آیا استفاده از روان کننده ها تاثیری بر قدرت باروری دارد؟

استفاده از روان کننده ها (ژل لوبریکانت) و تاثیر آن بر باروری

یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ آشکار نموده است که به طور تخمینی ۶۲ درصد زنان از روان کننده های در حین رابطه جنسی استفاده می کنند و ۲۵٫۳ آنها از روان کننده ها در طول یک ماه گذشته استفاده نموده بودند. اگر سری به بخش سلامت و بهداشت زنان در فروشگاه بزرگ منطقه خودتان زده باشید، متوجه می شوید که بخش روان کننده تغییرات فراوانی کرده است. اگر تصمیم گیری درباره استفاده از روان کننده های با اسانس نارگیل یا گرم کننده به اندازه کافی برای شما گیج کننده نیست، ممکن است با برچسب هایی مانند دوستدار بارداری یا دوستدار اسپرم نیز روبرو شوید.

صبر کنید، چه؟
در تجربیاتم به عنوان پزشک پرستار زنان (WHNP)، بسیاری از بیماران من می پرسند: از چه موقع روان کننده ها با باروری مرتبط شده اند؟ آیا روان کننده ها تاثیر مثبت یا منفی بر باروری دارند؟ آیا اگر می خواهم باردار شوم، باید از روان کننده های دوستدار باروری استفاده کنم؟ آیا استفاده از روان کننده بر توانایی من برای باردار شدن در یک مرحله تاثیر دارد؟ آیا اگر برنامه ای برای بارداری ندارم، نباید از روان کننده های دوستدار بارداری استفاده کنم؟ آیا تمام این مطالب دروغ است؟ با داشتن این سوالات در ذهن، به سراغ آخرین تحقیقات برای یافتن یک سری جواب ها می رویم.

اول، اجازه دهید درباره روان کننده های طبیعی صحبت کنیم

در هنگام تخمک گذاری، مخاط دهان رحم در زنان (نوع طبیعی روان کننده در بدن) تغییر می کند تا به بارداری کمک کند. این تغییر بیولوژیکی بدون توجه به این که آیا شما مایل به بارداری هستید یا خیر، روی می دهد. ممکن است متوجه شوید که ترشحات شما روان تر و شفاف تر شده و مانند سفیده تخم مرغ به نظر می رسد. اما چرا این تغییر غلظت؟ ترشحات رقیق تر باعث می شوند تا اسپرم ها بهتر در مسیرشان به سمت تخمک و بارور کردن آن حرکت کنند. همانگونه که انجمن بارداری آمریکا توضیح می دهد: “داشتن ترشحات مخاطی رقیق و روان دهانه رحم به اندازه کافی در پنجره باروری به طور کلی شانس بارداری را افزایش می دهد”. بنابراین، وقتی می بینید که روان کننده ها ادعای دوستدار باروری یا دوستدار اسپرم می نمایند، در واقع در تلاش هستند تا این رویداد طبیعی را تقلید کرده یا عملکرد آن را بهبود بخشند (مادر طبیعت داناترین است!). در ادامه درباره این که آیا باید از این روان کننده ها استفاده کنید یا خیر صحیت خواهیم کرد.

روان کننده های طبیعی

بسیار خب، چرا از آنچه خودمان در اختیار داریم استفاده نکنیم؟

من با شما موافقم. چرا بازاری برای فروش روان کننده ها وجود دارد وقتی ما می توانیم از آنچه بدن خودمان در اختیار دارد، استفاده کنیم؟ حتی با وجود روان کننده طبیعی، که مقدار آن در زنان مختلف متفاوت است، خشکی واژن کماکان برای بسیاری از زنان مشکل آفرین است. این که این مساله صرفاً مخصوص زنان یائسه می باشد، نوعی سوء تفاهم است. این مساله می تواند باعث بروز درد و ناراحتی در هنگام رابطه جنسی شده و بدون شک مانع رسیدن شما به لذتی که از رابطه جنسی انتظار دارید، شود.

روان کننده و بارداری طبیعی

یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ دریافته است که “کمبود روان کننده طبیعی واژن می تواند عامل موثری در بروز رابطه جنسی دردآور بوده و این وضعیت می تواند شانس بارداری موفق را کاهش دهد.” همین تحقیق گزارش داده است که رابطه جنسی دردناک در زوجینی که برای بارداری تلاش می کنند، دو برابر بیشتر بوده و ممکن است دلیل آن استرس و ذات اجباری رابطه های جنسی زمان بندی شده باشد. اگر رابطه جنسی دردناک که بدلیل کمبود روان کننده های طبیعی واژنی روی می دهد، می تواند شانس بارداری طبیعی را کاهش دهد، احتمالاً استفاده از روان کننده اضافی پاسخ سئوال ماست. این امر می تواند تا حدودی توضیح دهید که چرا در این تحقیق با ۲۹۶ شرکت کننده، ۷۵ نفر (۲۵ درصد) اشاره نموده اند که از روان کننده های واژنی در هنگام تلاش برای بارداری استفاده کرده اند. این تحقیق دریافته است که “استفاده از روان کننده در هنگام رابطه جنسی به نظر نمی رسد که احتمال بارداری را کاهش دهد.”

یک تحقیق در سال ۲۰۱۲ به بررسی این که چه مدت زمان لازم است که زوجین به طور طبیعی باردار شوند (شامل افرادی که از روان کننده های واژنی استفاده می کردند) پرداخته است. مرسوم تریم روان کننده های مورد استفاده Astroglide ،KY و Pre-seed بودند. نهایتاً این تحقیق نتیجه گرفته است استفاده از روان کننده های واژنی (بدون توجه به نوع آن) بارداری را نسبت به افرادی که از آنها استفاده نمی کنند، به تاخیر نمی اندازند.

روان کننده و بارداری طبیعی

روان کننده و IVF

اما تحقیقات انجام شده بر روی اسپرم ها در طول باروری آزمایشگاهی (IVF) نشان می دهند که روان کننده ها موثر هستند. در سال ۲۰۱۴، محققین آزمایشاتی را بر روی ۹ روان کننده واژنی بدون تجویز مختلف انجام داده و تاثیر آنها را بر روی فعالیت اسپرم ها در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. آزمایش از نام های تجاری مشهور مانند Sylk ،Conceive Plus ،glycerol ،Johnson’s Baby Oil ،Sage Culture Oil ،Yes ،Forelife ،MaybeBaby و Pre-seed استفاده کرده بود. آنها دریافتند بعضی از این روان کننده ها بر ترکیب و قابلیت حرکت اسپرم ها تاثیر منفی دارند. Pre-seed به عنوان بهترین نام تجاری دوستدار اسپرم معرفی شده و پس از آن Johnson’s Baby Oil ،Sage Culture Oil و Conceive Plus قرار داشتند.

اما اگر من تلاش می کنم تا باردار نشوم، چطور؟

بسیاری از زنان، بدون توجه به این که برای بارداری تلاش می کنند یا خیر، برای لذت و راحتی بیشتر در رابطه جنسی از روان کننده ها استفاده می کنند. با وجود تمامی مباحثی که در مورد محصولات بهداشتی ارگانیک و بدون سموم زنان وجود دارد، آیا باید به دنبال روان کننده های واژنی طبیعی تر برویم؟ آنچه باید بدانید این است: سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند افراد از روان کننده هایی استفاده کننده که سعی در تقلید pH طبیعی محیط واژن دارد؛ زیرا افزایش pH می تواند شانس بروز واژنوسیس باکتریایی (نوعی عفونت باکتریایی واژن) را افزایش داده و محیط بسیار مناسب تری برای ویروس HIV ایجاد کند. یک تحقیق در سال ۲۰۱۴ به بررسی دقیق تر ایمنی روان کننده های واژنی پرداخته، pH و سایر جنبه های مرتبط با سلامت را در ۱۲ نام تجاری مختلف مورد ارزیابی قرار داده است. در حالی که تحقیق تایید کرده است که روان کننده ها باید pH طبیعی و محیط واژن را تقلید کنند، اثرات بلندمدت استفاده از روان کننده ها به وضوح مشخص نشده و نیازمند تحقیقات بیشتر می باشد. این یعنی تا زمانی که تاثیرات بلندمدت روان کننده ها بر سلامت تولید مثل و باروری مشخص نشده است، ما پاسخ نهایی را در این زمینه نخواهیم دانست.

روان کننده و IVF

کلام پایانی

خشکی واژن مساله ای است که ممکن است زنان جوان یا سالخورده را درگیر نماید. این مساله همچنین می تواند به نوعی سد راه بارداری طبیعی شود. همه چیز بستگی به هدف و ترجیح شما دارد. آیا می خواهید به طور طبیعی باردار شوید؟ در حالی که بسیاری از تحقیقات اخیر تاثیر خاصی از جانب انواع مختلف روان کننده ها بر اسپرم ها را در روابط جنسی را نشان نمی دهند، این ایده به نظر معقول می رسد که از روان کننده های دوستدار اسپرم استفاده کنید. اما اگر روان کننده خاصی را ترجیح می دهید، کماکان به استفاده از آن ادامه دهید. این انتخاب نباید تاثیر چندانی بر عملکرد اسپرم ها داشته و تحقیقات نیز تا حدودی این امر را تایید می کنند. با این وجود، اگر شما بدنبال استفاده از IVF هستید، Pre-Seed بر اساس یافته های تحقیق سال ۲۰۱۴ بهترین گزینه به نظر می رسد. البته، همواره می توانید از نظرات تامین کنندگان این محصولات نیز استفاده کنید. وقتی از من در این زمینه نظرخواهی می شود، به بیمارانی که می خواهند باردار شوند توصیه می کنم تا از Pre-Seed استفاده کنند. اما اگر قصد بارداری ندارید، روغن نارگیل ارگانیک (بدون نام تجاری خاص) یا Uberlube می توانند گزینه های مناسبی باشد، زیرا هر دو تا حدود زیادی محیط و pH طبیعی واژن را تقلید می کنند.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.