تغذیه در دوران قاعدگی در طب سنتی

در زمان پریود چه غذاهایی بخوریم؟ | تغذیه در دوران قاعدگی از نظر طب سنتی

از دیدگاه طب سنتی تدابیر خاصی وجود دارد که رعایت آن بسیار به سلامت زنان و کاهش دردهای قاعدگی کمک می کند. قاعدگی باعث پاک سازی بدن از مواد زائد می شود. در دوران قاعدگی جریان طبیعی خون باعث سلامت زنان می شود و سبک زندگی زنان باید به گونه ای تنظیم شود که جریان خون در این دوران به درستی و بدون هیچ مانعی انجام شود  وتغذیه نقش کلیدی در این جریان دارد. از همین رو قصد داریم در این مطلب به بررسی نقش تغذیه در دوران قاعدگی از نگاه طب سنتی بپردازیم.

تغذیه در دوران قاعدگی در طب سنتی

یکی اینکه این که برای کاهش دردهای قاعدگی از چند روز قبل از آغاز قاعدگی تا پایان دوران قاعدگی از مصرف آب سرد، حمام با آب سرد و نشستن در جای سرد باید خودداری کرد، همچنین در دوران قاعدگی از شست و شوی زیاد باید خودداری کرد؛ چرا که محیط رحم را سرد کرده و موجب بروز دردهای قاعدگی می شود.

مطلب پیشنهادی: بخور نخورهای تغذیه ای از دیدگاه طب سنتی

در قاعدگی غذای آب پز بخورید

در طب سنتی برای تغذیه در دوران پریودی توصیه شده است یک هفته قبل از آغاز پریودی از غذاهای آب پز بخورید. غذاهایی مانند:

  • اسفناج بخارپز شده
  • تمشک و گردو
  • زعفران و رازیانه
  • ترخون و تره‌فرنگی
  • موسیر و فلفل سیاه
  • دارچین و پوست پرتقال

همچنین در طب سنتی در رابطه با تغذیه در دوران قاعدگی توصیه شده است که در طول روز ۶وعده غذایی بخورید، که از این ۶ وعده ۳ وعده همان وعده اصلی غذا یعنی صبحانه و ناهار و شام است و ۳ وعده دیگر شامل خوردن غذاهای سبک در ساعت ۱۰ صبح (بعد از صبحانه و قبل از ناهار ) و دیگری عصرانه و  نهایتا پس از شام قبل از خواب است. همانطور که اشاره شد در میان وعده های اشاره شده می بایستی از غذاهای سبک مصرف شود.

میوه به؛ کمک به تنظیم زمان قاعدگی

«به»، مقوی قلب، مغز، کبد و معده است. زنانی که قاعدگی خود را عقب می اندازند، بهتر است که «به» را در رژیم غذایی خود قرار دهند؛ مصرف «به» پیش از غذا باعث یبوست است ولی پس از غذا می تواند باعث برطرف شدن یبوست شود. کسانی که یبوست مزاج دارند بیشتر دچار دردهای قاعدگی می شوند، بسیاری از دردهای قاعدگی با برطرف شدن یبوست مزاج بهبود پیدا می کند.

شیره انگور؛ درمان ضعف های قاعدگی

ایران، دومین کشور صادرکننده انگور در دنیا است اما کمتر کسی می داند که مصرف شیره انگور، می تواند درمان خوبی برای افسردگی، ضعف های قاعدگی و وزن گرفتن بچه های لاغر و ضعیف باشد. خانم ها می توانند در دوران قاعدگی، روزی ۳ تا ۴ وعده، مقداری شیره انگور را در آب حل و مصرف بکنند.

غذاهای مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

۱۰ غذا مناسب دوران قاعدگی در طب سنتی

در دوران قاعدگی و بعد از آن استفاده از غذاهایی که به راحتی هضم می شوند مانند زرده تخم مرغ، گوشت گوسفند و سوپ می تواند باعث کاهش درد و غلظت شود. نمک، نوشیدنی‌های گازدار و كافئین‌دار، موادغذایی سرخ‌شده یا پرادویه و لبنیات علایم و نشانگان پیش از قاعدگی و دردهای ناشی از آن را تشدید می‌كنند.

از مواد غذایی که در طب سنتی برای دوران قاعدگی پیشنهاد شده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ماهی: امگا۳ موجود در ماهی درهای دوران قاعدگی را کاهش می دهد و همچنین باید اشاره شود که آنتی اکسیدان های ماهی دارای خاصیت ضدالتهابی هستند. علاوه براینها ماهی دارای پروتئین است و به همین دلیل خوردن آن در پریودی مفید است.
  2. عدس: برای جبران کم خونی ناشی از پریود در این دوران توصیه می شد که عدس بخورید.شما باخوردن یک کاسه عدس می توانید ۴۰% از اهن مورد نیاز بدن خود را براحتی تامین کنید.
  3. گوشت و جگر: خوردن این گروه از مواد غذایی برای افزایش آهن بدن به شدت توصیه می شوند.
  4. موز: در دوران قاعدگی ممکن است شما دچار اسهال شوید. از رئ خوردن موز در دوران پریودی مفید است.
  5. کلم بروکلی: خوردن کلم بروکلی در دوران پریودی موجب رفع سستی و بی حالی میشود و انرزی شما را در این دوران افزایش می دهد.
  6. خوردن لیموترش و یا لیمو شیرین: خوردن انواع لیمو می تواند خلق و خوی شما را در دوران پریودی کنترل کند و همچنین اگر به نفخ دچار شدید آن را برطرف می کند.
  7. تخم مرغ: تخم مرغ منبع خوبی برای تامین پروتئین، آهن و چربی های محلول در ویتامین است. سعی کنید تخم مرغ را به صورت آبپز میل نمایید.
  8. خوردن مرکبات و سبزیجات تازه
  9. مواد غذایی که دارای کلسیم هستند: مواد غذایی مانند ماست، شیر و همچنین لوبیا و انواع مختلف میوه موجب رفع گرفتگی عضلات در دوران پریودی می شود.
  10. خوردن دمنوش های گیای  که به صورت مفصل و جداگانه به آنها خواهیم پرداخت.

مطلب پیشنهادی: توصیه ها و نکات مهم تغذیه ای از دیدگاه طب سنتی

دمنوش های مفید برای دوران قاعدگی از نگاه طب سنتی

مصرف دمنوش های گرم مانند دارچین و عسل، دمنوش گلپر، دمنوش پونه، دمنوش رازیانه از چند روز قبل از قاعدگی به کاهش دردهای دوران قاعدگی کمک می کند. برای زنانی که قاعدگی شان عقب می افتد، مصرف این دم نوش ها بسیار کمک کننده است. عقب افتادن قاعدگی معمولاً به دلیل سوء مزاج سرد رحم است.

مصرف دمنوش رازیانه و بابونه نیز در دوران قاعدگی بسیار مفید است و چنانچه در بررسی های اولیه درد قاعدگی، بیماری لگنی خاصی توسط پزشک مشاهده نشود، فرد مبتلا به دیسمنوره اولیه است و مصرف دمنوش رازیانه و بابونه می تواند در کاهش درد بسیار کمک کننده باشد.

از دیگر دمنوش های اشاره شده برای نوشیدن در دوران قاعدگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دمنوش بابونه سنبل‌الطیب
  • دمنوش گل گاوزبان
  • دمنوش تمشک
  • دمنوش سرخ ولیک
  • دمنوش گیاه زیره و نبات

نبایدهای طب سنتی برای کاهش درد قاعدگی

زنانی که دچار قاعدگی دردناک هستند برای کاهش غلظت خون در روزهای نزدیک به این دوران باید از مصرف خوراکی های سرد مانند ماست، خیار و آب یخ خودداری کنند. همچنین مصرف مواد غذایی سنگین و غلیظ مانند کله پاچه، حلیم، گوشت گوساله و نانی که خمیر آن به خوبی ور نیامده باعث غلظت خون در این دوران می شود.

در دوران قاعدگی فعالیت بدنی فراموش نشود

انجام فعالیت فیزیکی و ورزش نیز راهکارهایی مناسب در کاهش غلظت خون و دردهای قاعدگی ناشی از آن است. امروزه و با توجه به نتایج مطالعات انجام شده، ورزش می تواند در کاهش درد بسیار مفید و مؤثر باشد به همین دلیل بهتر است زنان حداقل چند روز مانده به دوران قاعدگی، به مدت ۳۰ دقیقه تا یک ساعت ورزش کنند. ورزش باید به طور منظم و در تمام طول ماه انجام شود که اگر این کار امکان پذیر نبود، توصیه می شود حداقل در روزهای نزدیک به این دوران به منظور جریان بهتر خون و کاهش درد، ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهند.

در دوران قاعدگی روغن زنجبیل را دریابید

روغن زنجبیل موجب کاهش دردهای قاعدگی می شود. استفاده از این روغن و مالیدن آن روزی ۳ تا ۴ مرتبه در ناحیه پایینی شکم می تواند موجب کاهش درد قاعدگی و خارج شدن خون به طور کامل از بدن شود.

اشتراک‌گذاری
یک نظر
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.