درمان خانگی شلی و افتادگی واژن/ از تغذیه تا ورزشهای موثر!

افتادگی و شل شدن واژن علت­های متعددی دارد و نمی­توان آن را فقط به زایمان ربط داد، اینکه ما به تفصیل در رابطه با زایمان طبیعی و افتادگی و شل شدن واژن صحبت می­کنیم برای پاسخگویی به سوال اکثریت شماست. خیلی از خانم­ها شل شدن و افتادگی واژن را دلیل بر زایمان طبیعی میدانند و به همین علت از انجام زایمان طبیعی و ترس از این اتفاق دوری می­کنند.

ﺩﺭﻣﺎﻥ ﺧﺎﻧﮕﯽ ﺍﻓﺘﺎﺩﮔﯽ ﻭﺍﮊﻥ

 اندازه­ ی دهانه­ ی واژن هیچ­گونه تاثیری بر روی به ارگاسم رسیدن خانم ندارد. ممکن است آقایان با واژن جمع تر بیشتر تحریک شوند ولی اینگونه نیست که پس از زایمان از رابطه جنسی لذتی نبرند. در واقع یادتان باشد عضلات واژن در هنگام تحریک و رسیدن به ارگاسم منقبض شده و بسیار جمع­تر می­شود.

از جمله علل دیگر شل شدن و افتادگی واژن میتوان به چاقی، بلند کردن وسایل سنگین بصورت مداوم، انجام ورزش­های سنگین بصورت مداوم، ترومای لگن، یائسگی، عطسه یا سرفه­ ی مکرر (آلرژی دائمی در طی سالیان مد نظر هست)، یبوست دائم و جراحی­هایی که قبلا در این ناحیه انجام داده ­اید، اشاره کرد.

خوب تا به اینجا شما مطمئن هستید که زایمان طبیعی برای شما مشکل ساز نخواهد بود و اینکه اگر به هر علتی مشکل شل شدگی و افتادگی عضلات واژن برای شما اتفاق افتاد، تاثیری در لذت شما از رابطه زناشویی و به ارگاسم رسیدن نخواهد داشت. (سن نیز بسیار تاثیر گذار است و هرچه به سمت یائسگی پیش می­روید واژن از حالت اولیه فاصله خواهد گرفت).

درمان خانگی شلی واژن؛ روشهای موثر!

خوب الان شما میدانید که افتادگی و شل شدگی واژن به چه علتی برای شما رخ داده یا خواهد داد، برخی از این علت­ها را باید با خود مراقبی کنترل کنید که میتوان به چاقی، بلند نکردن وسایل سنگین بصورت مداوم، اصلاح ورزش، جلوگیری از یبوست و … اشاره کرد. برای برخی دیگر از جمله آلرژی که منجر به سرفه و عطسه­ ی مداوم شود، ترومای لگن و … شما باید به درمان بیماری اولیه که عوارض آن شل شدگی واژن است بپردازید که این امر مستلزم مراجعه به پزشک متخصص می­باشد.

اما یک سری راه­کاری وجود دارد که برای جلوگیری از این مساله و همچنین بهبود و گاهی درمان وضعیت فعلی بسیار تاثیر گذار است و فارق از هر علتی که منجر به افتادگی و شل شدگی عضلات واژن شما را در پی داشته میتوانید اقدام به انجام آنها و بهبود وضعیت فعلی داشته باشید. اما درنظر داشته باشید که این روش­ها جادو نیستند و برای بهره­بردن از آنها باید صبر داشته باشید و بهبود را بصورت مستمر و آهسته دنبال کنید.

افزایش سایز آلت، جمع شدن واژن و … در مدت زمان کوتاه فقط یک تبلیغ است. برخی از دارو، ژل و کرم­ها برای هر رابطه شما واژن شما را جمع خواهد کرد اما این تصور که با یک بار مصرف دیگه این مشکل حل خواهد شد اشتباه است. اگر این مواد منجر به کلاژن سازی و جمع­ شدن خواهند شد. قطعا باید طی یک مدت بصورت مداوم مصرف شوند که این مدت زمان برای هرکدام متفاوت است و بر روی آن درج شده است.

خوب حتما میپرسید که حال چطور واژن تنگی داشته باشیم؟، یک مراجعه به پزشک و جراحی واژن، دو مراجعه به پزشک و انجام اعمال غیر جراحی. برای جلوگیری نیز قطعا جراحی راه مناسبی نیست و باید به روش­های دیگری اقدام کنید. ما در اینجا روش­های غیر جراحی را به شما آموزش میدهیم تا بتوانید با خود مراقبی به بهبود وضعیت خود، کمک کنید.

الف) تغذیه و داروهای گیاهی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب
تحقیقات نشان داده­اند که مصرف غذاهای غنی از استروژن، غلات که منبع کربوهیدرات است و همچنین پروتئین بدون چرجی به تقویت دیافراگم لگنی و جمع شدن واژن کمک می­کند. انار، ذغال اخته، سیب، هویج شنبلیله، کنجد (تمامی فرآورده­های کنجد)، سویا (تمامی فرآورده­ های آن)، گندم، جو، فیله مرغ، بوقلمون و … از جمله مواد غذایی مفید برای شما هستند.

استفاده از ویتامین E
ویتامین E یکی از مفیدترین ویتامین­ها برای اندام تناسلی و رابطه جنسی است. این ویتامین برای مردان تقویت کننده­ ی نعوذ و معجزه کننده در افزایش حجم و کیفیت اسپرم­هاست. این ویتامین در دوران بارداری یک روش فوق العاده برای جلوگیری در دیابت و فشار خون ناشی از حامگی است که قطعا باید با نظر پزشک تجویز شود. اما یکی دیگر از موافید ویتامینE مرطوب کنندگی و درمان از خشکی واژن است. مصرف مداوم از این ویتامین در رژیم غذایی و همچنین استفاده از مکمل ویتامین E بسیار برای شما مفید خواهد بود. در مواردی می­توانید کپسول این ویتامین را بصورت واژینال مصرف کنید و آن را به دیواره­ ی داخلی واژن ماساژ دهید.

تنگ کردن واژن با داروی گیاهی
برخی از گیاهان دارویی خواص عضله سازی و یا انقباضی دارند که مصرف آنها برای تنگ کردن واژن بسیار مفید خواهد بود. روش مصرف این گیاهان متفاوت است، برخی را باید بجوشانید و میل کنید و برخی را باید بصورت خارجی استعمال کنید و بر روی واژن بگذارید. درنظر داشته باشید که مصرف این گیاهان باید بلند مدت باشد و نباید انتظار داشته باشید در مدت زمان کوتاهی بهبودی حاصل شود. گیاهان زیادی برای این موضوع مناسب هستند که می­توانید با مراجعه به عطاری و یا داروخانه­ها از آنها اطلاع یابید، اما ما دو مدل از این گیاهان را برای شما عنوان خواهیم کرد

توت مار

توت مار یک گیاه عالی برای زنان است. کشف خواص درمانی این گیاه ریشه­ای در بین بومیان آمریکا دارد و از آن برای درمان انواع مشکلات زنانه مصرف می­کردند. این گیاه بصورت پماد و دم­نوش استفاده می­شود. این گیاه حاوی مقادیر زیادی استروژن بوده که برای بانوان مفید است اما مصرف آن بصورت مداوم و در سنین زیر ۴۰ سال توصیه نمی­شود. این گیاه را بصورت جوشانده، پماد و قرص میتوانید تهیه کنید.

همچنین این گیاه حاوی فیتو استروژن­هایی ست که نقش مهمی در قوی­کردن عضلات واژن ایفا می­کنند. شما باید عصاره­ی این گیاه را بر روی واژن خود ماساژ دهید. این کار را ۳ بار در هفته انجام دهید.

میریفیکا

گیاه میرفیکا شهرت بسیاری در زمینه بزرگ­ کردن سینه­ ها دارد اما یکی دیگر از فواید آن کلاژن سازی در ناحیه تناسلی است که جهت بهره­ گیری از فواید آن می­توانید آن را بصورت واژینال استعمال کنید. این گیاه روند بازسازی عضلات لگن و ناحیه تناسلی شما را تسریع خواهد کرد.

در نظر داشته باشید هر دو گیاه حاوی فیتو استروژن­ها هستند که برای بانوان باردار و بیماران سرطانی اصلا مناسب نمی­باشد و همچنین ممکن است سیکل قاعدگی را افزایش دهد.

ب) مراقبت شخصی

رعایت بهداشت
یکی از روش­هایی که بسیار در زمینه­ی جلوگیری از افتادگی و شل ­شدگی واژن موثر است رعایت بهداشت این ناحیه بصورت دائمی است. این کار بنظر ساده است اما در حقیقت بسیاری از بانوان این کار را انجام نمی­دهند. برای این منظور شما باید از صابون­های گیاهی مخصوص جلوگیری از شل شدگی واژن استفاده کنید. این محصولات علاوه بر حفظ بهداشت واژن، عضلات این ناحیه را جهت بازسازی و سفت شدن تقویت می­کنند. شما میتوانید این صابون­ها را از داروخانه­ ها تهیه کنید.

دقت داشته باشید که روش درست سشتشوی واژن از جلو به عقب می­باشد و باید با آب ولم صورت گیرد. همچنین بهتر است از یک پاک کننده ­ی نرم جهت تمیزکردن و آبکشی واژن استفاده کنید. (لیف و کیسه مناسب نمی­باشد) پس از شست­و­شوی اطمینان حاصل کنید که صابون داخل واژن باقی نماینده باشد زیرا باعث تحریک پوست و ایجاد حساسیت می­شود. این نحوه­ ی شست­وشوی در جلوگیری از عفونت نیز بسیار مفید خواهد بود.

داشتن پوزیشن مناسب
یکی از مسکن­ های این مساله باز نکردن بیش از حد پا در رابطه جنسی است. سعی کنید حین برقراری رابطه پاهای خود را به یکدیگر نزدیک کنید

لباس زیر مناسب
سعی کنید در همه حال از لباس زیرهای نخی و نرم استفاده کنید. این نوع لباس باعث بهبود جریان هوا در این ناحیه شده و به بازسازی بافت دیواره واژن کمک می­کند. همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم استفاده از لباس زیر نخی بصورت تقریبا برای بانوان یک اجبار و حیاطی است زیرا از بیماری­های قارچی، عفونت­ها و باکتریایی در این ناحیه بشدت جلوگیری می­کند. در واقع استفاده از لباس زیرهای تنگ و با جنس پلی­استر بصورت طولانی مدت اصلا توصیه نمی­شود.

استفاده نکردن از اسپری­ های شیمیایی
استفاده از اسپری­های شیمیایی خوشبو کننده­ی واژن بصورت داعمی اصلا مناسب نیست. این اسپری­ها باعث از بین رفتن باکتری­های مفید و افتادگی واژن می­شوند. برای این منظور بهتر از اسپری­ های طبیعی که ترکیبی از آب و روغن­های گیاهی است (مانند گلاب و روغن اسطوخودوس) استفاده کنید. برای تهیه این اسپری­ها نیز می­توانید به داروخانه مراجعه کنید. البته دقت کنید که استفاده­ی موردی از اسپری­های شیمیایی مانعی ندارد و مصرف طولانی مدت آن است که مشکل ساز می­شود.

ج) پماد، ژل و کرم

برای جلوگیری از افتادگی واژن و همچنین درمان این مساله می­توانید از انواع پماد، ژل و کرم مخصوص این کار استفاده کنید. انواع مختلفی از این مواد وجود دارد. برخی کاملا گیاهی هستند و برخی ریشه­ی گیاهی دارند. نکته­ی مهم در استفاده از این مواد استاندارد بودن و نوع کارکرد آنها ست. برخی از این مواد بصورت کوتاه مدت و برای برقراری یک رابطه به شما کمک می­کند و برخی دیگر به کلاژن سازی و ترمیم بافت واژن اقدام می­کنند. 

ژل قرمز پاورمن که حاوی عصاره­ ی انار و گیاهان موثر دیگر است که علاوه بر تنگ کردن واژن، ضدعفونی کننده و خوشبوکننده نیز هست.

کاندوم اناری کاپوت که حاوی مواد تنگ کننده­ ی واژن است. این کاندوم محرک جنسی بانوان نیز می­باشد.

کاندوم پین ریلایف زنون که برای بهبود وضعیت بانوان طراحی شده است. این کاندوم حاوی عصاره­های گیاهی است و کاربردهایی از جمله مرطوب کردن واژن، کاهش درد دخول و همچنین تنگ کردن واژن دارد و در واقع این کار را با بهره گیری از عصاره­ ی گیاه میرفیکا انجام می­دهد و منجر به کلاژن سازی شده و ماندگار خواهد بود اما اثر تنگ کنندگی این محصول پس از ۲ الی ۴ هفته استفاده (۳ بار در هفته) بصورت کامل قابل مشاهده است.

د) تنگ کردن واژن با ورزش
یکی دیگه از راه­های جمع­کردن عضلات واژن و همچنین جلوگیری از افتادگی، انجام برخی تمریناتی است که به تقویت عضلات لگن و واژن کمک می­کند. از جمله این تمرین­ها می­توان به یوگا، کگل، توپک بن­وا و … اشاره کرد. تمرین و ورزش­های زیادی در این خصوص وجود دارد و ما در ادامه برخی از مشهورترین و موثرترین این ورزش­ها را برای شما بیان می­کنیم:

یوگا
یوگا یک ورزش بسیار موثر در بهبود روابط زناشویی است که برای جمع کردن واژن نیز بسیار مفید خواهد بود. تمرین Leg Ups در ورزش یوگا مشخصا برای جمع­ کردن واژن بسیار موثر است. برای انجام این تمرین شما باید بر روری زمین دراز بکشید و پاهایتان را بصورت کشیده قرار دهید. سپس پاهایتان را یکی پس از دیگری مستقیم به سمت بالا ببرید. دقت کنید که زانوی شما نباید خم شود. این تمرین بسیار ساده در منزل به راحتی قابل اجراست ولی تاثیرات بسیاری بر روی فرم دهی به باسن، ران ، تنگ کردن واژن و تقویت عضلات این ناحیه دارد. این تمرین را باید به مدت سه ماه و روزانه انجام دهید تا بهترین نتجیه حاصل شود. هر دفعه حداقل سعی کنید ۱۰ دقیقه این کار را انجام دهید و به مرور تا ۵ دفعه در روز افزایش دهید.

کگل
کگل یکی از محبوب­ترین، ساده­ترین و موثرترین ورزش­ها جهت جمع­کردن عضلات واژن می­باشد. این تمرین را میتوانید در منزل، محل کار و یا هنگام نشستن در تاکسی، مترو و یا اتوبوس انجام دهید. این تمرین به این صورت است که شما لحظه­ ی قطع ارادی ادرار را برای خود شبیه سازی می­کنید. فرض کنید در حال ادرار کردن هستید، در این حالت سعی کنید مانع ادرار کردن بشید و عضلات را منقبض کنید، خود را ۱۰ ثانیه در این حالت نگه دارید سپس برای ۱۰ ثانیه ناحیه واژن را شل کنید. این کار ار ۴ بار در روز و هر بار درحدود ۵ دقیقه انجام دهید. برای انجام این تمرین باید مثانه را خالی کنید و حتما در یکی از سه حالت زیر قرار بگیرید:

ایستاده باشید و زانو را خم کنید.
روی زمین دراز بکشید و یک بالش زیر زانو بگذارید تا کمی زانوها خم شوند.
روی صندلی بنشینید و پاها را به سمت جلو صاف کنید.
فقط یادتان باشدکه باید عضلات لگن و واژن را جمع کنید و عضلات دیگه بدن باید آزاد باشند.

اسکات
تمرین اسکات نیز برای تقویت عضلات لگن و ران، فرم دهی به این ناحیه و جمع­شدن واژن بسیار مفید است. برای انجام صحیح این تمرین باید ابتدا پاهایتان را مقداری بیشتر از عرض باسن باز کنید و پس از آن انگشت­های پا را در زاویه ۳۰ درجه قرار دهید. حالا مانند زمانی که می­خواهید بر روی صندلی بنشینید، باسن خود را به سمت عقب ببرید و دوباره به حالت اولیه بازگردید. فقط دقت داشته باشید که هنگام برگشتن به حالت ایستاده باید فشار روی پاشنه­ ی پایتان باشد تا از بلند شدن روی انگشتان پا جلوگیری کنید.

کشش لگن
یک تمرین مناسب دیگه که به راحتی در منزل قابل انجام است، زمینه کشش لگن می­باشد. تمرینات کششی لگن برای عضلات کف لگن طراحی شده ­اند و می­توانند از شل­شدگی و افتادگی عضلات لگن جلوگیری کنند. برای انجام این تمرینات شما باید ابتدا بر روی یک صندلی بنشینید و پاهایتان را از هم جدا کنید. سپس دست­هایتان را بصورتی که آرنج بیرون باشد بر روی زانو قرار دهید. حالا رو به جلو خم شوید و آرنج را خم کنید و وزن خود را روی ران بندازید. پس از آن بازوها را باز کنید و قفسه­ی سینه را به بالا بکشید و قسمت جلویی لگن را بالا و قسمت عقبی را پایین نگه دارید.

پل باسن
برای انجام این تمرین بالا ابتدا روی زمین دراز بکشید و پاهایتان را به اندازه­ی عرض شانه باز کنید. زانوها را خم کنید و کف پا را روی زمین و دستها را دو طرف بدن نگه دارید.

سپس با وارد کردن فشار روی کف پا و انقباض عضلات لگن باسن خود را به سمت بالا ببرید تا بدن پایین­تر از گردن باشد و کمر و باسن بالاتر از زمین باشند، شما باید ۳ ثانیه در این حالت باشید و دوباره به حالت قبل بازگردید. دقت کنید که در تمامی مراحل دست و سر کاملا ثابت و بی­حرکت باشد. در هردفعه باید ۱۵ مرتبه این تمرین را انجام دهید و بهتر است سه الی چهار مرتبه در روز انجام دهید.

ساده­ ترین تمرین برای درمان شلی واژن
ساده­ ترین و دم دست­ترین تمرین در این خصوص که جای هیچگونه بهونه جویی در این خصوص را از شما میگیرد روشی است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

در هر حالتی که هستید، نفس خود را نگه­دارید (حبس کنید) و در این حالت سعی کنید عضلات واژن را منقبض کنید و پس از چند ثانیه همراه با بازدم، عضلات واژن را رها کنید. این تمرین را برای سه ماه و روزانه ۱۰ دفعه انجام دهید.

درمان خانگی شلی واژن و افتادگی واژن

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *