تاثیر زعفران بر خونریزی قاعدگی

تاثیر زعفران بر خونریزی قاعدگی

اگر عادات ماهانه نامنظمی دارید، زعفران بخورید. زعفران می تواند اختلالات قاعدگی را بر طرف کند. و بعنوان یک تحریک کننده قاعدگی شناخته میشود. اگر می خواهید در این باره بیشتر بدانید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خواص زعفران+قاعدگی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین تركیبات زعفران همان تركیبات زردرنگ، تلخ و معطری است كه در درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی موثر است. مصرف صحیح زعفران كه حاوی تركیبات زردرنگ (مشتقات كروستین) است ، می‌تواند تولید سروتونین را در مغز كنترل و درمان اختلالات قاعدگی و افسردگی را دربر داشته باشد. تركیبات زردرنگ زعفران (مشتقات كروستین) به خوبی در آب محلول‌اند؛ پیكروكروسین از جمله تركیبات تلخ است و مهم‌ترین تركیب مواد معطر (اسانس) سافرانال است.

زعفران دارای خواص نیروبخش و قاعده‌آور بوده به طوری كه دم كرده زعفران و مصرف هر روز ۲ تا ۳ فنجان در ۳ نوبت آثار مهمی در معالجه اختلالات قاعدگی دارد. زعفران، قاعدگی را تحریك كرده و درد كمر ناشی از اختلال قاعدگی را آرام می‌كند.

علت عوارض پیش از قاعدگی و علایم افسردگی، تغییرات در فعالیت سروتونین است كه زعفران روی ماده شیمیایی سروتونین در مغز و نحوه فعالیت آن اثر می‌گذارد. سروتونین نوعی انتقال‌دهنده عصبی است كه نقش مهمی در خوابیدن، تعدیل حالت و رفتار، اشتها و… دارد. اتصال سروتونین به برخی سلول‌های تحریك‌كننده، نشان‌دهنده علائم افسردگی است؛ به علاوه شرایط بیولوژیك و عوامل خاصی مانند تولیدمثل، هورمون‌های ژنتیك، بارداری، زایمان و یائسگی در افسردگی تاثیر دارند. در فرآیند افسردگی در مغز با كمبود غلظت سروتونین روبه‌رو هستیم. افرادی كه میزان تولید سروتونین در مغز آنها پایین است، برای بهبود روحیه خود بیشتر به غذای رنگین (زعفران) روی می‌آورند كه سروتونین را در مغز زیاد می‌كند، در نتیجه كاهش افسردگی را در پی خواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: ۱۱ خاصیت شگفت انگیز زعفران برای سلامتی، کاهش درد، پوست و سندرم پیش از قاعدگی

عوارض خوردن زعفران در پریودی

همانطور که در بالا اشاره شد خوردن زعفران می تواند اختلالات قاعدگی را برطرف کند و پریود شما را منظم کند. اما خوردن بیش از اندازه زعفران در پریودی می تواند شما را دچار عارضه های ناشی از مصرف بیش از اندازه آن بکند که در ادامه به ربخی از انها اشاره میشود:

  1. کاهش فشار خون و رقیق شدن بیش از اندازه خون
  2. مصرف بیش از اندازه زعفران ممکن است باعث کاهش ضربان قلب شود
  3. خونریزی بینی از عوارض خوردن بیش از حد زعفران در دوران قاعدگیست.
  4. سرگیجه و بی حالی
  5. حالت تهوع و استفراغ
  6. خوردن زیاد از زعفران می تواند به کلیه ها آسیب برساند.
  7. خوردن زعفران ممکن است رنگ پوست شما را زرد کند.

خواص زعفران+قاعدگی

مطلب مرتبط: آیا برنج زعفرانی باعث سقط جنین می شود؟

خواص زعفران برای خانم های باردار

تذکر: قبل از خوردن ترکیبات زعفرا دار و یا نوشیدن شربت زعفران در دوران بارداری حتما با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید، زیراکه ممکن است زعفران برای دوره بارداری جز مواد غذایی ایمن نباشد و شما را دچار دردسر کند.

با این حال خوردن زعفران در دوران بارداری دارای خواص و فوایدی است که بصورت لیست وار به آنها اشاره می کنیم:

  • خوردن زعفران در دوران بارداری شما را آرام می کند: زعفران یک داروی ضد افسردگی محسوب میشود و می تواند برای بهبود خلق و خوی شما تاثیر مثبت داشته باشد.
  • کنترل فشار خون بالا در دوران بارداری: پتاسیم و کروستین موجود در زعفران می تواند فشار بالا در دوران بارداری را کنترل کند. فشار خون بالا در دوران بارداری از مشکلات شایع در باراری است.
  • زعفران سرگیجه و حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری را کاهش می دهد.
  • زعفران در دوران بارداری وضعیت گوارش شما را بهبود می دهد.
  • خوردن زعفران در دوران بارداری از ریزش مو جلوگیری می کند.
  • زعفران در دوران بارداری به شما یک خواب آرامبخش شبانه هدیه می دهد.
  • زعفران هیجانات دوران بارداری را کنترل می کند.

عوارض خوردن زعفران در دوران بارداری

  1. زعفران باعث سقط جنین میشود: به طور کلی پزشکان خوردن زعفران بخصوص در دوماه اول بارداری را توصیه نمی کنند. افزایش دمای بدن به دلیل خوردن زعفران ممکن است موجب سقط جنین شود.
  2. برخی از خانم ها با خوردن زعفران به خصوص در دوران بارداری مشکل دارند و ممکن است در آنها باعث ایجاد حساسیت کند.
  3. مشاهده کردن خون در ادرار و یا مدفوع با خوردن زعفران در دوران بارداری
  4. خوردن زعفران در بارداری ممکن است باعث خونریزی از بینی و لب ها و پلک در خانم های باردار شود.
  5. سیاهی رفتن چشم ها از دگر عوارض احتمالی مصرف زعفران در دوران بارداریست.
  6. بی حسی و زردی نیز از عارضه های دیده شده به دلیل مصرف زعفران در دوران بارداریست.

مقدار مجاز مصرف زعفران در دوران بارداری

برای ۳ ماه نخست بارداری مصرف زعفران به صلاح نیست و برای دوران بعد از آن شما می توانید به مقذار ۱۰ گرم زعفران در طول روز مصرف کنید.

طرز تهیه دمنوش زعفران

برای دم کردن زعفران کافیست به میزان یک قاشق چایی خوری زعفران را پودر کنید و آن را همراه با یک استکان آب جوش در یک قوری بریزید و قوری در معرض حرارت غیرمستقیم ( مانند سماور و یا کتری حاوی آب جوش) قرار دهید. حال ۱۵-۲۰ دقیق صبر کنید تا دمنوش زعفران دم ببرد. حال از این دمنوش می توانید همراه با مقداری نبات لذت ببرید.

 

اشتراک‌گذاری
47 نظر
  1. زعفران عامل سقط جنین و یا برطرف کننده سخت زایی :
    رقیه و سحر کامران سامانی در پژوهش خود با موضوع درمان سخت زائی با مصرف زعفران در همایش زعفران داروی گیاهی هزاره سوم ارائه شد، نشان دادند که خوردن زعفران در زمان حاملگی، شخص را برای زایمان آسان آماده می کند. بر طبق پژوهش آنان مصرف زعفران در دوران بحرانی بارداری یعنی سه ماه اول که دوران تشکیل اندام‌ها ست می‌تواند به جنین صدماتی وارد نماید. مصرف زعفران در سه ماه اول حاملگی باعث افزایش هورمون پروستاگلاندین در رحم شده و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم دارد و در نتیجه احتمال سقط جنین را به همراه دارد اما مصرف متعادل آن پس از سه ماه اول دوران بارداری مفید است و مادر را برای زایمان آسان آماده می کند. زعفران موجب خاصیت ارتجاعی در نسوج رحم می گردد و زایمان را آسانتر می سازد.

    زعفرانی که پس از سه ماه اول حاملگی مصرف شده است تاثیر خود را چند ساعت قبل از زایمان با شروع شدن درد و با دریافت عصبی گیرنده های درد و تولید هورمون پروستا گلاندین که درهنگام وضع حمل باعث انقباض ماهیچه های دیواره رحم می‌شوند و اثرتحریکی مستقیم روی عضلات صاف رحم و اثر شل کنندگی سرویکس دارد می‌ گذارد بنابراین با مصرف صحیح زعفران میزان پروستا گلاندین در رحم در زمان تولد نوزاد را افزایش داد و از سخت زائی جلوگیری کرد.

    مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه:
    مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد و مصرف بیش از ۵ گرم آن برای هر نفر در ماه مضر می باشد. اما مصرف ۵ گرم زعفران در يك وعده غذائی می تواند منجر به مرگ انسان گردد.

    نگهداری از زعفران:
    زعفران را بايد دور از نور و رطوبت نگهداری کرد زعفران را درظروف شيشه اي يا فلزي دربسته نگهداري نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخير شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف زعفران اثرات داروئی و کیفیت آن كاهش می یابد.

  2. چی بخورم که درد شکمم کم بشه

  3. آیا در زمان قاعدگی از زعفران استفاده کنیم؟باتشکر

  4. زعفران خونریزی رو زیاد تر میکنه

  5. من خیلی دیربه دیر پریودمیشم وقتی هم میشم خونریزیم خیلی کم و لخته اس …آیازعفران بخورم تاثیری داره یانه

    1. می توانید از عرق رازیانه استفاده کنید .

  6. من با دوستم رابطه داشتم الان استرس دارم پریودم ۲روز عقب افتاده البتع همیشه نامنظمه چی کنم زود پریودبشم

    1. قرص بخور اُرژانسی

  7. با سلام . من پریودم یک هفته عقب افتاده البته ماه پیش هم ده روز عقب افتاد . الان دو روزه سه وعده زعفرون دم کرده میخورم اما اصلا فایده ای نداشت قبل از زعفرانم سه بار دم کرده ی رازیانه خوردم . آیا دلیل پریود نشدنم چی میتونه باشه؟
    در ضمن من باکره هستم

    1. سلام علت ان ممکن است کیست تخمدان ویا اختلالات هورمونی باشد.

    2. چرا من قاعده ماهیانه نمیشوم ۳بار ازمیش صونگرافی رفتم حامله نیستم ممنون میشم جواب بدهید

      1. باید به پزشک مراجعه نمایید تا برای شما دارو تجویز شود.

  8. من بادوستم رابطه جنسی ن ب اون صورت ولی ب شک انداخت و من یک برگه قرص ارژانسی خوردم الانم استرس دارم احتمال نداره که حامله شم واینکه پردم حلقوی وداخلش مستقیم عسل ریختم وسوزش زیادی داشتم پردم صدمه میبینه با عسل

  9. میشه جواب سوالمو زود بدید ممنون میشم

    1. سلام من نامزدم من رفته بودم بره آزمایش قبل ازدواج یه مشاوره اومده بود برامون حرف میزد
      میگفتم.اگه نزدیگی کرده باشی پرده تم پاره نشده باشه.یه قطره از منی ریخته بشه میگفتم. احتمال داره حامله بشید

  10. سلام من ۲روزه درد قاعدگی دارم ولی هنوز خبری نیست ممکنه حامله باشم؟ چای زعفرون خوبه برای قاعدگی آور؟ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام بهتر است اول از تست بی بی چک استفاده کنید اگر باردار نبودید می توانید دم نوش زعفران میل نمایید .

  11. سلام من از دیروز تا حالا یکم لکه بینی دارم موقع پریودیم هم هست .برام عادی نیس اینجوری.ولی از روزای مریودی حساب میشه یا ن؟؟

    1. سلام از زمانی که به خون ریزی می افتید باید پریودی خود را حساب کنید .

  12. سلام من در دوران قاعدگی خونریزی کم دارم برا افزایش خونریزی چی بخورم؟ من به اشتباه زعفران استفاده میکردم چون فک میکردم خونریزی رو زیاد میکنه در صورتیکه کم میکنه

    1. سلام از دم کرده ی رازیانه استفاده کنید.

    2. دم کرده رازیانه گفتند تو دوران پریودی خوب نیست بعد از پری خوبه بخورین

  13. با سلام در زمان قاعدگی چیکار کنیم خونریزی افزایش پیدا کنه خونریزی ندارم مخصوصا روز سوم قاعدگی، آیا زعفران خونریزی را کاهش میده؟؟

    1. سلام می توانید از دم کرده ی رازیانه استفاده کنید.

  14. با سلام در زمان قاعدگی چیکار کنیم خونریزی افزایش پیدا کنه خونریزی ندارم مخصوصا روز سوم قاعدگی، آیا زعفران خونریزی را کاهش میده؟؟

  15. سلام من ۳۴ سالمه از اول پریودم حجم خونریزی زیاده با لخته های بزرگ هم هستش البته اصلا درد ندارم قبلا دکتر رفتم پاپ اسمیر هم دادم مشکلی نداشتم خیلی اذیت میشم کم خونی میگیرم چشام سیاهی میره برا اینکه کمتر بشه من چکار راید بکنم تو رو خدا اگه راه حلی دارید بگید ممنون از شما

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا علت مشکل شما بررسی شده و برای شما دارو تجویز شود موفق باشید

  16. سلام ببخشید من ماه قبل ۷پریود شدم الان ۶هست همیشه یه هفته زودتر از موعد پریود میشدم ماه قبل با نامردم نزدیکی داشتم اما دخول نبود. و آب منی رو.بیرون ریخت الان نگرانم آیا حامله ام؟ ۲۵سالمه

    1. سلام خیر باردار نیستید.

  17. سلام و عرض ادب خدمت شما ! من دختری ۲۰ ساله هستم از زمانی پریود شدم زیادتر اوقات نامنظم بوده اما حالا سه ماه میشود هر ماه سه چهار روزی با تمام علایم قاعدگی اما خونریزی خیلی کم میشه گفت لکه بینی روز اولش که فقط رگه های خون با ترشحات همراه است دکتر رفتم قرص dysmenorm تجویز کرد برای ۲۶ روز دو روز میشه تمام شده اما امروز دباره همان رگه های خون را در ترشحات مشاهده کردم شما خدا کمکم کنید میمیرم از استرس ایا مشکل بزرگی امکان دارد ؟ ایا در اینده باعث ناباروری نخواهد شد؟ من و نامزدم طفل بسیار دوست داریم شمارا خدا رهنمایی ام کنید دارم دیوانه میشم ?? و ناگفته نماند من با کره ام تاحال هیچ نوع نزدیکی نداشتیم نامزدم در کشور دیگری هست ، آیا زعفران یا رازیانه کمک خواهد کرد ؟ بخدا از نگرانی دیوانه لطفا لطفا لطفا ?

    1. سلام نگران نباشید مشکل شما درمان دارویی دارد.

  18. ببخشید من بیست وپنجم باید پری پیشدم هنوز نشدم چندوقت پیش زندکی داشتم قرص اورژانسی خوردم الانم هرچه زعفران ورازبانه مبخورم فایده نداره به نظرتو حاملم

  19. سلام. ببخشید من هرماه پریودم منظم ولی وقتی استرس میگیرم زمانش تغییر میکنه الان ۷ پریود میشدم استرس داشتم که دیرنشه ماه بعد عقدمه الان ۱۱ شدم. برای زود پریود شدن ماه بعد چیکار کنم؟خورن زعفران واسه دخترا ضرر نداره؟؟؟؟

    1. سلام خیر ضرری ندارد.

  20. سلام من به مدت ی هفته کمر درد داشتم در همین حال پریود هم بودم وقتی پریودم تمام شد بعد دو روز برای کمر درد به دکتر رفتم به من ی امپول دگزا وشل کننده عظلات زدند از فردای اون روز دوباره پریود شدم الان به مدت هفت روز هست که خونریزی شدید دارم .البته در همین حال دوباره دکتر رفتم سونو دادم خوب بود باز ی امپول برا خونریزی و قرص مفنامیک اسید دادند ولی هنوز خوب نشدم چکار کنم.ممنون میشم

  21. سلام من هفته دیگه یک مسافرت دارم میخام تا ۲روز دیگه پریود بشم حداقل،زعفران بخورم؟

  22. سلام…من از وقتی ک جوشونده رازیانه خوردم پریودم کمترم شد…نمیدونم چرا همش برای افزایش پریودی رازیانه توصیه میکنید…نمیدونم الان مشکل از منه ک رازیانه باعث کاهش پریودم شده…یا اینکه شما اشتباه میکنید…رازیانه استروژن داره طبعا باعث کمتر شدن پریود میشه…از وقتیم رازیانه خوردم لکه بینی پیدا کردم در حالی ک قبلا نرمال بودم…حالا هر چی میخورم ک پریودم بیشتر بشه فایده ای نداره

  23. سلام من با نامزدم رابطه ی جنسی داشتم..باکره ام …مقداری از منی داخل لباس زیر من ریخته بود من وقتی متوجه شدم خودمو تمیز کردم و شستم ولی الان خیلی استرس دارم که پریود نشدم….همش نفخ داره معدم چیکار کنم که پریود شدم…دوس ندارم باردار شم???

  24. سلام من سه ماهه پریود نمیشدم الان بعد سه ماه شدم با دردهای شدید وخونریزی زیاد می خوام زعفران بخورم ایا خوردنش باعث میشه ک من هرماه پریود شم علت ایتکه پریودنمیشم چیست

    1. سلام باید به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی علت مشکل شما بررسی شود.

  25. سلام خانم چندروزه از دوران قایدگیش گذشته پریودنشدبه نظرت بایدچکارکنه تا پریودبشه

  26. سلام ب جز رازیانه چی بخوریم پریود بشیم

  27. سلام روزتون بخیر
    بنده ۳۰ ساله هستم و حدود دو سال و نیمه ازدواج کردم پریودی منظمی تقریبا داشتم میگم تقریبا چون پیش میومد یک الی دو روز عقب جلو بشه و حدود چند سالی هست که قاعدگی دردناکی دارم یعنی هر ماه باید امپول یا سرم بهم وصل بشه خونریزی تو این دورانمم معمولیه نه خیلی زیاد نه کم اما دو ماه هست که حدود خیلی عقب نیافته ماه گذشته حدود ۱۵ روز و این ماه حدود ۹ روز خونریزیم بسیار کم و درد های وحشتناک قبل رو هم دارم می خواستم بدونم اگه دم کرده بخورم و خونریزیم بیشتر بشه احتمال داره دردهام کم بشن

    1. سلام بهتر است با انجام سونوگرافی وآزمایشات هورمونی علت مشکل شما بررسی شود.

  28. خجالتم خوب چیزیه یه سریاراحت میان میگن من بادوستم رابطه داشتم ملاحظه ام خوب چیزیه شاید نوجون بیاداینجا

  29. سلام من دختری ۱۸ساله هستم پریودی نامنظمی دارم ۳بار پیش دکتر رفتم وبعدازخوردن دارو خوب میشم اما چند وقت بعدش دوبلره پریود نمیشدم.الان سه ماهه پریود نشدم خیلی استرس دارم که درآینده نتونم مادربشم ازتون خواهش میکنم بگید من چی بخورم تاخوب بشم

    1. سلام نگران نباشید بهتر است ورزش کنید و از داروهای گیاهی قاعده آور استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *