سقط نشدن جنین با قرص سایتوتک/ نگران سلامت جنین هستم!

 قرص سایتوتک خوردم ولی هنوز باردارم!

سلام ۹ روز از تاریخ پریدیم گذشته بود بیبی جک مثبت در آمد دو تا قرص سایکوتک ۲۰۰ داخلی گذاشتم خونریزی چند ساعت بعد شروع شد دردهای شبیه زایمان دو روز خونریزی داشتم البته زیاد نبودند.

مدت یک هفته دیگه حالتهای بارداری مثل درد سینه ها و پر رنگ شدن ادرار نداشتم بعد یک هفته سونوگرافی ساک جنین به همراه جنین سالم و مایع زرد رنگ با ضربان ۱۲۰ رو تشخیص داد. خیلی نگرانم چون دفع نشده آسیب جسمی یا ذهنی دیده باشه ترسیدم دوباره قرض استفاده کنم آسیب برسونه اما دفع نشه.

برای اطمینان از سالم بودنش باید هر سه مرحله غربالگری رو انجام بدم؟ 

پاسخ مشاور نی نی نما:

سلام نگران نباشید اگر مشکلی ایجاد می شد جنین ضربان قلب نداشت با توجه به اینکه ضربان قلب جنین رویت شده است احتمال مشکل جدی ضعیف است برای اطمینان می توانید علاوه بر انجام غربالگری مرحله اول جنین، بین هفته ۱۶ تا ۱۷ بارداری سونوگرافی سه بعدی انجام بدهید تا از عدم نواقص فیزیکی جنین اطمینان حاصل کنید.

سقط نشدن جنین با قرص سایتوتک

دانستنی های مهم درباره قرص سایتوتک

بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک را مصرف آن در هفته ۴ تا ۸ بارداری می‌دانند و تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین در ۳ ماهه اول بارداری می‌شود. برخلاف تصور عموم هرچه سن بارداری بیشتر باشد این دارو اثردهی بهتری دارد. سایتوتک در بین هفته‌های ۴ تا ۵ بارداری اثردهی ۵۰ درصد دارد.
چنانچه هدف شما از مصرف این دارو سقط جنین است بهتر است قبل از هر اقدامی برای انجام این کار با عوارض و همچنین شرایط قانونی آن آشنا شوید.

مقدار و نحوه مصرف قرص سایتوتک
وقتی که از میزوپروستول برای سقط جنین استفاده می‌شود معمولا میفپریستون نیز همراه آن تجویز می‌شود؛ بنابراین ابتدا یک قرص ۲۰۰ میکروگرم مایفپریستون مصرف کرده و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. ممکن است پس از مصرف آن خونریزی خفیفی داشته باشید. بعد از ۲۴ ساعت و قبل از ۴۸ ساعت از ۴ قرص ۲۰۰ میکروگرم سایتوتک استفاده کنید.
دو روش برای استفاده از قرص سایتوتک وجود دارد: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان بین گونه‌ها و فک که هر دو روش موثر است.

مصرف قرص سایتوتک از طریق واژن
ابتدا ادرار کنید و سپس دست‌ها را بشویید و دراز بکشید. با انگشت چهار قرص را در درون واژن قرار دهید. لازم نیست که قرص‌ها در محل خاصی قرار بگیرند، فقط تا آنجا که انگشتان با آنها در تماس هستند کافی است. در نهایت لازم است به مدت ۳۰ دقیقه دراز بکشید.

مصرف قرص سایتوتک از طریق دهان
قبل از هرچیز اندکی آب بنوشید تا دهانتان خیس شود. چهار قرص را بین گونه‌ها و دندان‌های پایین قرار دهید (دو قرص در هر طرف). قرص‌ها را به مدت ۳۰ دقیقه در این حالت نگهدارید. توجه داشته باشید که در مدت این ۳۰ دقیقه از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. در نهایت بعد از ۳۰ دقیقه، با آب باقیمانده قرص‌ها در دهان را میل کنید.

بعد از مصرف قرص‌ها تا ۲ هفته احتمال سقط شدن جنین هست، ولی بطور معمول در ۱۲ ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود. 

توجه: در خانم‌هایی که سابقه سزارین دارند به هیچ عنوان خودسرانه استفاده نکنند چون احتمال پارگی رحم وجود دارد.

نکاتی مهم که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید!
اگرعلائم بارداری مانند تهوع، نفخ و یا حساسیت پستان، معمولا در یک یا دو هفته پس از سقط جنین باقی ماند، شما هنوز هم ممکن است باردار باشید.
معمولا ظرف یک تا دو ساعت، حالت گرفتگی و خونریزی ایجاد می‌شود. مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای مقوی میل کنید. دراز بکشید و استراحت کنید. می‌توانید برای کنترل درد از قرص ایبوبروفن استفاده کنید.
چنانچه خونریزی شدیدی که داشته‌اید بعد از دو هفته کاهش نیافته است سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.
دو هفته بعد از حاملگی، آزمایش حاملگی به دلیل ماندن هورمون‌ها در بدن شما ممکن است مبثت باشد. اگر همچنان احساس می‌کنید که حامله هستید (حالت تهوع، خستگی، نرم شدن سینه و … دارید) به پزشک مراجعه کنید.
در ۸۰٪ موارد با این داروها سقط کامل صورت نمی‌گیرد و ممکن است شما مجبور به کورتاژ یا ساکشن شوید. چون باقی ماندن بقایای جفتی اجتناب ناپذیراست و ابن بقایای جفتی ممکن است باعث عفونت رحمی یا خونریزی منجر به مرگ شود.
گاهی ممکن است حاملگی شما خارج از رحم باشد پس تا وقتی جواب آزمایش خون شما مثبت شد سریع اقدام به تهیه دارو نکنید، چون استفاده از داروهای سقط جنین ممکن است باعث پارگی لوله رحمی یا دهانه رحمی که نطفه به آن چسبیده و در نهایت مرگ شود.
معمولا ۴ تا ۶ هفته بعد از سقط جنین قاعدگی به روال خود بازمی‌گردد و مادر می‌تواند دوباره باردار شود.

منبع خبر : setare،nininama

اشتراک‌گذاری
3 نظر
  1. سلام من سه هفته قرص سایتوتک استفاده کردم اما هنوز هست چکار کنم چرا اثر نکرد

  2. مصرف سایتوتک در نیمه اول بارداری باعث بروز آنومالی های جنینی می شود. خانمی که برای اقدام به ختم بارداری سایتوتک مصرف می کند باید بداند اگر بارداری با سایتوتک ختم نشد باید از کورتاژ استفاده کند. اگر سایتوتک به درستی قبل از هشت هفته استفاده شود احتمال موفقیت آن بیش از ۷۰ درصد است.

  3. من قرص سایتوتک رو مصرف کردم یکی زیر زبونی و یکی وارژنی
    اما اثری نکرد باید چیکار کنم اگه باز استفاده کنم خطری نداره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *