه بهتر است به تنهایی به عنوان یک وعده ویا میان وعده استفاده شود و تا دو ساعت بعد از آن غذایی میل نشود. در افراد با سوء مزاج گرم بهتر است بدون زیاده روی و با مصلح مانند سکنجبین و یا کاسنی مصرف شود.

خواص شگفت انگیز سمنو
مواد و ترکیبات موجود در سمنو در به تعویق انداختن فرایند پیری سلول‌ها تاثیر بسزایی دارد.

سلنیم، منیزیم و فیبر موجود در سمنو، در پیشگیری از انواع سرطان به ویژه در پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ (کولون) موثر است.

کاهش علائم دردهای یائسگی در بانوان از دیگر خواص سمنو است.

استفاده متعادل و به اندازه سمنو برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مفید است، چراکه شیرینی موجود در سمنو شیرینی طبیعی بوده و همچنین خوردن آن باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود؛ با این وجود ذکر این نکته ضروری است که زیاده‌روی در مصرف سمنو، برعکس باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

وجود ماده مخمر موجود در جوانه گندم که در تهیه سمنو کاربرد دارد، در پیشگیری از بیماری‌ها موثر بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

پیشگیری از بروز آسیب به سیستم‌های عصبی، بینایی و ایمنی بدن از خواص سمنو است.

سمنو سرشار از آهن و اسید فولیک است و برای مبتلایان به کم خونی بسیار مفید میباشد.

سمنو خاصیت شیرافزا داشته و به دلیل مقوی بودن مصرف آن برای زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود. همچنین خوردن این دسر خوشمزه به کمتر شدن سختی و درد زایمان کمک می‌کند.

سمنو بسیار انرژی‌زا است و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی به ویژه در وعده صبحانه برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. خوردن سمنو باعث رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌شود، همچنین به دلیل انرژی‌زا بودن، میان وعده‌ای مفید براى ورزشکاران پرورش اندام است.

رفع ریزش مو و حفظ سلامت پوست و مو از دیگر خواص سمنو به دلیل وجود ویتامین ای و ویتامین‌های گروه ب در این غذا است.

آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه ب موجود در سمنو، برای پیشگیری و درمان کم خونی و تنظیم هورمون‌ها مفید است و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب موثر باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان، استحکام و سلامت استخواها و دندانها از دیگر خواص سمنو است. 

خواص سمنو از نظر طب سنتی
– غذای معتدل (گرم در جه اول)
– ارزش غذایی بالا (کثیرالغذا) و تولید کننده کیموس (خلط) صالح
– متعادل کننده بلغم (سردی و رطوبت) در مغز، قلب و کبد
– جهت بیماریهای با منشا بلغم و غلظت در بدن
– جهت سرفه های خشک و درد سینه
– جهت بیماریهای اعصاب و روان و پیشگیری و برطرف کننده سودا در مغز
– بدلیل داشتن مقادیر قابل توجه پروتئین، کلسیم، اسید فولیک، آهن و فسفر، غذای مناسب برای همه افراد خصوصا افراد به ویژه افراد مسن و کم توان، مادران باردار و شیرده، نوزادان بالای شش ماه و کودکان 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *