رابطه کم تحرکی و پوکی استخوان در کودکان/ بازیهای پرتحرک را جایگزین موبایل و تبلت کنید!

کم تحرکی و استفاده‌ نادرست کودکان از تکنولوژی موجب تغییر در هورمون رشد و وجود برخی مشکلات مانند پوکی استخوان می‌شود.

 دکتر امیررضا غیثی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی با اشاره به مشکلات جسمی ناشی از تکنولوژی برای کودکان بیان کرد:چه از لحاظ فیزیولوژی و هورمون‌های بدن و چه از لحاظ الگوی رشد مغزی، جسم برای رشد و تکامل به یک روند طبیعی احتیاج دارد که این مسئله با تحرک ایجاد می‌شود. اثرات کم تحرکی روی کودکان تغییر در هورمون‌ها است.

غده‌ی هیپوفیز دارای سیکل ترشح و منشأ اصلی هورمون‌های بدن است که برای ترشح مناسب به تحرک و خواب مناسب نیازمند است.و اگر سیکل فیزیولوژی طبیعی بدن تغییر کند اختلال در هورمون رشد ایجاد می‌شود که باعث افزایش بافت چربی و افزایش وزن و کوتاهی قد کودک می‌شود.

وی افزود: بنابراین با استفاده نامناسب کودکان از تکنولوژی و لوازم الکترونیکی فاجعه‌ای در حال رخ دادن است.وی در ادامه با اشاره به اینکه تراکم استخوان و ورود کلسیم به آن به مکانیزم فشاری (مثل راه رفتن) احتیاج دارد، تصریح کرد: در صورت کم تحرکی به مرور زمان کودک مبتلا به پوکی استخوان خواهد شد که بعد از دوران بلوغ اصلا قابل برگشت نیست.

غیثی بیان کرد: بطور علمی مشاهده نشده که بلوغ زودرس ناشی از استفاده از تکنولوژی باشد اما می‌توان مطرح کرد که منجر به تغییر در هورمون‌های رشد می‌شود. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و فیزیوتراپی خاطر‌‌‌نشان کرد: در حالت کلی اگر بگویند این وسایل الکترونیکی باعث بلوغ زودرس می‌شود.

نادرست است و ممکن است فرد از همان کودکی بخصوص فرم نشستن در هنگام کار با این لوازم به این مسئله دچار نگردد، با رعایت این موضوع (کودک قوز نکند و خیره نشود). از کودکی می‌توان از ۷۵ درصد گردن دردهای امروز افراد جلوگیری کرد.

منبع خبر : بهداشت نیوز

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.