زندگینامه شریل سندبرگ/ زنان بزرگ و ثروتمند!

بیوگرافی شریل سندبرگ

زندگینامه شریل سندبرگ

"اجازه ندهید تا ترس‌هایتان آرزوهایتان را نابود کنند. موانع پیش‌روی‌تان را همان بیرون نگه دارید و به درونتان راهشان ندهید. آینده دوستدار بی‌باکی است"  شریل سندبرگ

شریل کارا سندبرگ (Sheryl Kara Sandberg)، مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک، در ۲۸ اوت ۱۹۶۹ در واشنگتن دی سی به دنیا آمد و در دو سالگی به همراه خانواده اش به فلوریدا و میامی رفت. پدر او متخصص چشم پزشکی و مادرش در دانشگاه زبان فرانسه تدریس می‌کرد. او در دوران تحصیل همیشه شاگرد ممتاز بود و علاوه بر این به عنوان عضوی فعال در انجمن مشاور دانش آموزان دبیرستان آمریکا با نام NHS فعالیت می‌کرد و در دهه ۱۹۸۰، در نوجوانی ایروبیک نیز آموزش می‌داد.

شریل سندبرگ اولین خانم عضو هیئت مدیره فیس بوک و یکی از هزاران زنی که این را با موفقیت خود به جهانیان ثابت کرده‌است. او ثابت کرده که زن‌ها هیچ‌گاه ناتوان زاده نشده‌اند و توانایی پذیرش هر شغلی را دارند.

شریل در سال ۱۹۸۷ برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت و در سال ۱۹۹۱ مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد گرفت، او همچنین موفق به دریافت جایزه جان اچ ویلیامز به عنوان دانشجوی برتر شد. شریل در دوران دانشجویی بنیادی را با نامWomen in Economics and Government ( زنان در اقتصاد و حکومت) تاسیس و آن را مدیریت کرد. هدف از تاسیس چنین بنیادی افزایش نقش زنان در سیاست و اقتصاد بود. شریل معتقد بود که نابرابری اقتصادی میان زنان و مردان باعث ایجاد نتایج منفی و ناخوشایندی در زندگی آنان می‌شود.

شریل سندبرگ معتقد است زنان شاغل حداقل دو شغل دارند: یک شغل خارج خانه و شغل دیگر نگهداری از خانه و خانواده. او از زنان می‌خواهد باورهای قدیمی را دور بریزند و به ایمان داشته باشند که می‌توانند بین زندگی خانوادگی و شغلی خود تعادل برقرار کنند.

شریل در زمان دانشجویی با لری سامرز دیدار و او را به عنوان استاد راهنمای پایان نامه خود انتخاب کرد. در واقع آشنایی با سامرز گامی موثر در جهت اقتصاد و کسب وکار شریل به حساب می‌آمد. لری از او درخواست کرد که به عنوان دستیار تحقیق در بانک جهانی همراهش باشد. در نتیجه او را در اولین تجربه جدی اجرایی به مدت یک سال در پروژه های مبارزه با جذام، ایدز و نابینایی به هند فرستاد.

شروع فعالیت کاری و همکاری با گوگل

پس از فارغ التحصیل شدن در بهار ۱۹۹۵، شریل به عنوان مدیر در شرکت مک کنزی و شرکا مشغول کار شد. او سپس نزد استاد سابقش یعنی سامرز رفت و در وزارتخانه خزانه داری آمریکا در زمان ریاست بیل کلینتون فعالیت کرد. یکی از پروژه‌های مهم سندبرگ در آن زمان، همکاری در ارائه تسهیلات بخشودگی وزارت خزانه داری در دوران رکود اقتصادی آسیا بود. ورود به شرکت گوگل گام مهمی در پرونده کاری شریل محسوب می‌شود. گوگل یکی از مهم ترین شرکت‌های آمریکایی در حوزه فناوری اطلاعات و جستجوی اینترنتی است. این شرکت به درخواست شریل سندبرگ علاقه نشان داد و او نیز ماموریت خود را به خوبی انجام داد؛ ماموریتی تحت عنوان " آزاد کردن دسترسی به تمام اطلاعات موجود در جهان". کار او به قدری خوب بود که شرکت گوگل در نوامبر ۲۰۰۱ با شریل قرار داد همکاری امضا کرد. سمت شریل در گوگل، معاونت فروش آنلاین و عملیات بود که در عین حال نیز سرویس Google Books را مدیریت می‌کرد. حضور شریل تا سال ۲۰۰۸ در گوگل، علاوه بر موفقیت روز افزون گوگل باعث شناخته شدن و شهرتش در سراسر آمریکا شد. همچنین در مدت زمان همکاری با این سرویس، وی تیم تبلیغات و فروش گوگل را از چهار نفر به چهارهزار نفر رساند.

ملاقات با زاکربرگ و ورود به فیسبوک

اولین دیدار مارک زاکر برگ، بنیان گذار و مدیر عامل فیسبوک، با شریل سندبرگ در سال ۲۰۰۷ رخ داد. در واقع زاکربرگ هیچ گاه به صورت رسمی به دنبال مدیر عملیات برای فیسبوک نبود اما در دیداربا شریل او را فردی مناسب برای چنین سمتی دید و در نهایت در سال ۲۰۰۸ خبر استخدام سندبرگ در فیسبوک و ترک گوگل رسانه‌ای شد.

در حال حاضر شریل سندبرگ یکی از قدرتمندترین زنان جهان محسوب می‌شود. حتی پیش از همکاری با فیسبوک او از اعتبار و شهرت بسیاری برخوردار بود. پس از مشارکت با فیسبوک، شریل به دنبال راه‌هایی برای افزایش سودآوری این سرویس بود. تا پیش از ورود شریل به فیسبوک، تمام اعضاء تنها به فکر ساختن وب سایتی جذاب بودند و معتقد بودند که سود به دنبال آن سرویس جذاب خواهد آمد اما با سیاست و مدیریت شریل تا سال ۲۰۱۰ فیسبوک به سوددهی بالایی رسید و در سال ۲۰۱۲ او به عنوان اولین زن وارد هیئت مدیره فیسبوک شد.

علاوه بر مسئولیت‌های مدیریتی، حفظ جریان درآمدساز جزء اولویت‌های اصلی شریل در فیسبوک محسوب می‌شود. او این شبکه اجتماعی عظیم را از طریق مذاکره، مدیریت و با سفرهای متعدد، افراد مهم و سرشناس جهان را در راستای تحقق اهداف شرکتش همسو می‌کند. یکی از مدیران اجرایی سابق فیسبوک معتقد است که درواقع سندبرگ این شرکت را اداره می‌کند.

۱ میلیارد و ۲۹۰ میلیون دلار؛ عدد کوچکی نیست؛ این دارایی شریل سندبرگ در سال ۲۰۱۶ است و جالب آنکه در مقابل منبع این ثروت ذکر شده است: خودساخته.

افتخارات

تلاش‌ها و فعالیت‌های شریل سندبرگ او را به شخصیتی شناخته شده و محبوب در جهان تبدیل کرد. شریل به عنوان مدیر عملیات فیسبوک از سال ۲۰۰۷، هر سال در فهرست قدرتمندترین زنان مجله فورچون قرار دارد و از رتبه بیست و نهم در سال ۲۰۰۷ به رتبه هفتم در سال ۲۰۱۸ دست یافت. همچنین وال استریت ژورنال سندبرگ را در سال های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در فهرست برترین زنان جهان قرار داد.

مجله بیزینس ویک در سال ۲۰۰۹ او را به عنوان یکی از ۲۵ فرد تاثیر گذار در دنیای وب معرفی کرد و در سال ۲۰۱۴ شریل سندبرگ به عنوان مدیر ارشد حوزه فناوری، فعال حقوق بشر و نویسنده، رتبه ۹ را از فهرست یکصد زن تاثیرگذار جهان از نگاه فوربز به دست آورد.

پای درس سند برگ

خانم شریل سند برگ، در سخنرانی‌ها و نوشته‌هایش، خیلی آکادمیک صحبت می‌کند و حرف‌هایش، برای علاقمندان به کسب و کار با دید بلند مدت، نکته‌های کلیدی زیادی دارد.

 4 مورد از گفته‌های خانم سندبرگ را در این جا ارائه کرده‌ایم:

• برنامه‌ریزی برای مسیر شغلی را فراموش کنید. سندبرگ معتقد است برنامه‌ها به درد خندیدن می‌خورند! «من همیشه به آدم‌ها می‌گویم که اگر تلاش کنند تا نقطه‌های منفرد و جدای مسیر شغلی‌شان را به هم وصل کنند و آن خط‌ها را دنبال کنند، مسیر محدودی را پی می‌گیرند.

• اگر من تصمیم می‌گرفتم مسیر شغلی را که در کالج برایم متصور بود ادامه بدهم ـ زمانی که اینترنت، گوگل یا فیس‌بوکی وجود نداشتندـ آنگاه اینجا نبودم. من نمی‌خواستم چنین اشتباهی را مرتکب شوم. دلیل من برای نداشتن برنامه همین است: اگر برنامه داشتم، گزینه‌های امروزم محدود بودند.»

• هرگز نترسید. بخش پایانی صحبت‌های سندبرگ در مراسم فارغ‌التحصیلی کالج بارنارد این‌گونه بود: «اجازه ندهید تا ترس‌هایتان آرزوهایتان را نابود کنند. موانع پیش‌روی‌تان را همان بیرون نگه دارید و به درونتان راهشان ندهید. آینده دوستدار بی‌باکی است. من به شما قول می‌دهم که شما هیچ وقت نخواهید دانست که آیا قابلیت انجام کاری را دارید یا نه، مگر اینکه امتحان‌اش کنید. شما امروز از این پله نیز می‌گذرید و زندگی‌تان را به‌عنوان یک بزرگسال آغاز خواهید کرد. با آرزوهای بزرگ شروع کنید … امشب به خانه بروید و از خودتان بپرسید: اگر نترسم چه کار خواهم کرد!؟ و بعد همان کار را بکنید. تبریک می‌گویم!»

• هیچ تصمیمی را قربانی تصمیمی دیگر نکنید. تردید در گرفتن یک تصمیم، نباید باعث شود زندگی‌تان تعطیل شود!  خود محل کار با خود واقعی هیچ فرقی ندارند. همه جا ـ چه منزل و چه محل کار ـ همیشه خودتان باشید. هیچ فاصله‌ای میان زندگی شخصی و کاریتان ایجاد نکنید.

یکی از نوشته‌های وی، توسط خود ایشان به کتاب تبدیل شد و انتشارات نوف دوبلدای در سال ۲۰۱۳ آن را منتشر نمود که البته با استقبال خوبی از سوی علاقمندان به بانوی اول فیس بوک مواجه شد. این کتاب البته اخیراً به فارسی نیز ترجمه شده است.

البته درباره خانم شریل، کتاب‌های دیگری هم نوشته شده است که می‌توان به کتاب آمی پتینتلا اشاره داشت که توسط انتشارات کاوندیش در سال ۲۰۱۴ وارد بازار نشر شد. در این کتاب، درباره زندگی نامه و قابلیت‌ها و ایده‌های خانم سندبرگ، مطالبی در ۱۱۲ صفحه ارائه شده است. ایشان پرتالی برای بازنشر ایده‌هایش درباره زنان نیز راه اندازی کرده که در پرتال leanin.org دردسترس می‌باشد.

اقدامات وی درباره توانمندسازی زنان به همراه کتابی که در این زمینه نگاشته است، منبع الهام و شکل گیری بسیاری از تشکل‌ها و اجتماعات زنان شده است که بر روی مسائلی در زمینه توانمندسازی زنان کار می‌کنند. خود وی نیزهمیشه در جهت این هدف تلاش کرده است، هر چند که برخی از گروه‌های فمینیستی وی را متهم می‌کنند که فعالیت‌ها و حرف‌هایش فقط به درد طبقه‌ای خاص از زنان می‌خورد و شامل همه نمی‌شود. شریل اما معتقد است که زنان باید از حداقلی از دانش و کنش‌های اجتماعی بهره‌مند شوند تا بتوانند پله‌های ترقی را طی کنند و گرنه همیشه در خانه نگاه داشته می‌شوند.

این‌ها، داستان کوچکی از زندگی موفق یکی از معماران عصر دیجیتال هست که در هیئت مدیره یکی از غول‌های سیلیکون ولی قرار گرفته است. پیش تر، زندگی ماریسا مایر، رهبر اخیراً یاهو را نیز در سرویس چهره‌های برترین‌ها ارائه کردیم. همه این مطالب نشان می‌دهد که خلاقیت، صبوری و مجهز شدن به دانش، رمز برتری در دنیای کنونی محسوب می‌شود و مروری بر زندگی بزرگان عصر دیجیتال، راهنمای کوچکی هست برای کسانی که قصد دارند ایده‌های کوچک را، فرصت‌های بزرگ کنند. از همین امروز شروع کنید…!

شریل سندبرگ، یک متخصص فناوری اطلاعات و یک میلیاردر خیر خواه هست که برای توان افزایی زنان، تلاش‌های زیادی می‌کند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *