رفتار با کودک در جمع/ کودکان را خرد نکنید!

برای اشتباه فرزندتان در جمع نق نزنید، نتیجه این تنها لجبازی و عصبانیت کودک است. بهتر است به جای قرقر کردن و ملامت از او بخواهید تا خودش بگوید بهتر بود چه رفتاری بکند.

چرا با من جلوی جمع دوستانم مثل یک احمق رفتار کردی؟ فرزند شما ناراحت است، چون در مقابل جمع او را وادار کرده اید کار زشتی که کرده عذرخواهی کند. گاهی در مقابل دیگران فرزندتان را مجبور می کنید تشکر کند و تا این کار را نکرد از سر موضوع نمی گذرید.

می گویید: "پسرم خداحافظی و تشکر می کند، قبل از اینکه خودتان آن کار را کرده باشید. اشکال تربیتی با کودکان ۱۲-۶ ساله این است که آنها دوست دارند احساس بزرگی کنند، درحالی که شما شخصیت آنها را جلوی گروه خردکرده و تصویر ذهنی او را از خودش با نق زدن و سبک کردن او، خراب می کنید. می توانید موقعی که با او تنها هستید آداب معاشرت صحیح را بیاموزید. وظیفه او نسبت به دوست، معلم، جامعه و خانواده اگر با ملاطفت و دوستانه بیان شود، مؤثر خواهد بود.

برای تربیت درست کودکان چه کنیم؟
الگوی رفتاری شایسته ای برای فرزندتان باشید:
اگر برخورد شما با کودک صحیح باشد، یاد خواهد گرفت که خود نیز چنین باشد. وقتی می خواهید فرزندتان کاری را انجام دهد به جای جملات آمری، از پرسشی استفاده نمایید. "نمی خواهی کفشت را سرجایش بگذاری؟" به جای کفشت را سرجایش بگذار. " گفتن لطفاً و "متشکرم" تأثیر جمله را چند برابر می کند.

آداب میز غذا در خانه اجرا شود: منتظر نشوید تا هنگام غذا خوردن در یک رستوران یا نزد دوستان آداب غذا خوردن را به او بیاموزید. باید این کار مکرراً در منزل قوانینی برای رفتار خوب مشخص کنید: (آداب هر کاری از قبل به کودک آموخته شود. مثلاً: "آداب غذا خوردن سر میز غذا این است که. . . " یا "وقتی کسی را به ما معرفی می کنند باید. " او را برای رویارویی با موقعیت های جدید آماده می کند.

رفتار خوب فرزندتان را تشویق کنید: به کودک با چنین عباراتی پاداش دهید: "چنگالت را خیلی خوب گرفته ای" یا "آفرین – غذایت را خیلی تمیز می خوری، دهانت را باز نمی کنی. " در این صورت او را تشویق می کنید تا به رفتار خوبش ادامه دهد.

هنگامی که فرزندتان اشتباهی می کند، آداب را تمرین کنید: وقتی دیدید کودکتان با دست میوه اش را می خورد، به او کمک کنید دوباره طرز صحیح خوردن را به یاد آورد. بگویید: "متأسفم که فراموش کرده ای هلو را با چنگال بخوری۔ کار را خودتان دوباره انجام دهید تا کودک کار اشتباهش را تکرار نکند. آداب صحیح را در خانه انجام دهید: خودتان باید آداب انجام کارها رعایت کنید. به فرزندتان بگویید که اگر اشتباهی کردید، به شما گوشزد نماید. وقتی تا چیزی را به شما یادآوری کرد، تشکر کرده و سعی کنید رفتارتان را اصلاح کنید.

فرزندتان را از قبل آموزش دهید: باحوصله آداب صحیح را به او بیاموزید. به او بگویید که وقتی کسی زنگ می زند، مطمئناً دوست دارد که با شخص مؤدبی صحبت کند. اگر پدر یا مادر خانه نیستند، می تواند پیام یا شماره تلفن و اسم طرف را یادداشت کرده و آن را کنار تلفن قرار دهد. وقتی چنین کاری کرد، او را تشویق نمایید. می توانید یک بار وقتی می دانید کودکتان در منزل است، از بیرون به او تلفن بزنید – پیامی برای پدر بگذارید و مطمئن شوید که کارش را درست انجام دهد.

کارهایی که نباید انجام داد
برای اشتباه فرزندتان نق نزنید:
نتیجه این تنها لجبازی و عصبانیت کودک است. بهتر است به جای قرقر کردن و ملامت از او بخواهید تا خودش بگوید بهتر بود چه کار کند. وقتی جواب صحیح داد، او را تشویق نمایید. فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید: گفتن: "چرا رفتارت مثل دوستت خوب نیست؟"، علاوه بر اینکه هیچ نتیجه ای ندارد، باعث خواهد شد که کودک رنجیده شده و از دوستش متنفر گردد. بهترین راه برای آموزش کودک این است که جملات به صورت مثبت بیان شوند.

در مقابل بدرفتاری های فرزندتان عصبانی نشوید: وقتی خونسردی خود را به خاطر رفتار ناپسند کودک در مقابل دیگران از دست می دهید، باعث خجالت و رنجش او می شوید. این کار به او نمی آموزد که بایستی چگونه خودش را اصلاح کند. در چنین مواردی اشتباه را به خاطر بسپارید و بعداً در فرصت مناسب به او گوشزد نموده، راه صحیح را به او بیاموزید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *