درد بخیه سزارین کی خوب میشه؟!

درد بخیه سزارین حداکثر تا ۲ هفته از بین می رود و البته شدت درد آن از روز اول عمل سزارین، به مرور زمان کم و کمتر می شود…

درد و زخم سزارین کی خوب میشه؟!

بعد از سزارین در محل برش پوست شکم، دردی سوزش مانند احساس کنید. این درد هنگامی که از تخت بلند می شوید یا وضعیت خود را تغییر می دهید، شدیدتر میشود. سرانجام، سوزش به نوعی احساس گزگز کاهش می یابد و ظرف یک یا دو هفته بعد از جراحی بهبود می یابد.

درد بخیه سزارین کی خوب میشه

همچنین ممکن است از انقباضات رحمی بعد از زایمان، احساس درد کنید. درست مانند خانم هایی که زایمان طبیعی انجام میدهند. دکتر شما به احتمال زیاد چند ساعت بعد از جراحی، برای تحریک انقباضات و به حداقل رساندن خونریزی، به شما اکسی توسین (پیتوسین) تزریق می کند. درد ناشی از انقباضات در روز دوم کاهش می یابد، گرچه ممکن است هنگام شیردهی عود کند، زیرا شیر دادن می تواند موجب بروز انقباضات بیشتری شود.

شاید در بافت های عمیق زیر پوست خود احساس درد کنید. سزارین تنها یک برش از سطح شکم خانم ها نیست. پزشک برای دستیابی به رحم باید چندین لایه ی بافت را برش بدهد. سپس هر لایه باید ترمیم شود. هریک از برش های ترمیم شده می تواند ایجاد درد کند، که به همین دلیل ممکن است در عمق شکم خود بعد از سزارین احساس درد داشته باشید. معمولا یک تا دو هفته طول می کشد درد از بین برود.

بسیاری از خانم ها به ما می گویند در یک سمت نسبت به سمت دیگر، درد بیشتری دارند، احتمالا به دلیل اینکه در یک سمت بخیه ها کمی محکم تر دوخته شده است. به هر دلیلی که باشد، دردهای متغیر بسیار شایع است و جایی برای نگرانی نیست.

بسیاری از خانم ها می گویند در نهایت بدترین درد، درد ناشی از گاز است. بعد از زایمان سزارین مقدار زیادی گاز در روده ها جمع می شود، که بخشی از آن به خاطر دستکاری شدن روده ها در طول جراحی و بخشی نیز در نتیجه ی داروهاست – داروهای بی حسی ای که در طول جراحی استفاده می شود و مسکن هایی که بعد از آن داده میشود. 

دردهای ناشی از نفخ اساسا در روز دوم یا سوم بعد از زایمان شروع میشود و هنگامی که گاز را دفع می کنید، بهبود می یابد. تا جایی که می توانید بلند شده و راه بروید، زیرا با این کار حرکت مجرای معدی – روده ای مجددا شروع می شود.

در صورتی که بعد از چند ساعت مرحله ی درد، سزارین شده باشید، ممکن است – به خاطر فشار وارد کردن و معاینات داخلی متعدد به علاوه بر چیزهای دیگر، درد پرینه ای نیز داشته باشید. این درد به زودی بعد از زایمان از بین می رود.

کنار آمدن با درد بعد از جراحی مقدار درد یا ناراحتی ای که بعد از زایمان سزارین با آن مواجه می شوید، در هر خانمی بنا بر شرایط زایمان و تحمل او نسبت به درد متفاوت است.

پزشک می تواند داروی مسکن تجویز کند، ولی احتمالا مشخص می کند تا زمانی که تقاضا نکرده اید، به شما داده نشود. گاهی این سیاست بیمارستانی است. بنابراین اگر مسکن می خواهید – قبل از آنکه درد طاقت فرسا شود – تقاضا کنید. زمانی که در نظر دارید از تخت بلند شوید یا فقط پیش از زمانی که موعد مقدار داروی بعدی فرا برسد (معمولا بعد از سه یا چهار ساعت)، تقاضای مسکن کنید، بنابراین می توانید به پرستار خود فرصت کافی برای ارائه ی آن بدهید.

برخی از بیمارستانها از یک پمپ کنترل بی حسی بیمار (PCA) استفاده می کنند که به سرم شما وصل می شود. هنگامی که احساس می کنید دردتان در حال افزایش است، فقط لازم است دگمه ی روی پمپ را فشار دهید تا مقدار کمی از داروی مسکن وارد سرم شما شود.

از آنجا که دارو را از طریق ورید دریافت می کنید، تأثیر آن را سریع تر احساس می کنید، و با استفاده از دارو تنها در زمانی که به آن نیاز دارید، اغلب می توانید در کل داروی کمتری دریافت کنید. به هر حال، در مورد مصرف بیش از حد دارو نگران نباشید، زیرا پمپ تنظیمات خاصی برای پیشگیری از دریافت بیش از حد دارو دارد.

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *