رنگ چشم نوزاد چگونه تعیین می شود؟

اینکه رنگ چشم‌ شما یا فرزندتان چه خواهد بود به دو عامل ژنتیک و وراثت باز می‌گردد. به طور ساده‌تر باید گفت هر فرد دارای دو نوع ژن است که از هر یک از والدین خود به ارث می‌برد. این دو ژن می‌توانند به هم شبیه یا متفاوت از هم باشند. طبق نظریه صفات نهفته مندل ژن رنگ تیره بر رنگ روشن همیشه غالب است و به همین دلیل فردی با دو ژن رنگ قهوه‌ای یا یک ژن آبی و یک ژن قهوه‌ای، دارای رنگ چشم قهوه‌ای می‌شود و تنها در صورتی که هر دو ژن آبی باشند رنگ چشم فرزندشان نیز آبی می‌شود.

در حال حاضر محققان نظریات جدیدی ارایه داده‌اند که بر طبق آن حتی چشم فرزند افرادی که هر دو والد چشم قهوه‌ای دارند می‌تواند آبی شود.

● رنگ چشم از کجا می‌آید؟ 

دلیل اصلی رنگی بودن عنبیه چشم، ذرات کوچک ملانین است اما تیره یا روشن بودن چشم به دو عامل اصلی ژنتیک و همچنین نوع و مقدار دانه‌‌های رنگی موجود در عنبیه باز می‌گردد. به عبارت دقیق‌تر میزان ملانین موجود در بافت پوششی، استروما و میزان پراکندگی سلولی در استرومای عنبیه در روشن یا تیره شدن چشم موثرند. در تمامی چشم‌های رنگی، بافت پوششی عنبیه رنگدانه مشکی به نام ملانین دارد. در صورتی که پراکندگی این رنگدانه‌ها در استروما زیاد باشد چشم فرد تیره و در صورتی که کم باشد، روشن می‌شود. طبق این نظریه چند ژن مسوول تعیین رنگ چشم‌های یک فرد است. در این میان برخی ژن‌ها تاثیر بیشتری می‌گذارند. 

اصلی‌ترین ژن که تا ۷۴ درصد در شکل‌گرفتن رنگ چشم دخیل است ژن OCAZ است. این ژن پروتئینی با عنوان P را رمزگذاری می‌کند که در تولید ملانین نقش دارد و شکل دهنده رنگ قهوه‌ای، آبی و سبز است. 

ژن‌های دیگری با اسامی Eycl۱، Eycl۲ و Eycl۳ نیز ژن‌هایی هستند که نقش فرعی در این میان بازی می‌کنند وسبب بروز رنگ‌های مخلوطی مثل سبز مایل به آبی، طوسی مایل به آبی، قهوه‌ای، بلوطی و… می‌شوند. تحقیقات اخیر دانشمندان روی گروهی از افراد چشم آبی نشان داده است جهشی کوچک در OCAZ می‌تواند سبب محدود شدن تولید ملانین عنبیه و آبی شدن چشم شود. جالب است که بدانید اگر فعالیت این ژن به طور کامل محدود شود فرد دچار ناراحتی خاصی به نام آلبینیسم یا زالی می‌شود که در اثر آن موهای فرد سفید و چشمانش قرمز خواهد بود.

● دو چشم با دو رنگ متفاوت 

شاید شما هم با افرادی روبه‌رو شده باشید که رنگ دو چشم آنها با هم متفاوت است. این بیماری در انسان‌ها معمولا نادر است ولی در حیوانات رواج بسیاری دارد و دلیل آن هم متفاوت بودن میزان ملانین موجود در هر یک از عنبیه‌ها است. دلیل اصلی بروز این بیماری جهش ژنی است که می‌تواند ارثی نیز باشد البته برخی داروهای خاص نیز می‌توانند سبب افزایش یا کاهش مقدار رنگ دانه در هر یک از چشم‌ها شوند. جالب است که برخی مبتلایان به این بیماری برای پوشاندن آن از لنز استفاده می‌کنند اما برخی دیگر این حالت را دوست دارند و با آن به‌طور طبیعی کنار آمده‌اند.

● رنگ چشم تغییر می‌کند؟ 

طبق تحقیقات وسیعی که در رابطه با زمان ثابت شدن رنگ چشم صورت گرفته است، معلوم شد، رنگ چشم نوزادان از هنگام تولد تا شش سالگی در حال تغییر است و دلیل آن هم افزایش یا کاهش ملانین است. از سوی دیگر برخی از رنگ‌ها در برخی نقاط جهان فراوانی بیشتری دارند. به‌طور مثال رنگ بلوطی یا خرمایی بیشتر در اروپا دیده می‌شود و رنگ قهوه‌ای مایل به مشکی رنگ غالب در سراسر جهان است. رنگ‌های چشم روشن مانند سبز، آبی و طوسی نیز بیشتر در کشورهای آمریکایی و برخی کشورهای آسیایی نظیر هند و ترکیه دیده می‌شود.

اشتراک‌گذاری
67 نظر
  1. رنگ مو و چشم جنین تنها بستگی به ژنتیک ندارد. در این بخش راه های را به شما نشان می دهیم که با دنبال کردن آن ها می توانید رنگ چشمان و موهای کودکتان را خودتان انتخاب کنید. بعضی از پدر و مادرها عاشق بچه ای با چشمان رنگی و موهایی بور هستند و برخی برعکس بچه های چشم و ابرو مشکی را بیشتر دوست دارند برای هر دسته نکاتی وجود دارد که در ادامه می خوانید.
    چه عواملی در رنگ مو، پوست و چشم نوزاد اثر دارد؟
    تقریباً بیشتر از صفات جسمی و روحی کودک وراثتی می باشد اما استفاده بعضی از میوه ها، سبزی ها و غذاها می تواند در بعضی از صفات کودک اثر گذارد.

    رنگ پوست نوزاد، بهترین معرف کبد و غدد داخلی مادر است.
    بنابراین برای این که فرزندانتان رنگ و روی خوبی داشته باشد و کبدش هم سلامت باشد در هنگام آبستنی به سراغ دوستان کبد بروید بهترین دوست کبد، روغن زیتون است
    به جز از روغن زیتون، روغن ماهی، کره، روغن های نباتی، خیار، کاهو، کاسنی، هویج زرشک، عناب و نعنای دم کرده برای خوش آب و رنگ شدن نوزاد فوق العاده مؤثر است
    خوردن میوه و سبزی هایی که ویتامین ث دارند در رنگ طفل مؤثر است و آنان را زیبا می کند.

    کودک زیبا ، کودک ، جنین

    رنگ تیره
    خوردن غذاهای مانده و فاسد، مخصوصاً گوشتی که تولید مسمومیت می نماید، رنگ نوزاد را تیره و مایل به زرد می کند.
    پر خوری و علاقه به خوردن غذاهای یکنواخت رنگ کودک را تیره و خفه و مایل به زردی می نماید.
    استنشاق دود زغال، سیگار کشیدن و حتی در اتاق های پر جمعیت نیز در تیرگی رنگ نوزاد دخالت دارد.

    رنگ مو

    برای آن که نوزاد موی مشکی داشته باشد:
    برای مشکی شدن موی سر نوزاد ویتامین د لازم است.
    بنابراین استفاده از حرارت آفتاب در حد متعادل و خوراکی های که ویتامین های آن را دارند می تواند در مشکی شدن موی اثر بگذارد و نیز استفاده از غذاهایی که دارای مواد گوگردی هستند.
    خوشبختانه گوگرد در اغلب غذاها مخصوصاً پیاز، سفیده تخم مرغ، کلم، خیار، ترب به مقدار کافی موجود است، افراط در خوردن شنبلیله نیز مو را مشکی می کند.

    برای خرمایی شدن موی نوزاد:
    وقتی مادر ویتامین به قدر زیاد داشته باشد و از ویتامین آ به مقدار زیاد استفاده کند موی نوزادش خرمایی می شود.
    خوردن روغن ماهی هنگام حاملگی به این موضوع کمک می کند.

    برای این که نوزاد سرخ مو شود:
    وقتی آفتاب به سر و بدن مادر نرسد و مصرف ویتامین ها علی الخصوص ویتامین د کم باشد موی نوزاد سرخ خواهد شد پوست این اطفال چربی کمتری دارد.

    بور شدن موی سر نوزاد:
    وقتی به علل زیر ویتامین د به جنین نرسد موی او بور می شود
    مادر زیاد استحمام نماید
    مادر به قدر کافی از نور آفتاب استفاده نکند
    نطفه کمی علیل بوده یا متعلق به یک مرد الکلی باشد و یا آمیزش به هنگام مستی پدر باشد و یا مادر الکلی باشد.
    نطفه متعلق به یک مرد پیر بوده یا اساساً نیروی جنسی کافی نباشد.

    البته از یک سایت برداشتم…خودم قبول ندارم!

  2. برای این که فرزندانتان رنگ و روی خوبی داشته باشد و کبدش هم سلامت باشد در هنگام آبستنی به سراغ دوستان کبد بروید بهترین دوست کبد ، روغن زیتون است .

    غیر از روغن زیتون ، روغن ماهی ، کره ، روغنهای نباتی ، خیار ، کاهو ، کاسنی ، هویج زرشک ، عناب و نعنای دم کرده برای خوش آب و رنگ شدن نوزاد فوق العاده موثر است .

    خوردن میوه و سبزی هایی که ویتامین ث دارند در رنگ طفل موثر است و آنان را زیبا می کند .

    رنگ خفه و تیره…

    خوردن غذاهای مانده و فاسد ، مخصوصا گوشتی که تولید مسمومیت می نماید ، رنگ نوزاد را تیره و مایل به زرد می کند .

    پر خوری و علاقه به خوردن غذاهای یکنواخت رنگ کودک را تیره و خفه و مایل به زردی می نماید .

    استنشاق دود زغال ، سیگار کشیدن و حتی در اتاقهای پر جمعیت نیز در تیرگی رنگ نوزاد دخالت دارد .

  3. طبق تحقيقات وسيعي که در رابطه با زمان ثابت شدن رنگ چشم صورت گرفته است، معلوم شد، رنگ چشم نوزادان از هنگام تولد تا شش ماهگي در حال تغيير است و دليل آن هم افزايش يا کاهش ملانين است.
    از سوي ديگر برخي از رنگ‌ هاي چشم در برخي نقاط جهان فراواني بيشتري دارند؛ به ‌طور مثال رنگ بلوطي يا خرمايي بيشتر در اروپا ديده مي‌ شود و رنگ قهوه‌ اي مايل به مشکي، رنگ غالب در سراسر جهان است.
    رنگ‌ هاي چشم روشن مانند سبز، آبي و طوسي نيز بيشتر در کشورهاي آمريکايي و برخي کشورهاي آسيايي نظير هند و ترکيه ديده مي‌ شود.

  4. دکتر سالار متخصص کودک پاسخ

    رنگ پوست و چشم از پدیده ای کاملاً ژنتیک تبعیت می کند و در صورت تلاش در تغییر پروتئینهای این ژن ها که تولید ملانین عنبیه چشم را را بعهده دارند می تواند در کنار تأثیر بر رنگ چشم منجر به زالی ،آلبینیسم و حتی کوری شود.ضمن اینکه هنوز معلوم نیست که ایجاد تغییر در پروتئین های این ژن ها در آینده چه عوارضی را برای کودک در نوجوانی و بزرگسالی ایجاد خواهد کرد .بنابراین هیچ پدر و مادر عاقل و فهیمی تلاش نخواهند کرد تا با اضافه کردن یا حذف یک ماده غذایی در رژیم غذایی خود منجر به تغییرات ژنی در نوزاد خود شوند آنهم به این دلیل که می خواهند رنگ چشم فرزندشان آبی یا سبز شود.

  5. خیلی ببخشید پس در مورد تعیین رنگ چشم چرا چیزی نگفتین از یک طرف میگید رنگ چشم فرزندتان را تعیین کنید بعد میگید هیچ پدر و مادر فهیمی برای به خطر افتادن سلامتی بچش چنین کاری نمیکنه شما راه تعیین رنگ چشم بگید انتخاب بذارید به عهده پدر ومادر ممنون.

  6. رنگ چشم سبز
    رنگ چشم سبز، نشان د‌هند‌ه آن است که صاحبان آن، شخصیتی قوی و اراد‌ه‌ای بالا د‌ارند‌. د‌ر تصمیم‌گیری‌ها، خیلی محکم عمل می‌کنند‌ و تا حد‌ی خود‌ رای و مغرور نیز هستند‌. این افراد‌، اعتماد‌ به نفس بالایی د‌ارند‌ و تا آخرین توان خود‌ به د‌یگران کمک می‌کنند‌.
    ● رنگ چشم آبی
    د‌ارند‌گان چشم‌های آبی، د‌ارای نگاهی عمیق هستند‌ و شخصیتی حساس د‌ارند‌. این افراد‌ به راحتی فکر و نظر خود‌ را به د‌یگران تحمیل می‌کنند‌.
    ● رنگ چشم مشکی
    صاحبان چشمان مشکی، انسان‌هایی رویایی هستند‌ که د‌ر فضای شاعرانه‌ای زند‌گی می‌کنند‌ و همچنین بسیار د‌ست و د‌ل باز هستند‌. بسیار سعی می‌کنند‌ با هر چه د‌ارند‌ به د‌یگران کمک کنند‌. این افراد‌ همچنین د‌ارای خلق و خوی اجتماعی و احساسات ظریف هستند‌.
    ● رنگ چشم قهوه‌ای
    چشم قهوه‌ای، سمبل مهربانی و محبت است و هر چه تیره‌تر باشد‌ مهر و محبت صاحبش بیشتر است. چشم قهوه‌ای‌ها، بسیار خونسرد‌ند‌ و هرچه را که می‌خواهند‌ به راحتی تصاحب می‌کنند‌.
    ● رنگ چشم خاکستری
    صاحبان چشم‌های خاکستری، د‌و د‌سته هستند‌. یا از شخصیتی آرام برخورد‌ارند‌ و یا شخصیتی عصبی و انقلابی د‌ارند‌، ولی د‌ر مجموع انسان‌هایی سرسخت و سنگین د‌ل هستند‌.
    ● رنگ چشم عسلی
    با وجود‌ اینکه چشم ‌عسلی‌ها، انسان‌هایی خوش قلب هستند‌ ولی با د‌یگران صریح نیستند‌. این افراد‌ همیشه به د‌نبال د‌وست می‌گرد‌ند‌. چشم عسلی‌ها معمولاً از کود‌کی روی پای خود‌ می‌ایستند‌ و د‌وست ند‌ارند‌ به د‌یگران تکیه کنند

  7. سلام، لطفا فقط بگید آیا امکان اصلاح یا تغییر ژن ها ( مثلا رنگ چشم، رنگ مو و پوست و هوش) در انسان وجود داره؟ در ایران یا کشورهای دیگه این امکان هست؟
    منظورم اصلاح یا تغییر در زمانی هست که هنوز حتی قراره نطفه تشکیل شه یا در دوران جنینی یا از دوران نوزادی تا انتها…

  8. یسنا جان بعید می دونم درباره انسان همچین امکانی باشه تا یه حدود محدودی درباره گوسفند تغییراتی می دهند اما درباره انسان تا حالا نشنیدم. به لحاظ شرعی هم چنین امکانی فراهم نیست فقط به دلیل بیماریهای ژنتیکی و پیشگیری از تولد نوزاد مشکل دار آزمایشهایی انجام می شود و دستور سقط صادر می شود البته قبل از ۱۸ هفتگی معمولاً.

    1. در آینده نزدیک با روشی به نام crispr امکان پذیر خواهد شد و فک نکنم از لحاظ شرعی مشکل داشته باشد و حتی غیر از کودکان هم می توانند از این روش بهره ببرند

  9. تعیین رنگ چشم هنوز ممکن نیست//////////////
    پیش از بارداری چه تغییراتی را در ظاهر جنین می‌توان به‌وجود آورد و چه بیماری‌هایی را می‌توان‌پیش‌بینی کرد ؟

    تعیین رنگ چشم، مو و … فرزند با استفاده از تغییرات ژنتیک هنوز عملی نیست و در حد تحقیقات است اما ژن بعضی بیماری‌ها شناخته شده و در بعضی موارد می‌توان وجود آنها را در جنین تشخیص داد. به این ترتیب می‌توان از وقوع بیماری‌های صعب‌العلاج و لاعلاج جلوگیری کرد.

    در ایران هم با استفاده از روش PGD (Pregestational Diagnosis) یا تشخیص قبل از تولد و IVF می‌توان ناهنجاری‌های جنین را تشخیص داد. به این صورت که قبل از قرار دادن رویان در رحم مادر، یکی از سلول‌های آن را بیرون می‌کشیم و روی آن آزمایش ژنتیک انجام می‌دهیم. اگر آزمایش ژنتیک نشان دهد ژن بیماری مورد نظر در جنین وجود دارد آن را در رحم مادر قرار نمی‌دهیم و اگر ژن بیماری وجود نداشته باشد، کاشت در رحم انجام می‌شود. این روش معمولا برای کسانی به کار می‌رود که فرزند اول‌شان بیماری خاصی دارد یا اینکه بیماری شناخته‌شده‌ای در فامیل‌شان وجود دارد.

    برای مثال اگر دخترعمو و پسرعمو با هم ازدواج کنند و بیماری شناخته‌شده‌ای در فامیل داشته باشند، ۲۵ درصد احتمال دارد فرزندشان هم به آن مبتلا شود در حالی که می‌توانند با انجام IVF PGD مطمئن شوند جنین به بیماری مبتلا نیست و کاشت را انجام دهند. البته همه این موارد باید با تشخیص و تجویز متخصص ژنتیک انجام شوند. پس حتما قبل از اینکه باردار شوید با متخصص زنان و ژنتیک مشورت کنید.

  10. سلام دوستان من تو کتاب ۹ماه بارداری خوندم اگه پوست وزغ و بدی ی مرغ محلی بخوره مرغه تخم دوزرده میزاره اگه مادر حامله که اوایل حاملگیشه اون تخم مرغو بخوره چشم بچش آبی میشه .

    1. بله امکانش هست ، براساس علم اپی ژنتیک

  11. سلام دوستان یه سوالی داشتم پدر من و خانواده پدریم مثل عمه هام زاغ بودن چشمان خودم هم قهوه ای روشن مایل به عسلی در خانواده ی همسرم هم فقط مادربزرگ ایشان زاغ هستن تا چند درصد احتمال اینکه فرزند من زاغ بشه وجود داره ؟ ؟

  12. طبق تجربه من رنگ چشم بچه بیشتر سمت پدری می ره!!!!!!!!

  13. آب دریابرای آبی شدن چشم بچه خیلی موثره….

  14. سلام آیا موادغذایی هست که باخوردن انها ژن یکی از والدین قوی تر بشه؟مثلا رنگ چشم از یکی از آنها به ارث برسه؟

  15. همچین چیزی من تا حالا نشنیدم که با تغذیه ژن یکی از والدیت غالب بشه!

  16. من یه بچه دو ماهه دارم رنگ چشماش طوسیه فامیل شوهرم همه چش سبز هست امکانش هست رنگ چشماش بمونه؟؟

  17. اگر رنگ چشم پدر سیاه و رنگ چشم مادر عسلی باشد رنگ چشم فرزند چه میشود

  18. احتمال زیاد قهوه یی میشه

  19. سلام.من چشمام قهوه ایه ولی مامانم میگه قبلا کهربایی بوده و بخاطر تشنج این رنگیـشده و تیره مونده حالا اگ من با یه خانوم سبز چشم ازدواج کنم احتمال چش سبز بودن بچه هام هست ؟

  20. سلام من میخوام برای بارداری اقدام کنم توروخدا یکی بگه مصرف تخم مرغ دوزرده رو چجور باید انجام بدم روزی یدونه کافیه یا کمتر مثلا هفته ای۲-۳تا کافیه؟؟؟؟؟

  21. موژان خانم از کجا میخوای تخم دوزرده بیاری؟ به ماه هم بگو. پوست وزغ از کجا گیر بیاریم؟ بعدشم اگه اومدو پوست وزغ گیر آوردیم اگه یه بار بدیم مرغه بخوره تخم دوزرده میذاره هرروز یا هرروز پوست وزغ بدیم بخوره تا هرروز بذاره؟؟؟؟؟؟?

  22. ساقی جان رفتم لبنیاتی البته لبنیاتی خیلی بزرگ و مهم بهش گفتم گفت هر بار یه شانه تخم مرغ برات میارم .برو لبنیاتی حتما گیرت میاد.فقط نمیدونم چقدر مصرف کنم کسی هم نیست بدونه

  23. سلام اگه رنگ چشم پدر مشکی باشد و مادر قهوای رنگ چشم فرزند چی میشه

  24. سلام خوب هستید تاحالا کسی خوردن گلابی واین چیزارو امتحان کرده؟؟؟؟اگرآره لطفا نتیجه رو بگید ممنون

  25. همسایه ما همشون چشم ابرو مشکی بودن انقد سیب و پرتقال خورد بچه ش رنگ چشماش آبی شد
    خیلی عجیب و جالب بود

  26. سلام..من چشام قهوه ای تیرس.
    آقام چشاش سبز لجنی..میگن بیشتربه بابا میره ولی من خیلی به زیتون اعتماد دارم واقعا رنگ چشمو تغییر میده..زن داییم و داییم مشکی کامل ولی بچشون یه رنگ خاص طوسی ۲سالشه همش تو باروری زیتون سبز تازه میخورد.البته طبق تحقیقات من ماه سوم بیشتر مهمه.تغذیه ماه سومتونو فقط میوه بذارین..به خیلی خیلی مهمه

  27. سلام من پدرم عمه هام و جدم چشم آبی بودن همسرم هم مادربزرگشون چشم آبی به نظرتون احتمال ش زیاده بچه م چشم رنگی بشه خودم چشمام قهوه ای عسلی همسرم هم قهوه ای روشن تازه اینکه بچه برادر همسرم هم چشم آبی شده با وجود اینکه خانمشون توی فامیل و نزدیکان چشم رنگی ندارن ولی میوه‌های نوبرانه زیاد میخوردن

    1. سلام عزیزم احتمالش هست اما نمیشه صد در صد گفت که فرزند شما چشم آبی حتما میشود یا نه.

    2. برید شکر کنید بچتون سالم باشه

  28. من ماه اول بارداریمه بهم بگین این میوهایی که برای زیبای جنین وسلامتیش مفیده را باید از ماه چندوم بارداریم شروع به استفاده ی انها کنم

    1. توصیه به مصرف میوه هایی مانند خربزه به سیب انار گلابی در بارداری شده است.

  29. دوستان روزی چند تا پرتغال و لیموشیرین روی رنگ چشم نی نی اثر میذاره؟

  30. این مصرف تخم مرغ دوزرده چطوریه؟؟?

  31. من خودم چشام طوسی و عسلی هستشّ.همسرمم چشاش قهوه ای تيرس.دوتا بچه دارم که چشاي هر دوشون طوسی هستش.به نظر من وراثت حرف اول رو ميزنه

  32. سلام
    چشامی من رنگی هست بین ابی وسبز ولی شوهرم مشکیه .
    تو فامیل فقط پدر من و من رنگی شدیم یعنی خیلی ژن رنگی بودن ضعیفه و شوهرم برعکس خیلی ژن مشکی بودن چشم تو فامیلشون زیاده. حالا من حامله ام چیکار کنم که چشم بچه من شبیه من رنگی بشه؟؟؟؟؟؟؟؟
    خواهش میکنم ایمیل بهم جواب بدید

  33. از نظر من رنگ چشم نه شخصیت و بهتر میکنه نه اخلاقو نه سبک زندگیو …
    این که بچت چشاش رنگی شه فرشته نمیشه که بچت
    میشه یکی عین ننه باباش
    طرف چشای شوهرش قهوه ایه سوختس چشا خودش قهوه ای نیم پز انتظار داره چشای بچش رنگین کمون بشه ??
    انقد حرص ندین منو …
    برین هر مدل بچه داد خدا بهتون شکر کنین
    با چشمای آبی یا سبز شخصیت کسی عوض نمیشه
    من خودم چشام مایل به مشکیه ولی از طرفدارای چشای رنگیم
    ولی نه در اون حد که قورباغه بدم مرغ بخوره دو زرده تخم کنه بخورم چشای بچم سبز شه

  34. من تو ماه دوم و سوم یه عالمه تخمه مرغ دو زرده مصرف کردم البته بگم این تخم مرغها محلیه و کا ی به پوست وزغ هم نداره،چشم همسرم سبز و خودمم عسلیه الان پسرم چشاش مشکی میوه نو برانه هم زیاد خوردم،اوایل میگفتم چشاش سبز نباشه نمیتونم دوسش داشته باشم ولی الان یه تار موشو به دنیا نمیدم

  35. من چشمان همسرم قهوای هست و چشمان خودم زمان کودکی آبی و الان طی مرور زمان سبز شد الان ۳تا بچه به دنیا آوردم ۲تا شون چشم سبزن یکی آبی همه میگن ژنم قوی هستش

  36. ببخشید مثلا میشه کسی پدرش چشمهاش سبز و موهاش مشکی باشه و مامانش موهاش و چشمهاش قهوه ای باشه با لیزر رنگ چشمهاشو آبی کنه آخه چشم قهوه ای ها میتونن با لیزر رنگ چشاشونو آبی کنن بعدم رنگ چشم بچشون آبی شه؟ممنون میشم جوابمو بدید.‌‌…

    1. عزیز چیزی ک توسط دستگاه و دکتر زیبایی برای مادر و پدر انجام میشه ژن اونها رو تغییر نمیده پس ب ارث نمیرسه این زیبایی !

  37. چشمان من عسلی روشن و توی روشنایی ترکیبی از رنگ سبز زیتونی پیدا میکنه

  38. سلام رنگ چشای خود من عسلی مایل به سبز حنایی است، رنگ چشمای خانومم سبز مایل به ابی است، به نظر شما رنگ چشای بچه مون چه رنگی میشه، ما تو خونه چنتا عسلی داریم، خانومم تو خونه شون رنگ چشاشون سبز و آبی هستن

  39. من چشمام مشکیه ولی جلو نور افتاب قهوه ای روشن میشه .

  40. سلام‌ بچه ما الان دختره و یه ماهه،رنگ چشم‌ بچمون الان توسیه تقریبا،میخام بدونم رنگ نهایی چشمش چی هست

    1. رنگ چشم اکثر نوزادان تو اوایل چون کمرنگ هست ب صورت طوسی دیده میشه اما بعد از ۸ماهگی یا بالاترش باید دید تغییر میکنه یا خیر مادر نوزادان زیادی مراجعه داشتن ک اول چشم نوزادشون طوسی بوده بعد سبز یا ابی شده و حتی بعد ۱،۲سالگی عسلی شده بسته ب ژن هست !

  41. سلام یه سوال داشتم پدر بزرگ من چشاش ابیه ولی هیچ کدوم از اهل خانواده چشاشون ابی یا سیز نیس هممون چشم ابرو مشکی یا عسلیه
    حالا من سوالم اینه من چشام قهوه ای و با یه مرد که چشاش قهوه ای باشه ازدواج کنم ممکنه چشای بچم به پدر بزرگم بکشه آخه میگن تو نسل سوم ارث میرسه یا به خودم میکشه

    1. درصدش خیلی کم هست میشه ۹۰% قهوه ای و ۱۰%یا حتی ۵% آبی چون ژن اول از همه به پدر و مادر نزدیکتره و نسبت ژن شما ب پدر بزرگتون خیلی بیشتره بعد ابی همیشه یه رنگی بوده ک حتما باید نسبتش ۱۰۰% یا بیشترین باشه تا ب ارث برسه

  42. مردم ما چقدر عقب مونده فكر ميكنند رنگ چشم به ژن بستگي داره غورباقه و تخم مرغ دو زرده و تين چيزها خرافاته بريد جدول مندليوف رو مطالعه كنيد حداقل

    1. مردم عقب مونده نیستن ، در علم ژنتیک بحثی وجود دارد به نام اپی ژنتیک ، که بر تاثیر خوردن برخی مواد غذایی در بیان برخی صفات و ژن ها دخیل است و پس قدیمیا همچی بیراه هم نمیگفتن ، فقط اوتا طی تجربه به این موضوع رسیدن

  43. سلام من و شوهرم هردو چشم رنگی هستیم الان هم من باردارم خواستم بدونم حتما چشمای بچم رنگی میشه؟?

  44. … من مامانم چشم سبز آبیه و بابام قهوه ای… ما دوقلوییم من چشمام سبز خاکستری آبیه و چشم داداش دوقلوم قهوه ای… به نظر نمیشه رنگ چشم نوزاد رو تغییر داد… بیشتر به فکر سلامتیه نی نی تون باشید?

  45. بدجور باهات موافقم
    البته منخ ودم چشام سبزه همسرم هم ابیه ب حتمال ۹۰درصد رنگیودر میاد حالا اگه درنیومدم نیومد مهم اینه ک سالم باشه

  46. من پدرم رنگ چشماش تیله ای بود به چهاررنگ توسی،آبی، سبز،خاکستری تغییر پیدا میکرد براساس لباس و آب وهوا.مادربزرگ و عموهام هم همینطور.. ولی نه من ونه هیچکدوم از خواهر برادرام چشم رنگی نشدن..
    خواهرم که چشماش قهوه‌ای روشنه و همسرش قهوه ای…ولی خواهر زادم که دوماهی هست به دنیا اومده چشماش توسی آبیه.دوره ی بارداری زیاد میوه میخورد مخصوصا انگور و خربزه، نمیدونم دیگه چنددرصد ژن تاثیر داشته چنددرصد مصرف زیاد میوه

  47. من پدرومادرم چش رنگین خودمم هستم ولی عمم ک چش رنگیه شوهرش قهوه اییه بچشون چشش قهوه ایی شده

  48. فقط زیتون وروغن زیتون بخوریدمن تجربه کردم نتیجه گرفتم

  49. من حاملم ماه سوم هستم وخیلی نگرانم بچم خوشکل نباشه دوس دارم چشم رنگی باشه بنظرتون چکارکنم

  50. سلام چشمای شوهرم قهوه ای چشمای خودم قهوه ای خیلی تیره احتمالش هست چشم بچمون رنگی بشه زیر نظر دکتر بری تاثیر دار ایا دکترا میتونن تغیر بدن رنگ چشم نطفه یا چنین رو

  51. سلام من شوهرم چشاش آبی من قهوه ای تیره .دوست دارم چشاش به من بره چیکار کنم؟

    1. وا خب چرا نمیخوای چشماش آبی بشه ؟ من الآن خودم چهارماهه هستم خودم چشمام قهوه است همسرم چشماش سبز تیرست خیلیدوست دارم رنگ چشمای بچم سبز روشن بشه یا آبی بخاطر همین شنیدم آب دریا خیلی تاثیر داره و دارم استفاده میکنم ایشالا ک جواب بده ☺

    2. وا خب چرا نمیخوای چشماش آبی بشه ؟ من الآن خودم چهارماهه هستم خودم چشمام قهوه است همسرم چشماش سبز تیرست خیلیدوست دارم رنگ چشمای بچم سبز روشن بشه یا آبی بخاطر همین شنیدم آب دریا خیلی تاثیر داره و دارم استفاده میکنم ایشالا ک جواب بده ☺

  52. سلام من شوهرم چشاي مشكي داره ولي چشاي خودم سبزه ..بنظرتون بچم چشاي چ رنگي ميشه ؟
    بعد اينكه من نزديك دريا نيستم كجا ميتونم اب دريا تهيه كنم؟

    1. سلام.من شنيدم آب اقيانوس نه دريا.اونم خيلي زُلال باشه. درياي شمال آبش كثيفه. اگه كسي رو ميشناسي كه ميره تايلند اونجا با كشتي كه ميرن وسط جزيره آبش خيلي زلاله و خيلي شور. ولي من استفاده كردم تو بارداريم ولي بي اثر بود. حالا شايد كم مصرف كردم يا توي ماهه درست استفاده نكردم

  53. رنگ چشم خودم عسلیه چشم شوهرمم عسلیه وسبزه بنظرتون رنگ چشم بچم سبزمیشه الان دقیق دوماهمه

  54. سلام من چشام قهوه ایه پدرم هم سبزه مادرم قهوه ای چطور میتونم چشام رو سبز کنم؟؟

  55. من دخترم
    چشام سبز موهام طلایی در صورتی که پدر مادرم و اجدادم همه چش مو مشکی بودن اصلا تو خانوادمون نداریم چش رنگی
    پس چرا من اینجوری شدم اگه ارثیه و ژنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *