درباره آروماتراپی یا رایحه درمانی بدانید/ زندگی خود را تغییر دهید!

«شما همان احساسی را که در یک باغ گل سرخ دارید! تجربه خواهید کرد» وقتی که شما از بوی گل‌‌های رز، پرتقال یا ادویه‌ها مست می‌شوید، اینها همان اسانس ‌های واقعی هستند که شما تحسین می‌کنید. اما حتی بوی بد بعضی از این مواد که همیشه در خاطرتان باقی خواهد ماند، نیز از ابزار قابل توجهی برای سلامتی است.

به دنیای درمان عطریات خوش آمدید. شما با این روش قادر به تسکین و درمان درد و مشکلات هیجانی‌تان خواهید بود.

روغن‌‌های اصلی کدام است؟

این روغن‌ها با نام‌‌های «اسانس»، «اسانس‌‌های معطر» یا «روغن ‌های قابل تبخیر» قسمت خوشبوی جدا شده از گیاهان است. به عبارتی می‌توان گفت که این روغن‌ها سوپر کنسانتره گیاهان است! به طور مثال برای بدست آوردن ۱۰ قطره روغن اصلی آویشن به ۳۰۰ گرم گیاه آویشن نیاز داریم.

آرو‌ماتراپی چیست؟

آرو‌موتراپی طبی است که با کمک روغن‌‌های اصلی درمان می‌کند و بی شک درمانی بسیار قوی بوسیله گیاهان است. البته این دانش را دست کم نگیرید ولی به همان اندازه توجه داشته باشید که برخی اسانس‌ها خیلی خطرناک هستند.

آیا می‌توان از نوع دیگری از درمان در کنار این درمان استفاده کرد؟

بله ، اما این نوع درمان بقدری قوی است که خودش به تنهایی کافی است.

یک روغن اصلی از چه موادی تشکیل شده است؟

یک روغن می‌تواند از الکل‌‌ها، اتر‌ها، ترپن‌ها، آلو‌ئیدها، اکسید‌ها، استر‌ها، مواد طبیعی آلی، ستون‌ها، فنول‌ها و… تشکیل شده باشد و در واقع از مقدار مؤثری از ترکیبات بیوشیمی که گاهی به بیش از ۲۰۰ نوع می‌رسد تشکیل یافته است!

چه فرقی بین روغن‌‌های اصلی و روغن‌‌های گیاهی وجود دارد؟

روغن‌‌های گیاهی عصاره تخم گل‌ها یا غلات «چرب» مثل زیتون، آفتابگردان، دانه گندم و … هستند که ۱۰۰ درصد چربی دارند و روغن‌‌های اصلی علی رغم نامشان هیچ چربی ندارند! از طرفی به همین دلیل است که اغلب این ۲ روغن را با هم مخلوط می‌کنیم.

شما به طور مستقیم از روغن اصلی برای ماساژ دادن استفاده نکنید:

ابتدا آن را در یک روغن پایه رقیق کنید تا استعمال آن آسانتر شود. با این وجود در بعضی موارد می‌توانیم ۱ یا ۲ قطره از یک اسانس اصلی را بصو‌رت موضعی استفاده کنیم، مثل گیاه اسطوخودوس، روغن گل پایا یا روغن Gaultherie .

چگونه از روغن اصلی استفاده کنیم؟

از طریق خوردن

نکته : به جز در موارد استثنایی نباید هرگز روغن‌‌های اصلی را بخورید. از طرفی چون در آب حل نمی‌شوند بهتر است که از ریختن مستقیم آنها در یک لیوان آب یا یک جوشانده پرهیز کنید. از شما می‌خواهیم که آنها را با کمی عسل یا روغن گیاهی مخلوط کنید یا آنها را روی یک حبه قند بریزید و بخورید. هم چنین می‌توانید آنها را به همراه غذا میل کنید، چرا که نه. بعضی از آنها به همراه غذا خیلی هم خوب می‌شوند مثل ریحان، اسطوخودوس یا نعناع.

نکته : افراد دیابتی یا افرادی که باید به شدت مراقب مصرف مواد قندی باشند، ترجیحاً بهتر است کخ از مقدار کمی روغن گیاهی به جای حبه قند و عسل استفاده کنند تا دارو مشکلی برایشان ایجاد نکند. مثلاً در مورد سینوزیت به جای ۶ قاشق عسل که به عنوان پایه روغن‌‌های اصلی در ۲۴ ساعت بکار می‌رود معمولاً ۲ یا ۳ قاشق در روز کافی است: اسانس‌‌هایتان را در پایان غذا بخورید که تقریباً نقش یک مینی دسر را داشته باشند و در اینصورت هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

از طریق تنفس

یکی از روشهای سریع درمانی، استنشاق خشک (روی یک دستمال) یا مرطوب (در یک کاسه آب گرم) است که آسان‌ترین راه استعمال دارو است. همچنین می‌توانید خیلی ساده چند قطره از آن را در یک نعلبکی بریزید و در مجاورت یک منبع گرمایی مانند دستگاه بخور قرار دهید تا هوای محیط (دفتر کار، اتاق و ..) را با هوایی ملایم و خوشبو ایجاد کند.

از طریق مالیدن بر روی پوست

یکی از بزرگترین ورق برنده روغنهای اصلی قدرت نفوذ بالای آن‌ها از سطح پوست به گردش خون در آن‌جا به عضو (مورد نظر درمانی) است.

نباید از توصیه‌هایمان در مورد مالیدن این روغن‌ها برای درمان داروهایی که خیلی دور از نقطه مالیدن بنظر می‌رسد متعجب شوید! به جز در موارد توصیه شده و فقط زمانی که سطح پوست دچار مشکل کوچکی مثل بریدگی، جوش یا غیره است نباید از روغن‌‌های اصلی بر سطح پوست استفاده کنید. باید اول آن را با یک روغن «پایه» مثل یک روغن گیاهی مخلوط کنید یا آن را روی یک دستمال نم‌دار، گرم یا سرد بنا به نیازتان بریزید.

از طریق حمام

یکی دیگر از روشهای بسیار عالی استفاده از روغنهای اصلی حمام گرفتن کوتاه مدت پاها، دستها و نشیمنگا‌ه به همراه رفع خستگی است. این بیشتر در مو‌اردی بکار می‌رود که فرد مورد نظر احساس خوبی ندارد! باید همیشه آن را با یک روغن «پایه» اصطلاحاً خنثی (داروسازی) مخلوط کنید و سپس در وان حمام بریزید…. وگرنه آنها در سطح آب باقی می‌مانند و باعث سوختگی پوست می‌شوند.

روشهای دیگر

هم چنین می‌توانید آنها را به شکل کپسول، شیاف، واژینال، شربت و غیره استفاده کنید. در تمام موارد، این کار به عهده داروساز مورد نظرتان است. در نهایت می‌توانید به شکل محصولات آرایشی هم از آنها استفاده کنید.

چه مواردی را در کاربرد این روغنها باید احتیاط کرد؟

 تمام موارد ذکر شده قابل استفاده و بی خطر هستند و به شرطی که به مقدار تجویز شده روغنها توجه بفرمایید. ۲ قطره، ۲ قطره است، نه ۳ قطره. بله، این همه چیز را تغییر می‌دهد.

کودکان و نوزادان : آنها هم روغنهای اصلی با مقدار مشخص دارند ولی هرگز آنها را با روغنهای توصیه شده برای بزرگترها درمان نکنید. نوزادان شیرخوار از این ا‌سانسها از راه غیر مستقیم (شیرمادر) بهره می‌برند (در واقع مامان درمان می‌شود تا نوزاد به طور مستقیم مصرف کند ) هم چنین می‌توانید با مالیدن این روغن‌ها بر روی پوست و ماساژ‌های لطیف از آنها استفاده کنید به شرطی که با احتیاط روغن اصلی و روغن گیاهی را انتخاب کنید.

زنان باردار: جدا از فر‌مولهایی که برای «زنان باردار» یا «زنان نزدیک وزن حمل» اختصاص داده شده است از استفاده  به میل خود خودداری کنید. به طور منظم و اصلی از شخصی که در زمینه روغن‌‌های اصلی اطلاعات کافی بگیرید قبل از آنکه دچار مشکلی بشوید.

در صورت اشتباه چه باید کرد؟

ما دوباره به توصیه‌‌های مربوط به مقدار دارو تأکید می‌کنیم:

«چند قطره بیشتر» به بهانه درمان سریع تر اضافه نکنید. تحر‌یکها، آلر‌ژیها، اختلالات هورمونی، صرع و …. نتایج این بی توجهی است که یک بیماری «ساده» را به «خطرناک» تبدیل می‌کند. اگر به مقدار داروی توصیه شده در این کتاب احترام بگذارید قطعاً هیچ اتفاقی بر‌ایتان پیش نخواهد آمد.

در صورت خوردن دارو بیش از مقدار توصیه شده (مثلاً نصف شیشه) فور‌اً به مراکز درمان مسمومیت مراجعه کنید. منتظر نشوید تا نشانه‌هایی ببینید و بعد مراجعه کنید. چیزی ننو‌شید (نه آب، نه شیر، نه روغن!) خود را مجبور به استفراغ نکنید و منتظر دستورات باقی بمانید. 

چند پیشنهاد کاربردی برای خانه

عطر مناسب خانه‌تان را مطابق با حال و هوای هر اتاق انتخاب کنید.

علاقه‌مندان به فنگ شویی اعتقاد دارند که شما می‌توانید سطح انرژی یک اتاق را با تغییر دکوراسیون و حال و هوای آن، تغییر دهید. یک راه ساده و کم خرج برای تغییر حال و هوای بخش‌های مختلف خانه، آروماتراپی یا رایحه درمانی است. شما می‌توانید با یاد گرفتن اصول ساده این دانش جدید، فضای نشاط آور و متناسبی را در خانه خود ایجاد کنید.

بسیاری از تجربه‌های ما آمیخته بو عطرها و رایحه‌هاست. حس بویایی نقش مهمی در توانایی ما برای تشخیص طعم دارد. برای همین هم آروماتراپی می‌تواند در تغییر خلق و خوی شما بسیار تاثیرگذار باشد. راه‌های ساده‌ای برای آروماتراپی در خانه وجود دارد؛ اما مهمتر از آن، این است که بدانید کدام عطر و رایحه را در کدام بخش از خانه به کار بگیرید. شاید عطر پیازداغ در آشپزخانه حس خوبی به شما بدهد، اما طبیعی است که استشمام آن در اتاق خواب، می‌تواند تجربه ناخوشایندی برای شما باشد. البته در هنگام انتخاب رایحه‌ها، علاوه بر اصول پایه‌ای به خلق و خو و به اصطلاح مود اعضای خانواده در همان زمان توجه داشته باشید.

آشپزخانه
رایحه درمانی آروماتراپی

آشپزخانه، یکی از رمزآلودترین بخش‌های خانه است. اگر شما وقت زیادی را در آشپزخانه سپری می‌کنید، حتما دوست ندارید که همیشه بوی روغن سرخ شده و گاهی هم غذاهای سوخته را تحمل کنید!
شاید عطر میوه‌ها و مرکبات تازه بتواند تا حدی حال و هوای آشپزخانه شما را تلطیف کند. عطر و بوی مرکباتی مانند لیمو و یا پرتقال حس روشنایی و شادابی را به شما منتقل می‌کند. بوی تند دارچین هم در زمستان می‌تواند حس آشپزخانه شما را گرم و صمیمی کند.

اتاق خواب
آروماتراپی رایحه درمانی

طبیعی است که بر اساس یک قرارداد نانوشته، انتظار دارید اتاق خواب، آرامش‌بخش‌ترین حال و هوا را به شما بدهد. پس طبیعی است که باید از بوهای لطیف و آرام‌بخش کمک بگیرید.
برای داشتن یک اتاق خواب آرام و تا حدی رمانیتک می‌توانید از رایحه‌هایی مانند اسطوخودوس، وانیل، گل یاس، گل مریم یا گل شب‌بو و بابونه کمک بگیرید. رایحه بابونه و اسطوخودوس استرس را از شما دور می‌کند و خواب آرام و بی‌نظیری را برایتان به ارمغان می‌آورد.
اگر می‌خواهید در اتاق خوابتان دراز بکشید و کتاب بخوانید، نی نی نما به شما پیشنهاد می‌کند که در کنار تخت‌تان از گل تازه سنبل یا شمع‌هایی که عطر سنبل دارند استفاده کنید. این بوی قوی به راحتی شما را بیدار و در عین حال آرام نگه می‌دارد.

حمام
آروماتراپی رایحه درمانی

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که در حمام، با کمی باز گذاشتن دریچه هواکش، از عطر شامپو و صابون و لوسیون‌ها لذت ببرند. اما اگر حمام و رخت‌کن شما هیچ هواکش یا وسیله‌ای برای تهویه ندارند، بهتر است از برخی رایحه‌های مکمل کمک بگیرید.
عطر نعنای تازه، عطر لیمو و اوکالیپتوس بهترین انتخاب‌ها برای حمام هستند. شما می‌توانید پیش از رفتن به حمام با روشن کردن عود یا شمع‌های بدون دود عطری، از این رایحه‌های طبیعت لذت ببرید. 

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید…

اشتراک‌گذاری
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *