سقط جنین پس از انجام عمل IVF در کدام فصل بیشتر است؟!

بلند و کوتاه بودن طول روز ممکن است باعث افزایش میزان سقط جنین پس از IVF شود …

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد که میزان سقط پس از انجام عمل IVF در فصل بهار و به هنگام افزایش طول روز، افزایش می یابد. نتایج این تحقیق در خانم هایی که سابقه سقط قبلی داشته اند حائز اهمیت می باشد. در این تحقیق تغییر معناداری به هنگام فصل پاییز و کوتاه شدن طول روز مشاهده نشد.

محقق این تحقیق "دکتر کنستانس لیو" در بیمارستان ماساچوست اظهار می کند که این اولین نوع تحقیق در رابطه با طول روز و میزان بارداری می باشد. او به این مسئله اشاره می کند که تغییر زمانی به میزان ۱ ساعت در روز چه تأثیری می تواند بر سیکل IVF  داشته باشد. در این تحقیق ۱۶۵۴ سیکل IVF از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ مورد مطالعه قرار گرفت.

میزان سقط در طول همه فصول به یک میزان بود. ۱۵/۵ درصد در فصل بهار و ۱۷/۱ درصد در فصل پاییز. ولی زمانیکه ۲۱ روز پس از تغییر ساعت زمانی روز IVF صورت گرفت میزان سقط به ۲۴/۳ درصد افزایش یافت که این میزان در میان خانم هایی که سابقه سقط قبلی داشته اند تا میزان ۶۰/۵ درصد افزایش یافت.

محققان بر این باورند که تغییرات زمانی طول روز بر سیکل های سیرکادین (Circdian) که مسئول تنظیم ساعت بیولوژیک می باشد اثر می گذارد. این تحقیق در نشریه بین المللی Chronobiology به چاپ سیده است.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *