راکوتان و سقط جنین!/ آیا قرص راکوتان باعث سقط و نقص جنین می شود؟

در حین مصرف راکوتان باردار شدم؛ باید سقط کنم؟!

آیا مصرف راکوتان در بارداری که ویتامین آ دارد باعث سقط جنین می شود؟ من در حین مصرف راکوتان باردار شدم. باید چیکار کنم؟ ۳ ماهه راکوتان استفاده می کنم..

پاسخ مشاور نی نی نما:

راکوتان حاوی ویتامین A است. اگر مقدار زیادی از این ویتامین یا برخی از مشتقات آن در دوران بارداری در جریان خون وجود داشته باشد می‌تواند موجب بروز سقط جنین خود بخودی شود و اگر جنین هم سقط نشود ممکن است دچار آنومالی و ناهنجاریهای قلبی و استخوانی شود. با مشورت پزشک می توانید مجوز سقط بگیرید.

وضعیت از آنجا پیچیده می شود که ویتامین آ تا چند ماه پس از مصرف می تواند در بدن بماند. قطع داروهایی که از مشتقات ویتامین آ است قبل از بارداری بسیار ضروری است. شایع‌ترین آنها داروی ضد آکنه آکوتان است. حداقل ۲ ماه قبل از اقدام به بارداری باید مصرف آن قطع شود.

همچنین هنوز نمی دانند آیا استفاده از کرم های موضعی شامل مشتقات ویتامین آ برای مثال کرم های ضد پیری مانند رتین آ و رنوا مانند داروهای خوردنی مشکل ساز است یا نه؟

پس در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید برخی از زنان که گیاهخوار هستند و به حد کافی در رژیم غذایی خود ویتامین آ دریافت نمی‌کنند یا از کمبود ویتامین آ رنج می برند از قرص های مکمل ویتامین A استفاده می کنند.

حداکثر مقدار بی خطر ویتامین آ در دوران بارداری روزانه ۵۰۰۰ واحد بین المللی است؛ یعنی برای رسیدن به منطقه خطر لازم است دو برابر این مقدار را مصرف کنید.

مولتی ویتامین ها، از جمله ویتامین های دوران بارداری به طور خاص دارای ۵۰۰۰ واحد بین المللی یا کمتر، از ویتامین آ است برای اطمینان برچسب روی شیشه را کنترل کنید.

اگر نگرانید ویتامین دوران بارداری به علاوه رژیم غذایی، شما را به منطقه خطر هزار واحد در روز برساند خاطرتان جمع باشد و نگران نباشید چرا که دریافت این میزان ویتامین آ در رژیم غذایی بسیار مشکل است.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. منم ۸ عدد تو ۸ روز راکوتان خوردم منم باید سقط کنم?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *