درمان واریکوسل بدون جراحی و با دارو ممکن است؟!

هیچ روش درمانی دارویی موثری برای واریکوسل وجود ندارد. کنترل دارویی بر رفع ناراحتی و درد بیماری تمرکز می‌کند‌. درمان واریکوسل بدون جراحی ممکن نیست.

درمان واریکوسل با دارو، درمان واریکوسل با لیزر،  درمان واریکوسل با خاکشیر،  درمان واریکوسل با ورزش،  درمان گیاهی قطعی واریکوسل

وقتی واریکوسل داریم چه اتفاقی افتاده است؟

بیضه‌ها از طریق اتصال به طناب منوی در جای خود نگه داشته شده‌اند. طناب نگهدارنده هر بیضه، همچنین حامل سیاهرگ‌ها، سرخرگ‌ها و اعصاب متعلق به هر غده بیضه می‌باشد. در سیاهرگ‌های سالم در داخل کیسه بیضه، یک سری دریچه‌های یک طرفه وجود دارد که خون را از داخل بیضه به کیسه بیضه می‌برند و از آنجا آن را به طرف قلب بر می‌گردانند. گاهی اوقات خون به راحتی در داخل این سیاهرگ‌ها حرکت نمی‌کند و در آنجا انباشته شده و باعث بزرگ شدن سیاهرگ می‌شود.

اصولاً هیچ عامل خطر شناخته شده‌ای برای تشکیل واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق به وجود آمدن آن نیز ناشناخته است. واریکوسل به آرامی و در طی یک دوره زمانی طولانی تشکیل می‌شود. اغلب مردانی که به این عارضه دچار می‌شوند در سنین ۱۵ تا ۲۵ سال هستند.

روشهای درمان واریکوسل چیست؟

واریکوسل همیشه نیاز به درمان ندارد، اما در شرایط زیر ممکن است نسبت به درمان آن اقدام کنید:

واریکوسل باعث درد و ناراحتی شما شده است.
واریکوسل باعث بدشکلی بیضه‌های شما شده است.
واریکوسل باعث ناباروری شما شده است.
شما در صدد هستید که از روش‌های کمک باروری استفاده کنید.

این عارضه در برخی از افراد می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در عملکرد طبیعی بیضه‌ها شود. در این صورت هر چقدر زودتر نسبت به درمان آن اقدام شود، شانس بهبود تولید اسپرم در بیمار بیشتر خواهد بود. گاهی اوقات پوشیدن لباس زیر تنگ و یا یک بیضه‌بند می‌تواند موجب حمایت از بیضه‌ها و تسکین درد و ناراحتی شما گردد. اگر علائم واریکوسل شدیدتر شود ممکن است برای درمان آن به روش‌های پیشرفته‌تری از قبیل واریکوسلکتومی و امبولیزاسون واریکوسل نیاز باشد.

واریکوسلکتومی برای درمان واریکوسل
عمل جراحی واریکوسلکتومی یک جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می‌شود. در طی این عمل، یک متخصص واریکوسل و اورولوژی از طریق شکم شما به بیضه‌ها دسترسی پیدا می‌کند و سیاهرگ‌های غیرطبیعی را مهار می‌نماید. به این ترتیب خون موجود در سیاهرگ‌های غیرطبیعی به سیاهرگ‌های سالم منتقل می‌شود. در مورد چگونگی آماده شدن برای این جراحی و نتایج قابل انتظار از آن با پزشک خود مشورت کنید.

آمبولیزاسیون برای درمان واریکوسل
آمبولیزاسیون واریکوسل یک عمل سرپایی با خاصیت تهاجمی کمتر است که طی آن یک کاتتر کوچک به درون یکی از سیاهرگ‌های کشاله ران یا گردن وارد می‌شود. سپس یک سیم‌پیچ (کویل) از طریق کاتتر به محل واریکوسل فرستاده می‌شود و مسیر سیاهرگ‌های درگیر را مسدود می‌کند تا خون به آنها وارد نشود.

خطرات و عوارض درمان واریکوسل
در هنگام تصمیم‌گیری برای درمان واریکوسل باید حتماً به عوارض و خطرات آن نیز توجه کرد. نرخ کلی عوارض ناشی از این عمل از حدود ۱% در جراحی واریکوسلکتومی تا ۴% در روش لاپاراسکوپی و ۱۰% در روش رادیولوژی متغیر است (با احتساب مشکلات تکنیکی). مهم‌ترین خطر مربوط به روش انسداد رادیولوژیکی آن است که ممکن است نتوان به سیاهرگ‌های واریکوسل دسترسی پیدا کرد و یا آن‌ها را مسدود نمود (شکست تکنیکی). به طور کلی هر چند فهرست عوارض احتمالی ناشی از درمان واریکوسل خیلی طولانی است، اما به خاطر داشته باشید که شانس ابتلاء به این عوارض در عمل بسیار کم است.

درمان واریکوسل بدون جراحی
هیچ روش درمانی دارویی موثری برای واریکوسل وجود ندارد. کنترل دارویی بر رفع ناراحتی و درد بیماری تمرکز می‌کند‌.

ضد التهاب‌هاب غیر استروئیدی
استفاده از ضد التهاب‌های غیر استروئیدی می‌تواند دردهای شناخته شده را آرام کند. این روش فقط در درمان علائم بیماری است و نه درمانی مشخص برای بیماری. اگر درد ادامه پیدا کند، درمان واریکوسل با جراحی باید قویا بررسی شود. قرص‌های ضد درد می‌توانند در طی انتظار بیمار برای تاریخ جراحیش استفاده شوند. ضروری است که بیمار ذرباره‌ی قرص‌های ضد درد با پزشک صحبت کند زیرا خیلی از ضد التهاب‌های غیر استروئیدی، نظیر آسپرین، قابلیت لخته شدن خون را کاهش می‌دهند و می‌توانند منجر به خونریزی بیش از اندازه در هنگام جراحی شوند.

لباس زیر های کمک کننده
برخی پزشکان لباس زیرهای کمک کننده پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند در حالی‌که به جریان خون یاری می‌رساند به کاهش درد هم کمک کند. ضروری است که به خاطر داشته باشیم که لباس زیرها باید کمک کننده باشند و نه محدود کننده.

دراز کشیدن
دراز کشیدن باید برخی از دردهای بوجود آمده بوسیله‌ی واریکوسل را کاهش دهد، اگرچه اندک و موقتی. اگر درد بسیار شدید است قویا جراحی توصیه می‌گردد.

مقیاس‌های پیشگیری کننده
اجتناب از درجه حرارت بالا
درجه حرارت بالا سبب تورم بیشتر سیاهرگ‌ها و در نتیجه بدتر کردن علائم واریکوسل می‌گردد. پس پرهیز از هوای گرم و حمام داغ می‌تواند علائم را کاهش دهد و احتمالا از درد بیشتر جلوگیری کند.

سبک زندگی سالم
روش‌های عمومی بهبود باروری شامل سبک زندگی سالم و خوردن سالم است. اگر کاهش تعداد اسپرم و ضعف بیضه وجود داشته باشد، ممکن است واریکوسلکتومی یا آمبولیزاسیون نیاز باشد.

از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید
هر فعالیتی که فشار داخل شکمی را افزایش دهد، مانند بدنسازی یا بلند کردن اجسام سنگین می‌تواند واریکوسل را به دلیل فشار افزایش یافته وخیم‌تر کند. اگر بیمار هیچ دردی ندارد، بدنسازی ضد درمان نیست. شکست در درمان واریکوسل می‌تواند نتیجه‌ی کاهش کیفیت سمن و تعداد اسپرم باشد. این قضیه منجر به ناباروری می‌شود. واریکوسل همچنین سبب می‌شود که بیضه ورم کند و ممکن است در درازمدت سبب زخم بیضوی غیر قابل درمان دائمی شود. بدون جراحی درد و ناراحتی پیش‌آمده به علت واریکوسل ممکن است دائمی گردد. از طرف دیگر با وجود ناباروری، درد و ناراحتی، واریکوسل یک بیماری مرگ‌آفرین نیست. تمام توده‌های داخل کیسه بیضه باید توسط یک متخصص درمانی بررسی شوند تا مانع از یک اتفاق خطرناک یا شرایطی شوند که به درمان فوری احتیاج باشد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *