4 خطر مصرف نوشیدنی های غیر الکلی (نوشابه) در بارداری

۴ خطر نوشیدن نوشابه، دلستر و نوشیدنی ویتامین سی در دوران بارداری

حامله هستید؟ بنابراین طبیعی است که نسبت به مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در طی این ماه ها مصرف می کنید آگاه باشید. چون رژیم غذایی تاثیر مستقیمی بر رشد جنین تان خواهد داشت. ممکن است انواع غذاها و نوشیدنی ها بر رشد جنین داخل رحم تان اثر بگذارد. اگر دوست دارید که نوشیدنی های گازدار مصرف کنید، ممکن است برای مصرف نوشیدنی های غیر الکلی گازدار در دوران بارداری دچار ترید شوید. در ادامه چند مورد وجود دارد که باید بدانید آیا می توانید آنها را در برنامه رژیم غذایی بارداری تان قرار بدهید یا نه.

نوشیدنی های غیرالکلی گازدار، کافئین زیادی دارند که برای جنین مضر هستند، چون می تواند منجر به زایمان زودرس و مشکلات دیگری شود. مطالعات زیادی نشان می دهد که نوشیدن بیش از حد این نوشیدنی های غیر الکلی برای سلامت شما خوب نیست. بسیاری از پزشکان معتقدند که محدود کردن مصرف نوشابه در دوران بارداری می تواند برای حفظ سلامت مادر و نوزادش مفید باشد. از آنجایی که بارداری در هر فرد متفاوت است، پس برای دریافت مشاوره به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد محدودیت ایده آل مصرف نوشیدنی های غیر الکلی در هر روز، اطمینان حاصل کنید.

تاثیرات مضر خوردن نوشیدنی ویتامین سی، نوشابه و دلستر در دوران بارداری

تاثیرات مضر نوشیدنی های غیر الکلی در دوران بارداری

نوشیدنی های گازدار حاوی قند خیلی زیاد و مواد مغذی بسیار کمی هستند. یعنی اینکه باید مصرف آنها را در بارداری به حداقل برسانید. ترکیبات و کیفیت های مضر دیگری در آن وجود دارد که به همین دلیل باید آگاه شوید که چرا نباید این نوشیدنی ها را مصرف کنید.

۱٫ وجود کافئین

یکی از تنها دلایلی که باید در هنگام بارداری از مصرف نوشیدنی های غیر الکلی خودداری کنید، این است که این نوشیدنی ها حاوی کافئین هستند. مطالعات انجام شده توسط انجمن بارداری آمریکا نشان می دهد که وقتی خانوم بارداری بیش از ۳۰۰۰ میلی گرم کافئین مصرف می کند، این ماده می تواند منجر به سقط جنین شود. از این رو ضروری است میزان مصرف خود را محدود کنید. کافئین می تواند شما را بی خواب کند؛ همچنین سطح کلسیم را در بدنتان که در نهایت برای ساخت استخوان ها و دندان های کودک ضروری است، هم از بین می برد.

۲٫ حاوی رنگ های افزودنی و شیرین کننده های مصنوعی

اگرچه درصد کمی از مواد مصنوعی به سلامت کودک تان آسیب نمی رساند، اما مطالعات نشان می دهد که مقادیر زیادی از نوشیدنی های غیر الکلی حاوی طعم دهنده ها یا رنگ های مصنوعی هستند که مصرف آنها به شما توصیه نمی شود. همچنین وجود ساخارین (saccharin) در برخی از نوشیدنی ها منجر به نقص هنگام تولد در نوزادان می شود. چند مطالعه نشان می دهد در صورتی که مادر مقدار کمی آسپارتام یا سوکرالوز مصرف کند، برای او مضر نمی باشد. حتما برچسب نوشیدنی های خریداری شده را بخوانید تا مطمئن شوید که نوشیدنی حاوی هیچ ماده مضری نیست که برای جنین شما مفید نباشد.

وجود کافئین و رنگ های افزودنی و شیرین کننده های مصنوعی در نوشیدنی های غیر الکلی

۳٫ فاقد مواد مغذی و  دارای کالری های ناسالم

نوشیدنی های غیر الکلی حاوی مقدار کم یا فاقد مواد مغذی هستند، یعنی اینکه مصرف آنها هیچ ارزش غذایی را برای مادران باردار فراهم نمی کند. اما این نوشیدنی ها می تواند سطوح کالری بدن شما را بالا ببرند. به طور خلاصه، این نوشیدنی های گازدار هیچ ویتامین یا مواد معدنی را که برای رشد و سیر تکاملی جنین شما مورد نیاز هستند، فراهم نمی کند. اگر تحت فشار شدید برای مصرف نوشیدنی های گازدار هستند، گاهی اوقات نوشیدن یک یا دو جرعه از نوشیدنی مورد علاقه تان هیچ آسیبی نخواهد رساند.

۴٫ سوزش معده

نوشیدنی های گازدار باعث سوزش معده می شود یا در صورتی که قبلا دچار این مشکل بوده اید، مصرف آن می تواند آن را بدتر کند. مطالعات نشان می دهد به ویژه در سه ماه سوم بارداری، کافئین موجود در این نوشیدنی ها باعث سوزش معده می شود. اگر بعد از چند دقیقه از مصرف هر نوع نوشیدنی گازدار احساس سوزش معده در قفسه سینه یا دقیقا زیر گلو خود داشتید، فورا نوشیدن آن را قطع کنید.

نوشیدنی های غیر الکلی فاقد مواد مغذی و  دارای کالری های ناسالم هستند که باعث سوزش معده میشود

اگر می خواهید از مصرف یک نوشیدنی گازدار (نوشابه) لذت ببرید اما در عین حال سالم هم بمانید، سعی کنید آب گازدار را با آب میوه تازه خالص ترکیب کنید تا هوس های شما را رفع کند و تقریبا به جنینتان ویتامین ها، مواد معدنی، پتاسیم و آهن برسانید. با این حال، بهتر است از مصرف نوشیدنی های غیر الکلی در دوران بارداری خودداری کنید و آب میوه های سالم را جایگزین آنها کنید.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.