در سزارین چقدر خون از دست میرود

در سزارین چقدر خون از دست میرود؟ | عوارض خطرناک سزارین!

مقدار خونریزی در سزارین بیشتر از زمانیست که مادران به طور طبیعی فرزند خود را به دنیا می آورند. همچنین باید اشاره که در عمل سزارین میزان مرگ و میر نیز نسبت به حالت عادی افزایش می دهد. در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که در زایمان سزارین چقدر خون از دست میرود و شما را بیشتر از پیش  نسبت به عوارض دیگر سزارین آگاه کنیم.

میزان خون از دست رفته در سزارین

سزارین بیش از یک لیتر خون از شما می گیرد!

میزان خونریزی بعد از زایمان سزارین حدود یک لیتر یا ۱۰۰۰سی سی است.  البته بعضی از خانم‌ها ممكن است خونریزی تا یک و نیم لیتر را هم تجربه ‌كنند. به همین دلیل است كه معمولا یك تا دو لیتر سرم رینگر لاكتات و یا سرم قندی نمكی در طی عمل و بلافاصله بعد از عمل به بیمار تزریق می‌شود.

در سزارین چقدر خون از دست میرود

مطلب پیشنهادی: خونریزی بعد از ۴۰ روز زایمان سزارین | یعنی بقایای جفت مونده؟!

چه کسانی مستعد خونریزی پس از سزارین هستند؟

زنانی که مبتلا به فشار خون، دیابت، چاقی شدید و اختلالات انعقادی هستند در معرض خونریزی قرار دارند؛ خونریزی پس از سزارین تهدید کننده حیات مادر است؛ زنانی که چند قلو باردار هستند، مایع اطراف جنینشان زیاد است یا جنین خیلی درشت (بالای چهار کیلوگرم) دارند احتمال خونریزی در آنها زیاد است.

در زایمان طبیعی حدود نیم لیتر خون از دست می‌رود و در عمل سزارین این مقدار به یک لیتر می‌رسد که این مقدار را مادر تحمل می‌کند، ولی در مواردی که فرد چند قلو باردار است؛ مبتلا به فشار خون بوده یا چسبندگی وجود داشته باشد، خونریزی پس از سزارین افزایش پیدا می‌کند.

عوارض پس از سزارین

از خونریزی و عفونت تا چسبندگی رحم!

تب، لرز، درد و تورم در محل برش سزارین و ترشحات چرکی از رحم از جمله علائم عفونت پس از سزارین هستند بنابراین اگر فردی این علائم را داشت باید در بیمارستان بستری تا علائم حیاتی‌ او کنترل شود؛ در صورتی که در محل برش سزارین لایه‌های زیر پوستی دچار التهاب، قرمزی، ترشحات چرکی، عفونت و آبسه (ورم) شده باشند باید نمونه‌گیری انجام و از آنتی‌بیوتیک‌های تزریقی برای درمان استفاده شود تا بیمار بهبود پیدا کند.

از دیگر عوارض پس از سزارین می‌توان به عفونت ادراری اشاره کرد؛ برخی زنان در دوره بارداری دچار عفونت ادراری می‌شوند پس از سزارین هم به علت استفاده از سوند در حین این عمل احتمال عفونت ادراری افزایش پیدا می‌کند؛ خونریزی هم از جمله عوارض پس از سزارین است.

در عمل سزارین عروق باز و پس از مدتی به طور طبیعی بسته می‌شوند، ولی گاهی اوقات به علت مشکلات در عمل، اختلالات انعقادی مادر یا ابتلای فرد به فشار خون بالا پس از این عمل خونریزی از عروق رحمی، تجمع خون در داخل شکم یا خونریزی لایه‌های زیر پوستی اتفاق می‌افتد که نیاز به مراقبت و کنترل دقیق علائم حیاتی وجود دارد گاهی هم نیاز است تا شخص مجدد تحت عمل قرار بگیرد تا خونریزی کنترل شود؛ در برخی مواقع هم برای کنترل خونریزی‌های خیلی شدید باید رحم خارج شود.

بهترین زمان برای سزارین

اگر مادر بارداری در شرایطی قرار داشته باشد که نتواند به حالت طبیعی زایمان کند، پرشک متخصص او سزارین را پیشنهاد می دهد، و بهترین زمان برای انجام عمل سزارین بنا به شرایط مادر و جنین متفاوت است و تشخیص این زمان بر عهده پزشک است. اما در حالت کلی پزشکان هفته ۴۰ یارداری را زمان مناسب برای سزارین می دانستند اما در حال حاضر هفته ۳۹ را برای انجام سزارین به صلاح تر می دانند.

بهترین زمان برای سزارین سوم

زنان نباید بیشتر از سه بار سزارین کنند، زیرا انجام این عمل بیشتر از سه بار خطر‌هایی را برای مادر به همراه دارد؛ فردی که ۲ بار سزارین کرده است دیگر نمی‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد؛ در برخی از کشور‌ها هم اجازه می‌دهند مادرانی که یک بار سزارین کرده‌اند با مراقبت دقیق زایمان طبیعی کنند.

زنانی که ۲ بار یا بیشتر سزارین کرده‌اند احتمال چسبندگی جفت به دیواره رحم (جفت اکرتا) در آنها وجود دارد؛ جفت رابطی بین رحم و جنین بوده که مسئول خون‌رسانی، تغذیه و رشد جنین است و به طور طبیعی پس از تولد جنین خود به خود از رحم جدا می‌شود، ولی در برخی از زنان که برای بار دوم یا بیشتر سزارین کرده‌اند جفت به دیواره رحم نفوذ پیدا می‌کند و پس از خروج جنین از رحم جدا نمی‌شود که به این عارضه خطرناک چسبندگی جفت به دیواره رحم می‌گویند.

زنانی که دچار چسبندگی جفت به دیواره رحم هستند باید در مراکز بسیار مجهز با امکانات کافی تحت عمل سزارین قرار بگیرند؛ در این مواقع احتمال خروج رحم حین عمل وجود دارد.

چسبندگی جفت به داخل دیواره رحم با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود؛ همه زنانی که حداقل یک بار سزارین کرده‌اند در بارداری‌های بعدی علاوه بر اینکه در هفته‌های آخر از طریق سونوگرافی رشد و سلامت جنینشان بررسی می‌شود باید از نظر چسبندگی جفت به داخل دیواره رحم هم سونوگرافی داپلر را انجام دهند تا پزشک معالج متوجه شود که آیا این چسبندگی وجود دارد یا خیر.

اشتراک‌گذاری
5 نظر
  1. در زایمان طبیعی حدود نیم لیتر خون از دست می‌رود و در عمل سزارین این مقدار به یک لیتر می‌رسد.
    یعنی شیر پاکتی میهن که یک لیتره نصف اون؟
    ولی به نظرم خیلی بیشتر از این حرفهاست…?

  2. بدن ما فقط ۴٫۵ تا ۵٫۵ لیتر خون داره.اگه بیشتر از حدش بره. ینی ۴۰درصد خون از دست بدیم. حدود نصف خون کل بدن، اونموقع بدن وارد اغما و خدا نکرده مرگ میشه. البته سریع بهش برسند، قلب و سایر اعضا زنده میمونه و شخص بر میگرده.

  3. بخاطر همینه خونریزی رو جدی میگرن! صرفا به خاطر فقر آهن و عوارضش نیست. چقدر پیچیده شد?

  4. زنان نباید بیشتر از سه بار سزارین کنند، زیرا انجام این عمل بیشتر از سه بار خطر‌هایی را برای مادر به همراه دارد؛ فردی که ۲ بار سزارین کرده است دیگر نمی‌تواند زایمان طبیعی داشته باشد.

  5. سزارين به ۹ شرط
    ۱ اگر فرزند شما بسيار درشت باشد که عبور از کانال تولد مشکل باشد.
    ۲ اگر درحين زايمان طبيعي ابتدا پاها و يا شانه بچه به جاي سرش وارد کانال تولد شده باشد.
    ۳ اگر جفت داراي مشکل و ناهنجاري باشد. براي مثال، جفت بسيار پايين قرار داشته باشد و لگن را بپوشاند که اين خطر خون‌ريزي مادر را در هنگام زايمان طبيعي زياد مي‌کند.
    ۴ اگر روند زايمان بسيارکند باشد و يا انقباضات به‌طورکامل متوقف شوند.
    ۵ اگر بند ناف جنين وارد ناحيه واژن شود که اين مي‌تواند موجب فشار آمدن و تخت شدن بند ناف شود و در نتيجه به رساندن اکسيژن و غذا به جنين اثر مي‌گذارد.
    ۶ اگر شما چندقلو باردار باشيد.
    ۷ اگر جنين در هنگام زايمان دچار مشکل شود و ضربان قلبش آهسته‌تر شود. به اين حالت مي‌گويند که جنين مضطرب يا شده است.
    ۸ اگر شما در هنگام بارداريتان دچار شرايط خاص مانند مسموميت حاملگي يا ديابت بالا شويد و پزشک‌تان بخواهد زودتر از موعد کودک‌تان را دنيا آورد.
    ۹ اگر جفت خيلي زود از ديواره رحم جدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.