درمان بیش فعالی با طب سنتی/ عوامل ایجاد کننده‌ی بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یا ADHD نوعی اختلال شایع در میان کودکان است و معمولا در سال های اولیه‌ی رشد (از سه سالگی تا قبل از ورود به مدرسه) ظاهر می شود. بیش فعالی سه نوع است؛ در نوع اول کودک فقط در توجه و تمرکز مشکل دارد. در نوع دوم فقط پرتحرکی دیده می شود و در نوع سوم کودک هم پرتحرک است و هم مشکل توجه و تمرکز دارد. برای آشنایی با این بیماری و درمان بیش فعالی کودکان با نسخه های طب سنتی با "نی نی نما" همراه شوید.

عوامل ایجاد کننده‌ی بیش فعالی
بر اساس تحقیقات، ابتلا کودک به بیش فعالی معمولا زمینه‌ی ارثی دارد و از دوران جنینی آغاز می شود. استرس های دوران بارداری، زایمان طولانی، عفونت ها و اتفاق هایی که از نظر جسمانی هنگام تولد برای جنین رخ می دهد، در ابتلا به اختلال بیش فعالی و نقص تمرکز موثر است.

مزاج شناسی بیماری
طب اسلامی-سنتی ایران بیش فعالی را بیماری برخاسته از دوران بارداری و گرمی و خشکی بیش از اندازه‌ی مزاج می داند، زیرا گرمی و خشکی فعالیت فرد را زیاد می کند. کودکان بیش فعال معمولا از مادران یا پدرانی با طبیعت گرم متولد می شوند و مزاج خودشان نیز صفراوی (گرم و خشک) است. در مرحله‌ی نخست بروز بیش فعالی، صفرا و بعد سودا نقش دارد. این کودکان معمولا پوستی خشک دارند و گرمایی، پرخاشگر و جسور هستند. در طب سنتی با نسخه های موثر می توان از بروز این اختلال پیشگیری و آن را کنترل و درمان کرد.

درمان بیش فعالی با طب سنتی
طب اسلامی-سنتی، طب پیشگیری است و بر این اساس باید از یک سری کارها پرهیز کرد تا از ناخوشی ها و بیماری ها در امان ماند. بر اساس روایات اسلامی برای پیشگیری از این بیماری، مادر باید در ماه آخر بارداری، خرمای تازه (رطب) میل کند.
امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: «در ماه آخر که زنان وضع حمل می کنند، به آنها خرما بدهید تا فرزندشان بردبار و پاکیزه خو شود.»
در روز اول زایمان، قبل از شیر دادن به کودک باید اولین غذایی که مادر می خورد، رطب تازه یا خرما باشد. همچنین آمده است کام دهان فرزندانتان را با خرمای تمر بردارید، چون پیامبر خدا (ص) در مورد امام حسن (ع) و امام حسین (ع) نیز چنین کرد.
امام صادق (ع) می فرمایند: «به زنانتان در زمان نفاس بعد از زایمان، خرمای برنی (نوعی خرما که به شکل دایره و به رنگ سرخ مایل به زرد است) بخورانید، زیرا فرزندان شما صبور و بردبار می شوند.»
اما اگر کودک بعد از تولد دچار این بیماری شد، باید از نسخه های درمان بیش فعالی استفاده کرد:
– اول مزاج کودک را بشناسید تا با توجه به آن، رژیم غذایی مناسبی بر اساس خوراک هایی مفید و مضر رعایت شود.
– مصرف کدو به شکل های متفاوت در درمان بیش فعالی موثر است. می توان از کدو حلوا، آبگوشت یا سویق تهیه کرد. به این منظور کدو تنبل تازه را که کمی سفت باشد، پوست بگیرید، حلقه حلقه کنید و سپس حلقه ها را خلال کرده و خشک کنید. بعد از خشک شدن کامل، آن را آسیاب کرده و به مدت ۱۰ دقیقه تفت دهید.
– حجامت به تشخیص متخصص طب سنتی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی مفید است، زیرا عملکرد غدد بدن را تنظیم و اشتها را تعدیل می کند.
– می توانید در تهیه‌ی غذا یا به تنهایی از سرکه‌ی انگبین استفاده کنید، زیرا نوشداروی دو خلط صفرا و سوداست که عامل بروز بیش فعالی هستند. یک لیوان آب ولرم، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری سرکه‌ی طبیعی را ترکیب کنید و به کودک بدهید. البته مصرف این نوشیدنی قوانینی دارد؛ در روزهای اول مقدار سرکه باید یک قاشق غذاخوری باشد، ولی پس از گذشت چند روز کم کم باید مقدار سرکه را کم کنید تا به حجم یک قاشق چایخوری سرخالی برسد.
– غلظت خون یکی از مشکلات افراد صفراوی و سوداوی است. جهت کاهش غلظت خون از جوشانده‌ی یک قاشق مرباخوری سماق نکوبیده همراه پنج عدد عناب با یک و نیم لیوان آب (یک بار در روز) استفاده شود.
– مصرف آب زرشک، آب هویج، آب انار، کاسنی، شاهتره، شربت خاکشیر، شیر خشت، آبلیمو و عسل، بخور و دم کرده‌ی بنفشه نیز موثر است.
– در طب سنتی طبیعت خواب سرد است، بنابراین باید تلاش کنید ساعت خواب کودک افزایش یابد. دم کرده‌ی گل سرخ و اسطوخودوس نوشیدنی مفیدی برای این کودکان است. همچنین نوشیدن دم کرده‌ی سنبل الطیب شب ها قبل از خواب برای افراد بیش فعال، مفید و در تنظیم خواب آنها موثر است.

منبع خبر : giahyab

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *