روش تهیه شیره انگور خانگی/ خواص شیره انگور سفید

شیره انگور

بعد از شستن انگورها، آنها را له کرده و آب شان را می‌گیرند؛ سپس خاک سفید را به آن اضافه می‌کنند.
خاک سفید، خاکی است با ترکیب بالای املاح معدنی که در تهران نیز در عطاری‌ها فروخته می‌شود. این نوع خاک در روستاهای اطراف ملایر استان همدان…. به مقدار زیاد یافت می‌شود.

خاک سفید را معمولا زیر آفتاب یا روی بخاری حرارت می‌دهند، سپس به آب انگور اضافه می‌کنند، چون خاک حرارت ندیده باعث گل‌ آلود شدن آب انگور می‌شود.

اگر خاک سفید را به آ‌ن اضافه نکنند، در موقع جوشاندن، آب انگور ترش شود .

افزودن خاک، شیره را تصفیه می کند طوری که باعث جمع شدن مواد و ذرات سبک و ریز به صورت کف در بالا و مواد سنگین به همراه خاک در کف ظرف می شود همچنین افزودن خاک باعث از بین رفتن باکتری های مضر موجود در شیره شده و در اصطلاح شیره را شیرین می کند.

آب انگوری که به آن خاک سفید اضافه کرده‌اند را در ابتدا یکبار کمی گرم کرده وکف حاصل از گرم شدن آن را جمع میکنند این کار باعث شفافیت میشود، سپس حرارت آن را خاموش میکنند و یک شب نگه می‌دارند، سپس به وسیله پارچه‌های مخصوص، آن را صاف کرده و خاک را از آن جدا می‌کنند. بعد آب انگور صاف شده را بعد از چند ساعت می‌جوشانند و اگر ناخالصی روی آن باشد را هم جمع میکنند. تا حدی میجوشانند که به غلظت برسد وکشدار و غلیظ شود، تقریبا یک سوم آب انگور بخار میشود در اواخر پخت هر چه بیشتر سعی کنند هوا دهی شود شیره بهتری خواهند داشت بعد از برداشتن از روی حرارت سعی میکنند که هر چه سریعتر شیره ی آماده شده ی داغ را خنک کنند تا رنگ آن شفاف و زیبا شود و تیره نشود. 

در زمان خنک کردن این شیره ی پر خاصیت که با آب گردان و… انجام میشود در سطح شیره کفی غلیظ و فوق العاده خوشمزه و خاص تشکیل میشود که آن را هم جدا میکنند و برای صبحانه همراه کره وخامه…میل میکنند.

این همون کف حاصل از خنک شدن شیره است یه جورایی حکم سر شیر داره! 

دوشاب یا شیره انگور در کنار تجدید قوای بدن به دلیل محرک های حرارتی ضعف عمومی بدن را معالجه و تقویت می‌کند، شیره انگور هم درست مانند خود انگور مقدار قابل توجهی ویتامین آ، ب و ث دارد و در ضمن ضد نفخ هم هست، همچنین شیره انگور در بدن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیرمفید بدن می‌شود و کارشناسان تغذیه آن را پاک ‌کننده بقایای غذاها در روده و معده می‌دانند.

اگر با گردو و یا ارده مخلوط کنید و در وعده صبحانه میل کنید حتما روزی سرشار از انرژی خواهید داشت.
امیدوارم شما هم درست کنید و لذت ببرید.

آشپزی آسان با خانم سهیلا چراغی

کارشناس آشپزی نی نی نما 

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *