رفع دل درد پریودی؛ برای دل درد پریودی چه کنیم؟

۱۰ راهکار برای رفع دل درد پریودی؛ برای دل درد پریودی چه کنیم؟

بسیاری از زنان در دوران قاعدگی گرفتگی عضلات و دلدردهای شدیدی را تجربه می کنند. در این دوران یک ماده شیمیایی به نام پروستاگلانین در بدن تولید شده که عضلات رحم را تحریک کرده و باعث انقباضات شدید می شود. این انقباضات گاهی اوقات بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده است و ممکن است چندین روز ادامه داشته باشد. با این حال، این گرفتگی ها بخشی طبیعی از دوران قاعدگی محسوب می شوند. برای رفع دل درد پریودی چکار کنیم ؟ در این مقاله قصد داریم تا روش هایی برای تسکین دل درد و گرفتگی عضلات دوران قاعدگی ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

مطالب پیشنهادی: قرص اورژانسی باعث عقب افتادن پریود میشود؟!

برای رفع دل درد پریودی چکار کنیم ؟

دوره قاعدگی «طبیعی» چیست؟

یک چرخه قاعدگی از ابتدا شروع قاعدگی (خونریزی) تا قاعدگی بعدی در نظر گرفته می شود. میانگین چرخه قاعدگی در حدود ۲۸ روز است، اما می تواند بین ۲۱ تا ۴۵ روز باشد و هنوز هم یک چرخه طبیعی محسوب می شود. خونریزی قاعدگی به طور معمول ۳ تا ۵ روز طول می کشد، اگرچه محدوده ای از ۲ تا ۷ روز می تواند برای برخی از زنان عادی باشد.

دل درد و دل پیچه دوران قاعدگی چه مدت طول می کشد؟

گرفتگی عضلانی و درد از هنگام خونریزی و حتی چند روز قبل از خونریزی شروع شده و به طور معمول به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت طول می کشد. گاهی اوقات با افزایش خونریزی، دلدردتان بیشتر می شود. اگر دردتان علت زمینه ای نداشته باشد، ممکن است با افزایش سن برای بسیاری از زنان بهبود پیدا کند.

برای رفع دل درد پریودی چه کنیم

راهکارهایی برای تسکین دل درد دوران قاعدگی

معمولا هر دردی، درمان های مخصوص به خود را دارد و قاعدگی نیز همین گونه است. در ادامه راه های مختلف برای درمان دلدرد قاعدگی ارائه می دهیم:

۱٫ دارچین برای رفع دل درد پریودی

دارچین به عنوان تسکین دهنده و کاهش دهنده التهاب شناخته می شود. می توانید یک هات چالکت با دارچین تهیه کرده و آن را برای تسکین درد انقباضات رحمی مصرف کنید. کافی است تا نصف قاشق چایخوری دارچین را در داخل هات چاکلت بریزید.

۲٫ بومادران برای رفع دل درد پریودی

عرق بومادران از بهترین گیاهان برای تنظیم دوره قاعدگی و حل مشکل تاخیر در قاعدگی است. این گیاه باعث گردش خون در ناحیه لگنی و رحم شده و مشکلات آن را برطرف می کند. می توانید خود این گیاه را مصرف کرده و یا عرق آن را از عطاری ها تهیه کنید. در صورتیکه از درد دوران قاعدگی رنج می برید، از دم کرده بومادران یا عرق بومادران مصرف کنید. در صورتیکه خونریزی با درد همراه بود، از ۷ روز قبل هر روز صبح یک استکان عرق بومادران مصرف کنید.

۳٫ کمپرس گرم برای رفع دل درد پریودی

آب داغ را در داخل یک کیسه آب گرم ریخته و بر روی شکم تان قرار دهید. گرم کردن شکم در دوران قاعدگی می تواند به طرز قابل توجهی درد دوران قاعدگی را تسکین دهد.

کمپرس گرم برای رفع دل درد پریودی

۴٫ ماساژ با روغن برای رفع دل درد پریودی

ماساژ درمانی یکی از بهترین درمان های خانگی برای دل پیچه دوران قاعدگی و دلدرد است. مطالعات نشان می دهند که دردهای خانم های مبتلا به گرفتگی عضلانی و درد ناشی از پریودی در هنگام ماساژ با روغن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. اگر دستان یک متخصص یا درمان گر نقاط خاصی از بدنتان را ماساژ دهد، گرفتگی ها و دردهای عضلانی به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

۵٫ ریحان تازه برای رفع دل درد پریودی

یک قاشق غذاخوری برگ ریحان را در یک فنجان آب در حال جوش ریخته و روی آن را بپوشانید. پس از اینکه خنک شد، آن را بنوشید. حتی می توانید مصرف برگ های ریحان را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید.

۶٫ رازیانه برای رفع دل درد پریودی

یک قاشق چایخوری دانه های رازیانه را در یک فنجان آب در حال جوش بریزید. به مدت ۵ دقیقه آن را بر روی شعله گاز با حرارت کم قرار دهید. اکنون آب آن را از صافی رد کرده و یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کنید. این چای را دو مرتبه در روز و به خصوص در زمان عادت ماهیانه تان مصرف کنید. مصرف این چای تاثیر فوق العاده ای در تسکین دلدرد دوران قاعدگی خواهد داشت.

۷٫ چای سبز برای رفع دل درد پریودی

برگ های چای سبز را در یک فنجان ریخته و آن را بجوشانید. اجازه دهید تا به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. سپس آن را از صافی رد کرده و صبر کنید تا خنک شود. در صورت تمایل می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. این چای را ۳ تا ۴ مرتبه در روز مصرف کنید.

چای سبز برای رفع دل درد پریودی

۸٫ زنجبیل برای رفع دل درد پریودی

زنجبیل می تواند میزان هورمون های درد در بدن را کاهش داده و انرژی بخش است. بنابراین در طول روز احساس خستگی نمی کنید. زنجبیل، عسل و کمی لیمو را به آب جوش اضافه کرده و بنوشید. این ترکیبات می توانند به کاهش انقباضات رحمی کمک کنند.

۹٫  برای برای رفع دل درد پریودی اسیدهای چرب بیشتری میل کنید

تحقیقات نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب عمدتا در غذاهایی مثل ماهی، آجیل هایی مثل بادام و گردو و یا دانه هایی مثل کنجد باعث کاهش علائم درد دوران قاعدگی می شود.

۱۰٫  قرص های مسکن برای برای رفع دل درد پریودی

مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDS) مثل ژولوفن و مفنامیک اسید برای درد و خونریزی دوران قاعدگی توصیه می شود. این داروها باعث کاهش تولید پروستاگلانین در بدن می شوند. پروستاگلانین باعث ایجاد درد و گرفتگی عضلات می شود. معمولا مفنامیک اسید را در روزهای اول قاعدگی هر ۶ ساعت یک بار مصرف می کنند تا تاثیرگذار باشد. اما اگر دردتان خیلی شدید است، می توانید برای تسکین درد به مطب پزشک مراجعه کنید.

چه موقع باید در خصوص برای دل درد پریودی نگران شد؟

اگر چند سال از شروع دوران قاعدی تان گذشته است و گرفتگی عضلات همچنان رخ می دهد، ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود نداشته باشد. با این وجود، اگر گرفتگی ها و دردهای عضلانی زندگی تان را مختل می کنند و یا اگر علائم تان شدیدتر شده است، بهتر است که به مطب پزشک مراجعه کنید. حتما علائم و نشانه های خود را از قبل یادداشت کرده و در هنگام مراجعه با پزشک در میان بگذارید. گاهی اوقات مشکلات اساسی هورمونی یا نگرانی های دیگری وجود دارد که پزشک می تواند آنها را برطرف کند.

سخن آخر

دردها و گرفتگی عضلات در دوران قاعدی یک مشکل شایع است که تقریبا تمام خانم ها آن را تجربه می کنند. روش های مختلفی برای تسکین درد دوران قاعدگی وجود دارد که در این مقاله سعی کردیم تا مهم ترین های آنها را توضیح دهیم. با این وجود، اگر درد دوران قاعدگی تان شدید است و یا زندگی تان را مختل می کند، توصیه می شود که جهت تشخیص علت و درمان به مطب پزشک مراجعه کنید. اگر هر گونه سوالی در خصوص دردهای دوران قاعدگی دارید، لطفا در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *