درمان ناباروری زنان با این ۶ گیاه دارویی!

درمان ناباروری با داروهای گیاهی

اگر رژیم غذایی و شیوه زندگی شما سالم باشند، گیاهان زیر می توانند به شما کمک کنند تا شانس بارداری خود را به طور طبیعی تقویت کنید. البته لازم به ذکر است که قبل از استفاده از هر یک از این گیاهان به عنوان درمان گیاهی ناباروری زنان باید با پزشک خود مشورت کنید، مخصوصا اگر از رقیق کننده های خون استفاده می کنید یا یک بیماری مزمن، آلرژی، بیماری های کبدی یا کلیوی دارید. در مقاله زیر با ما همراه باشید تا در مورد درمان ناباروری با داروهای گیاهی بیشتر بدانیم.

درمان ناباروری با داروهای گیاهی

درمان گیاهی ناباروری زنان

۱. پنج انگشت
گیاه پنج انگشت برای قرن ها در اروپا برای رفع اختلال هورمونی در زنان مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که پنج انگشت روی غده هیپوفیز در مغز عمل می کند و سبب برقراری تعادل در بین هورمون های باروری و تسهیل تخمک گذاری می شود. پنج انگشت می تواند به جلوگیری از پیشرفت اندومتریوز خفیف کمک کند. این گیاه همچنین به تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند و بنابراین می تواند برای کسانی که دوره های قاعدگی نامنظم دارند یا افرادی که مصرف قرص های جلوگیری از قاعدگی را قطع می کنند، مفید باشد.

مطالعات آلمانی نشان می دهد که مصرف پنج انگشت تا پایان ماه سوم بارداری می تواند بی خطر باشد – مصرف آن در کل بارداری می تواند شیردهی را خیلی زود تحریک کند.

در حالی که گیاه پنج انگشت ممکن است فقط در عرض ۱۰ روز شروع به جواب دادن کند، اما حداقل به ۶ ماه نیاز خواهید داشت تا از مزایای کامل آن بهره مند شوید. سعی کنید آن را به مدت یک ماه، هر روز، بدون آن که یک روز را هم از دست بدهید، مصرف کنید.

زنان مبتلا به ناباروری و آمنوره (عدم خونریزی قاعدگی) می توانند برای ۱۲ تا ۱۸ ماه، پنج انگشت را مصرف کنند، مگر این که حاملگی در طول درمان رخ بدهد.

نحوه مصرف:

برای نتایج دائمی به سراغ کپسول یا تنتور بروید- از آنجا که پنج انگشت بسیار تلخ است، من چای آن را توصیه نمی کنم، مگر این که آن را با گیاهان دیگر ترکیب کنید. یک بار در صبح با معده خالی، حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه، مصرف کنید.

دوز مصرف:

تنتور: ۶۰ تا ۹۰ قطره در روز یا به صورت توصیه شده روی بطری.

کپسول: ۳۰ تا ۴۰ میلی گرم در روز.

توجه: پنج انگشت را نباید همزمان با داروهای هورمونی استفاده کرد.

۲. ماکا
آیا می دانستید که برای بیش از ۲۰۰۰ سال، بومیان پرو از ریشه ماکا برای تقویت باروری، افزایش سطح انرژی و ازدیاد سرزندگی و میل جنسی استفاده می کرده اند؟ این گیاه دارای توانایی افسانه ای برای تقویت میل جنسی است. تحقیقات از دهه ۱۹۶۰ نشان داده است که ماکا حاوی ۳۱ نوع ماده معدنی مختلف و ۶۰ نوع مواد مغذی است که شامل گلوکوزینولات نیز می باشد. این مواد مغذی می توانند با حمایت از تعادل هورمونی، عملکرد تیروئید و جنسی و همچنین بنیه بدنی سبب افزایش باروری مردان و زنان شوند.

انتخاب ماکای درست

رایج ترین ماکای موجود در بازار ماکای کرم (یا زرد کم رنگ) است، اما ماکای قرمز و سیاه را نیز می توانید پیدا کنید. برای بهبود باروری و میل جنسی خود، اگر زن هستید، ماکای قرمز و اگر مرد هستید، ماکای سیاه را انتخاب کنید. اگر از بنیه و مقاومت کافی برخوردار نیستید، به سراغ ماکای سیاه بروید. همچنین می توانید ماکای کرم / زرد را نیز انتخاب کنید.

جدا از رنگ ریشه، پودر ماکا یا خام است یا ژلاتینی شده – ژلاتینی سازی یعنی گرم کردن ماکا برای حذف تمام نشاسته آن و غلظت بیشتر آن. با این حال، فرآیند حرارت نیز برخی از آنزیم ها را از بین می برد و بعضی از مواد مغذی مهم مانند گلوکوزینولات را تغییر می دهد. من معمولا ماکای خام را توصیه می کنم، مگر این که معده حساسی داشته باشید، زیرا ماکای ژلاتینی شده آسانتر از پودر خام هضم می شود.

نحوه مصرف:

پودر ماکا می تواند به اسموتی، سوپ، نوشیدنی و دستور العمل های دیگر اضافه شود. برای کسانی که مزه ماکا را دوست ندارند، پودر آن نیز در قالب کپسول موجود است – با این حال توجه داشته باشید که کپسول گران تر از پودر است.

دوز مصرف:

حدود ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم در روز – این مقدار را می توان در یک بار و یا در طول روز مصرف کرد، اما برای نتایج بهینه باید آن را به طور منظم مصرف کرد. مطمئن شوید که محصولی که استفاده می کنید، حاوی چیزی جز ریشه ماکا نیست (بدون برگ یا ساقه).

۳. شبدر قرمز
یکی از گیاهانی که می تواند برای درمان گیاهی ناباروری زنان مورد استفاده قرار گیرد، شبدر قرمز است. شبدر قرمز به دلیل خواص تصفیه کنندگی و مواد مغذی چشمگیر، در بین مجموعه گیاهانی که برای درمان گیاهی ناباروری زنان مورد استفاده قرار می گیرند، یک ستاره محسوب می شود. ممکن است تعجب کنید که چگونه گیاه تصفیه کننده می تواند سبب افزایش باروری بشود. خوب، نشان داده شده است که آلودگی های محیطی با ایجاد بی نظمی های قاعدگی، ناباروری یا سقط خود به خودی، تاثیر ناخوشایندی بر سلامت تولید مثل دارند. به این ترتیب، شبدر قرمز می تواند به سم زدایی سموم محیطی قبل از بارداری کمک کند. این گیاه همچنین باعث افزایش عملکرد گردش خون در سراسر بدن از جمله دستگاه تناسلی می شود و می تواند مخاط دهانه رحم را افزایش داده و در نتیجه به جلوگیری از خشکی واژن که می تواند مانع از تلاش های زنان برای بارداری بشود، کمک کند.

نحوه مصرف:

یک دمنوش شبانه به صورت آموزش داده شده در انتهای مقاله تهیه کنید – ممکن است فقط از شبدر قرمز یا مخلوط شبدر قرمز و گزنه استفاده کنید. همچنین می توانید دمنوش تقویت کننده باروری را با دم کردن ۳ قسمت شبدر قرمز خشک شده با ۱ قسمت برگ تمشک قرمز خشک شده و ۱/۲ قسمت نعناع فلفلی خشک شده تهیه کنید.

دوز مصرف:

در طول روز دو تا چهار فنجان از این دمنوش بنوشید. من معمولا به بیمارانم توصیه می کنم که برای آماده شدن برای بارداری، دمنوش شبدر قرمز را به مدت سه تا شش ماه مصرف کنند.

۴. برگ تمشک قرمز
آیا می دانید که برگ تمشک در جهان گیاهان یک گیاه بسیار ارزشمند برای درمان گیاهی ناباروری زنان محسوب می شود؟ برگ تمشک قرمز که به طور طبیعی غنی از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن و ویتامین B است، به عنوان یک آرام بخش رحم و در عین حال یک تقویت کننده رحم و ماهیچه های لگنی عمل می کند – که می تواند خطر سقط جنین ناشی از ضعف رحم را کاهش دهد. همچنین برگ تمشک قرمز کمک می کند که رحم پس از ضربه های رحمی مانند خونریزی یا جراحی رحمی برای حذف کیست یا فیبروم سریعتر بهبود یابد. تحقیقات نشان می دهد که این گیاه می تواند عوارض و استفاده از مداخلات در طول زایمان را کاهش دهد.

اگر سابقه سقط جنین یا رحم “تحریک پذیر” یا “ضعیف” دارید، برگ های تمشک قرمز را ۳ تا ۶ ماه قبل از تلاش برای بارداری به عنوان آماده سازی برای بارداری مصرف نمایید. هنگامی که باردار شدید، در طول سه ماهه اول مصرف این گیاه را متوقف کنید – می توانید مصرف آن را دوباره در طول سه ماهه دوم – هنگامی که بارداری تثبیت شد – شروع کنید.

نحوه مصرف:

اگر می خواهید فقط ۱ فنجان چای درست کنید، یک لیوان آب جوش را روی ۱ قاشق چای خوری تا ۱ قاشق غذا خوری از گیاه (یا ۱۴ گرم برگ تمشک قرمز و ۱۴ گرم شبدر قرمز ) بریزید. حداقل به مدت ۵ دقیقه برای یک دمنوش ملایم و یا ۴ ساعت برای یک دمنوش قوی بگذارید بماند. همچنین می توانید یک گالن (معادل ۴.۵ لیتر) چای برگ تمشک درست کنید – برای این کار به سادگی ۳/۴ تا ۱ فنجان برگ را در یک گالن آب جوش در یک ظرف شیشه ای بریزید. برای یک چای قوی، در ظرف را ببندید و بگذارید به مدت یک شب بماند و سپس آن را از صافی عبور دهید.

دوز مصرف:

در طول روز سه فنجان یا بیشتر میل کنید.

۵. شاتاوری
شاتاوری گیاهی از خانواده مارچوبه است که به طور متداول در طب سنتی هند مورد استفاده قرار می گیرد و برای قرن های متعدد به عنوان یک تنظیم کننده هورمونی و تقویت کننده تولید مثل زنانه مورد استفاده قرار گرفته است. نشان داده شده است که شاتاوری به دلایل زیر برای بهبود باروری هم مردان و هم زنان سودمند است:

حفاظت از بدن در برابر عوامل استرس زا که می تواند مانع از بارداری بشود. اگر از مشکلات باروری مرتبط با استرس رنج می برید، شاتاوری در این زمینه می تواند بسیار موثر باشد.
حمایت از عملکرد ایمنی در افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی. اگر مشکلات شما ناشی از اندومتریوز، فیبروم رحم، لوله های رحمی مسدود، کیست تخمدان و آسیب های ناشی از سزارین باشد، می توانید شاتاوری را امتحان کنید.
حمایت از غشای مخاطی.
تنظیم چرخه قاعدگی – شاتاوری به طور طبیعی غنی از ساپونین استروئیدی است که می تواند سطوح استروژن را تنظیم کند.

نحوه مصرف:

به سادگی حدود ۱/۲ تا ۱ قاشق چای خوری پودر شاتاوری را دریک لیوان آب گرم حل نموده و قبل از وعده های غذایی خود مصرف کنید. همچنین می توانید مقداری روغن حیوانی آب کرده را با مقداری شاتاوری ترکیب نموده و میل کنید.

دوز مصرف:

۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی گرم در روز در قالب کپسول.

۴.۵ تا ۸.۵ میلی لیتر عصاره گیاه خشک شده.

نکته:

۱. اگر گیاهان را از هند و چین خریداری کنید، احتمال خطر آلودگی به فلزات سنگین وجود دارد.

۲. اگر نسبت به مارچوبه آلرژی دارید، از شاتاوری استفاده نکنید.

۳. از آنجا که شاتاوری می تواند یک اثر دیورتیک (ادرار آور) ملایم داشته باشد، اگر در حال حاضر از داروهای دیورتیک مصرف می کنید، با احتیاط از آن استفاده کنید.

۴. اگر از حساسیت استروژن رنج می برید یا یک تومور حساس به استروژن دارید، لطفا از شاتاوری با احتیاط استفاده نمایید.

۶. گزنه دو پایه
گزنه یک تقویت کننده عالی در سراسر بارداری است که سطح آهن سالم بدن را تامین می کند، در حالی که رحم را هم تقویت و تغذیه می کند. گزنه همچنین کلیه ها را تقویت می کند و عملکرد کبد و غدد فوق کلیه را بهبود می بخشد و در نتیجه به دفع اختلال هورمونی در زنان کمک می کند. گزنه به طور طبیعی غنی از کلروفیل است و بنابراین می تواند به عنوان یک سم زدا عمل کرده و به بدن کمک کند که سموم را می تواند مانع بارداری بشوند، دفع کند. به همین دلیل گزنه را می توان به عنوان یک درمان گیاهی ناباروری زنان تلقی کرد.

نحوه مصرف:

برای تهیه چای گزنه، حدود نصف فنجان برگ گزنه تازه را به ۲ فنجان آب جوش اضافه کنید. بگذارید حداقل برای ۱۵ دقیقه خیس بخورد و سپس، آن را از صافی عبور دهید. همچنین می توانید دمنوش شبانه را تهیه کنید. اگر از گزنه خشک شده استفاده می کنید، ۱ قاشق غذاخوری گزنه خشک شده را به ازای هر فنجان آب جوش استفاده کنید.

دوز مصرف:

از چند ماه قبل از تلاش برای بارداری، به منظور آماده سازی بدن خود برای بارداری و در طول بارداری نیز برای حفظ شکل گیری جنین، یک یا دو فنجان چای گزنه را در طول روز مصرف کنید.

طرز تهیه دمنوش های شبانه:

دمنوش های شامگاهی، دوزهای معدنی قوی از گیاهان را تهیه می کنند و به طور معمول با مقادیر غیر سمی از گیاهانی مانند گزنه، برگ تمشک، شبدر قرمز، یونجه و … ساخته می شوند.

یک لیتر آب را به جوش بیاورید. اگر از یونجه استفاده می کنید، به طور مستقیم به آب اضافه کنید و ۲۰ دقیقه بجوشانید. در غیر این صورت آب جوش را به نصف فنجان گیاه اضافه کنید. اگر از تمام آب استفاده نکردید، نگران نباشید، مقدار گیاه مهم است، نه آب. روی آن را بپوشانید و اجازه دهید به مدت یک شب و یا حداقل برای ۳ ساعت بماند. سپس، آب آن را با صافی بگیرید. گیاه را روی صافی فشار دهید. این دوز مصرف روزانه است. می توانید آن را سرد بنوشید یا قبل از نوشیدن گرم کنید، هر طور که ترجیح می دهید. ممکن است کمی عسل یا نمک (با گزنه) بلافاصله قبل از نوشیدن، برای کمک به جذب به آن اضافه کنید، اما سعی کنید که مزه اش را تغییر ندهد.

می توانید مقدار دو روز را یک بار بسازید و در یخچال نگهداری کنید.

گیاهان را نیم ساعت قبل از غذا یا یک ساعت بعد از آن، در طول روز مصرف کنید.

منبع خبر : برگرفته از khalayegh

اشتراک‌گذاری
یک نظر
  1. بر خلاف تصور عموم که مبنی بر ایجاد نازایی با مصرف تخم کتان است، مصرف بذر کتان با تنظیم هورمون لیگنین در بدن خانمها باعث منظم شدن قاعدگی و بهبود مشکلات تخمدان و تعادل هورمونی شده و در نتیجه باعث بالا بردن شانس حاملگی میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.