آیا مصرف مکمل های روغن ماهی در بارداری خطرناک است؟!!!

آیا مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری خطرناک است؟

بله و خیر. دو نوع مکمل روغن ماهی وجود دارد. یکی در دوران بارداری ایمن است، و دیگری خیر:

  • مکمل های ساخته شده از بدن (گوشت) ماهی، که اغلب به آنها مکمل های امگا ۳ گفته می شود، در بارداری بی خطر است. با این حال، باید بررسی کنید که هیچ چیز دیگری به مکمل اضافه نشده است.
  • مکمل های ساخته شده از کبد ماهی، مانند روغن کبد ماهی کاد (نوعی مکمل روغن ماهی است)، مصرف آن در بارداری بی خطر (ایمن) نیست.

هر دو نوع مکمل روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره بلند مفید هستند، که به مغز و چشم کودک شما کمک می کنند تا رشد کنند. در طولانی مدت، آنها همچنین ممکن است به شما در محافظت در برابر بیماری های قلبی کمک کنند. با این حال، روغن کبد ماهی کاد همچنین حاوی مقادیر زیادی از فرم رتینول ویتامین A است. در هنگام بارداری نباید مکمل های حاوی فرم رتینول ویتامین A مصرف کنید، زیرا مقادیر زیادی رتینول می تواند به کودک شما آسیب برساند. هیچ توصیه رسمی وجود ندارد که زنان باردار باید از مکمل روغن ماهی استفاده کنند. برخی تحقیقات حاکی از آن است که نوزادانی که به واسطه زنانی که اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره طولانی مصرف می کنند، کمی بیشتر وزن دارند و به احتمال زیاد زود متولد می شوند؛ اما برای اطمینان بیشتر تحقیقات بیشتری لازم است. اگر هر هفته مقداری ماهی روغنی بخورید، احتمالاً نیازی به مصرف مکمل نخواهید داشت. توصیه این است که همه ما باید ماهی بیشتری بخوریم و حداکثر دو بخش در هفته می توان ماهی روغنی خورد. ماهی روغنی اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین سایر ویتامین ها، مواد معدنی و پروتئین را در اختیار شما قرار می دهد، که شما فقط از طریق مکمل نمیتوانید آن را دریافت کنید.

هیچ توصیه رسمی وجود ندارد که زنان باردار باید از مکمل روغن ماهی استفاده کنند.

برخی تحقیقات نشان داده اند که در کشورهایی که زنان باردار تمایل به خوردن ماهی بیشتری دارند، کمتر مبتلا به پره اکلامپسی (پره اکلامپسی شرایطی است که معمولاً در نیمه دوم بارداری (از حدود ۲۰ هفته) یا بلافاصله پس از زایمان، برخی از خانمهای باردار به آن مبتلا می شوند. زنان مبتلا به پره اکلامپسی دارای فشار خون بالا، احتباس مایعات (ادم) و پروتئین در ادرار (پروتئینوری) هستند.) می شوند، یا دارای کودک زودرس یا کودک با وزن کم (هنگام تولد) هستند. ماهی هایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند، عبارتند از: ماهی اسقومری، ماهی سالمون، ماهی قزل آلا، کیپر، آنچوی، ساردین، ​​و شاه ماهی و وایتبیت (ماهی های ریز). همچنین تن ماهی تازه به عنوان یک ماهی روغنی به حساب می آید، اما ماهی تن کنسرو، خیر؛ زیرا فرآیند کنسرو باعث کاهش روغن ها می شود. خرچنگ و میگو حاوی مقادیر معقولی از چربی های امگا ۳ هستند. و ماهی های سفید مانند كاد و ماهی روغن کوچک حاوی مقداری امگا ۳، اما در مقادیر کمتری هستند. بعضی از غذاهای تهیه شده با ماهی سفید، امگا ۳ اضافی تری را اضافه میکنند. اگرچه ماهی روغنی برای شما مناسب است، ولی در حالی که باردار هستید بیشتر از دو سهم (بار) در هفته مصرف نکنید.

هفته ای یک یا دو وعده ماهی روغنی برای شما و کودک در حال رشد شما فایده دارد

ماهی روغنی همچنین می تواند حاوی آلاینده های زیست محیطی مانند دیوکسین ها و بیفنیل های پلی کلر (PCB) باشد. دیوکسین ها و PCB می تواند در مدت زمان طولانی در بدن شما رشد کنند (ایجاد شوند). شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آنها ممکن است بر رشد کودک متولد نشده شما تأثیر بگذارند. هفته ای یک یا دو وعده ماهی روغنی برای شما و کودک در حال رشد شما فایده دارد ولی آلاینده های موجود در ماهی به شما آسیب نمی رساند. اگر ماهی نمیخورید و تصمیم دارید از یک مکمل روغن ماهی استفاده کنید، اطمینان حاصل کنید که مکمل مصرف شده برای خانم های باردار مناسب است. از مکمل هایی با دوز بالاخودداری کنید و بررسی کنید که از  چه مقدار DHA و EPA تشکیل شده اند. این دو چربی مفید امگا ۳ با زنجیره بلند، مفید است که در ماهی روغنی وجود دارد. حدود ۴۵۰ میلی کرم EPA و DHA در روز برابر است با خوردن یک یا دو  وعده ماهی روغنی در هفته. اگر نمی خواهید روغن ماهی بخورید، اما مایل به مصرف یک مکمل امگا ۳ هستید، می توانید مکمل های حاصل از جلبک ها را خریداری کنید. ماهی امگا ۳ خود را از جلبک ها دریافت می کند. اگر به طور کامل مطمئن نیستید که کدام مکمل را مصرف کنید، از ماما یا داروساز خود مشاوره بخواهید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.