دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه، بخریم یا نه؟!

اسکن های اولتراسوند بهتر است تنها توسط متخصصین صورت بگیرد. و نباید خودسرانه از دستگاه شنیدن صدای قلب استفاده کرد. برای بعضی از زوج ها، تنها مزیتی که دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه دارد کاهش سطح اضطراب شدیدشان است. وقتی احساس می کنید کودک در حال حرکت است، دیگر نیازی به گوش دادن به ضربان قلب ندارید…

داپلر جنین یا دستگاه شنود صدای قلب جنین دقیقاً چیست؟

دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه یا دستگاه مانیتور ضربان قلب جنین و یا Fetal Doppler دقیقاً مانند فناوری سونوگرافی مورد استفاده در مطب پزشک شما کار می کند، تنها با این تفاوت که کارایی و امکانات آن کمتر است.

این نوع از وسایل مانیتورینگ به شما کمک می کند تا صدای قلب جنین را بشنوید، اما هیچ تصویری از او به شما مخابره نمی کند. شما می توانید صدایی که می شنوید را همزمان ضبط کنید و هر وقت خواستید گوش کنید.

دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه

داپلر جنین یا دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه چگونه کار می کند؟
سونوگرافی داپلر خانگی جنین از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند. اپراتور این دستگاه درست مثل سونوگرافی که در مطب قرار دارد با کمک ماده لوبریکانت انجام می شود و با برگرداندن امواج صوتی حامل ضربان قلب، باعث می شود شما از سلامتی جنین خود مطمئن شوید.

آیا استفاده از دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه خطرناک است؟
بنا به دلایلی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم شما باید به عنوان یک مادر باردار حین استفاده از این وسیله سونوگرافی مانند، احتیاط کنید.

افرایش دمای جنین
به گفته متخصصان سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، سونوگرافی می تواند بافت ها را کمی گرم کند و دمای شکم را بالا ببرد. این پروسه حتی در برخی موارد حباب های بسیار کوچکی در بافت ایجاد می کند.

به طور معمول وقتی برای گرفتن سونوگرافی به مطب پزشک مراجعه می کنید، آن ها با دقت اینکار را برای شما انجام می دهند. و هیچ آسیبی متوجه شما نخواهد بود. اما اگر کسی تجربه کافی برای اینکار را نداشته باشد می تواند دردسرهایی برای خودش ایجاد کند.

در خصوص استفاده از داپلر و دستگاه شنیدن صدای قلب جنین اگر برای یک مدت زمان طولانی اپراتور سونوگرافی را در یک نقطه نگه دارید، می تواند بافت های زیر آن را در بعضی مواقع گرم کند. بنابراین این دستگاه ها در صورت انتقال انرژی صوتی بیش از حد به شکم، می توانند باعث صدمه به جنین شوند.

دستگاه ممکن است صدای قلب را پیدا نکند
یکی از مهمترین دردسرهای استفاده از داپلر جنین در منزل این است که شما نمی توانید به راحتی ضربان قلب کودک را پیدا کنید. برای اینکه بتوانید صدای واضح قلب جنین را بشنوید دستگاه باید دقیقا بالای قلب باشد و امواج صوتی به درستی به قلب برخورد کرده و بازگردند. در غیر این صورت، شما چیزی نخواهید شنید.

یافتن ضربان قلب یا تفسیر نادرست سیگنال نیز ممکن است باعث ایجاد اضطراب و وحشت مادر شود. همچنین، به دلیل عدم داشتن کیفیت در محصولات بسیاری از این برندهای تجاری، ممکن است یافتن ضربان قلب کمی طولانی تر شود، که می تواند منجر به افزایش دمای شکم و جنین شود.

پزشکان هنوز مطمئن نیستند که پیامدهای استفاده مداوم از این دستگاه چیست. و از آنجایی که برندهای مختلفی اقدام به ساخت این ابزار کرده اند نمیتوان از کیفیت و کارایی بیشتر آنها مطمئن بود. اما در هر صورت این سونوگرافی می تواند سلامتی جنین شما را تحت تأثیر قرار دهد، به خصوص اگر برای یک مدت طولانی اپراتور آن را در یک نقطه ثابت نگه دارید.

شنیدن ضربان قلب خودتان به جای صدای قلب جنین
ممکن است در برخی موارد مادر نگران سلامتی جنین باشد و بخواهد با کمک داپلر جنین از سلامتی او اطمینان حاصل کند. در برخی موارد این امکان وجود دارد که مادر اشتباها صدای قلب خودش را بشنود و فکر کند که جنین سالم است.

امواج صوتی این توانایی را دارند که به هر سمتی حرکت کنند و نه تنها می توانند صدای قلب جنین را تشخیص دهند، بلکه می توانند صدای حرکت خون و نبض شما در عروق خونی را منعکس کند. هرچند که دقیقا صدای قلب خودتان را نمی شنوید اما به صورت جزئی و مشابه صدای جنین، ممکن است صدای نبض خود را به جای صدای قلب او بشنوید.

آیا خرید وسیله شنود صدای قلب جنین مزایایی هم دارد؟
دکتر لیم جراح و متخصص زنان درباره استفاده از داپلرجنین می گوید:

“من از مزایای اثبات شده پزشکی برای استفاده از این وسیله در خانه آگاه نیستم. برای بعضی از زوج ها، تنها مزیتی که سراغ دارم کاهش سطح اضطراب شدیدشان است. من طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته تنها چند بار و آن هم در شرایط خاص مجبور شدم این وسیله را برای تعدادی از بیمارانم تجویز کنم.”

او ادامه می دهد که:

“من بیمارانی را دیدم که ممکن است با عوارض بارداری مواجه شوند. این افراد می خواهند اطمینان حاصل کنند که جنین به درستی در حال رشد است و ضربان قلب طبیعی دارد. اما من هنوز مطمئن نیستم که چرا برخی از مردم از چنین وسیله ای استفاده می کنند. زیرا وقتی احساس می کنید کودک در حال حرکت است، دیگر نیازی به گوش دادن به ضربان قلب ندارید.”

آیا پزشکان و متخصص زنان استفاده از داپلر جنین را به بیماران خود توصیه می کنند؟
براساس بیانیه مشترکی که توسط انجمن رادیولوژیست های کانادا و انجمن زنان و زایمان و متخصصین زنان کانادا در فوریه ۲۰۱۴ منتشر شد، جنین نباید در معرض بییش از حد امواج صوتی ناشی از سونوگرافی قرار بگیرد. اسکن های اولتراسوند بهتر است تنها توسط متخصصین صورت بگیرد. و نباید خودسرانه از دستگاه شنیدن صدای قلب استفاده کرد.

آیا روشهای مطمئن دیگری برای نظارت سلامتی کودک در خانه وجود دارد؟
دکتر لیم میگوید:

“ما فقط پیشنهاد می کنیم حرکات کودک را احساس کنید و به آن ها توجه داشته باشید. بعد از گذشت حدود ۱۷ تا ۱۸ هفته از بارداری، بیشتر زنان باردار می توانند شروع به احساس حرکت جنین خود کنند. احساس حرکات ایجاد شده می تواند تا حدودی سلامتی جنین را نشان دهد.

منبع خبر : noskhe

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.