در چه شرایطی شیردهی به نوزاد خطرناک است؟!

نشانه‌های هشداردهنده‌ی شیردهی

شیر دادن به نوزاد امری طبیعی است، اما در موارد زیر با پزشک تماس حاصل کنید:

سینه‌ها به طرز غیرعادی قرمز، متورم و زخمی شده باشند؛
ترشح یا خونریزی غیرطبیعی از نوک سینه‌ها مشاهده شود؛
نگران وزن یا میزان شیر مصرفی کودک هستید.

شیردادن در موارد زیر برای نوزاد ضرر دارد:

مادر HIV مثبت باشد (مبتلا به ایدز باشد) ؛ ویروس از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود؛
مبتلا به بیماری سل فعال و درمان نشده باشد؛
برای درمان سرطان تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته باشد؛
از مواد مخدر از جمله کوکائین و ماریجوآنا استفاده کند؛
کودک مبتلا به بیماری نادر گالاکتوز می‌باشد و قادر به تحمل قند شیر (گالاکتوز) نباشد؛
در صورت مصرف داروهای خاص ازجمله داروی سردردهای میگرنی، پارکنیسون و آرتریت.

شیردهی هم‌زمان با مصرف دارو

در صورت مصرف دارو پیش از شیردهی به نوزاد باید با پزشک مشورت شود. پزشک به تصمیم‌گیری فرد کمک می‌کند. گاهی برخی داروهای خطرناک وارد شیر می‌شوند که برای نوزاد مضر است. در این موارد و در طول دوره‌ی درمان مرتب شیر خود را بدوشید و دور بریزید و برای مصرف نوزاد خود از شیرهای ذخیره شده‌ی قبلی و یا شیر خشک استفاده کنید. بعد از بهبود و اتمام درمان شیردهی را از سر بگیرید.

در صورتی که مادر سرماخوردگی داشته باشد یا به آنفولآنزا مبتلا باشد، نیازی نیست که شیردهی را قطع کند. زیرا نه تنها بیماری از طریق شیر به نوزاد منتقل نمی‌شود، بلکه به نوزاد آنتی‌بادی‌هایی جهت مبارزه با بیماری‌ها منتقل می‌کند. ممکن است به نظر برسد که فرد دچار وسواس است، اما بهتر است پیش از اینکه به نوزاد دست بزنند از افراد خواهش شود تا دستانشان را بشویند. این امر مانع ابتلای نوزاد به سرماخوردگی و آنفولآنزا و سایر بیماری‌ها می‌شود. آگاهی والدین در مورد آنفولآنزا و سیاه‌سرفه بسیار اهمیت دارد، زیرا نوزادان تا ۶ ماهگی واجد شرایط دریافت واکسن آنفولآنزا و سیاه‌سرفه نیستند. همچنین افراد خانواده دهان و بینی خود را حین عطسه و سرفه بپوشانند.

شیردهی و مکمل آهن

با رسیدن به چهار ماهگی نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه کرده‌اند یا به طور نسبی نیمی از تغذیه‌ی روزانه‌ی آن‌ها از شیر مادر بوده است، باید از مکمل‌های آهن خوراکی استفاده کنند. این روند تا زمانی که غذاهای حاوی آهن از جمله حبوبات و غلات غنی از آهن به کودک داده شود باید ادامه پیدا کند. سطح آهن بدن کودک در یک سالگی باید بررسی شود.

در مورد ویتامین D و آهن مورد نیاز برای بدن مادر و کودک باید با پزشک زنان مشورت شود که زمان شروع مصرف مکمل و میزان مصرف مشخص شود.

دلیل امتناع برخی زنان در شیردهی به نوزاد خود

برخی زنان مایل به شیردهی در محیط‌های عمومی نیستند. برخی ترجیح می‌دهند که پدر یا هر فرد دیگر در هر زمانی قادر به شیر دادن به کودک باشد. هضم فرمول‌های دیگر برای کودک آهسته‌تر از شیر مادر صورت می‌گیرد. بنابراین تغدیه با شیشه‌ی شیر تعداد دفعات کمتری نسبت به شیر مادر مورد نیاز است.

برخی از زنان نگران ظاهر سینه‌های خود هستند، اما باید بدانند که سن، جاذبه، ژنتیک و شیوه‌ی زندگی از جمله مصرف دخانیات بیشتر از شیر دادن به نوزاد بر ظاهر سینه‌ها اثر می‌گذارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *